Wat is er nieuw

Iwagumi inspired Superfish Home 65 van Bert99

Bert99

Member
Lid geworden
9 augustus 2025
Middag! Ben sinds net weer lid op het aquaforum, ben hier ooit jaren geleden ook fervent bezoeker geweest! Voorstelrondje staat op de voorstelpagina 😉
Afgelopen week weer een bak gekocht om weer te beginnen met de hobby na jaren geen aquarium te hebben gehad. Ik wilde het dit keer wat serieuzer aanpakken dan vroeger (dat was alleen wat water, pompje en een lamp plus wat planten en guppies). Nu wil ik wat mooiers maken. Ik kwam op YT en internet onder andere langs Iwagumi bakken en die vond ik wel wat hebben. Heb een 60L bak, dus wil er ook niet veel/grote vissen in gaan doen. Een echte Iwagumi wordt het ook niet, maar ik heb het zeker als inspiratie gebruikt! Dit is wat het tot nu toe is geworden:

IMG_4203.JPEGIMG_4228.JPEG

Ben misschien wat voorbarig geweest met planten kopen, maar wat er tot nu toe in zit:

Bodem:
- mix van Dennerle Scaper's Soil en Colombo Flora Base Pro

Planten:
- micranthemum callitrichoides cuba
- Echinodorus Argentinensis
- Limnophila Sessiliflora

Het idee wat het nu is, is om de Micranthemum de bodem te laten bedekken en een mooie groene mat te krijgen. Is een ideale wereld natuurlijk. Ik las dat deze veel licht en CO2 nodig hebben. Voor nu heb ik tijdelijk vloeibare CO2 van EasyLife, maar mocht dat niet werken ga ik denk ik toch een CO2 installatie aanschaffen.

De Limnophila is om de witte filterkamer weg te werken en een wat sneller groeiende plant in het aquarium te hebben.

Hieronder, de in vitro gekweekte Micranthemum opgedeeld in stukjes om te planten.
IMG_4227.JPEG

Hieronder, het opbouwen en inzetten van de planten.
IMG_4231.JPEGIMG_4230.JPEG

Hieronder, de staat van de bak hoe die nu is. Ik heb tijdelijk een zwarte vuilniszak achter t glas geplakt om te kijken hoe een donkere achtergrond staat. Vond dit mooier dan de witte muur er doorheen, dus die gaat uiteraard nog vervangen worden door een mooie poster 😉
IMG_4240.JPEG

Dat is hoe die er nu voor staat! Testkitje ga ik binnenkort misschien ook halen, maar de lokale aquariumwinkel wil het water ook gratis voor me testen. Ik denk dat ze het daar wel nauwkeurig voor me kunnen doen.
Ben benieuwd hoe de planten zich gaan ontwikkelen en mochten er nog ideeën zijn voor wat 'unieke' bewoners, ik sta er voor open! Zat zelf aan garnalen te denken, maar als iemand nog leuke andere weet, ik hoor ze graag 🙂

Leuk bezig bert.

Ik ben me ook al een beetje aan het inlezen wat betreft CO2 installaties. Zijn er merken/producten waar jullie bij zweren, of juist volledig afraden? Ik heb verschillende gezien, eentje waarbij je zelf gist en suiker mengt, of een met citroenzuur. Dat lijkt me te veel gedoe voor wat het oplevert. Dus zit wel te kijken naar een (navulbare) gasfles. Iemand tips wat betreft dat? Het liefst een waarbij ik de CO2 via een timer kan aan/uitzetten. Net via internet alvast een kitje besteld om de waterwaardes mee te meten 😀

Okay top, zal daar eens naar kijken!

Het is weer even een tijdje geleden, ben redelijk druk geweest. Ben ondertussen een beetje aan het bedenken wat ik in het aquarium wil gaan doen qua vissenbestand. Ik zat te denken aan garnalen of wat kleine guppies.
Vandaag bij het water verversen zag ik alleen dat er allemaal kleine witte beestjes 'uit het niks' ontstaan zijn. Ik heb nog geen vissen of andere planten toegevoegd, maar opeens barst het van deze kleine witte beestjes. Weet iemand wat dit zijn? En eten eventuele vissen deze weer op als die erin zitten?
De hele bodem zit er vol mee.

IMG_5064.JPEG

Ik denk iets van mosselkreeftjes. Je kan de foto ook posten in de sectie plagen.

Bedankt! Ik denk dat ik er ook wat kleine vissen in ga doen, wellicht wat tetra's. Die zullen het probleem dan wel redelijk verhelpen vermoed ik

Nou, ondertussen zijn we weer even verder! De groene bodem is redelijk uitgelopen, die gaat goed.

Heb er zojuist 15 garnalen in gezet, en 5 otocinclusen. Helaas doet van de 5 eentje het niet zo goed.
Die lijkt ook wat bleker dan de rest.
De andere 4 zwemmen al meteen redelijk lekker rond en hangen aan het raam. Heb ook een tablet voor algeneters op de bodem gelegd, maar daar lijkt nog niemand echt happig op te zijn. Misschien de stress van het overzetten?

De garnalen doen het in ieder geval erg goed! En leuk contrast met het groen en oranje. Wel zijn achterin de hogere planten wat uitgedund, ook voor de oto’s wil ik daar nog even wat meer beplanting hebben. Dit is m in ieder geval voor nu:
IMG_6483.jpeg
IMG_6479.jpeg
IMG_6482.jpeg
IMG_6485.jpeg
IMG_6486.jpeg
IMG_6487.jpeg
IMG_6481.jpeg

Mooi groen tapijtje wordt dat.

Bedankt! Tot op heden nog geen CO2 toegevoegd, echt alleen de lamp 8,5 uur per dag aan en that's it 😀
Ik merk en zie wel dat exact waar de lamp boven hangt het tapijtje groen wordt, dus misschien dat ik nog een andere kleine lamp erbij doe, om het echt een mooi dicht pakket te maken. Kleine update over de otocinclus die niet wilde bewegen; ben even een uur weg geweest en hij lijkt zn kleur wat meer terug te krijgen en ook wat meer te verplaatsen door de bak. Wie weet had ie gewoon even stress XD

Ook leuk om te zien dat ze de boel nu al aan het schoonmaken zijn! Had de algen niet van het filterhuis weggehaald, en ze zijn er druk mee 😁
IMG_6495.jpeg

Leuk die laatste foto, hebben nog een stuk te gaan...
Zag als het goed is ook een zwangere garnaal op de foto, kleine garnaaltjes op komst !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan