Wat is er nieuw

Kan ik een koppel Neolamprologus Leleupi in een 70L bak houden?

Flippovb

Member
Lid geworden
6 oktober 2026
Leeftijd
25
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn lokale aquariumwinkel een erg mooie variant gezien van N. Leleupi (zie afbeelding) en ik wil hier heel graag een koppel van hebben. Nu heb ik nog een mooi 70l bakje van dennerle staan met een afmeting van 50x39x36 cm. Is het mogelijk om een koppeltje Leleupi's in dit formaat te huisvesten?

Ik ben overigens ook erg benieuwd of iemand weet of het echt Leleupi's zijn of een soortgelijke soort. Waarschijnlijk zijn de vissen alweer weg uit mijn lokale winkel voordat de bak opgezet en ingedraaid is. Als iemand mij kan vertellen onder welke naar deze specifieke variant doorgaans verkocht wordt kan ik ze tegen die tijd bestellen. Alvast bedankt!

Bijlagen

• Screenshot_20261002_130456_Gallery.jpg
    Screenshot_20261002_130456_Gallery.jpg
    104.1 KB · Weergaven: 17
  • 20261002_122240.jpg
    20261002_122240.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 17
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn lokale aquariumwinkel een erg mooie variant gezien van N. Leleupi (zie afbeelding) en ik wil hier heel graag een koppel van hebben. Nu heb ik nog een mooi 70l bakje van dennerle staan met een afmeting van 50x39x36 cm. Is het mogelijk om een koppeltje Leleupi's in dit formaat te huisvesten?

Ik ben overigens ook erg benieuwd of iemand weet of het echt Leleupi's zijn of een soortgelijke soort. Waarschijnlijk zijn de vissen alweer weg uit mijn lokale winkel voordat de bak opgezet en ingedraaid is. Als iemand mij kan vertellen onder welke naar deze specifieke variant doorgaans verkocht wordt kan ik ze tegen die tijd bestellen. Alvast bedankt!
Dat ze in de winkel veelal in een veel kleine overbezette kale bak zitten is een ander verhaal.

Jouw 70L (50x39x36 cm) bak is echt veel en veel te klein en totaal ongeschikt, daarnaast wordt er ook een specifieke inrichting van de bak geadviseerd wat echt niet gaat in een Dennerle scaper bakje

https://aquainfo.nl/artikel/neolamprologus-leleupi/
citaat
De mannen kunnen een 12 centimeter lang worden, de vrouwen blijven iets kleiner.

https://www.tanganyika.nl/neolamprologus-leleupi/
citaat
...........een aquarium van 150 cm. geen overbodige luxe is.

https://www.fishbase.org/summary/Neolamprologus_leleupi.html
citaat
Aquarium keeping: minimum aquarium size 80 cm

Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad dat je een soort als deze, die +- 10 cm wordt (zonder staartvin), beter niet in een bak van 50 cm kunt doen. 🙂

Qua aantal liters komt jouw bak overeen met de minimummaat die sommige bronnen noemen (seriouslyfish zegt bijv 70 L). Maar het is een maat waar je ze geen groot plezier mee doet. Zeker als er agressie zou zijn rondom het broeden; het vrouwtje en eventuele andere vissen kunnen nergens heen.

Dank voor de reacties!

Ik heb inmiddels een alternatieve optie gevonden! Dichotomyctere ocellatus (Figuur 8 Kogelvis). Ik heb er eentje gezien in de winkel en dacht meteen, die wil ik! Ze moeten wel in laag brakwater had ik gelezen, tussen de 1.005 en 1.008. Ik wil wel graag wat planten in het aquarium. mangroves zijn geen optie voor mij, die wil ik nabootsen met hout van mangrove wortels. Ik heb wel wat planten gevonden die in laag brak water kunnen overleven voornamelijk javavaren, bacopa monnieri, vallisneria americanas en anubias. Heeft iemand ervaring met beplante brakwater aquariums?

Dank voor de reacties!

Ik heb inmiddels een alternatieve optie gevonden! Dichotomyctere ocellatus (Figuur 8 Kogelvis). Ik heb er eentje gezien in de winkel en dacht meteen, die wil ik! Ze moeten wel in laag brakwater had ik gelezen, tussen de 1.005 en 1.008. Ik wil wel graag wat planten in het aquarium. mangroves zijn geen optie voor mij, die wil ik nabootsen met hout van mangrove wortels. Ik heb wel wat planten gevonden die in laag brak water kunnen overleven voornamelijk javavaren, bacopa monnieri, vallisneria americanas en anubias. Heeft iemand ervaring met beplante brakwater aquariums?
Ook een mooie soort! 🙂

Ik weet dat @AquaJantje ervaring heeft met brak.

Dank voor de reacties!

Voldoet de aanwezige filtering voor dit soort vissen die een behoorlijke belasting geven?

Voldoet de aanwezige filtering voor dit soort vissen die een behoorlijke belasting geven?
de filter moet ik nog kopen, maar het wordt waarschijnlijk een Oase biomaster 250 Thermo. In de uitneembare voorfilter gebruik ik dan de 30ppi sponzen die puur als de mechansche filtratie gaat fungeren.

Dan vul ik de hoofdkamer bijna helemaal met 20ppi polyetherschuim als biologische filtratie. Mijn ervaring is dat dit veel beter werkt dan die keramische ringen die vrijwel meteen dicht gaan zitten. De 20ppi sponzen reinig ik vrijwel nooit totdat de filterstroming aanzienlijk is verlaagd meestal hooguit 1 of 2 keer per. Ik haal de sponzen er dan uit een dompel ze onder in aquariumwater en beweeg ze een paar keer lichtjes heen en weer. Hierdoor is het de grootste smurrie weg en vrijwel alle bacteriën zitten dan nog in de spons. Bij 2 keer uitknijpen is het grootste deel van je kolonie al uit de spons.

In de kleine filtermand stop ik nog een dunne 45ppi spons die de laatste grovere deeltjes eruit haalt (deze maak ik wel vaker schoon dan de 20 ppi sponzen en daarboven purigen en als laatste een dun laagje filterwatten.

Qua waterwissels zal het puur afhangen van mijn nitraatwaardes die wil ik idealiter onder de 10 mg/l houden. En voor verdampt water wil ik een kleine ATO maken die Osmosewater bijvult.

Mijn plan is nu om de bak met alle planten en hardscape op zoetwater in te draaien zodat, de planten helemaal gesettled zijn en de bak al genoeg goede bacteriën heeft. Na die 4 a 6 weken dat het waarschijnlijk zal duren ga ik mijn puffer toevoegen en elke 1 a 2 weken het zoutgehalte meet 0.001 SG verhogen tot 1.003 dan een paar weken op die waarde houden om te kijken of de planten nog gezond blijven. Na een week of 4 breng ik het zoutgehalte over 4 weken naar 1.005 SG waar ik hem dan uiteindelijk op laat zitten. Heel misschien ga ik nog langzaam naar 1.006 maar, alleen als de planten echt goed geacclimatiseerd zijn.

Als er mensen zijn met verstand van brakwater nog suggesties of verbeteringen op mijn huidige plan hebben hoor ik het heel graag 🙂

Laatst bewerkt:
Ook een mooie soort! 🙂

Ik weet dat @AquaJantje ervaring heeft met brak.
Ik heb in het verleden beplante brakwateraquariums (tot 1.005) gehad idd. De enige plant die het echt heel goed deed was guppygras. Vallisneria en javavaren hielden het lang vol, maar gingen uiteindelijk wel kapot. Anubias ging vrij snel kapot. Als de planten heel langzaam worden overgewend, dan houden ze het meestal wel lang vol.

Qua onderhoud en evt plantenvoeding is het praktisch hetzelfde als een zoetwaterbak. Alleen het toevoegen van het zout is een extra tussenstap. Osmosewater kan, maar is geen must.

De biomaster werkt naar mijn ervaring prima op brakwater. Check wel regelmatig op eventuele zoutaanslag en biofilm in de buizen/slangen.

Mooi beestje die Figure 8. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen straks 😊

Ik heb in het verleden beplante brakwateraquariums (tot 1.005) gehad idd. De enige plant die het echt heel goed deed was guppygras. Vallisneria en javavaren hielden het lang vol, maar gingen uiteindelijk wel kapot. Anubias ging vrij snel kapot. Als de planten heel langzaam worden overgewend, dan houden ze het meestal wel lang vol.

Qua onderhoud en evt plantenvoeding is het praktisch hetzelfde als een zoetwaterbak. Alleen het toevoegen van het zout is een extra tussenstap. Osmosewater kan, maar is geen must.

De biomaster werkt naar mijn ervaring prima op brakwater. Check wel regelmatig op eventuele zoutaanslag en biofilm in de buizen/slangen.

Mooi beestje die Figure 8. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen straks 😊
@AquaJantje dankjewel voor de uitgebreide reactie!

Ik denk dat ik gewoon de bak met planten en hout compleet ingericht op hoe ik het wil en dan rustig laten overwennen vanuit zoetwater als alle plamten emerse bladeren hebben laten vallen en helemaal gewend zijn aan submers groeien. Daarna ga ik heel langzaam alles acclimatiseren naar laag brak water. In mijn laatste reactie heb ik het plan helemaal uitgeschreven. Wat is je mening hierover? Ik heb namelijk nog nooit een brakwaterbak ingedraaid dus mocht je nog bepaalde handige info weten dan hoor ik het graag!

Wat betreft osmosewater, ik heb thuis een osmoseapparaat voor mijn garnalenbak dus ik hoef die niet nieuw aam te schaffen gelukkig. Ik neem aan dat jij een refractormeter gebruikt? Ik weet namelijk dat hydrometers nogal onnauwkeurig zijn. Weet je welke refractormeters nauwkeurig en betrouwbaar zijn?

Ik was dus al een tijdje aan het kijken wat ik met dat bakje wilde gaan doen. Eerst zat ik te denken aan een Kalimantan blackwater biotoop bakje met een schooltje borararas brigittae en een koppel betta albimarginatas maar ik ga een ander bakje gebruiken met alleen een koppeltje albi's om te kijken of ik ze kan kweken 🙂. Daarna had ik evt een koppeltje Julidochromis Ornatus of Julidochromis Transcriptus maar ik wil eigenlijk de Julidochromis Marksmithi 'kipili' houden en die is te groot voor een 70l. Gisteren zag ik dus een figure 8 puffer en ik was meteen verkocht! Ik wil al heel lang een kogelvis en deze blijft wat kleiner en is ook nog een prachtig om naar te kijken!

Ik heb ook nog een 10l bakje staan waar ik een mooie kolonie blaasslakjes in ga kweken als levend voer. Brak water heb ik ook nog nooit gedaan dus dat is ook weer een leuke uitdaging en een figure 8 is de moeite zeker waard, ik las dat ze bij goede verzorging wel 15 kunnen worden.

In mijn laatste reactie heb ik het plan helemaal uitgeschreven. Wat is je mening hierover? Ik heb namelijk nog nooit een brakwaterbak ingedraaid dus mocht je nog bepaalde handige info weten dan hoor ik het graag!
Het lijk me idd een goed plan om de bak eerst goed in te draaien met planten en die goed op weg krijgen. Zo heb ik dat destijds zelf ook aangepakt met in mijn geval een bak met bijtjes (Brachygobius doriae). Ook je plan voor het opbouwen van het filter ziet er prima uit. Zwemt de Figure 8 in de winkel trouwens in zoetwater of in brakwater? Als de kogelvis in de winkel op zoetwater zwemt, dan kun je die tzt samen met de rest van de bak langzaam laten wennen aan brakwater. Zwemt die in de winkel op brakwater, dan kun je die pas later toevoegen.

Wat betreft osmosewater, ik heb thuis een osmoseapparaat voor mijn garnalenbak dus ik hoef die niet nieuw aam te schaffen gelukkig. Ik neem aan dat jij een refractormeter gebruikt? Ik weet namelijk dat hydrometers nogal onnauwkeurig zijn. Weet je welke refractormeters nauwkeurig en betrouwbaar zijn?
Ik had in het begin een hydrometer, maar die vond ik best onhandig. Daarna ben ik overgestapt naar een refractometer en dat bevalt stukken beter. Zelf heb ik een refractometer van blue marine. Als je die een paar keer gebruikt hebt, is het checken van het zoutgehalte echt een peulenschil. Voordat je het zoutgehalte van het water meet, moet je hem eerst even kalibreren met osmosewater of demiwater. Dat gaat met een klein schroefje bovenop, wijst zich vanzelf.

Het fijne aan brakwater is dat het zoutgehalte niet zo precies te zijn als bij zeewater. In de natuur schommelt het zoutgehalte in brakwatergebieden door de getijden. In de volle zee is het zoutgehalte stabiel door de gigantische hoeveelheid watermassa. Daardoor is een brakwaterbak voor mijn gevoel ook iets makkelijker dan een zeewaterbak.

Heb je trouwens al een idee welk zout je voor het aquarium wilt gaan gebruiken?
Ik was dus al een tijdje aan het kijken wat ik met dat bakje wilde gaan doen. Eerst zat ik te denken aan een Kalimantan blackwater biotoop bakje met een schooltje borararas brigittae en een koppel betta albimarginatas maar ik ga een ander bakje gebruiken met alleen een koppeltje albi's om te kijken of ik ze kan kweken 🙂. Daarna had ik evt een koppeltje Julidochromis Ornatus of Julidochromis Transcriptus maar ik wil eigenlijk de Julidochromis Marksmithi 'kipili' houden en die is te groot voor een 70l. Gisteren zag ik dus een figure 8 puffer en ik was meteen verkocht! Ik wil al heel lang een kogelvis en deze blijft wat kleiner en is ook nog een prachtig om naar te kijken!
Mooie manier van omdenken. Zelf heb ik de Figure 8 nog niet gehouden, maar het lijkt me echt een heel vet visje. Ze kunnen schijnbaar wel wat gevoelig zijn voor vervuiling en metname nitriet. Dus het is idd verstandig om de bak eerst goed in te laten draaien.

Ik heb ook nog een 10l bakje staan waar ik een mooie kolonie blaasslakjes in ga kweken als levend voer. Brak water heb ik ook nog nooit gedaan dus dat is ook weer een leuke uitdaging en een figure 8 is de moeite zeker waard, ik las dat ze bij goede verzorging wel 15 kunnen worden.
Een slakkenkweekje opzetten is eigenlijk wel een must en dus een heel goed idee. Sommige LFS'en hebben van die zakjes met levende slakjes of potjes met gevriesdroogde slakjes, mocht je die nodig hebben.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben, wil je de kogel alleen in de bak houden of wil je er nog visjes bij houden?

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Ik ben heel erg benieuwd wat je er van gaat maken:DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan