Wat is er nieuw

Jos Hut aqualantis evasion 200x60x75

Jos Hut

Well-known member
Lid geworden
8 april 2008
Sinds 29 maart ben ik in het bezit van een Aqualantis Evasion aquarium van 200x60x75. De waterhoogte is 60 cm.

138176jos_hut_0_82_wp_20150402_001.jpg

Het aquarium heb ik gekocht via Marktplaats en samen met nog drie anderen opgehaald. Een hele zware kluif bleek al snel want met de grootste moeite hebben we het aquarium in een bestelbus kunnen tillen. Een paar dagen hoorde ik dat alleen het aquarium al bijna 250 kilo weegt.... Het glas is 12 mm dik.

In het aquarium is door de vorige eigenaar een 3d achterwand geplaatst. Bij het aquarium hoort een Profilux plus2 computer, een dimcomputer voor de led verlichting en een co2 installatie van Sera. Die wordt door de Profilux computer aangestuurd.

Filtering gebeurt door een Eheim 2028. Verder is een Eheim stromingspomp geplaatst die de wateroppervlakte in beweging houdt: regelbaar van 160 tot 1000 liter per uur.

Een paar foto's die ik op de tweede dag dat de bak draait maakte.
Excuses voor de spiegelingen in het glas, heeft met de lichtinval in mijn huis te maken.

387923jos_hut_0_82_wp_20150403_004.jpg

rechterkant van het aquarium:
539888jos_hut_0_82_wp_20150403_007.jpg

Links:
182944jos_hut_0_82_wp_20150403_011.jpg

244846jos_hut_0_82_wp_20150403_012.jpg

Er zwemmen inmiddels 45 Corydoras sterbay in en 3 Farlowella vittatis.

wordt vervolgd.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ziet er al schitterenduit Jos.
Kan niet anders als een prachtig geheel worden.

Mooi hoor, vind alleen de grindbodem niet zo mooi. Denk dat filterzand beter aansluit bij je mooie stukken hout en achterwand.

Ik ga nog met de bodem aan de gang. Het is nu nog te vlak en qua dieptewerking is er meer mogelijk door bijvoorbeeld mooie stenen erbij te plaatsen. Ook heb ik nog verschillende planten beschikbaar zoals Amazone zwaardplanten, Hydrocleis, Dwergamazones, Nymphea glandulafera en Eikenbladvarens. Ik ga eens kijken de komende tijd wat ik erbij plaats en wat niet.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ziet er goed uit Jos!
Ben benieuwd, dit topic ga ik zeker volgen.

Mooi bakkie Jos.De combi van mooie achterwand en mooi hout maakt het tot een mooi geheel.Zullen je EWimekeis wel gaan waarderen straks.Mooie hoogte ook voor die groep! :thumbs:

Mooi begin. heel mooi hout heb je. Een zandbodem lijkt mij wel veel mooier en ik denk dat de cory's dat ook meer kunnen waarderen. Ik neem aan dat eimekeis hier de hoofdbewoners gaan worden??

Prachtig om te zien hoe 's morgens de verlichting gaat branden als een zonsopgang. Ik heb er lang na gekeken. Vanmorgen stenen opgehaald bij een tuincentrum. Gladde morenekeien zijn het geworden omdat ik geen stenen in het aquarium wil met scherpe kanten. Ze liggen er nu in en ik kijk of alles me aanstaat. Beetje schuiven en draaien vanuit de kijkrichting. Op een derde van het aquarium vanaf de linkerkant heb ik een prachtige Amazone zwaardplant gezet als solitair en rechts daarvoor wat Dwergamazones. Helemaal links staat wat Hydrocleis en die lange stengels komen nu mooi tot hun recht. Versterkt daar ook de dieptewerking van het aquarium.

Gisteravond een bacteriecultuur toegevoegd in gelvorm . De bacteri�n worden actief zodra ze in aquarium of vijverwater komen. Verder nog wat sporenelementen toegevoegd en een restje bacteriecultuur in poedervorm.

Ook heb ik met een kennis een deal gesloten over de aanschaf van vier volwassen Eimekeis. Ze komen over een paar weken deze kant op.

Bedankt voor de leuke reacties. Ik zal vanavond weer wat foto's maken, het spiegelt nu weer enorm.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ben benieuwd!

Overigens hebben die bacteri�n in gel of poedervorm geen zin; de belangrijkste bacteri�n voor in het aquarium overleven het niet in zulke ''verpakkingen''. Die krijg je enkel in je bak door het overzetten van reeds ingedraaid filtermateriaal of door af en toe wat voer toe te voegen in je bak.

Adding Bacteria

(...)
Care should be taken to research companies that provide true strains of nitrifying bacteria. Often "bacteria" found in the market place are not true autotrophic nitrifying bacteria and are instead heterotrophic sludge (organic) consuming bacteria. Heterotrophic bacteria are not nitrifying bacteria and the use of heterotrophic bacteria will provide little to no benefit at establishing a sound or "cycled" ammonia and nitrite consuming biological filter.

Bron.

mooie bak Jos onderkast is wel apart mooi combinatie wel en je inrichting is :thumbs:
ben benieuwd naar de de bewoners
van wat voor martiaal is de onderkast gemaakt zie glas en aluminium dacht ik zo of is het iets anders

groet

jaap

@ MelvinB: nooit geweten. Een emmer water uit een goed draaiend aquarium werkt ook prima. Heb ik inmiddels al gedaan. De Eheimfilter zat ook al op de vorige bak, scheelt altijd wat.
@Flipper34.. De kwaliteit van de kast is niet bijzonder. Het is gemaakt van lichtgrijs vezelplaat met aluminium accenten. Drie aluminium buisprofielen en aluminiumstrips op de matglazen deuren zorgen voor een mooie uitstraling. In de open ruimtes zitten twee matglazen platen.
Het geheel is wel groot maar oogt niet lomp. Zolang dat vezelplaat droog blijft is er weinig aan de hand.

Hobbygroet,
Jos Hut

Nou, een emmer water haalt eigenlijk ook niks uit.
De bacteri�n vestigen zich op filtermaterialen en bodem. Als je ingedraaid filtermateriaal kan overzetten, geef je de bak een boost qua bacteriecultuur.

Het grofste vuil heb ik uit de bodem gespoeld en heb de bodem hergebruikt in dit aquarium. Ik gebruik graag een donkere grindbodem met een korrelgrootte van 2 tot 3 mm. Filterzand vind ik als bodem niet mooi. Ik heb het wel eens gebruikt maar dat beviel niet. Op dezelfde manier heb ik de Eheimfilter behandeld en ook die draait nu weer volop in het nieuwe aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bacteriecultuur ontwikkelt zich vanzelf. Als je iet direct met een zware bezetting aan de slag gaat kot het vanzelf met de tijd goed.

Het aquarium staat in onze huiskamer aan een muur van 10 meter lang. Aan beide kanten zo ver mogelijk weg van een raam vanwege invallend licht. Scheelt weer algengroei.

Vanaf de linkerzijde op de foto:
668692jos_hut_0_82_wp_20150404_010.jpg

Vanaf de rechterzijde:
263667jos_hut_0_82_wp_20150404_012.jpg

De Eimekeis zaten samen in een aquarium ( 130x50x50) dat eigenlijk te klein en te laag is voor zes van deze kolossale maanvissen. Ik kon het niet laten om ze in hun nieuwe verblijf te doen. Ze gingen flink te keer toen ik ze moest vangen, en schade kon dan ook niet uitblijven: 1 borstvin gedeeltelijk afgebroken. Gelukkig groeit dit wel weer aan alleen het duurt een paar maanden.

629578jos_hut_0_82_wp_20150404_009.jpg

622723jos_hut_0_82_wp_20150404_008.jpg

745159jos_hut_0_82_wp_20150404_006.jpg

773243jos_hut_0_82_wp_20150404_004.jpg

Wat mij gelijk opviel is dat de kleuren van de vissen veel intenser waren. Zal door de ander belichting komen. Ook zag ik dat de ademhaling te snel was. De eerste paar uur heb ik afgewacht omdat het stress kon zijn veroorzaakt door het overzetten van de vissen. Echter bij controle van de thermostaat bleek dat die was ingesteld op 31 graden. De vorige eigenaar had discussen vandaar die hoge temperatuur. Ik heb hem ingesteld op 25 graden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Prachtvissen Jos.Eens worden mijn drie ook zo.Eens zullen ze vergezeld worden door nog een aantal van deze mooie Eimekeis! :thumbs:

Bedankt voor de leuke reacties. De Eimekeis lieten gisteren hun voedsel voor wat het was, eerst de bak eens gaan verkennen en wennen aan de nieuwe situatie.
Vanmorgen stonden als vanouds weer met zijn zessen achter het glas tot ze eten kregen. Extra veel Artemia en rode muggenlarven heb ik ze gegeven want ook de Corydoras Sterbay zullen voldoende te eten moeten krijgen. Daarnaast voer ik vijf algentabletten per dag voor de Farlowella's.

Nu de Eimekeis meer zwemruimte hebben zie je ze duidelijk als een groep door de bak zwemmen. Twee zonderen zich af en toe af en lijken erg goed met elkaar te kunnen opschieten. Anderen worden soms met zachte drang weggestuurd. De vis met de afgebroken borstvinnen is een van het tweetal en de andere is een forse Eimekei met hele lange borstvinnen. Ik hoop dat het een koppel is.

Je ziet rechts in de bak dat de stromingspomp goed zijn best doet. De maanvissen en Corydorassen maken er duidelijk gebruik van. De maanvissen kunnen nu ook beter omhoog zwemmen omdat daar meer ruimte is. Ze zwemmen van hoog tot laag mede omdat er veel vrije bodemruimte is.
De reuzenvallisneria's die er staan kunnen straks mooi met de stroom mee de bak in drijven. Het zijn wel geen Zuid Amerikaanse planten maar maanvissen weten ze wel te waarderen als afzetsubstraat.

De temperatuur van het aquarium is wat gezakt waardoor de ademhaling van de vissen rustiger is geworden. Boven in mijn kweekruimte plaats ik bij de grotere maanvissen altijd een luchtpomp in de bak als de temperaturen boven de 30 graden komen. Discussen kunnen er veel beter tegen als maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Mooie berichten Jos.Kan je eens een filmpje maken om die mooie groep door de bak te zien cruisen??
:thumbs:

@ uaruman: leuk idee, maar ik beloof niks.

Mijn vrouw is altijd al gek geweest op Corydorassen, door haar liefkozend " snorregies" genoemd . We zijn in Drenthe!
Zonet keek ze in de bak en vroeg wat die bolletjes op het glas waren. Ik herkende ze als eitjes van de Corydorassen. Vlak bij de uitstromer van de stromingspomp zag ik drie eitjes zitten. Ik heb zo op de foto gezet en die plaats ik morgen. Leuk om te zien.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan