Wat is er nieuw

Juwel Vision 260 van Tharealmb

korte update over de bak nu, en de toekomst. Waarschijnlijk gaat de bak volledig over de kop zoals eerder al gepland. eerst wilde ik steeds elementen toevoegen... maar gezien bijna alle vissen een nieuw huisje gaan krijgen op termijn ga ik in een keer alles vervangen.

Algen lijken niet meer te groeien. Had de helft weggekrabt en de andere helft niet ter vergelijking. Maar het lijkt erop dat er geen alg meer groeit na een week wachten... dus heb nu de hele bak algvrij gekrabt.

Ik heb (eindelijk) een watermeetsetje met druppels gekocht. 2e hands maar nauwelijks gebruikt dus alles nog bijna vol. dus de waarden zijn nu een stuk nauwkeuriger dan met de teststrips. Het is wel wat meer werk....

op de metalen na heb ik alles nagemeten.
- Temp: 25
- PH: 8
- KH: 11
- GH: ?? (oplossing sloeg na 50 druppels nog niet om in kleur?)
- NO2: 0
- NO3: 0
- NH4/NH3: 0
- PO4: 0.5
- FE: 0 (gestopt met plantenvoeding ivm algen, lijkt te werken)

Hoge PH en GH dus. de bak staat relatief kort dus dat zou kunnen... zit ook nog geen kienhout of dergelijke in. Nitrietpiek is even geweest door introductie extra visjes maar is ook voorbij.

Morgen krijg ik drijfplantjes dus desondanks de toekomstplannen zorg ik nog wel dat deze vissen het naar hun zin hebben. Ook wil ik wat kokosnoten doormidden zagen voor schuilplaatsen.

Toekomst bak:
Toekomst is minimaal over een aantal weken, maximaal eind zomer. Het huis moet ook "afgemaakt" worden dus dat heeft prioriteit zolang de bak goed draait en de vissen blij zijn. Allereerst ben ik bezig een plan van aanpak op te stellen, en daar een soort van planning aan te hangen. Niet op tijd, maar op volgorde.

het plan algemeen is iets als volgt (wordt nog verder uitgewerkt)
- Plan maken kwa indeling
- 3D achterwand en eventueel zijwand maken.
- Bestand helemaal uitwerken.
- Eigen "holensysteem" maken waar de vissen doorheen kunnen zwemmen. maken van hardschuim en vastmaken aan een rubbermat of glazen plaat zodat het blijft staan. Scheelt belasting tov stenen.
- Ander filter dat gemakkelijker schoon te maken is. deze in laten draaien in de huidige bak.
- Klein aquarium op de kop tikken voor quarantaine. Misschien een Fluval Edge (die mag in de woonkamer dan) of een 60x30x30 op de computerkamer. evetueel gevuld met garnalen en appelslakken.

- Vissen op MP zetten en hier aanbieden
- Misschien huidige metselzand vervangen door donker zand. Komen de kleuren beter uit, en is voor de schuwere vissen toch fijner. Wat exact nog even uitzoeken. ben wel voorstander van echt zand ipv grind maar moet geen bodemrot krijgen...

Nog niet volledig uitgewerkt, verre van. maar heb ik nog wel even de tijd voor. deze post zal dus ook wat minder ge-update worden totdat ik bezig ga met de 3D achterwand en het plannen.

De planten zijn ondertussen flink gegroeit! helemaal als je het vergelijkt met de laatste foto die ik plaatste. Ik heb alleen drijfplantjes bijgekocht (zitten er 4 dagen in, wat groeien die wortels snel!) en een mosbal, maar verder is het allemaal gegroeit uit wat ik had gekocht.

De vissen staan nu op marktplaats, en hier op het forum.
Ze hoeven niet gelijk weg allemaal, maar voordat ze weg zijn, heb ik mijn achterwand hopelijk gemaakt (piepschuim is gekocht, nu nog uittekenen en uitsnijden etc etc etc.)

Dus nu eerst de achtergrond maken, en dan over een aantal weken komt mijn ledset binnen. Deze ga ik zelf bouwen als alles binnen is. Dus de komende weken ben ik naast het onderhoud nog wel even zoet met het aquarium.

Als de vissen nog niet weg zijn, dan is dat ook geen probleem. Dan wacht ik nog even met de achterwand plaatsen tot ze een plekje gevonden hebben. Mocht het om 1 a 2 vissen gaan, dan hebben ze een mooi huisje in het terrarium van een vriend (2x3 meter, 30 cm diep. En dat is enkel het aquariumdeel, het terrarium is ook 2 meter hoog).

Verder zijn alle waterwaardes weer oke. de GH blijft hoog, maar ik krijg het idee dat mijn druppelset niet helemaal oke is. Alle andere waarden kloppen wel redelijk. Maar GH verkleurt niet, hoeveel druppels ik er ook in doe (had al 80 druppels gedaan voor het idee, maar geen omslag).

zoals te zien heb ik licht last van groene alg. Komt waarschijnlijk door het toevoegen van plantenvoeding voor de drijfplantjes, en het licht wat te lang aan. Dus ik schroef de lichttijd nu terug van 10 uur naar 8 uur over de komende week (elke dag een kwartiertje eraf).

Vissen zijn verkocht! dit weekend bezig met de achterwand.... valt me best tegen maar geef niet op. Zodra de achterwand erin zit maak ik nieuwe foto's (zonder visjes dus)

Vorige week begonnen met de achterwand! Het uitsnijden heeft 2 dagen geduurd, en uiteindelijk had ik beter eerst kunnen snijden, en daarna kunnen lijmen.... maar ik heb eerst 2 platen van 4cm verlijmd, en daarna pas alles uitgesneden met een stanley-mes. Wat een werk!

Daarna de tegellijm. 2 lagen. Helaas de achterkant de eerste keer ook gedaan... dus die moet OF een stukje afgesneden, of ook in de hars. Anders krijg ik nog steeds veel te hard water.

En vandaag geverft! op de foto's lijkt het wat donker, maar het is best dichtbij kwa kleur. Ten minste, zodra ardenner breuksteen in het water ligt. Ben erg benieuwd naar het resultaat. Als ik de achterwand erin zet, moet ik de stabilisatiestrip (die de voorruit "vasthoud") bovenin eruit halen. Dus al het water moet er sowieso uit. Er komt ook zwart grind in, al weet ik nog niet wat voor soort grind. Zwart zand heb ik het liefst, maar is OF duur, OF scherp. Momenteel onderzoek aan het doen naar zandstraal-zand, wat in de VS wel eens aangeraden wordt.

FOTOS!

Uitgesneden piepschuim
TPIqk56zjBCu5qRxCcJA9jQ4ZD--iyeb.jpeg

rommel!

Eerste laag tegellijm

Eerste verf!

Resultaat, met Ardenner breuksteen waar het op moet lijken....

Van dichtbij! de echte steen is lichter, maar zodra je deze in water legt wordt die een stuk donkerder.

LED verlichting! ik moet de kleuren nog wat tunen (avond is wel erg donkerblauw... en zonsopgang erg rood...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=MDJbnBaOF20[/video]

WP_20140724_002.jpg

Achterwand zit in de bak, en zwart zand is geplaatst! gesteriliseerd kwartszand, dus zeker geen problemen met de waterwaardes (nagevraagd bij de fabrikant). persoonlijk vind ik dit al veel mooier.

Nu nog planten uitzoeken. Lastig, lastig. Ben geen tuinier, maar vind een mooie grasmat wel erg mooi!

leuk project! Ik blijf volgen 🙂

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat 🙂.

Ben zelf ook benieuwd. Ben nu bestand aan het afronden.
En de LFS hier hadden geen filterslang meer maatje 19/24-25-26-27mm dus die moet ik bestellen. Filter draait nog wel, maar buiten de kast anders red de slang het niet (verknipt, dus moet langere hebben).

En de plantjes moet ik nog kijken. Wil liefst geen extreem oerwoud. Dus achterin de hoeken wat hoge planten, maar verder meer mos en gras. Maar waag me nog niet aan CO2 en dergelijke dus dat is lastig plantjes vinden.

Ik moet zeggen dat ik dat achterwandje knap werk vindt hoor.
Tja zo technisch zijn we niet allemaal dus ;(

Vrijdag komen de eerste visjes! (nou ja... de eerste 4 bewoners zijn er al... 4 Kuhlii's die zich, ondanks het goed verkitten van de achterwand, zich toch achter de wand weten te wurmen... gelukkig komen ze gewoon los, en zijn ze straks te groot om dat te doen).
Vandaag komt hopelijk mijn Macro-lens binnen (als die goed werkt, heb ik voor iedereen die een DSLR heeft een super macro-lens voor ~75 euro). Dus zodra de visjes er zijn, en de camera werkt mee dan komen er foto's!

jessicapilon zei:
Ik moet zeggen dat ik dat achterwandje knap werk vindt hoor.
Tja zo technisch zijn we niet allemaal dus ;(

Technisch? :S met techniek voel ik mij ook vaak als een vis op het droge :regen:

Gewoon piepschuim gesneden met een stanleymes (voorbeeld online opgezocht, zodat ik een idee had) en daarna laagje tegellijm, laagje zwarte verf en met witte verf kleine accenten aangebracht. Als laatste epoxy en klaar

als je kan knippen, plakken en verven, kan je ook een achterwand maken 😀
Zou zeggen: koop piepschuim, en probeer maar iets te snijden. piepschuim kost vrijwel niks, dus als het niet lukt kan je het altijd weggooien of gebruiken onder je stenen in het aquarium...

geloof me: achterwand is wel wat werk, maar moeilijk niet! als je maar een voorbeeld hebt.
ik heb schaamteloos deze gejat
http://www.critterhub.com/freshwater/3d ... diy-guide/

1 tip: ik had 2x 4cm piepschuim aan elkaar verlijmd zodat ik veel kon snijden (foutje, gewoon opnieuw snijden, dan is het maar minder diep) maar achteraf had ik beter de stenen los kunnen snijden, en erop kunnen plakken... in de hoekjes verven was een hel!

En over technisch gesproken... vriend van mij heeft een terrarium+aquarium in 1 zelf gebouwd, van 3 x 1,5x 2,5 meter... Van het framewerk, tot glas, en de hele inrichting is van piepschuim.... en je zou zweren dat hij echt steen heeft gebruikt. Daar kan ik ook wel eens foto's van plaatsen want is wel supergaaf!

Mijn nieuwe macro-lens is binnen! deze foto's zijn gemaakt zonder voorbereiding... dus met:
- niet-schone ramen
- Reflectie van buiten
- Zonder statief

Toch wilde ik even laten zien wat deze Macro-lens in huis heeft... waarschijnlijk heb ik dit weekend wel tijd om betere foto's te maken.

Deze appelslak is ongeveer net zo breed als mijn vingertopje.... en dit is niet eens volledig ingezoomd
thvNRt2.jpg

Neontetra
VJhVfM3puf--9QsJV20csYrFPA5A2SSz.jpeg

Vuurtetra

Rouwtetra

Ik had meer foto's, nog grotere close-ups... maar IMGUR werkte gisteren eventjes niet mee.
tot nu toe al erg tevreden met deze Macro-lens! en dat voor zo'n schappelijk prijskaartje! Ben benieuwd hoeveel jullie denken wat de lens heeft gekost....

Nou vertel? 😀 Ben benieuwd! 😀

Het is een draak van een lens... superlicht, plastic, klinkt als en koffiemolen als die scherpstelt, en hij rammelt enorm als je er mee schudt..... maar de beeldkwaliteit is prima!

Het is......

De 100mm f/3.5 Soligor! verkrijgbaar voor eigenlijk elk merk spiegelreflex. Via marktplaats vaak rond de 75 euro op de kop te tikken.

Het is een 1:2 macrolens, maar met de speciale voorzetlens is maak je er een 1:1 lens van. De kwaliteit gaat niet achteruit, omdat de lens speciaal gemaakt is voor de camera.

Met een cropcamera (zoals de D7000) haal je al 1:1 met deze lens... dus het wordt 2:1.

86008d1300040537-vivitar-100mm-f3-5-macro-lens-imgp0645.jpg

Deze lens is verkrijgbaar onder verschillende merken, maar is dezelfde lens. Onder andere:

Vivitar
Cosina
Phoenix
Promaster
Soligor

Als je kleine visjes hebt echt een aanrader. voor detailshots erg leuk. Om 1:1 vergroting te halen moet je wel op een exacte afstand zitten. Maar dat is met de meeste macro-lenzen het geval.
en 1:1 betekend dat wat je op de foto hebt, even groot is als de sensor. Dus je kan met een Cropcamera iets van 2,4cm bij 1,6cm groot volledig beeldvullend krijgen. Door de voorzetlens wordt het 2:1, waardoor je dus iets ter grootte van 1,2 bij 0,8 op de foto kunt zetten!

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de achterwand eruit ziet nu...

MsFelix zei:
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de achterwand eruit ziet nu...

Morgen heb ik hopelijk tijd om de ruiten even alg-vrij te maken, en alles helemaal donker te maken zodat ik mooie foto's kan maken. Heb vandaag een bruiloft, en heb vandaag mijn visjes binnengekregen, dus dan doe ik even een update inclusief achterwand. De visjes wennen op dit moment (ben zelf op het werk, maar vriendin is ze aan het laten inwennen).

Visjes die ik gekregen heb:
10x Corydoras Panda
15x Roodkopzalm
1x Sewellia Lineolata

Deze komen nu samen met de 4 Pangio Kuhlii, die niet langer schuw zijn.

Hmm idd lelijk lensje 😉 Heb even gezocht op Marktplaats, maar kan hem helaas niet vinden.

De achterwand. een wat oudere foto, maar ben vergeten een nieuwe te maken. zal tzt wel komen.... De corydorassen en de Roodkopzalmpjes mogen graag door de spleten zwemmen op zoek naar voedsel. De Pangio Kuhlii's verstoppen zich onder de achterwand (2 speciale inkepingen gemaakt voor ze) of kruipen aan de zijkant langs de achterwand. Maar ze worden met de dag minder schuw!

jNYZiFEZSupj1R8XLk9jRYQbqqQi1tfl.jpeg

Verder de verwerkte foto's van de Macro lens. Ik moet toegeven: genoeg licht krijgen voor goede foto's is lastig. en door de lage f-stop (f/3.5) is maar weinig "scherp" dus moet je heel precies scherpstellen (of laten scherpstellen door de camera). Helaas bewegen de beestjes flink! maar toch een paar de "oke" gelukt zijn. Hopelijk heb ik dit weekend meer tijd.

Cory's op jacht

Meer cory's (totaal zijn er 10)

Kokoscorydoras

Kokosnoothuisjes

Altijd samen! de roodkopzalmpjes (15 stuks, zou eventueel nog wel wat meer willen)

Panglio Kuhlii Myersi

Ik heb ook een reusachtig stuk kienhout gekocht. Ik ben alleen bang dat deze niet meer in de bak past door de achterwand. Ik zal even kijken of dit gaat passen, en anders moet ik een andere oplossing verzinnen of het stuk maar weer verkopen.
het stuk is 40x50x90 cm, dus het neemt een heel stuk aquarium in. Maar zou een mooie verstopplek zijn, en een mooie aanvulling op het nu nog wat leeg ogende aquarium.

Daarbij moet ik nog steeds de LED-controller beter afstellen voor de juiste kleur. is nu wat te donkerblauw bij zonsondergang, en blijft te lang groen. Maar heb sinds kort een Windows Tablet zodat ik makkelijk deze aanpassingen kan maken!

Ik geloof dat ik de zwarte poster veel mooier vind dan de nieuwe achterwand.
Maar goed, ik ben helemaal niet zo van de stenen bakken en achtergronden.... kleur staat mij ook niet echt aan en je bent een hoop diepte kwijt, qua aanblik �n in de bak zelf....

Ik vind het juist w�l mooi, moet alleen nog wat natuurlijke begroeiing krijgen.
Zo zie je dat smaken verschillen!

Sowieso moet er nog veel groen bij. hopelijk past het hout, dan valt een deel van de achterwand ook meer weg. nu is het echt een plaat voor het oog. Zelf vind ik dit wel veel mooier, maar ieder zijn smaak. ik heb weer niets met volle plantenbakken, en zo ieder zijn ding. Maar je bent in ieder geval eerlijk daar houd ik wel van.

Zal binnenkort een betere foto maken van het geheel en de stronk die er in moet komen! misschien ben je dan toch om ;-)

de vissen vinden de achterwand wel fijn. veel verstopplekken en veel kieren om doorheen te zoeven.

Beetje gedoe met de LED verlichting (groen en rood branden enkel tegelijk... voor de plantengroei geen probleem, maar heb liever dat ik alles los kan bedienen natuurlijk) dus ben vooral bezig geweest daar een oplossing voor te vinden. Helaas nog niet gevonden. Ik ben bang dat het solderen niet goed gegaan is.

Verder kienhout toegevoegd, maar vind het toch te groot denk ik... dus denk dat het er weer uit gaat. Dus die gaat maar weer op marktplaats. Tis wel een mooi stuk (kwa vorm vind ik hem leuk, soort van boog) met veel schuilplaatsen....

nxCZgh_1EHuEKjWgsAJUXuCSY3Lh3B2E.jpeg

Nu maar kijken hoe ik het wil hebben. In de tussentijd de bak maar even met rust laten en de plantjes lekker laten groeien. De visjes vermaken zich opperbest en zijn helemaal niet schuw meer.

Ik vind het stuk hout ook erg mooi.
Maar het hout past niet bij de 'stenen' achterwand.
Daardoor vind ik het wat druk ogen.
Ik denk dat als je het stuk hout mooi laat omgroeien met planten dat het nog best kan hoor!
Maar die keuze is aan jezelf natuurlijk.

Op de foto is het wat onduidelijk, maar het stuk hout lijkt echt gigantisch. Hij is ook zo'n 20 cm breed, ongeveer de helft van de totale breedte... vandaar dat die er waarschijnlijk weer uit gaat.

Ik wil wel kijken of ik deze kan verkopen of ruilen tegen wat kleinere stukken hout. Dan kan ik die laten begroeiien met javamos. Het "kale" hout tegen de donkere stenen achtergrond is inderdaad te extreem dat ben ik met je eens.

nu maar hopen dat ik het kienhout kwijtraak, en er wat mooi kienhout voor terug kan vinden.

Kienhout er maar uit en op marktplaat gezet
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... Source=SYI

2VF3H4P.jpg

DGml1v0.jpg

nu maar goed gaan bedenken hoe ik het wel wil hebben...

Waterwaarden zijn goed verder, vissen absoluut niet schuw meer. morgen LED repareren en dan weer even rust voor de bewoners. blokje tubifex zijn ze weer helemaal blij want daar zijn ze gek op.

Het stuk hout is verkocht! Hopelijk kan ik snel een paar mooie stukken vinden voor mijn eigen bak, of een groter stuk. Sowieso ben ik aan het kijken welke planten ik wil toevoegen aan het geheel, zodat ik die kan bestellen en alles kan gaan planten.

Gister heb ik een foto-sessie gehouden, en wat filmpjes gemaakt met mijn DSLR. Heel toevallig kwamen bijna alle bewoners in 1 filmpje langs. Alleen de nieuweling nog niet, waarover straks meer.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=p3uaUUzMVUs[/video]

De Corydoras Panda zoeken graag de bodem af, en woelen ook graag door het gras. Daarnaast gaan ze ook vaak over de achterwand zwemmend. Het lijkt dan net of het aquarium een kwartslag gedraaid is. Erg leuk om te zien! ben dan ook nog steeds blij met de achterwand.

De Petitella Georgia (roodkopzalm) zwemt erg leuk in een groep. ze scholen altijd, veel meer dan de Neon-tetra's die ik hiervoor heb gehad. Goede keuze geweest vind ik. Ben er eentje kwijt. Die vond ik in het filterkorfje. Waarschijnlijk was die al wat zwak gezien andere visjes vaak genoeg rond en op het filterkorfje zitten en dan prima weg kunnen komen.

De Pangio Kuhlii liggen vaak in het gras, vreemd genoeg. Ze zijn absoluut niet schuw en ook best brutaal. Zeker zodra er gevoerd wordt is het een drukte van jewelste.

De Sewellia Lineolata lijkt het ook naar zijn zin te hebben. Door de hoge hoeveelheid stroming, en relatief lage temperatuur (23 a 24 graden) zit er genoeg zuurstof in het water voor hem. Hij zwemt overal wel rond, maar plakt het liefst aan de achterwand. Ook hangt die wel eens rond de uitstroom rond.

De appelslakken doen het verschillend. Ik heb ze allemaal uit hetzelfde bakje gekocht, en 3 zitten in de Juwel 260. De 2 gele zijn het kleinst, waarvan 1 helemaal niet lijkt te groeien en 1 cm is. De ander zit rond de anderhalve cm. Maar de grootste (zie foto's onder) is een apart exemplaar. Het huis is bruin, met een "wokkel" die bijna wit is. Heel apart maar erg mooi! vreemd genoeg had geen enkele slak dit waar ze uit komen, dus best interessant. Deze groeit als kool en is al zeker 2,5cm.

En de 2 nieuwelingen! de Apistogramma Cacatuoides. Het vrouwtje is ongeveer even groot als de cory's en roodkopjes (ongeveer 2 a 3 cm) en het mannetje is een cm groter. Ze zijn nog erg schuw (Vrijdagmiddag gehaald) dus ik heb er nog geen foto van, maar het is een plaatje! Het vrouwtje verstopt zich graag achterin de achterwand in een speciaal gemaakt hol (heb er 2 gemaakt). Het mannetje heeft de kokosnoot al opge�ist, al tolereert die wel de Kuhlii die daar soms ook in liggen.

Al met al wordt het steeds completer, al wil ik uiteindelijk OF meer cacatuoides of een ander apistogramma-soort erbij. Meer Petitella Georgia staan ook nog op het lijstje, 14 is me nog iets te weinig. En eventueel nog een Sewellia erbij, al zijn die in de winkel best prijzig!

Als laatste nog wat foto's. Heb het raam niet schoongemaakt en het aquarium heeft inderdaad wat krasjes. (al vallen die vooral op door de macro-lens, normaal zie je er niets van)

Sewellia
ZHeUf7pbWzev7kb0riwomuwblBsF5SXy.jpeg

Sewellia

Kuhlii

Panda

Appelslak op jacht naar de laatste restjes tubifex op de schroef.

Zodra ik de kans heb een mooie foto te maken van de Kakadu's zal ik die ook plaatsen. Zodra ik de bak beter heb ingericht met hout en extra plantjes zal ik ook weer een overzicht plaatsen.

Belofte maakt schuld, dus een aantal overzichtsfotos van het volledige aquarium inclusief nieuwe planten:

Totaalplaatje
HmlU44jnRK2qew6XI8unnNF0D5kfm-nO.jpeg

Gras moet nog geplant, dit hoekje is sowieso nog wat rommelig...

Linker hoek met stuk hout (beplant met mos en ander plantje).

Het gras rechts moet ik nog planten, dat zit nu nog op een stalen matje. Dat komt voor alle planten langs, en hopelijk breid het zich dan uit. Voorin houd ik zand voor de corydoras en de andere vissen. Het gras moet vooral zorgen dat de lijnen zichtbaarder worden.

Hopelijk heb ik dit weekend de kans om de Kakatoe op de foto te zetten, want dat is echt een plaatje van een vis!

Ik wil nog wel iets meer vis erin hebben. Liefst nog een dwergciclide, maar ik wacht nog even af tot de waterwaarden stabiel zijn, met het nieuwe hout erin. Zit een nieuw stuk hout in (links, onder de planten)

Ziet er goed uit.
Hoe staan die Javavarens precies geplant?

In de bodem, maar de wortelstok niet in de bodem. Dat moet toch? omdat ze anders dood gaan?

was wel een rotwerk in het fijne zand. Hoop dat ze niet drijven als ik thuis kom. anders nog tips om ze goed vast te zetten?

Ja precies dat bedoel ik,je kan het ook op een steen of stuk hout binden met wat visdraad of garen bv.

Ziet er mooi uit en je leidingen ook handig weggewerkt zo.

Ziet er mooi ruim uit, fijn dat de bewoners het naar hun zin hebben! 🙂

Seabait zei:
Ja precies dat bedoel ik,je kan het ook op een steen of stuk hout binden met wat visdraad of garen bv.

Ga ik dat doen! heb nog wel wat spiderwood liggen waar het op kan

stuwmeester zei:
Ziet er mooi uit en je leidingen ook handig weggewerkt zo.
Voor het zicht wel.... maar voor onderhoud wat minder. Erg lastig om de filterkorf eraf te halen en schoon te maken.

SaskiaP zei:
Ziet er mooi ruim uit, fijn dat de bewoners het naar hun zin hebben! 🙂
Ja ook erg blij mee! Wacht nog steeds op het juiste moment om de 2 Apistogramma's op de foto te zetten. Zit nu een "koppeltje" Cacatuoides in, en een koppeltje Viejita (zo stond die verkocht, maar zie het verschil niet tussen Viejita of Macmasteri. Weet alleen dat ik deze mooi vond!)

Zodra ik de kans zie, maak ik even foto's van de Viejita en Cacatuoides

Gister even gefilmd, en met de videocam wat foto's gemaakt. moet nog even de motivatie vinden om echt goede foto's te maken....

Sewellia, prachtig visje!
R0Gmw7Y5pRivmhdHBVIAWuImHMiHFeZQ.jpeg

Onze Red Devil, Apistogramma cacatuoides. Deze is een beetje schuw, en het vrouwtje is ook weinig bij hem.

Apistogramma Vijieta (iig zo verkocht, kan ook Macmasteri zijn geen idee). In de winkel waren ze helderwit, maar door de zwarte ondergrond zijn ze een stuk donkerder geworden!

En een kort filmpje

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4uFkAu2GWZs[/video]

• Sewellia in actie
  • Vijieta
  • Voedertijd! De chaos van gevriesdroogde tubifex-blokjes.
  • Appelslakken-Race (de voelsprieten zijn eraf gebeten denk ik door een (erg) tijdelijke bewoner. Bleek een Malawi-ciclide te zijn...
  • Sewellia, zie ik nu een kloppend hartje??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan