Wat is er nieuw

Kunnen jullie even mee denken over niet effectieve medicatie bij witte stip

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rashed
  • Startdatum Startdatum
R

Rashed

Guest
Beste mensen,

Ik ben Rashed en nieuw hier.

Zoals vermeld in de titel, heb ik een probleempje; witte stip. In het verleden vaker gehad en nooit een probleem geweest. Echter, nu een beetje irritant aan het worden.

Ik heb een juwel vision 450L. 9 discussen, stuk of 40 kardinaaltjes, een aantal kegelvlekjes en een aantal corydora's.

Ik heb een akadama bodem met planten. Een JBL e1500 filter, zonder actieve kool met een paar groene sponzen, siporax, JBL micromec en wat keramische pijpen.

Ik geef dagelijks profito aan mijn planten.

En nu het verhaal.

Een week geleden werd een van mijn discussen ziek en had tekenen van flagellose, deze heb ik met "Colombo Flagellex" behandeld. Mijn discus knapte hiervan op.
30% water wissel gedaan.

Sinds 3 dagen een witte stip bemerkt op een van mijn discussen(volwassen alenquer).
Van een vriend kreeg ik "Sera Costapur", ongebruikt(verval datum 12-2014). Dit is trouwens een anti-stip middel. Deze heb ik gebruikt. Opvallend was dat de groene verkleuring van mijn bak, veroorzaakt door de medicatie, binnen enkele uren verdween. Ik dacht misschien is dit normaal... 3 dagen netjes volgens voorschrift behandeld.
Vanochtend zag ik dat de stip er nog steeds was maar ook dat een van de kardinaaltje stippen had. Ik dacht dat de medicatie misschien niet meer werkzaam was.

Ik heb Esha EXIT en ESHA 2000 gekocht. Ik heb deze middelen gedoseerd. Water werd zoals verwacht erg groen. Maar 6 uur later is mijn water weer helder.

Nu heeft een kegelvlekje ook stippen.

Mijn theorie is dat mijn medicatie om een of andere reden onwerkzaam wordt.

Mijn vragen zijn:
1)Hoe lang blijft je water groen met ESHA EXIT? Ik dacht dat het om een paar dagen ging. En je moest over kool filteren om je water weer helder te krijgen.
2)Akadama is een nieuw bodem voor mij. Heeft dit nog effect op medicatie? (PH-6.8)
3)Hebben jullie andere idee�n?

Alvast bedankt

Ok, En hoe warm is is je water? witte stip komt niet opzetten bij 28 graden of meer...

in principe gewoon boven de 30 graden

sterft de witte stip vanzelf uit

weet je zeker dat het witte stip is trouwens

Escha en exit werken niet. Deze middelen zijn in de jaren 70 uitgevonden en sindsdien nooit veranderd qua receptuur. Ze werken dus niet meer want alles is er reistent voor.

Het antistip middel van JBL werkt wel.

Diesel1610 zei:
Ok, En hoe warm is is je water? witte stip komt niet opzetten bij 28 graden of meer...

Hoi,

29 graden, volgens 3 thermometers. Ik heb trouwens een jager eheim 300W verwarming.

lowie1960 zei:

Van discussen weet ik dat ze die witte stipjes( kan in theorie geen witte stip zijn ), en later stres vlekjes vaker hebben. verdween toen ik er mineralen( discusklei ) aan toe voegde. Binnen een paar uur was het resultaat al zichtbaar, na een week was het weg. Weet alleen niet hoe dat bij andere vissen zit

lowie1960 zei:

Daar zit wat in... ik ga de temp verhogen.

Maar waar ik mee zit is dat mijn water weer zo helder wordt en ik had dit toch niet verwacht.

En over je vraag, tja het zijn witte stippen die er niet waren...

Zeker weten de dosering goed?

Ik bedoel: 5ml doet niet zoveel op 450l 🙂

Diesel1610 zei:
Zeker weten de dosering goed?

Ik bedoel: 5ml doet niet zoveel op 450l 🙂

Ja zoals het staat, eerste dag 20 druppels / 100L dus 90 druppels.

Ik denk ook aan onjuiste dosering inderdaad..
Bij mij blijft het water gedurende de hele kuur groen.

Dan nog blijft Esha en Exit nog weinig effectief tegenwoordig.

Edit: tegelijk gepost 😉

kellemes zei:
Ik denk ook aan onjuiste dosering inderdaad..
Bij mij blijft het water gedurende de hele kuur groen.

Dan nog blijft Esha en Exit nog weinig effectief tegenwoordig.

Edit: tegelijk gepost 😉

Ja ik denk dat de medicijn zijn werk niet kan doen omdat het verdwijnt...

Cerpofor Femsee van Colombo werkt ook goed.
1 dag is water blauw en na enkele dagen zou het weg moeten zijn.

Polarbear zei:
Cerpofor Femsee van Colombo werkt ook goed.
1 dag is water blauw en na enkele dagen zou het weg moeten zijn.

Ik weet niet wat het is, maar ben nooit zo'n fan van medicijnen mixen....

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Update.

30-40% water ververst. Ben nu over kool aan het filtreren.
Huidige gedachte is dat ik alle medicatie en planten voeding restanten hiermee opruim en daarna opnieuw therapie start en volhou.

Temp is 30 graden, vissen leven en eten goed. Discussen voelen zich prima. 2 andere kegelvlekjes hebben ook stippen gekregen.

Botia zei:
Escha en exit werken niet. Deze middelen zijn in de jaren 70 uitgevonden en sindsdien nooit veranderd qua receptuur. Ze werken dus niet meer want alles is er reistent voor.

Het antistip middel van JBL werkt wel.

Ik ga me daar in verdiepen.

En haal die Nitraat sponzen er uit.
Is voeding voor je planten.
Of heb je nitraat teveel?

Bertus zei:

Hoi Bertus, het spijt met maar ik begrijp je beredenering niet. Even voor mijn ter leer, wat is de rol van de nitraat sponzen in het verhaal?

Hij bedoeld denk ik gewoon wat ie zegt..
Filtert logischerwijs je nitraat eruit..wat 'meestal' niet nodig is, maar misschien in jouw geval wel 😉
In ieder geval heeft het geen invloed op de medicatie lijkt me..

Ik vraag me af of het verdwijnen van de groene kleur ook daadwerkelijk betekend dat de medicatie niet meer werkzaam is, kan er nergens iets over terugvinden.
Als je medicatie wordt geneutraliseerd dan zit het 'm in absorberende materialen als kool, zeoliet.. of whatever.

Kun je misschien wat goede foto's posten van de aangetaste vissen? Dan kunnen anderen daar even hun licht op laten schijnen..

Heb je een foto van de stippen? Ik dacht namelijk net als een aantal anderen dat witte stip op die temperatuur helemaal niet voorkomt?

Ow en ik ben mosterd na de maaltijd, Kellemes vroeg het ook al.

Mag ik vragen hoelang de bak al draait met dit bestand?

Ik zou eerst eens fotos willen zien, want ik twijfel ik hoge mate dat het Witte Stip is. Costapur en Exit werken beide nog prima tegen witte stip in mijn beleving. De toevoeging van het minder werkende Esha 2000 (waar ze in Engeland en Amerika gek van zijn) berust op het verkeerd lezen van de gebruiksaanwijzing van beide middelen. Esha 2000 wordt aangeraden voor de secundaire infecties door Witte Stip maar niet Witte Stip zelf. Niet iedere witte stip is de ziekte Witte Stip en bacterien bijvoorbeeld zijn gek op hogere temperaturen. Je hebt geen absoberende spullen in het filter?

Groet Aad

Update 2.

Stippen zijn bijna weg... Ik denkt toch door de Temp verhoging. Temp is inmiddels 31C. Ik heb nog wat foto's van de restant stippen gemaakt. Vissen zijn verdomd moeilijk te fotograferen.

Ik heb vanmiddag kool eruit gehaald en vanavond gestart met een nieuw kuurtje EXIT en Esha 2000. Kuurtje zal ik afmaken om restant parasieten uit mijn bak te verwijderen.

Bertus zei:
Bedankt hiervoor, was nooit mijn intentie om nitraat te verwijderen. Deze en de keramische pijpen zijn vervangen door filter granulaat.

Diesel1610 zei:
Mag ik vragen hoelang de bak al draait met dit bestand?
Bak draait inmiddels 4 weken.

AadMec zei:
Ik zou eerst eens fotos willen zien, want ik twijfel ik hoge mate dat het Witte Stip is. Costapur en Exit werken beide nog prima tegen witte stip in mijn beleving. De toevoeging van het minder werkende Esha 2000 (waar ze in Engeland en Amerika gek van zijn) berust op het verkeerd lezen van de gebruiksaanwijzing van beide middelen. Esha 2000 wordt aangeraden voor de secundaire infecties door Witte Stip maar niet Witte Stip zelf. Niet iedere witte stip is de ziekte Witte Stip en bacterien bijvoorbeeld zijn gek op hogere temperaturen. Je hebt geen absoberende spullen in het filter?

Groet Aad

Dag Aad, Foto's hieronder, Esha EXIT voor witte stip en Esha 2000 voor een klein infectietje bij een van de alenquers; foto 6.
En geen absorberende spullen.

1.
155773rashed_0_82_img_5106.jpg

2.
485211rashed_0_82_img_5087.jpg

En nu een paar plaatjes van mijn bak.

3.
939232rashed_0_82_img_5119.jpg

4.
236553rashed_0_82_img_5134.jpg

5.
376196rashed_0_82_img_5139.jpg

6. Een klein infectietje van de vin.
467496rashed_0_82_img_5149.jpg

7. "Sona" zat ook mee te denken...

629941rashed_0_82_img_5032.jpg

Rashed zei:
Bertus zei:

Hoi Bertus, het spijt met maar ik begrijp je beredenering niet. Even voor mijn ter leer, wat is de rol van de nitraat sponzen in het verhaal?

Nitraat sponzen filteren het nitraat er uit.
Nitraat is plantenvoeding.

Lees dat je er 2 in hebt,blijft er weinig over.

Deze en de keramische pijpen zijn vervangen door filter granulaat.???? Zeg jij?

Waarom doe je dat?
Keramisch onderin is om het eerste vuil op te vangen,en daar zitten ook de bacterie in.

Granulaat sluit gelijk teveel af.

witte stip verdwijnt echt niet na een dag temperatuur verhoging

waar ik aan denk is een lichte schimmel infectie

waar denk ik de esha 2000 of exit toevallig nog wel tegen werkte

mooie bak mooie discus

en je planten doen het prima

weet niet hoelang je die nitraat spons erin had, maar wat ik erover weet is dat ze maar een beperkte tijd werken

en na die tijd gewoon als spons werken

groetjes aan sona

[color:#FF6666]ps zou inderdaad de keramische pijpen wel onderin houden
hoop dat je niet je filter bacterie cultuur nu om zeep hebt geholpen[/color]

no 2 eerste tijd goed meten

Bertus zei:
Rashed zei:
Bertus zei:

Nitraat sponzen filteren het nitraat er uit.
Nitraat is plantenvoeding.

Lees dat je er 2 in hebt,blijft er weinig over.

Deze en de keramische pijpen zijn vervangen door filter granulaat.???? Zeg jij?

Waarom doe je dat?
Keramisch onderin is om het eerste vuil op te vangen,en daar zitten ook de bacterie in.

Granulaat sluit gelijk teveel af.

Blijft experimenteren 😉 wat Ik weet is dat keramiek erg slecht medium is. Het is zo glad als glas en dus niet gunstig voor bacterieen. Siporax is de andere kant van het verhaal, veel biologische capaciteit.
Granulaat is nieuw voor mij, ik wil het uitproberen.
Of het leidt tot vermindering van circulatie, moet ik nog zien.

Rashed zei:
Blijft experimenteren 😉 wat Ik weet is dat keramiek erg slecht medium is. Het is zo glad als glas en dus niet gunstig voor bacterieen. Siporax is de andere kant van het verhaal, veel biologische capaciteit.
Granulaat is nieuw voor mij, ik wil het uitproberen.
Of het leidt tot vermindering van circulatie, moet ik nog zien.

veel experimenteren aan je filter neem je wel een risico

omdat steeds je bacterie cultuur moet worden opgestart

en gezien je visbezetting (ik zeg niet dat het teveel is)
heb je wel een optimaal werkend filter nodig

opgepast he nitriet is verraderlijk en snel

lowie1960 zei:

mooie bak mooie discus

weet niet hoelang je die nitraat spons erin had, maar wat ik erover weet is dat ze maar een beperkte tijd werken

groetjes aan sona

Het gaat iig goeie kant op. Daar ben ik wel blij mee.

Dank voor de complimenten. En Sona groet terug, hij kan namelijk heel goed met zijn poot zwaaien.... 🙂

Wat die pijpje betreft, die van mij ware erg glad en dus een beetje overrated. Zij zijn vast een goede mechanische medium maar ik kan me niet voorstellen dat zij een goede biologische medium vormen. Als het niet lekker gaat kan ik nog altijd extra siporax bestellen.

Rashed zei:
lowie1960 zei:

mooie bak mooie discus

groetjes aan sona

Het gaat iig goeie kant op. Daar ben ik wel blij mee.

Dank voor de complimenten. En Sona groet terug, hij kan namelijk heel goed met zijn poot zwaaien.... 🙂

Wat die pijpje betreft, die van mij ware erg glad en dus een beetje overrated. Zij zijn vast een goede mechanische medium maar ik kan me niet voorstellen dat zij een goede biologische medium vormen. Als het niet lekker gaat kan ik nog altijd extra siporax bestellen.

Ik zal het straks even checken, just in case. Ik heb om 16.00 de pijpjes vervangen.

Siporax is ook glad.hoor

Gaat om de aanhechting.
Waarom worden er ook bij KOi kunststof ballen gebruikt? aanhechting.

In het filter krijg je een soort blubber, zit vol bacterie.
Zou je je filter te schoon maken,krijg je wit water.

Enne, wij dragen ook bacterie bij ons,he. op het lichaam.
Wij kunnen ook niet zonder.

Rashed zei:
[

Ik zal het straks even checken, just in case. Ik heb om 16.00 de pijpjes vervangen.

heb het idee dat je er serieus mee bent dus alle vertrouwen erin

bak die net 5 weken draait is nog niet super ingedraaid vandaar

maar succes ermee

filter granulaat ken ik niet trouwens

Update 3.

Gaat goed,vissen leven, stippen leven ook... niet toegenomen. Ik verwacht dat het allemaal goede kant op gaat. Ik zal nog op een later moment een update plaatsen.

Bertus zei:
Siporax is ook glad.hoor

Gaat om de aanhechting.
Waarom worden er ook bij KOi kunststof ballen gebruikt? aanhechting.

In het filter krijg je een soort blubber, zit vol bacterie.
Zou je je filter te schoon maken,krijg je wit water.

Enne, wij dragen ook bacterie bij ons,he. op het lichaam.
Wij kunnen ook niet zonder.

Gedeeltelijk mee eens.

Over Keramiek en siporax; merk maakt niet uit, oppervlakte, zoals je zegt, wel. Als je meer oppervlakte hebt dan hechten meer bacteri�n zich aan je medium. Dat is tenslotte de hele bedoeling van een filter en een filter medium, anders zouden knikkers ook goed zijn. Dat is de reden dat ik de keramische pijpen weg deed. JBL zegt zelf dat die pijpen als mechanische filter dienen. Er is al een mechanische filter in het begin. dus om nu 2 te hebben... Weet ik niet maar ik wil kijken hoeveel het uitmaakt met mechanische filtering(of mijn filter media erg vies wordt.) Ik heb goede ervaring met siporax en de filtergranulaat moet zich nog bewijzen. Ik zal ook kijken naar de stroming.

Dit is een btw plaatje uit internet maar ik had exact hetzelfde. Rechts is siporax.

631784rashed_0_82_703_5.jpg

Waar we allebei over eens zijn is dat veel bacteri�n = goed voor je aquarium en je moet ze niet doden.

🙂

Dit is wel gevaarlijk wat je gedaan hebt, zomaar een medicijn erin gooien zonder degelijke diagnose, want witte stip is onmogelijk bij 29 a 30 graden.

Gr. Rob.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan