Wat is er nieuw

Juwel rio 180 ultimate het begin

hoe is je cl waarde dan?

Ik heb net weer getest met test strip

NO3 0
NO2 0
GH <3d te laag volgens papier
KH 6d
PH 6.8
Cl2 0.8 te hoog

Zo kleine update. Onder tussen een tweedehands test set gekocht van sera. Ik mis alleen om de CL te meten, klopt dat of hoort dat er in te zitten, want m mis 1 buisje over dwars onderin.
Goed ik ben aan het meten gegaan en heb nu het volgende.

PH 8.0
KH 3 khd
GH 4 dgh
NH4 0mg/l
NH3 /
NO2 0.0mg/l
NO3 10mg/l
PO4 2mg/l
FE 0.0mg/l
CU 0.0mg/l
CO2 volgens boekje pH 8/kh 3= 1mg/l

Morgen draait de bak drie volledige weken maar betwijfel als er al wel vis in kan. Planten groeien nog niet mooie groen door. De water pest blijft ook bruine blaadjes hebben. De andere snel groeier, hoornblad? Word ook bruin met de naalden. Krijg een aantal bruin machtige vlekken op het achter raam en op de stenen.

Ik wet niet goed wat ik nu het beste kan doen

Visjes kunnen niet tegen chloor, geloof me 😉

Dus ik zou eerst zeker weten of cl echt wel nul is.

Vinden ze inderdaad niet leuk maar volgens mij zit er in het nederlandse water geen chloor zover ik weet 🙂

Kun je anders eens een foto plaatsen van je planten want het kan ook zijn dat je een beetje last hebt van bruin alg of kiezelzuren. Deze komen wel vaker voor in een opstartend aquarium en zouden in de loop van de tijd weer moeten verdwijnen.
Zover ik kan zien zijn je waterwaardes zoals laatst gemeten wel goed alleen is je PH wel hoog in combinatie met de lage KH. Beter zou de PH zo rond de 6,5 kunnen zitten dan heb je ook gelijk meer Co2 🙂

Ik ben mijn PH en KH nu ook aan het veranderen omdat mijn planten niet echt denderend groeiden dus misschien eens proberen je PH omlaag te brengen 🙂

Khoppie zei:
Vinden ze inderdaad niet leuk maar volgens mij zit er in het nederlandse water geen chloor zover ik weet 🙂

Nee dat klopt weg( het is immers verboden) maar de bak is ook schoongemaakt 😉

Ow op die manier 🙂
Hoop voor TS dat hij/zij toch zo slim is geweest dit niet met Chloor te doen.....

Ik weet zeker dat er heel veel mensen dit doen en denken: maar ik spoel heel goed uit...

Maar om je cl weg te krijgen kun je nu een waterwissel van 50% doen en er een buissteen opzetten met de kap open. Zo kunnen de dampen weg.

Dat geloof ik ook wel. Chloor is bijna meest gebruikte schoonmaakmiddel in nederland maar totaal ongeschikt voor gebruik bij dieren, welke dan ook 🙂
Uitspoelen heeft wel zin alleen zal er altijd chloor achterblijven dan wel niet als er al een achterwand in zit hier in trekken en weer los komen als er water in het aquarium zit.
Maar dit is allemaal speculeren natuurlijk want we weten niet zeker of de TS het aquarium wel schoon heeft gemaakt met chloor 🙂
Misschien een foutje gemaakt met meten zou ook nog kunnen natuurlijk 🙂

Khoppie, bij ons in Limburg meet ik in kraanwater 0,3 chloor. Het water oppervlak flink in beweging en de chloor verdwijnt wel weer. Ik heb een hele discussie gehad met de waterleiding maatschappij hier over. Ze zeiden dat er van nature chloor in het water zit en dit filteren zij er niet uit.
Ook zitten er veel medicijn restanten van mensen in het water wat we niet kunnen meten. Deze zijn vaak veel schadelijker voor plant en vis dan chloor.

Ultimate, een goed evenwicht zoeken in je bak dat is het voornaamste. Je planten gaan dan vanzelf wel groeien en de vissen kunnen er dan ook wel in.

Gr. John. :petjeaf:

Hallo allen, ik vind het ook vreemd dat er niet bij de sera test set cl meting bij zit, deze moet ik los aanschaffen zoals ik begrijp vanuit het boekje, dus zal dit ook maar doen.

Nee ik heb de bak zeker niet met chloor schoon gemaakt uiteraard. Heel iets verdunt natuur azijn maar de bak ik daarna ook meerdere keren goed na gespoeld met water, of het moet er nog in zitten van de vorige eigenaar als dit mogelijk is? ik weet niet of hij dat gedaan heeft.

Ik heb morgen wel tijd om foto's te plaatsen van de planten stenen enz.

Stroming in de oppervlakte heb ik al vanaf het begin dat het goed in beweging staat.

Maar het evenwicht zit er nog niet in lijkt mij toch? ondanks dat die drie volle weken staat. best wel vreemd dat dat per bak weer verschillend is.

Maar moet ik nog gewoon door gaan met 2.0ml easy carbo per dag en 1x in de week met profito? ik lees dat juist water pest er niet tegen kan. Ik los het wel eerst in een bakje aquarium water op.

Goed ik zal morgen foto's plaatsen en moet dus nog geduld hebben met visjes erin halen denk ik 🙂

Hierbij de foto's

Deze zijn van afgelopen week:
J5jRQIrhisf_JntSNEpJwsvpxCwsupcl.jpeg

Deze zijn vandaag genomen:
hierboven lijkt groener op de foto dan dat die in het echt is.
bruine plekjes op het glas
op de steen ook bruin

op de foto lijkt het allemaal groener en voller dan in het echt helaas. Ik ga er ook vanuit dat ze nog goed aan moeten slaan maar het ziet er zo bedroeft uit vind ik, en had gehoopt er vandaag een aantal visjes of garnaaltjes in te plaatsen maar eerst moeten de waardes op orde zijn.

Ik heb nu nog niks geen water ververst, alleen bij gevuld wat verdampte maar wanneer moet ik daar nu mee starten of nog niet?

Je kan zien dat je plantjes langzaam beginnen te groeien. Je kan gerust wat water verversen en eventueel wat visjes en/of garnaaltjes er in doen. Niet teveel in een keer bv 5 en 5. En dan volgende week weer een paar. Zo langzaam opbouwen.
Het bruin op de bladeren en steen kan je weinig aan doen maar op het glas dat kan je verwijderen met een plukje schoon filterwat.

Inderdaad de stipjes beginnen nu groener en voller te worden lijkt het onder aan nog niet zo maar komt misschien nog. Ook heb ik stukje water pest drijvend kijken wat dat doet. Me ruiten onder tussen schoon gemaakt.

Weer een kleine update. Vandaag naar 3,5 volle week eindelijk de eerste inwoners.

10 kleine vuurgarnaaltjes
2 molly's Mannetje en vrouwtje

Ze vermaken zich prima, zelfs de vuurtjes zijn niet schuw 😀
Ik heb er snel een paar foto's van gemaakt maar dan zien jullie het idee

jjDIJUe478NKXLKsCjQF2ITE8GptbsRm.jpeg

:petjeaf:

Waarom molly's ze hebben het liefs brak water. Voelen zich hier niet zo prettig in.
Je had beter plaatjes (Xiphophorus maculatus) kunnen nemen, zien er ongeveer het zelfde uit.
Voor de algen op het blad en steen kan je in de toekomst misschien een paar algen eters in doen, wel klein blijvende. b.v. Otocinclus soort.

Hey John, omdat ik de molly's in de kleine bak had zitten zoals in het begin vermeld heb ,heb ik deze bak met vissen erbij gekocht.

Daar heb ik er al een aantal van weg gegeven maar deze twee zaten er ook bij dus vandaar dat ik die eerst in de bak gezet heb.

Ik lees inderdaad verschillende dingen op internet dat sommige zout vereissen en andere niet, waarschijnlijk zijn dat dan de Poecilia sphenops deze zijn in zowel zoet als brakwater volgens wiki en gezien ze al in zoetwater leefde ging ik er vanuit dat dat ook gewoon kon 😉 , en misschien is het vrouwtje ook wel een Xiphophorus maculatus? Ik zou het niet weten sorry daar heb ik nog niet genoeg ervaring voor nog.

Wel lees ik dat je beter twee vrouwtjes op 1 mannetje hebben en dat hebben we niet.

Oke en waarom een Otocinclus en niet een Ancistrus?(ik bedoel het als een vraag hoor ,niet dat je het aanvallend leest 🙂 )of beide bijvoorbeeld want ik heb namelijk een hele mooie Ancistrus man nog zitten en een Pterygoplichthys gibbiceps vrouwtje als ik het goed heb.

Deze zouden we er toch weer graag in willen tot dat ze te groot worden dat ze verplaats moeten worden. Zijn nu 7 en 8cm ongeveer.

Tot heden doen de vuurtjes hun werk echt optimaal, nooit verwacht maar ze eten echt van alles op.

Ok� ultimate, het is zeker goed dat je de vissen van je vorige bak hebt over geplaatst. Dit had ik niet gelezen.

Of je twee vrouwtjes moet hebben weet ik niet echt. Zelf heb ik een koppeltje zwaard dragers er in zitten waar ze van zeggen dat je ook twee of meer vrouwtjes moet hebben. Hier gaat het al meer dan twee jaar goed.

Ik bedoelde dat de Otocinclus niet zo groot worden en ze later weer weg moet doen. Ze lusten ook graag algen. Dit is wel het geval met je Ancistrus man, deze wordt te groot en moet je hem weg doen. ;( (of een grotere bak).

Gelukkig gaan de vuurtjes goed. Ik zou zelf ook wel graag garnaaltjes in mijn bak willen, maar ben bang dat ze als voer verdwijnen, is ook zonde.

John, maakt niet uit 😉 ik lees inderdaad verschillende verhalen erover.

O zo kijk misschien is dat dan inderdaad een optie al hoewel ik de andere algen eters wel mooier vind maar moeten dan inderdaad weer verhuizen, ik weet ook niet hoe snel die groeien 🙂

Ja de eerste dag ging alles goed, alleen zitten de vissen nu alleen maar verschuilt achter de plantjes. Vrouwtje vrijwel op de bodem erg stil hangend, mannetje zie ik af en toe,alleen met eten komen ze snel te voorschijn. Is dit normaal of?

En de vuurtjes zie ik ook af en toe 1a2 de rest zit ook achter de planten maar 10 in z'n bak valt ook niet op. Alleen dat de visjes zo tam zijn bevalt mee nog niet of het is wennen?

Het is inderdaad wennen voor de visjes in hun nieuwe omgeving.
En voor de garnaaltjes is het een grote bak en kunnen zich overal verstoppen, komen wel weer tevoorschijn.

Oke John, dan ga ik daar vanuit bedankt. We wachten af wanneer ze tevoorschijn komen 😉

Zo even een kleine update. Eindelijk beginnen mijn planten wat te doen.Het zat mij niet lekker dat ze nog steeds niet goed waren.
Ik heb er met een expert bekeken en kon mij gelijk melde dat ik een co2 tekort had ondanks mijn bio co2/ probleem lampen die te lang aanstaan.

Van 12 uur terug geschroefd naar 8 uur en nu een week bijna 8uur per dag licht en je ziet nu al een wereld van verschil 🙂 maar vind het o.a in het weekend maar ook door de weeks met wisselende diensten jammer dat de lampen maar 8 uur branden. Vaak is het licht uit als we thuis zijn.

Ik wil toch een kijken of op te lossen is met of dimmers of kortere tl lampen dus minder wattage minder lumen? idee�n altijd welkom.

Verder komen mijn molly's nog niet vaak voor in de bak wat ik ook erg jammer vind maar misschien als de drijvers meer aangegroeid zijn dat ze dan meer naar voren komen zwemmen. Verder ziet het er naar uit dat er van 2 garnalen jongen kan verwachten. Foto's zal ik van de week even maken van de bak.

Tot zover weer 😉

Ultimate, ik heb het licht probleem opgelost door de licht duur in totaal naar 10,5 uur te brengen.
Lampen zijn aan van 7.30 tot 12.30 en van 17.00 tot 22.30. Bij mij gaat dit goed maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld. Het is ook de combinatie van voeding en co2 en verlichting. Hier moet je de juiste combinatie in zien te vinden.
Leuk dat je zwangere garnaaltjes hebt gespot.
Ben benieuwd naar de foto's. :foto:

Zo het was even stil vanaf deze kant, waarom omdat er een ander aquarium komt en deze verkocht is.. de pomp is voor de derde keer kapot gegaan kosten 45 euro p.s. het niet onder controle kregen met de verlichting en het toch wat aan de grote kant stond bij ons in huis.

Hij is met vissen gegaan alleen de vuurtjes en appelslakken heb ik eruit gehaald.

We hebben nu een slag kleiner genomen een 120 liter cayman professionel 80 met T8 buizen. Ook dit aquarium moet opgeknapt worden en er komt een achterwandje in.

Fotos zullen er van volgen alleen weet ik niet of ik in dit topic verder moet gaan of er een nieuw topic voor openen wat zeggen jullie? 🙂

Gewoon in dit topic doorgaan. Alleen topic naam veranderen. Maar een kleiner aquarium is echt niet makkelijker als die grotere. Een groter aquarium is met het water stabieler.
Als je een nieuwe pomp zoekt raad ik je een sunsun aan, deze werkt bij mij al 2 jaar zonder probleem. Is ook niet zo duur in aanschaf.
We wachten weer op nieuwe foto's. Suc6.

John, ga ik doen als ik fotos ga plaatsen in topic. Nee het is misschien niet makkelijker maar als het echt niet wil zakt de moed weg en dat is zonde. Er zit nu weer een intern filter in, niet de bleuwave maar een juwel dus ik kan gedeelte van mijn filter matriaal overzetten 🙂 inderdaad van sunsun heb ik meer gehoord maar hopelijk blijft nu wel alles draaien🙂

Met een intern filter gaat het natuurlijk ook. Goed dat je wat filtermateriaal van je oude filter hebt gebruikt is het ook prima. En laat de moed niet zakken dat is zonde van al je ingestoken tijd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan