Wat is er nieuw

Kardinaal Tetra met "witte schimmel"

• Onderwerp starter Onderwerp starter VissenIlona
  • Startdatum Startdatum
V

VissenIlona

Guest
Hoi,
Mijn kardinaal tetra heeft sinds een week een schimmel, ofzo. Het ziet er tenminste wel zo uit. Twee wit/gelige pluizige plekken op z'n kop, naast zijn ogen. Eerst was het er een, die leek ineens weg te zijn (na een dag, dus ik dacht dat hij vast iets op z'n kop had zitten), maar nu is het terug, erger en ook aan beide kanten.
Ik heb foto's toegevoegd, onder aan de post. Vis eet nog wel goed, blijft bij de groep en gedraagt zich niet anders dan anders

Ik vraag me af wat het is en ik maak me ook wel zorgen, aangezien er de laatste tijd redelijk wat vissen dood zijn gegaan. Of misschien is dat in mijn beleving zo.

- 5 maanden geleden de eerste kardinaal: was vanaf het begin af aan zwak en groeide niet en at slecht (heb ze sinds nov 2012)
- 3 maanden geleden ongeveer heb ik een andere kardinaaltetra dood moeten maken omdat deze een enorm opgezwollen buik had (hier werd gezegd een tumor)
- anderhalve maand geleden heeft m'n vrouwtjesgoerami gevochten en ze is anderhalve week geleden overleden, wss aan de infectie, aangezien ze geen oog meer had
- een week geleden lag er ineens een dode kardinaal in mijn bak (niets aan opgemerkt, zo ineens)
- nu deze die de schimmel heeft
- en er is een kleine babygoerami (ofwel: augustus geboren) die vanaf het begin af aan grijs was ipv geel en een kronkel in z'n staart. Onderontwikkeld, rare vormen en intussen ligt hij steeds vaker op de bodem. De rest van de kleintjes (totaal 10) zijn wel gezond groot geworden.

Ik heb er weinig verstand van. Er zit natuurlijk wel veel tijd tussen en sommige dode dieren zijn te verklaren en het zijn ook steeds heel verschillende dingen. Maar ik wilde toch advies.
Ik voeg sinds een week elke dag anderhalve ml no3 toe en ik ben ook bang dat het daar aan kan liggen.

Vooral ook: wat moet ik met deze kardinaal?

Mijn garnalen heb ik trouwens ook al ruim een jaar (japonica) en die doen het allemaal prima. Even als mijn vuurgarnalen die ik nu een maandje heb.

Groetjes Ilona

2eYopDMGZL9Y1MgBZ6peQ3d1ZpQN5vVb.jpeg

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar het zou inderdaad schimmel kunnen zijn. In dat geval zou je kunnen behandelen met Esha.
Maar wacht nog andere reacties af....

Verder: hoe is nu de waarde van je No3? Want een teveel van dat spul is ook weer niet goed.
Zeker in een kleiner aquarium is de balans heel fragiel....
Te weinig, te veel... het gaat nogal snel.

En enig idee van de rest van je waterwaardes?

Hoi, ik heb mijn NO3 vanmiddag getest en die zat nu op 25-50mg/liter (meer richting de 25, ds dat is inderdaad een stuk omhoog vergeleken bij de vorige keer, dus die ga ik nu twee dagen niet toevoegen en vanaf dan halveren. Ik voeg nu 1,5-2ml per dag toe, dus ik ga naar de 1 ml per twee dagen voorlopig en kijken hoe het dan is. Ik heb ook mijn nitriet (toen was deze 0,0)

Ik heb vanmiddag niet alles getest omdat ik niet super veel tijd heb. Ik heb getest:
- NO3 25-50mg/liter (meer richting de 25)
- NO2 0.00mg/ liter
- PO4 0.1-0.25
- NH4/NH3 0.0
- KH 6
- PH 8

FE, GH en CU niet getest maar dat leek me niet super belangrijk voor vanmiddag, aangezien hardheid wel ongeveer hetzelfde zal blijven, FE en CU ook tot nu toe redelijk stabiel waren, dus daar had ik geen tijd voor. Dit leek me het belangrijkste.

Edit: m'n planten doen het wel geweldig!

Maar over het toevoegen van NO3: dat doe ik dus nog niet zo lang, week, anderhalve week, zoiets. En als ik het me goed herinner is de schimmel iets langer/even lang aan de gang, dus het lijkt me vreemd als het daarmee te maken heeft (die andere vis dan misschien wel, dat zou kunnen...)

Oja, morgen moet ik trouwens water verversen. Omdat ik herkansing heb van m'n studie weet ik niet zeker of ik het morgen ga redden, maar anders ververs ik dinsdag het water. Laatste keer schoonmaken was 8 dagen geleden.

EN als ik het vergelijk met vorige keren, lijkt mijn PO4 steeds lager te worden.

NO3 is denk ik nu aan de hoge kant.... spul heeft wel gewerkt, dus...
Ik vind je Ph aan de hoge kant, dat zou iets lager mogen.

Wat je sowieso kunt doen, als je het hebt, is amandelboomblad in het aquarium doen (Catappablad)
Dit heeft een gunstige werking op het immuunsysteem en ondersteunt bij genezing van wondjes en ziektes.

Overigens, off-topic: je pH, kH combinatie wijst op weinig CO2. Wellicht is dat de oorzaak van de alg/slechte plantengroei?

Ik hoop dat ngo iemand anders even reageert op de foto's die je gepost hebt....

Hoi Kouwtje,
PH zou ik graag ook een omlaag krijgen, maar de meningen daarover verschillen nogal, aangezien in principe mijn planten, vissen en garnalen er tegen zouden moeten kunnen.

Co2 wil ik ook erg graag iets omhoog, maar heb je nog tips? Want... ik voeg al easycarbo toe, de max hoeveelheid, dus meer kan ik echt niet gaan doen. Ik heb toevallig die KNO3 besteld en toen ook carbo van hun eigen merk besteld, daar ga ik binnenkort mee beginnen. Ik denk niet dat het wat uit gaat maken, maar het kwam zo ook beter uit en ach, wie weet helpt het de co2 iets omhoog omdat dit misschien beter werkt?

Ik hoop ook dat er nog iemand reageert. Het lijkt echt wat erger te worden nu en ik wil geen heel zieke populatie maar ook geen heel zieke vis die langzaam maar zeker dood gaat en pijn heeft. Dat vind k ook echt heel erg.

De kleine honinggoerami is vanmiddag overleden. Het ging steeds achteruit. Helaas leek hij gewoon niet goed te ontwikkelen. In tegenstelling tot z'n broertjes en zusjes. Want daar gaat het wel allemaal goed mee Maar denk dat er altijd wel een zwakke tussen zal blijven zitten.

Esha gaat dit niet oplossen.Zout mss.

Schimmelinfecties
Schimmels voeden zichzelf met afvalstoffen uit het aquarium. Het is daarom belangrijk om regelmatig het water te verschonen. Overigens kiezen schimmels altijd voor vissen die al ziek of gewond zijn. Een schimmelinfectie is daarom iets wat nog eens bovenop een andere ziekte komt.
Behandeling: met jodiumzout. Vul een schone emmer met water, voeg per elke 10 liter water 200 gram jodiumzout toe. Plaats nu de zieke vis over in de emmer en laat hem maximaal twee minuten hierin. Plaats de vis hierna over in een quarantaineaquarium.

Bedankt voor de reacties. Helaas is het wel te laat, aangezien m'n visje vandaag dood in de bak lag. Nu had ik het er met de aquariumwinkel over en die wilde 'm zaterdag wel in een medicijnenbad gooien aangezien hij een reut nieuwe vissen binnen krijgt. Maar helaas is hij al overleden.

Heb wel zo'n voorgevoel dat twee anderen het ook aan het krijgen zijn, maar ze zwemmen nogal snel, dus ik durf het niet te zeggen. En ze zouden nu naar m'n oom gaan (omdat ze nog maar met 6 zijn en dat is te weinig), maar ik wil ze nu ook niet naar hem brengen, want straks is het wel besmettelijk en gaan ook zijn kardinalen er aan dood...

Helaas zijn er nog twee die het hebben 🙁

Update: mijn kh zat vandaag op 7, ph op 7.5 en m'n NO3 tussen de 10-25mg/liter, iets dichter bij de 10 dan bij de 25. Dus 15 ongeveer. Keurig gezakt. Twee keer per week 2 ml is dus genoeg.

Intussen heb ik nog maar twee kardinaaltjes. Het gaat hard op dit moment. Kan ze niet weggeven omdat ik bang ben dat ze ziek zijn. Maar twee in m'n bak is ook zielig. Wat zouden jullie er mee doen?

Even uitzieken, dus laten zitten tot duidelijk is dat ze niet meer ziek zijn. Daarna kun je gaan nadenken of je weer een schooltje wilt en van welke soort. De kardinaaltjes zou ik dan laten zitten. Ik heb hier ook nog 'restantjes' van schooltjes in de bak zitten die hier rustig hun leven mogen blijven slijten 😉 Is niet ideaal maar waarom niet zeg ik dan altijd. 😉

Bedankt... Ik ben inderdaad je advies aan het opvolgen (vergeten te reageren zie ik), maar die andere kardinaal wordt nu na een maand ook ineens ziek, ook zo'n wit schimmeltje. Dan zou er nog een overblijven. Dus ook weer even afwachten en als die niet ziek lijkt te worden, gaat hij naar m'n neef. Maar toch zeker even afwachten. Wil inderdaad wel weer een schooltje, maar ben nog hard aan het denken welke en ook gewoon eventjes wachten tot alles hersteld is. Kan best een paar maanden zonder wat visjes 😉 Is wel even saai, maar dat is dan maar zo.

Dit is een steeds vaker fenomeen op verschillende (internationale) fora vnl. bij kardinalen en neons. Op dit moment is er op een Amerikaans forum exacte eenzelfde topic.
Er wordt van alles geroepen : schimmel, (columnaris)bacterie e.d., maar er helpt niets.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het om een virus gaat in (gekweekte) vissen, net als in de Dwerg Goerami. Nadeel van virussen is dat ze nauwelijks te behandelen zijn (wat klopt in vrijwel alle gevallen).

Ik heb besloten om een database aan te leggen (jouw topic is de eerste) met al deze gevallen om eens te kijken of er overeenkomsten zijn. Wat me wel opvalt is dat het vaak om een hogere Ph gaat (boven 7).

Ik zou in dit geval niet meer voor kardinalen of neons gaan.

AadMec zei:
Ik heb besloten om een database aan te leggen (jouw topic is de eerste) met al deze gevallen om eens te kijken of er overeenkomsten zijn.
Goed werk! Op eenzelfde manier - helaas niet goed gedocumenteerd - ben ik er stukje bij beetje achter gekomen dat de trieste reputatie van de ramirezi deels ten onrechte is.

AadMec zei:
Wat me wel opvalt is dat het vaak om een hogere Ph gaat (boven 7).
Joost schreef al eens ergen op dit forum dat voor de long-term health de pH inderdaad lager behoort te zijn. Volkomen logisch, als je je bedenkt waar deze dieren vandaan komen! Oh, en gek h� dat ze daarom mooier kleuren bij lagere pH en donker water ;-)

Ik zou dit zeker als mogelijke verklaring meenemen.

~ Ivo

Zijn wildvang vissen (wat kardinaal tetra's toch zijn) sowieso niet moeilijker te wennen aan een hoge(re) ph?

Lijkt me sowieso een erg interessant zo'n database. Mocht je nog wat willen weten, dan zeg je het maar. Ik heb er nog een met schimmel (of dergeljke) rondzwemmen.

Intussen nog 1 visje over. De garnalen en de goerami's doen het wel heel goed! Maar de kardinaaltjes hebben er echt geen zin in. Dus als dit visje aan z'n einde komt, gewoon even rustig wachten een maandje en dan verder kijken!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan