Wat is er nieuw

Juwel Rekord 800 van Rohol

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rohol
  • Startdatum Startdatum
R

Rohol

Guest
Daar stond hij zaterdag dan, na een enorme rit en gedoe om het aquarium in mijn kleine auto te krijgen; een mega groot aquarium! Wat een overstap zeg, van een 54 liter bak, naar een dubbel zo grote bak. Maar ik ben er nu al onwijs blij mee.

yn85.jpg

De bedoeling is om er een Aziatisch tintje aan te geven. Mijn Juwel 60 bak heb ik compleet overgekocht en zelf eigenlijk niets meer aangedaan, dus dit zal een klus worden en jullie tips zijn meer dan welkom!

Zaterdag heb ik het aquarium gelijk schoongemaakt, nieuw grind erin gedaan (zandkleurig) en de planten geplant; Cryptocoryne wendtii, Microsorum pteropus, heb een deel van mijn hout bekleed met javamos en er zit nog Vallisneria spiralis in. Tijdelijk heb ik er hoornblad en Cabomba ingezet, omdat ik heb gelezen dat dit het aquarium helpt.

Het aquarium staat dus sinds zaterdagochtend te draaien, hoe lang raden jullie mij aan om dit zo te laten? Na het openen van mijn andere topic kwam ik erachter dat veel van mijn vissen op dit moment (veel) te klein zitten. Daarom wil ik ze eigenlijk zo snel mogelijk overplaatsen, maar uiteraard niet te snel. Ik hoor de ��n namelijk zeggen dat 4 weken echt het minimum is, de ander zegt een week en anderen hoor ik weer over waterverbeteraars en een aantal dagen. Ik hoor graag jullie mening hierover!

Ik zal vanmiddag of vanavond een foto plaatsen van hoe het aquarium er op dit moment uitziet.

Ik ken dat gevoel toen ik overstapte naar steeds groter, vooral toen ik van een vision 180 overstapte naar een rio 300, ik moest even slikken toen ik die zag staan en wist me even geen raad hoe ik die moest inrichten, maar het went snel hoor, achteraf had ik wel nog groter gewild, maar ja, geen plek hahahaha

Nice! Zal een behoorlijk gesleep zijn geweest om alles inde auto te krijgen, met de angst van beschadigingen enzo! Mooi dat het gelukt is en ik ben benieuwd naar hoe het aquarium er sinds zaterdag bijstaat!
Ben zelf nog helemaal nieuw in de aquarium hobby, dus over het in laten draaien en de duur ervan kan ik nog weinig zeggen, anders dan wat ik gelezen heb op het internet.
En aangezien je met een situatie zit, waarin je je visjes zo snel mogelijk over wilt plaatsen, kan ik me voorstellen dat er uitzonderlijke mogelijkheden zijn, met behulp van watervoorbereiders etc.

In ieder geval veel succes en plezier ermee!

astrid j zei:
Ik ken dat gevoel toen ik overstapte naar steeds groter, vooral toen ik van een vision 180 overstapte naar een rio 300, ik moest even slikken toen ik die zag staan en wist me even geen raad hoe ik die moest inrichten, maar het went snel hoor, achteraf had ik wel nog groter gewild, maar ja, geen plek hahahaha

Daar kan ik me inderdaad iets bij voorstellen, ik had zelf nooit verwacht dat ik nog groter wilde gaan. Maar qua aquariums is het wel degelijk hoe groter hoe beter! Ik heb je topic gezien en wat een joekel van een aquarium is het, wel onwijs mooi met die planten. Ik hoop dat de mijne er ook zo uit komt te zien.

Vhall zei:
Nice! Zal een behoorlijk gesleep zijn geweest om alles inde auto te krijgen, met de angst van beschadigingen enzo! Mooi dat het gelukt is en ik ben benieuwd naar hoe het aquarium er sinds zaterdag bijstaat!
Ben zelf nog helemaal nieuw in de aquarium hobby, dus over het in laten draaien en de duur ervan kan ik nog weinig zeggen, anders dan wat ik gelezen heb op het internet.
En aangezien je met een situatie zit, waarin je je visjes zo snel mogelijk over wilt plaatsen, kan ik me voorstellen dat er uitzonderlijke mogelijkheden zijn, met behulp van watervoorbereiders etc.

In ieder geval veel succes en plezier ermee!

Dank je wel! Ik ben zelf ook nieuw wat betreft de aquariums, maar inmiddels voel ik een lichtelijke verslaving opkomen. Jij ook succes en plezier met de ontdekkingen!

Hahaha..in onze hobby zijn de beperkingen qua grootte..geld en beschikbare ruimte en voor sommigen hun partner 😉

Succes met je bak.

Reken nu op 3 weken.
Meet de waterwaarden ,op Nitriet en nitraat.
No2 0 .
Nitraat boven 0 of wel 10- en hoger.

peterdenhaag53 zei:
Hahaha..in onze hobby zijn de beperkingen qua grootte..geld en beschikbare ruimte en voor sommigen hun partner :wink:
In mijn geval zijn het mijn ouders 🙁

Ben benieuwd wat je er van gaat maken

Aangezien je een Juwel 60 bak hebt draaien en je vissen zo snel mogelijk in de nieuwe bak wilt hebben, zou je het oude filter over de nieuwe filter kunnen uitknijpen.
Dit zorgt ervoor dat je nieuwe bak met goede bacteri�n begint waardoor je sneller de opstart kan maken.

Julian D zei:
Aangezien je een Juwel 60 bak hebt draaien en je vissen zo snel mogelijk in de nieuwe bak wilt hebben, zou je het oude filter over de nieuwe filter kunnen uitknijpen.
Dit zorgt ervoor dat je nieuwe bak met goede bacteri�n begint waardoor je sneller de opstart kan maken.

Dat heb ik inderdaad al eens eerder gelezen, maar wat is sneller? Hij staat nu sinds zaterdag te draaien en ik heb toen direct al mijn filtermateriaal uitgeknepen over het aquarium. Ook heb ik tijdens het water verversen van mijn andere aquarium, dit oude water in het nieuwe aquarium gedaan. Zelf heb ik geen idee hoelang dit nu dan kan duren.

Killerfish zei:
peterdenhaag53 zei:
Hahaha..in onze hobby zijn de beperkingen qua grootte..geld en beschikbare ruimte en voor sommigen hun partner :wink:
In mijn geval zijn het mijn ouders 🙁

Ben benieuwd wat je er van gaat maken

Daar had ik ook last van, maar sinds ik twee maanden geleden op mezelf ben gaan wonen is er een wereld voor me oen gegaan! Sindsdien staan hier drie aquariums, hihi!

Wat zijn de vissen (en aantallen) die moeten worden overgezet?

~ Ivo

Het gaat hier om 2 modderkruipers, 2 dwerggourami's en een algeneter. Verder heb ik 3 schoudervlekzalmpjes, 3 kardinaal tetra's, 3 zebradanios, 2 betta vrouwtjes , twee platys en nog een kleine algeneter. Ik twijfel heel erg welk van deze soorten ik (tijdelijk) ook in het grote aquarium zal doen. De bedoeling is, zoals hierboven gezegd, dat het een Aziatisch tintje krijgt. Maar omdat ik deze vissen nog heb en het wel eens een tijdje kan duren voordat deze een nieuw thuis hebben, wil ik de vissen onderverdelen in mijn juwel 60 en in deze nieuwe bak. Hoe dit het best gaat, ben ik nog niet over uit.

Sneller is 2 tot 3 weken ipv 3 tot 4 weken, tenminste dat was bij mij het geval. Maar je moet gewoon na 2,5 week de waardes meten en dan om de dag of zelfs elke 3 dagen en dan zie je vanzelf wel of de waardes goed worden.

Ik laat hem voorlopig wel even zo staan. Wat denken jullie qua vissenbestand? Welke vissen zal ik in de 60 houden en welke zal ik in de 80 doen, voor zolang de vissen nog niet weg zijn.

Inmiddels wat foto's weten te uploaden. We beginnen met het vastzetten van de achterwand, wat een werk! Ik kon eerst geen achterwand vinden.. Maar toen ik net mijn grind erin had gedaan, werd ik gebeld dat ik een wand op mocht komen halen. Dus het grind lag eigenlijk nogal in de weg..
gn2z.jpg

Vervolgens afgevuld en de planten erin gedaan, de foto's zijn van direct daarna, dus nog een beetje wazig.
5fwfs.jpg

1brp.jpg

De plantjes zijn nog erg in de war, hopelijk komt dit gauw goed. Welke plantenvoeding raden jullie mij aan?

ik gebruik zelf Easycarbo en Profito van Easylife, werkt voor mij prima!

leuke opstart, mooi laten draaien zo

Ik heb profito gelijk besteld, hopelijk heb ik dit morgen binnen. Heb ook een testsetje aangeschaft om de waterwaardes te meten. Wanneer kan een nitriet piek verwacht worden? En is er �ltijd een nitrietpiek of komt het ook wel eens voor dat er nooit geen piek komt?

heb je ook iets voor co2? easycarbo is een vervanger voor co2, in combinatie met profito als plantenvoeding. ik zou dat gelijk erbij bestellen want voor mij is het onmisbaar.

de nitrietpiek kan je na ong. 2 weken verwachten. misschien iets eerder omdat je al wat uitgeknepen hebt in je aquarium. verkruimel anders een klein beetje voer en gooi dat in je bak, helpt ook met opbouw van bacteri�n.

voor de zekerheid gewoon 3 weken laten indraaien, kan er weinig fout gaan. het soms erg moeilijk om geduld op te brengen zoals vele weten, maar is wel beter.

ik kan het niet goed zien op je foto's, maar als je die nog niet hebt is het verstandig een snelgroeier (waterpest,cabomba, belgisch groen) toe te voegen.

Nee ik heb niets qua co2, zit dit niet standaard in een plantenvoeding dan? Dan zal ik dit ook gaan bestellen. Er zit een bosje cabomba gemixt met waterpest in de bak.

Even een update van deze ochtend:
nq4h.jpg

Als het goed is komt vandaag mijn pakketje van ZOO+ binnen, zodra ik het binnen heb zal ik jullie de waterwaardes even meedelen. Ik heb hier namelijk nog geen ervaring mee..

Inmiddels staat de bak 15 dagen te draaien. Helaas heb ik gister te maken gekregen met een zieke goerami, hij heeft last van een schimmel infectie en zat onder wat-achtige schimmel. Uit vrees voor besmetting heb ik alle vissen uit de 60 bak overgeplaatst naar de nieuwe bak en de goerami in de 60 bak gelaten met medicijnen tegen schimmelinfecties. Ik moet zeggen dat hij enigszins is opgeknapt. De wat-achtige deeltjes zijn eraf en hij ademt en oogt rustiger. Toch zijn er aardige plekken overgebleven en voorlopig laat ik hem dus even zitten. Heb veel gelezen over zoutbaden, wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Voorlopig in de nieuwe bak mijn nitriet waardes goed in de gaten houden, voorlopig heb ik namelijk nog geen nitriet gemeten. Wel is de bak erg overbevolkt. Dus mocht er iemand zijn die een leuke gup, platy's, schoudervlekzalmpjes of mooie kardinaal tetra's wil, ik hoor het graag!

Morgen staat de bak er alweer een maand en is nog steeds het stralende middelpunt van onze woonkamer. Er zitten nu een klein schooltje zebradanio's, twee betta's, een koppeltje dwerggoerami's, een klein schooltje corydoras en een kleine algeneter in. De gup, platy's, zalmpjes en tetra's zijn maandag weggegaan.
Hierbij wat foto's van de bak zoals hij er vandaag de dag uitziet.

robinaqua.jpg

robinaquaii.jpg

Op dit moment staat de standaard Juwel filter er nog in, maar ik heb toch besloten dat ik een extern filter aan wil gaan schaffen. De ruimte die het filter inneemt en het grote zwarte oppervlak beginnen me steeds meer te irriteren.

Bak ziet er mooi uit. Erg helder en mooi groen. Ik heb hier een tetratec draaien op mijn rekord 600, mss een iets grotere variant voor jouw bak? Ik vind het een erg fijne filter welke je niet hoort en prima schoon te maken ed is. Leuk hoor, die weerspiegeling van de :computer: 😀 😀

Welke corydoras heb je in de bak? Heb je ook garnaaltjes, aangezien ik mosballen zie liggen

Dank je wel! Ik zal eens gaan kijken naar een Tetratec.
Ik heb geen garnalen, de mosballen heb ik puur voor het uiterlijk gekocht. Mijn goeramis zijn er overigens erg blij mee!

Bij de corydoras staan een aantal vraagtekens. Mijn eerste drie zijn julii's, maar de andere drie werden mij verkocht als Aenaus, waarvan duidelijk te zien is dat ze het niet zijn. Zelf vind ik ze heel erg op de julii's lijken, ze zijn alleen een stukje groter. Ik zal straks eens een foto proberen te maken, misschien dat een van jullie het weet.
Ik wilde overigens eigenlijk geen corydoras, maar mijn vriend vond ze erg leuk. Uiteindelijk zo blij mee, het zijn geweldige en grappige beestjes!

Mooie bak.
Grote kans dat je Corydoras trilineatus zijn.

Ik vind het erg moeilijk om te zien, naar mijn mening zijn alle zes van dezelfde soort. Omdat de eerste verkocht werden als julii, ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat de andere dit ook waren. Hier de foto's, dan kunnen jullie zelf oordelen.

Deze behoort tot ��n van de drie die er later bij zijn gekomen en zijn een stukje groter als de anderen
imageaqu.jpg

Deze had ik als eerst
imageaqua.jpg

En nog een foto van onze algeneter Henk, als het goed is een ancistrus leucostict
imageaq.jpg

Ben geen expert maar lijkt mij de sterbai.

Daar heb ik zelf nooit aan gedacht, maar nu ik de foto's zie lijken ze er verdacht veel op. Blijkt maar weer dat je niet kunt vertrouwen op de kundigheid van een dierenspeciaalzaak, de ene zijn verkocht als julii en de ander als aenaus.
Als ik me niet vergis worden de sterbais toch ook een stuk groter als de julii?

Het lijkt mij ook de sterbai als ik zo de foto's zie. die worden idd iets groter dan de julii.

Hoe warm is je bak? Betta's willen wat warmer zitten, terwijl zebradanio's echt complete etters worden als je ze te warm zet, heb het zelf ook gehad. en gaat het goed tussen je betta's (m/v?) en je gourami's?

je hebt een erg leuke bak!

Bedankt voor het compliment!
Blijft de bak dan wel geschikt voor de sterbai?
Ik heb gelezen dat zowel de betta's als de zebradanios het goed doen op 25/26 graden, zo warm is de bak dus ook altijd. Met het warme weer is het wel lastig geweest, maar nu zitten wij eindelijk weer op de goede temperatuur. Het zijn twee betta-vrouwtjes en naar mijn mening zijn het de meest vredelievende ooit. Zowel tegen elkaar, als tegen de anderen!

Nee, zebradanio's doen het juist niet goed continu zo warm. Die hebben echt een behoorlijk koelere periode nodig wil je er lang plezier van hebben.

Dat is slecht nieuws, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Wat adviseren jullie nu?

tja, dat klinkt misschien niet leuk, maar toch een ander tehuis zoeken voor de zebradanio's.. deze zet je het liefst op 19 a 20 graden. kunnen echt ontzettend vervelend worden als je ze voor een langere tijd op te hoge temperatuur houdt en is voor de visjes ook niet fijn..

De danio's staan inmiddels te koop, helaas.. Maar ik geloof wat er wordt gezegd en het klinkt ook wel enigszins logisch. Heb tot die tijd het aquariumwater op 24 graden staan en moet inderdaad bekennen dat de danio's een stuk rustiger zijn. Ik hoop dat zij snel naar een ander thuis kunnen.

Om niet opnieuw verkeerd te worden ingelicht vraag ik het maar aan jullie; welk visje zou wel samen met mijn huidige bestand kunnen en ook qua temperatuur(25-26 graden) en ph-waarde(6.5-7) samen kunnen.

kardinaaltetra's lijkt mij wel goed samen gaan..

Ja, of Paracheirodon simulans. Blijft een stukje kleiner.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan