Wat is er nieuw

Kanariepiet's eerste 60 cm bakkie

• Onderwerp starter Onderwerp starter kanariepiet
  • Startdatum Startdatum
K

kanariepiet

Guest
Afgelopen week een Superfish Home 60 aangeschaft met bij behorende spulletjes.

Het is mijn allereerste keer dat ik een aqaurium ingericht heb en ben nu 90 procent tevreden, weet niet of ik de plantjes zo laat staan, maar eerst het water goed laten worden voor een week of 3 a 4!

Bruin caviar kleurig rond grind
Standaard planten pakketje van aquaplantsonline en een hoop geduld daar de plantjes niet goed wilde blijven staan in het redelijk lichtgewicht grind.

Temperatuur staat nu op 23 graden en verlichting momenteel 10 uur per dag aan. (kan het blauwe licht kwaad?)

De bedoeling is dat er corydoras panda's (6 stuks) en garnalen (10 / 15 stuks) op de bodem komen, borasas ook een stuk of 10 en indien mogelijk 2 honing goerami's.

Dag 1:
E3h15V7.jpg

Dag 3:
RCY2rgH.jpg

Heb dit bakje ook.
Het blauwe licht kan geen kwaad. Lekkah aanlaten staan. De verlichting zou ik in het begin op een uur of 7 zetten en dan langzaam op laten lopen naar 9-10 uur per dag. De verlichting is niet zo sterk, dus zou ik hem op volle kracht laten staan.

Je hebt hem goed ingericht.
Beetje vlokvoer verkruimelen om je bacteriekolonie in het filtertje te stimulerennen een week of drie/vier in laten draaien.

Je hebt veel te veel planten. Dit is een hoeveelheid voor een 80cm bak, en ik mis drijfplanten.

Ook zie ik wat beginnersfouten. De nep boomstam staat erg in het midden wat je bak in 2 delen verdeeld. En de witte keien leiden het oog wel erg af.

Lees dit ook eens. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 650&page=1

Ik vind die stam in het midden niet storend, ik vind het wel kunnen omdat het hout wat "transparantie" heeft. De hoeveelheid planten kunnen best, mits je goed bent in snoeien. Een drijfplant zou wel mooi zijn en prettig voor eventuele vissen.

Ik vind de hoeveelheid vis die je op de planning hebt staan wel veel voor een bakje van 60cm.

Nienepien zei:
Ik vind die stam in het midden niet storend, ik vind het wel kunnen omdat het hout wat "transparantie" heeft. De hoeveelheid planten kunnen best, mits je goed bent in snoeien. Een drijfplant zou wel mooi zijn en prettig voor eventuele vissen.
De planten staan te dicht op elkaar om mooi uit te kunnen groeien.

Het is beginnersenthousiasme en ongeduld. Ik zou eens kijken wat er gaat aanslaan en dan gaan kiezen.

Het plantenpakket van aquaplantsonline is ruim, mooie kwaliteit planten maar altijd meer dan je zult overhouden.
De bedoeling is inderdaad afwachten, kijken welke het zullen doen in deze bak, en welke niet. Als je (bv) wat kikkerbeet koopt als drijfgroen dan zullen zowel vis als garnaal dat zeer kunnen waarderen.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/150:c:25/drijfplanten/limnobium-laevigatum/

Het visbestand lijkt me op zich prima, al weet ik niet of honing goerami's er nog bij kunnen, maar daar weet ik dan ook niets van.

Bedankt voor de op en aanmerkingen tot nu toe!

Wij vonden het wel mooi staan om de stam in het midden te hebben, maar dat is ieder zijn smaak.
Het plantenpakket was voor een 60 cm aquarium, maar omdat ik in het midden een open stuk heb gelaten staan sommige redelijk dicht tegen elkaar, maar zoals gezegd ben ik er ook nog niet helemaal over tevreden.

Ik wil eerst de bak in laten draaien voordat ik dingen eruit ga halen of verplaatsen zoals Nienepien zegt eigenlijk.

Het uiteindelijke vissen bestand ben ik nog niet helemaal aan uit.
Ik wil in ieder geval garnalen en een aantal bodemvisjes die op de open plek komen eten.
Wat er verder nog in komt staat nog niet vast, maar alle idee�n zijn welkom 😉

Panda's zijn leuk, actieve, vrolijke visjes.. de bodem is ook geschikt voor hen, al begrijp ik wel dat caviar kalk afgeeft en het water dus wat harder maakt, da's dan weer minder. En die stenen misschien ook? Kan zijn dat die kalk afgeven, kun je testen door er wat azijn (beter nog zoutzuur) op te druppelen.. als het bruist geeft het kalk af.

Ik vind het wel mooi ogen hoor, deze bak, maar ja, ieder z'n smaak inderdaad 😉
Afwachten, later kun je nog volop gaan schuiven.

Panda's kunnen ook prima met garnaaltjes, zitten elkaar niet in de weg.

Ik denk dat je bestand prima kan, alleen zou ik de goerami's nog even laten 😉
Panda's zijn echt prachtig, superleuke vissies!
Prachtig aquarium!
De boomstam vind ik eigenlijk heel mooi.
Wel ben ik het met Bart eens dat de witte stenen erg je aandacht trekken 🙂
Hou ons op de hoogte!

Edit: mark was me voor 😀

Die witte stenen heeft mijn wederhelft erin gelegd, weet nog niet of ik ze erin laat hahaha
Ach kwa vissen heb ik nog 3 / 4 weken om een keus te maken, als eerst iig de panda's, de rest volgt later.

Lang wit blijven ze niet. Ze worden knalgroen van de alg.

Ik wil er even tegenin gaan: planten kun je volgens mij niet genoeg hebben, dus wat een 'juiste hoeveelheid' is volgens mij gewoon persoonlijke voorkeur.
Drijfplanten zijn leuk (en uiteindelijk echt nodig om je gourami's gelukkig te maken als die er in gaan komen), maar nemen ook licht weg voor je andere planten dus die kunnen er mijns inziens beter in een later stadium toegevoegd worden als de eerste ronde planten goed heeft kunnen wortelen en acclimatiseren.

Als je zand echt 'caviar' is - dan heb je kans dat in de loopt van de tijd de hardheid van je water oploopt omdat het kalk afgeeft. Geen groot probleem, wel iets om in de gaten te houden.

Ziet er al leuk uit! Ik denk dat het wel mooi is om iets achter het aquarium te plakken/hangen zodat je niet tegen de muur aan kijkt. zoals een stuk zwart karton of folie. Blauw kan ook wel mooi staan. Op deze manier kijk je niet. Een stuk zwart karton of folie. Blauw staat soms ook wel mooi.

christa zei:
Ik wil er even tegenin gaan: planten kun je volgens mij niet genoeg hebben, dus wat een 'juiste hoeveelheid' is volgens mij gewoon persoonlijke voorkeur.
Drijfplanten zijn leuk (en uiteindelijk echt nodig om je gourami's gelukkig te maken als die er in gaan komen), maar nemen ook licht weg voor je andere planten dus die kunnen er mijns inziens beter in een later stadium toegevoegd worden als de eerste ronde planten goed heeft kunnen wortelen en acclimatiseren.

Als je zand echt 'caviar' is - dan heb je kans dat in de loopt van de tijd de hardheid van je water oploopt omdat het kalk afgeeft. Geen groot probleem, wel iets om in de gaten te houden.

Een plant moet wel ruimte hebben om zich te kunnen ontwikkelen.😉

Bij tuinprogramma's zie je ook dat ze heel dicht planten. Maar een hovenier zal dat nooit doen. De tuin programma's doen dat zodat het er mooier uit ziet met opnamen. Na de opnames trekken ze alles er weer uit en worden juiste hoeveel heden aangeplant. (ik ken iemand die werkte bij zo'n programma). Pas je dit niet aan dan wordt het een rommeltje met planten die om hun plekje staan te dringen. Zoals in dit aquarium ook het geval zal zijn.

Caviar zal alleen zijn kalk loslaten als het water zeer zuur is. Anders niet.

Persoonlijk denk ik ook dat planten deel uit maken van een bak en er heel mooi in staan zullen. Maar het is wel een punt dat ze de ruimte moeten hebben want anders krijgen ze niet de mogelijkheid uit te groeien en is er kans dat ze te weinig licht krijgen.
dat kan dan weer gevolgen hebben en dat is ook niet de bedoeling lijkt mij.

Natuurlijk zijn er ook bakken met weinig of geen planten zoals een Tangabak maar dat is dan natuurlijk weer iets anders.

Mochten de plantjes elkaar in de weg gaan zitten, dan gaan er gewoon een paar uit.
Als de bak ingedraaid is komen er nog wat drijfplantjes in.

Heb vanmorgen even een striptest gedaan om een idee te hebben van het water en de kleurtjes geven ongeveer onderstaande aan:

No3: 0
No2: 0
GH : 12
KH : 10
PH : 8
CI2: 1

Gewoon even aankijken hoe de planten zich ontwikkelen en dan wat herschikken al naar gelang de noodzaak en hoe jij het mooi vindt staan.

Los van het feit of strips wel of niet nauwkeurig genoeg zijn om mee te meten , heeft het volgens mij weinig nut in deze fase (weekje indraaien). Of je kan het zelf gewoon leuk vinden om te doen natuurlijk 😉

He Botia: duidelijk zo :thumbs: Je doelde dus op de dichtheid maar niet op het aantal.
Ik had in mijn onschuld gewoon gekeken naar: OP (kanariepiet) heeft een basispakketje besteld, er zijn altijd plantjes die het om de een of andere reden in iemands bak niet zo goed doen - dus het selecteert zichzelf deels nog wel uit.
Ik zie liever iemand met te veel dan met heel erg weinig plantjes beginnen.
(Groene bakken vind ik zelf ook heel erg mooi om te zien, dus ik ben bevooroordeeld.)

Ik vind het inderdaad leuk om te doen peterdenhaag53, ook al heeft nu testen nog weinig zin 😎

Wat de planten betreft, sommige staan inderdaad wat dicht op elkaar, maar ga pas iets doen na minimaal 3 weken.
Kan niet wachten totdat de eerste vissies erin mogen, maar wachten duurt zo lang hahaha en dat heb ik niet, maar moet wel :stom:

Eey mooi bakkie hoor! 🙂

kanariepiet zei:
Mochten de plantjes elkaar in de weg gaan zitten, dan gaan er gewoon een paar uit.
Als de bak ingedraaid is komen er nog wat drijfplantjes in.

Heb vanmorgen even een striptest gedaan om een idee te hebben van het water en de kleurtjes geven ongeveer onderstaande aan:

KH : 10
PH : 8
CI2: 1

Hier kan het nodige nog in veranderen. Altijd goed in de gaten houden dat je voldoende nitraat en fosfaat en sporen in de bak hebt en co2. Voor een 60cm bakje hoeven die waarden in de regel dus echt niet hoog te zijn hoor.
Bakkie ziet er leuk uit zo hoor.

En nu inmiddels al iets meer dan een week aan het indraaien en plantjes groeien erg goed!
Moet/kan ik ondertussen al iets doen, of gewoon nog 2 weken afblijven?
VPR2K8y.jpg

Net weer een testje gedaan:

KH : tussen 7 en 10
PH : 7,5
CI2: 0.8

Sinds 2 dagen wat slierten groene alg op de bodem en op de boomstam, water wordt ook ietsjes groenig.
Moet ik hier iets aan gaan doen en moet ik al water verversen?

Ik heb al een keer moeten snoeien, plantjes groeien de bak uit en ben sinds vandaag ook begonnen met Easylife Carbo toe te voegen.

Temperatuur is 23/24 graden en licht staat ongeveer 10 uur per dag aan.

Eind volgende week zit ik aan de 3 en halve week en wil dan indien het water goed is de eerste visjes toe gaan voegen, is het raadzaam deze volgorde aan te houden:

1: Corydoras
2: Rasbora's
3: Vuurgarnaaltjes
4: ???Honinggoerami???

En de eerste bewoners zijn gearriveerd:
6 Corydoras Panda:
ejMQGGy.jpg

En 15 vuurgarnaaltjes:
yM6auro.jpg

lW8gsDi.jpg

JDDd91o.jpg

Leuke bak.
Denk eraan dat je panda's graag dierlijk voedsel eten. Dus tabletjes, vlokvoer met behoorlijk wat dierlijke bestanddelen.

Inmiddels heel de bak vandaag omgegooid;
- Caviar grind vervangen door zwart grind.
- Nep boomstam vervangen voor stuk hour met daarop wat plantjes en mos.
- Op het plantje linksvoor alle planten vervangen, want ik vond het meer een oerwoud dan een mooie bak.

De helft van het "oude" water er terug in, aangevuld met schoon water en na een paar uurtjes draaien de visjes, garnalen en slakken er weer in, hopen dat het goed blijft gaan, maar gelukkig zijn de Goerami's alweer in love!

wuFryMn.jpg

20tGA5W.jpg

SspP7fH.jpg

THXO0u8.jpg

gB80Mn3.jpg

Ziet er leuk uit maar ik zou zuinig voeren omdat je veel bacteri�n uit de bodem kwijt bent.

Dat was ik ook van plan, in ieder geval vandaag even niet en morgen een tablet voor de cory's waarvan de rest ook altijd wat mee snoept.

Mooi bakje, hopelijk word die van mij ook zo 😀
Goed om te weten dat c pandas met garnalen gehouden kunnen worden, ik wou namelijk het zelfde doen.

Cory's en garnalen gaan erg goed samen, er zitten helaas nog maar 2 vuurgarnalen in, ze vonden het filter leuker denk ik, maar wel nog 10 Japonica's.
Zit er wel over te denken om een stuk of tig vuurtjes erbij te zetten, kleurt mooi op het zwart.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan