Wat is er nieuw

Kunnen garnalen tegen bemesting?

Elsie

Well-known member
Lid geworden
31 mei 2011
Na 4jaar begin ik weer met de aquariumhobby maar ik ben vergeten of garnalen tegen plantenbemesting kunnen. Ik wou graag enkele kleibolletjes gebruiken.

Kleibolletjes weet ik niet, maar tegen vloeibare bemesting zoals Easylife's Profito en Easy Carbo kunnen ze in ieder geval wel, nooit problemen mee ervaren.

Denk persoonlijk ook niet dat kleibolletjes veel kwaad kunnen, maar dat zal een ervaringsdeskundige hier wellicht nog kunnen bevestigen.

Ja,hoor. kunnen ze wel tegen.

Super, bedankt!

Pas wel op want er zitten metalen in en hogere gradaties vooral kunnen er soms niet tegen.
Ik ken mensen die het dus echt niet gebruiken.
Garnalen kunnen 0,3mg koper hebben dacht ik.

Ter aanvulling dan, in mijn geval sprak ik over m'n ervaring i.c.m. normale vuurgarnalen. Bij de voorgeschreven doseringen vloeibare plantenmest daar dus geen problemen mee ervaren.

Weemism zei:
Ter aanvulling dan, in mijn geval sprak ik over m'n ervaring i.c.m. normale vuurgarnalen. Bij de voorgeschreven doseringen vloeibare plantenmest daar dus geen problemen mee ervaren.

Kan vaak dan wel hoor. Daarom noemde ik ook dat vaak de hogere gradaties last kunnen ondervinden 😉
Soms geeft men een halve dosis.

jessicapilon zei:
Garnalen kunnen 0,3mg koper hebben dacht ik.
Om dat met CSM+B te bekomen zit je rond de 20mg/l Fe, denk niet dat het veel zal voorkomen.

Haha Mark dat is ons topic. Jessica zit daar ook al jaren en heeft daar een topic geopend zie ik. Daarvan kennen we ook de verkoper die hier vlakbij woont en dat is dus de leverancier van onze TB s.
Ja Jes zit overal van garnalenfora tot het moestuinforum 😉

Ik heb gehoord dat het o,3mg is Backplay en jij zegt 0,03.
Is dat een tikfout van je of klopt die 0,3 want ik vind dat zo niet terug in die link.
Op het GEK sprak men over 0,3mg namelijk. In ons leidingwater zit 5ug/L banelijk en dat zou 0,05mg zijn vertelde men.

Ik zie al dat ik met met de nullen vergis. Zie de eerdere link van Mark van het GEK.

Hier hebben we 0,005 ipv 0,05 namelijk en het mag 0,03 zijn.
Sorry voor de vergissing in de nullen.

jessicapilon zei:
Ik heb gehoord dat het o,3mg is Backplay en jij zegt 0,03.
Is dat een tikfout van je of klopt die 0,3 want ik vind dat zo niet terug in die link.
Op het GEK sprak men over 0,3mg namelijk. In ons leidingwater zit 5ug/L banelijk en dat zou 0,05mg zijn vertelde men.

In de link van Kellemans word er 0,03mg/l genoemd.
In de toxiciteit studie van mijn link zie je de waardes waarbij 50% van de garnalen sterft (LC50).
Voor Caridina nilotica is dat bv. 194�g/l
Voor Caridina sp. is dat 72 �g/l
Dus dan zou die 30�g/l van de link wel kunnen kloppen.

5�g = 0,005mg

Ja dat klopt, we mogen 0,03 hebben ongeveer en we zitten maar op 0,005. Dus ver onder de grens.
Wat een gedoe met al die nullen zeg 😀 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan