Wat is er nieuw

Is mijn vis ziek?

• Onderwerp starter Onderwerp starter elsiee2
  • Startdatum Startdatum
E

elsiee2

Guest
Hallo, Ik ben nieuw hier dus weet niet zo goed hoe alles werkt.
Ik heb een vraag over mijn vis en kan het nergens vinden en ben bang dat het niet goed gaat.

Ik heb 5 goudvissen en 4 zijn fit en hebben het naar hun zin (heb ze nu 3 weken). 1 ligt sinds gister alleen maar op de bodem en lijkt naar mijn mening een beetje depressief. Hij eet helemaal niet en ligt stil op de bodem en zwemt af en toe een heel klein beetje. Ik heb de laatste dagen elke dag het water getest met zo'n strip omdat ik bang ben dat het misschien daardoor komt. Het nitriet was steeds iets te hoog en zag dat ik dan veel water moest verversen, klopt dat? Dit doe ik nu elke dag maar merk dat deze vis er niet beter op wordt. Wie weet wat het kan zijn? en nog belangrijker wat ik ermee kan doen? Heb ik teveel vissen? is mijn water het probleem? of heel wat anders?

Helaas kan ik je filmpje niet zien, je kan dit vaak beter even uploaden naar youtube en hier de link plaatsen.
Voor nu graag even de volgende gegevens, dat word er veel duidelijk en kan er hulp worden geboden.
  • Wat is je bakmaat ?
  • Hoelang draait de bak ?
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
  • Heb je een foto van de symptomen?

2020-11-18_09-42-12.jpg

Ziet er niet erg vrolijk uit
@Giebeltje weet vast meer :rolleyess:

Nb. Is dat je enige filter ??

2020-11-18_09-50-08.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle hulp. Ik ben helemaal nieuw met vissen dus weet ook nog weinig maar doe mijn best ook dit te beantwoorden.
  • Wat is je bakmaat: 80langx30breedx40 hoog
  • Hoelang draait de bak: ik heb de bak een dag laten staan en toen de vissen erin gedaan, nu hoorde ik achteraf dat dat niet goed was en heb ik safestart erin gedaan.
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten: Ik heb dit gemeten met van die teststrips. Dus de precieze waarden weet ik niet. Wel weet ik dat de laatste tijd het nitriet te hoog was en dat nu verbeterd is.
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze: Ik heb net een nieuw filter gekocht in de hoop dat dat wat zou werken dit is een met spons en kool (2 fasenfilter). 60-120L
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan: Dit doe ik nu elke dag en ongeveer 30% tot 40% van het water. Dit omdat ik dit gelezen had.
  • Om welke vis(sen) gaat het: Goudvissen en deze specifiek een shubunkin.
  • Wat zijn de medebewoners: 3 normale goudvissen en een Sarassa.
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd: Ja een nieuw filter, meer planten en een nieuwe steen erbij (1 week geleden)
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk): Sloom, eet niet ook geen interesse. Komt nauwelijks van de bodem af en drijft vaak een beetje met zijn kop omhoog en gaan dan weer liggen. Soms lijkt hij in een hoekje te zitten alsof hij nergens meer heen kan. De andere vissen zijn vaak samen maar niet bij hem en hij ligt altijd aan de andere kant. Hopelijk duidelijk genoeg. Verder geen rare verkleuringen of opgezwollen buik.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc): Water verversen, nieuw filter, Lamp erboven uit en een lampje erbij. Paar dagen geen eten. schoonmaken, aquasafe.
  • Hoelang heeft de vis het al: Sinds gister erg en daarvoor een paar dagen al ander gedrag dan de rest en de andere vissen.
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis: Het is een redelijk nieuwe vis ik heb ze sinds 30 oktober.
  • Heb je een foto van de symptomen?: ik ga even uitzoeken hoe ik een foto kan toevoegen...

Wat enorm goed dat je dit forum bezoekt om hulp te vragen.
Je was er al achter gekomen dat je de vissen te vroeg erin hebt gedaan en dat je nitriet hebt gemeten, dat is ook meteen de oorzaak van je zieke vis (slecht water) dat komt ook mede door het te kleine filter.
Nu niet meteen naar de winkel rennen en een groot filter kopen want er is veel meer aan de hand.
Deze vissen horen helaas niet in een aquarium want die kunnen 80 cm lang worden, maar omdat je ze dus helaas te klein heb zitten zullen ze niet kunnen groeien en gaan ze voortijdig dood aan dwerggroei.
Mijn advies: vissen omruilen voor sluierstaarten, groter aquarium kopen want sluierstaarten worden ook een ruime 30 cm en een bijbehorend groot filter

Update

Ik heb inmiddels de vis eruit gehaald en in een andere bak gedaan in de hoop dat die opknapt en als die ziek is de anderen niet aansteekt.

Wat enorm goed dat je dit forum bezoekt om hulp te vragen.
Je was er al achter gekomen dat je de vissen te vroeg erin hebt gedaan en dat je nitriet hebt gemeten, dat is ook meteen de oorzaak van je zieke vis (slecht water) dat komt ook mede door het te kleine filter.
Nu niet meteen naar de winkel rennen en een groot filter kopen want er is veel meer aan de hand.
Deze vissen horen helaas niet in een aquarium want die kunnen 80 cm lang worden, maar omdat je ze dus helaas te klein heb zitten zullen ze niet kunnen groeien en gaan ze voortijdig dood aan dwerggroei.
Mijn advies: vissen omruilen voor sluierstaarten, groter aquarium kopen want sluierstaarten worden ook een ruime 30 cm en een bijbehorend groot filter
Ik hoop dat deze vissen nog even een goed leven hier hebben. Vrienden van mij krijgen een vijver dus dan zullen ze daarheen gaan. Ik hoop dat de zieke vis het overleefd...

Ik denk dat je hierin een goede beslissing hebt genomen. Goudvissen voelen zich het fijnste bij temperaturen tussen de 10 en 20 graden Celsius. De zieke vis is duidelijk verzwakt, en heeft veel last van hoge nitrietwaarden. Je kunt, zolang je hem in een aquarium hebt zitten, het beste iedere dag minimaal 60 % van het water verversen.

Ook voor sluierstaarten is je bak aan de kleine kant, lees de sticky topics bovenaan dit forum maar eens door. Ik ga er vanmiddag nog wat bijzetten denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan