Wat is er nieuw

Juwel Rekord 800 van Rohol

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rohol
  • Startdatum Startdatum
De kardinaaltetra's heb ik juist weg gedaan, om de bak een beetje in Aziatische trant te houden. Wel de corydoras erin, omdat ik dat echt geweldige visjes vind.

De zebradanio's heb ik inmiddels weggedaan, terug naar de winkel waar zij vandaan zijn gekomen. Jammer, maar het is zielig om de beestjes in verkeerde omstandigheden te laten zitten. Ik had direct de mogelijkheid om een ander schooltje mee terug te nemen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor sherrybarbelen. Op dit moment heb ik er 5 meegenomen, omdat ik wil kijken hoe het uitpakt met mijn goerami's. Mocht het goed gaan, dan wil ik zeker gaan uitbreiden.

Hieronder het totaalplaatje van mijn aquarium op dit moment. De cryptocoryne soorten zijn onwijs aan het groeien, ik vind het daardoor een hele rommelige uitstraling krijgen. Heeft iemand hier tips voor?

fotoaqro.jpg

barbelen worden juist vervelender als ze niet met genoeg soorgenoten gehouden worden, dus is eigenlijk een beetje verkeerd om 😉

sherrybarbelen vind ik wel erg leuk, zijn ze al een beetje op kleur?

Even aankijken hoe het vandaag gaat, anders haal ik er morgen nog 5 bij.
Ze zijn al aardig op kleur, een heel verschil met in de winkel in elk geval. Er is 1 bij (de tweede van boven) die veel feller rood is, houdt dit in dat dit het vrouwtje is?
imagesher.jpg

Het zijn de mannen die fel rood worden.
Maak er inderdaad maar iets van 12 van, zie opmerkingen Zwits.

~ Ivo

Het zijn inderdaad de mannen die fel rood worden, op de foto lijkt het dan ook dat je 4 vrouwtjes hebt en 1 mannetje 😉

Probeer dus uit te komen op 4M/8V als je er wat nieuws bijhaalt. Welke winkel in het Rotterdamse ga jij normaliter heen trouwens?

Dat is in principe goed nieuws. Zag dat ook bij deze soort meerdere vrouwen op een man moest worden gehouden. Zouden 12 barbelen niet te veel worden in mijn bak?

De danio's had ik al een tijd geleden bij de Intratuin in Pijnacker gekocht. Geen aanrader eigenlijk, ze hebben er weinig verstand van en ik vind niet dat de vissen in capabele aquaria zitten. Ook de dierenwinkel 't stampertje bij mij in de straat was geen succes, verkochten mij een schoudervlekzalmpje als platy! En over de Pets Place zullen we maar helemaal niet beginnen..

Meestal rijden wij door naar de Hornbach in nieuwerkerk. Ligt wel een beetje aan wie op dat moment dienst heeft, maar de vissen zien er goed uit en doen het hier tot nu toe goed. Maar mochten jullie een advies hebben voor een betere zaak, graag. Ik kom namelijk steeds op dezelfde 'groothandels' uit. Het liefst zou ik mijn vissen bij een klein kwekerijtje halen.

"Strijker Aquarium" heeft aardig wat soorten vissen etc. Is een speciaalzaak, geen dierenwinkel. Over het personeel durf ik niks te zeggen: verkopers willen meestal gewoon zoveel mogelijk winst maken.. Maar ik weet niet of dat daar ook zo is.

Dan ga ik misschien vandaag een naar Strijker rijden, jammer dat het precies aan de andere kant van Rotterdam is. Iemand ervaring met van die planten ringen? Sommigen van mijn planten schieten namelijk steeds los en bij het opnieuw erin zetten, komt dit er erg rommelig uit te zien, vooral bij mijn naaldgras en cryptocoryne.

Wat is jouw kant van Rotterdam dan? meer Noord/Alexander zo te lezen? zoek dan eens naar Verduijn.

je kunt ook gewoon een sateprikker afbreken en die gebruiken om de planten vast te zetten. zodra ze wat wortels hebben blijven ze wel zitten

Vlak nadat ik mijn vorige post had gepost, gebeurde er wel iets heel bijzonders. In mijn oude aquarium van 60 cm zat een algeneter, later heb ik er zelf nog 1 bijgekocht. Met het idee; 1 voor in het kleine aquarium, 1 voor in het grote. Toen ik stopte met mijn kleine aquarium, heb ik ze beide in het grote gezet. De kleine, Henk, zie je regelmatig en is totaal niet schuw. Algie de grote algeneter daarentegen wel en zie ik bijna nooit. Vanmorgen bij het voeren van mijn corydoras gebeurde er wel iets heel bijzonders, Algie kwam gezellig mee eten en ik kreeg hem zelfs op de foto. Misschien dat jullie mij nu kunnen helpen met het raadsel welke soort dit is.

462975rohol_0_82_algie1.jpg

717497rohol_0_82_algie2.jpg

712273rohol_0_82_algie3.jpg

Naast Algie kwamen ook mijn Indische modderkruipers tevoorschijn, deze zie ik wel vaak maar krijg ik nooit op de foto.

868221rohol_0_82_modderkruip1.jpg

934739rohol_0_82_modderkruip2.jpg

Nu een dilemma, vinden jullie het nog wel verantwoord om de grote algeneter te houden? Is het niet te klein voor hem? Eigenlijk spendeert hij zijn hele dag onder het kienhout.

[size]Het upload programma heeft de foto's schuin neer gezet, excuses![/size]

Nette bak hoor.
Algie is een ancistrus wordt niet echt groter als dit en is prima te houden in 80cm.
Gaan er zelf ook nog een halen jouwe heeft al een mooi gewei. :thumbs: .

jenee98 zei:
Algie is een ancistrus wordt niet echt groter als dit en is prima te houden in 80cm.
"niet echt groter" als 'wat' precies?
En "prima in 80cm", vind je dat nog steeds bij vermelding dat deze dieren zomaar 15 a 17 cm kunnen bereiken?

~ Ivo

Ohw echt dacht echt altijd 12cm hoor anders zeg ik dat niet sorryy...........
Maar 80cm kan toch wel ze zijn niet heel actief enzo.

Na vakantie weer terug, alles goed gegaan met dank aan een voederautomaat!

Om nog even terug te komen op het verhaal van mijn algeneter. Ivo, wil je met deze reactie zeggen dat het onverantwoord is om de algeneter te houden? Aangezien hij nu 12 cm is en hij nog wel zal groeien.

En weer eens wat foto's. Het aquarium draait goed, heel goed zelfs. Ben zelf alleen nog niet tevreden over de planten, heb het naaldgras flink gesnoeid. Dit was hoog nodig. Maar ik vind het te rommelig, iemand tips?

Totaalplaatje
img_4929t.jpg

Rechts
img_4930r.jpg

Links
img_4931l.jpg

Ziet er goed uit hoor! Aparte maar mooie achterwand! Vind je het geheel er rommelig uitzien of alleen het naaldgras?

Edit: Heb jij je koppeltje goerami s nog? Ik zie namelijk nergens drijfplantjes. Ik kan er overheen kijken hoor maar ze stellen drijfgroen wel erg op prijs 🙂

Wat een gave achterwand heb je!

Bedankt voor de complimenten over de achterwand, heeft me heel wat moeite gekost om er aan zo ��n te komen!

@Puls; Het geheel aan planten vind ik er rommelig uit zien, er staat naar mij te veel op en in elkaar etc. De goerami's heb ik zeker nog! Ik heb tegelijk met het snoeien van mijn naaldgras, mijn kroos eruit gehaald. Dit was uiteraard niet in toom te houden en vond ik niet meer mooi. Suggesties voor drijfplanten zijn zeker welkom, zat zelf misschien te denken aan zo'n waterhyacint soort of een lotus soort.

Ah oke ik vind het meevallen hoor dat het er rommelig uitziet. Misschien kan je er wat grotere fijnbladige plantjes bijdoen zodat je wat meer diepte en afwisseling cre�ert.? Je hebt nu veel speervormige en langwerpige plantjes vandaar mijn suggestie 🙂 Als drijfplantje vind ik de Salvinia Natans erg leuk, groeit redelijk snel en heeft mooie wortels. Eens in de maand even uitdunnen is wel gewenst 🙂

Rommelig? Links staat er militair strak bij. De 3 plantjes op dezelfde afstand van elkaar evenals de mosbollen.
Nee rommelig is het niet.

Lang nagedacht over de indeling, omdat ik toch niet helemaal tevreden was en vandaag toch de boel compleet omgegooid. Tot nu toe ben ik meer tevreden met deze inrichting, dan met die hiervoor. De planten zijn echt enorm aan het groeien, de vallisneria is als een drijfplant de oppervlakte aan het bedenken. Er werd in dit topic een suggestie gedaan om wat drijfplanten in het aquarium te doen, waar ik niet echt een fan van ben omdat degene die ik heb gehad allemaal t� snel groeide. Zou het nog nodig zijn nu de vallisneria een oppervlakte van het water (zo'n 25%) bedekt?

img_5007aq.jpg

img_5006aq.jpg

img_5008aq.jpg

Ziet er goed uit.
Zou alleen volgende keer met foto's maken iets door de knie�n zakken zodat het allemaal nog wat beter te zien is 😉

Hahaha...meestal ben ik het met je eens Seabait. Nu niet.
De laatste foto`s vind ik juist heel goed. Ze laten meer van de bodem zien dan de standaard foto`s. Die zijn er genoeg. In deze topic van Rohol zijn er ook genoeg recht toe recht aan foto`s te zien. Die doen vooral dienst als totaalfoto`s enz.
Ik zou het juist meer op prijs stellen in topics meer foto`s van een 'andere hoek' genomen te zien. Deze zijn heel mooi en volgens mij over nagedacht.

:thumbs: VG, Jon.

Daar heb je wel een punt Jon!
Net nog ff op de vorige pagina's gekeken maar staan zelfs foto's die met de camera op z'n kant zijn genomen dus voor ieder wat wils eigenlijk 😉

Hahaha, ik heb het meer gedaan met oog op de weerspiegeling. Als ik door mijn knie�n ga, moet ik zorgen dat alle gordijnen gesloten zijn om weerspiegeling te voorkomen. Daar was ik eerlijk gezegd te lui voor haha!

Dan heb je volgende keer extra energie over om voor John ff door de knietjes te gaan! 😀 :sorry:

Nou John, speciaal voor jou dan:

De door de knie�n foto
SiPDjv.jpg

En nog wat close-upjes
gk6Y23.jpg

RArtD2.jpg

Dankje Zwits

Zojuist JBL DE 7 balletjes besteld en EasyCarbo. De planten krijgen nu iedere week de voorgestelde dosis Profito, maar ik zie dat dit niet genoeg is. Hopelijk dus snel een foto-update met een beter groeiende bak. Met de vissen gaat het trouwens prima, de sherrybarbelen zitten om de zoveel dagen vol met eitjes. Hebben helaas (naar mijn weten) nog niet afgezet, hoop dat dit nog gaat gebeuren.

Gister is het gourami vrouwtje overleden, dit was inmiddels het vijfde vrouwtje. Mijn vriend en ik hebben toen besloten om geen gourami's meer te nemen. Aandacht werd gelegd op een betta man, maar ik twijfelde toch in verband met mijn sherry's. Uiteindelijk zijn het antennebaarsjes geworden, waardoor het aziatische tintje een beetje van de baan is.. In de winkel werd gezegd dat de antennebaarsjes een goede combinatie zouden zijn met mijn andere vissen. Toch wil ik mijn betta's eigenlijk uit de bak hebben, wat zou betekenen dat ze naar de 60 cm zouden moeten en deze bak staat op kamertemperatuur. Hoe staan jullie daar tegenover? Ik weet dat de betta's van Nick ook succesvol op kamertemperatuur zitten.

Ik zou Ramirezi's niet combineren met sherrybarbelen. Ramirezi's dienen op een hoge temperatuur gehouden te worden (zo'n 27 graden) terwijl dit voor sherrybarbelen te warm is (permanent).

Daar moet ik het eigenlijk wel mee eens zijn En uit mijnhoofd dacht ik ook dat Ramz eigenlijk nog veel zachter, zuurder, water wensen (ja het zijn eigenlijk stiekum best lastige klantjes)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan