Wat is er nieuw

Killibestand in 150cm

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Ik heb momenteel wat Gardneri's (vrouwtjes), Striatums en Normanni's in een 80 liter bak zitten, maar zit er aan te denken om mijn 150cm Z-A bak om te bouwen naar een Afrika bestand rondom Killi's. Hoe zou ik dat het beste aan kunnen pakken om een mooi bestand te krijgen met wat ik nu heb als basis? Het hoeven dan niet alleen Killi's te worden, maar wel Afrikaans.

Ik zou beginnen bij de bodem, veel stroming in de bak dan grint erin en met weinig stroming zand of zelfs bladafval.
Als ik kijk naar de vissen die je al hebt zou ik zeggen bolbitus heudelotti, Anubias nana en barteri, veel hout en bladeren. Bovenin nog een Salvinia soort.
Een 150 cm aquarium is prachtig met een grote school Aplocheilichthys normani maar ben je ook gebonden aan de wat kleinere Aphyosemions want anders wordt er wel eens een lichtoogje gesnoept. Kleinere Aphyosemions vallen minder op in een grote bak. Denk ook eens aan Nelobias, Nannocharax en de kleinere Enteromius soorten.
Die Enteromius in de handel zijn wel vrij duur en hebben zacht en zuur water nodig.
Enteromius fasciolatus is erg mooi maar wordt ook vrij groot, druk en zijn echte vreetzakken.

Groetjes John.

Ga ik naar kijken! Er staat nu een FX4 op en die geeft geen zware stroming, dus het filterzand wat er in zit wil ik er graag in houden.

Zou er ook nog iets van een Afrikaanse dwergchiclide (Thomasi, bijvoorbeeld) en Synodontis of een andere meervalsoort bij passen? En Atya Gabonensis?

Laatst bewerkt:
Thomasi is echt een agressieve soort. Kijk eens naar bultkopcichliden ook leuk.
Synodontisch is geen probleem alhoewel je ze niet veel zal zien als er veel schuilplaatsen zijn.

Ik dacht dat de Thomasi juist een van de vreedzaamste opties was. 😳 Maar dan ga ik ook eens naar de Bultkop kijken. Ik kwam ook bij Ruinemans nog de Enigmatochromis Lucanusi tegen, is dat ook een optie?

Laatst bewerkt:
Geen idee, lucasini heb ik nooit gehad.

John.
Heb je de Bultkop wel zelf gehad? Ik lees daar namelijk over dat ze graag snelstromend en zuurstofrijk water willen en dat komt, lijkt me, niet overeen met de wensen van de andere vissen op mijn lijst.

Lichtoogjes zwemmen ook in sterke stroming. Ik denk dat je onderschat hoe weinig stroming er is in een aquarium vergeleken met in de natuur.

John.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan