Ja dat kan zomaar Jelle, ook een discus moet weer even wennen aan ander voedsel, zet de vissen is een dag op dieet.
De vissen herkennen jou als je naar de bak loopt, mits de vissen al aan jou gewend zijn zullen ze naar de voorruit komen als ze honger hebben wanneer jij naar de bak loopt.Zijn ze nog niet gewend aan jou of kom je te snel naar de bak dan zullen ze schrikken.
Dit is een proces van herkenning en gewenning van de discus, zo van er is beweging voor de bak en er komt eten aan.
Maar wie weet is die fase er nog niet, bij mij ( toen ik de discusvissen nog verzorgde) was dit na een bepaalde periode immer zo, maar dat is ook een kwestie van tijd en nogmaals herkenning.
Misschien geef je misschien net iets te veel voer en denken ze zo van bekijk het maar we zitten nog vol.
Zelf ververste ik heel veel water per week, tot 20 cm.Boven de bodem, geloof het of niet maar ze hingen beina scheef, maar het voorzichtig benaderen is zo enorm belangrijk, ze zien meer dan jij denkt.
Laat eventuele kinderen familie of buren in het 'begin' gewoon wegblijven van de bak en laat ze genieten op afstand.Na een waterverversing is het hongergevoel veel sterker en dat ga je nog meemaken.
Let ook op dat een bezoek met kleine kinderen die naar de bak lopen niet met hun handje's op het glas slaan, geeft stress.
Wat ik nu even weergeef is in geen enkel boek te lezen, ik heb het over het karakter van een discusvis, en zonder op te scheppen ik heb de discusvissen met tussenpozen in totaal maar zo'n 35 jaar volgehouden / verzorgd inclusief kweken etc.
Dit maakt mij zeker geen expert, maar ik kon er mee lezen en schrijven.Het gedrag van een discus is niet te vergelijken met welke andere zoetwatervis dan ook.
gr, bert