Wat is er nieuw

Kweek project, beginners vragen over uitzwembak.

anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Hallo allemaal.

Ik ben sinds kort met een kweekproject gestart, of liever gezegd; de vissen zijn een kweekproject gestart.
Ik haal elke dag wat eitjes uit de afzetmopjes en er zwemmen inmiddels zo'n 20 tot 30 piepkleine Medaka visjes in een klein kweekbakje rond.
Ze moeten over een of twee weken verhuizen naar iets groters, ook om plaats te maken voor de volgende lichting.
Mijn vraag is: kan ik ze over een of twee weken meteen in een groot aquarium (80-35-40) zetten of is dat eigenlijk nog veel te diep voor ze?
Zou het beter zijn om ze eerst in een ondiepe bak te zetten van bijvoorbeeld 10 cm diep?

Ik denk dat het voornaamste is, voor de beste resultaten, dat ze goed bij hun voedsel kunnen (en durven) komen. 🙂 De eerste weken/maanden helpt het dan om een kleinere bak te hebben. Als het in het grote aquarium zoeken voor ze wordt waar het eten is of er zwemmen grotere vissen rond, dan kan dat hun groei belemmeren.

Dus het hangt een beetje van de situatie af (en van wat je wilt) wat je het beste kunt doen. Voor een zo groot mogelijke opbrengst kun je ze nog even klein houden of evt in een "binnenbakje" in de grote bak zetten.

In de grote bak zitten nog geen vissen, daar kunnen ze naartoe als ze groot genoeg zijn.
Ik ben inmiddels van een oude diepvrieslade een bakje aan het maken. De bak is a wit zodat ik ze goed kan zien.
Het water word maar 7 of 8 cm diep en het is ongeveer 30 bij 40 groot, zodat ze toch wat rond kunnen zwemmen.
Op deze manier kunnen ze toch nog makkelijk naar de bodem en de oppervlakte zwemmen voor voedsel. tot nu toe zijn ze helemaal niet schuw, ze zwemmen de hele dag druk rond!
Ik kan water erin laten lopen van de opvoerpomp van de grote kweekbak die ik al gemaakt had, via een overloop kan het weer terug lopen de grote kweekbak in.
Op deze manier hoef ik geen extra verwarming en filter te maken. Zo hoef ik ze ook niet aan nieuw water te laten wennen.
Moeilijk uit te leggen, ik zal binnenkort een foto maken, dan is het heel logisch.

Als de tijd komt dat je teveel hebt voor jezelf, hoor ik graag, ben nog altijd twijfelende of ik ze nie ook ga toevoegen :DD

Heb je de mogelijkheid wat slakjes toe te voegen? Dat zijn erg goede opruimers van het voeroverschot en voorkomt dan dus ook dat het water te snel bederft. Wat ook goed werkt is een ziss breederbox in je grotere bak hangen. (of zelf een breederbox maken). Dan hebben de visjes meer water (dus stabieler) ter beschikking, maar de ruimte waarin ze voer moeten zoeken is kleiner.

Als de tijd komt dat je teveel hebt voor jezelf, hoor ik graag, ben nog altijd twijfelende of ik ze nie ook ga toevoegen :DD
Ongeveer een week geleden kwam het eerste visje uit het ei, er zwemmen er nu inmiddels zo'n dertig rond, ik heb nog veel eitjes verzameld die nog uit moeten komen.
Als het zo doorgaat dan zijn het er waarschijnlijk een hoop over een paar maanden.

Heb je de mogelijkheid wat slakjes toe te voegen? Dat zijn erg goede opruimers van het voeroverschot en voorkomt dan dus ook dat het water te snel bederft. Wat ook goed werkt is een ziss breederbox in je grotere bak hangen. (of zelf een breederbox maken). Dan hebben de visjes meer water (dus stabieler) ter beschikking, maar de ruimte waarin ze voer moeten zoeken is kleiner.

Ik heb toevallig vanmiddag wat slakjes toegevoegd om het eten op te ruimen. Ik heb rijtje "breeder boxen" ofwel bakjes, die boven een groot aquarium hangen, ze krijgen allemaal vers water uit het grote aquarium en er zit een luchtsteentje in elk bakje, in de grote bak zitten een paar sponsfilters en verwarming, en een opvoerpompje voor de kweekbakjes verder alleen water, geen bewoners.
Ik zet de jonkies na een dag of vier over in een ander schoon bakje en dan maak ik het oude bakje schoon, zo rouleer ik een beetje om de boel schoon te houden.

Ik heb vanmiddag de diepvriesbak omgebouwd, doorvoer met overloop erin gekit dus die moet nog goed drogen en dan kunnen ze over een paar dagen daarin.

Moeilijk uit te leggen, ik zal binnenkort een foto maken, dan is het heel logisch.
Leuk! Klinkt als een mooi systeem dat je aan het maken bent. ^^

Zou me niet druk maken over een diepte van 40cm, dat is prima.
Paar bakjes erin met planten voor beschutting die er voor het uitvangen makkelijk uit te halen zijn en klaar.

Zou me niet druk maken over een diepte van 40cm, dat is prima.
Paar bakjes erin met planten voor beschutting die er voor het uitvangen makkelijk uit te halen zijn en klaar.
Tja, het kweekproject is en blijft een probeersel voor mij, misschien is het helemaal niet nodig, een extra ondiepe bak.
Hij is inmiddels klaar dus ik ga hem toch gebruiken, het kan in ieder geval geen kwaad.
Ik ken verder ook niemand persoonlijk die wat van aquariums weet en al helemaal niemand die met vissen kweken bezig is, dus alle info die ik heb, die komt van het forum of van filmpjes van internet.

Ik ga dakijk wat foto´s maken van de kweekstelling die ik heb gemaakt, en ik zal eens proberen de jonkies op te foto te krijgen.

Bij mij gingen de corydoras in een 100x50x50 met een waterstand van circa 45cm diep.
Meer volume = stabielere waterparameters.

Paar bakjes van de chinees met zand er in en wat snel groeiende water planten en meer niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan