Wat is er nieuw

Kweeklogboek maanvissen

Dag 19 19-10-2022
Ook vandaag weer een aantal dode visjes, wel al veel minder als de eerdere dagen. Grote verschil met afgelopen dagen is dat er nu eigenlijk geen levende visjes meer op de grond zitten, dus ik denk dat dat een positief teken is.

Vandaag ben ik ook begonnen met het bijvoeren met verkruimelde vlokvoer. Dit omdat we gister lastminute nog een vakantie hebben geboekt van 5 dagen en de visjes dus uit de automaat moeten gaan eten. Die kan ik gelukkig zo afstellen dat er heel weinig uitkomt, maar dan moeten ze wel aan het eten gewend zijn natuurlijk.

Goed ze snel aan vlokvoer te wennen want toen ik ze kreeg met 5 mnd heeft het lang geduurd voordat ze het accepteerden.

Zojuist besloten om de kleine visjes over te zetten naar het uitgroei aquarium, ook om er zeker van te zijn dat het niets in het kleine bakje is waardoor ze het loodje leggen.

Daarnaast denk ik dat de visjes volgende week meer kans hebben als ze in de 120 liter vrij rond zwemmen. Deze heeft een achterwand van volledig mos, 2 grote bloempotten met veel planten en een decoratie stuk. Dat geeft ze ook wat bacterie/algengroei om te eten. Verder is de bodem leeg en zitten er wat garnalen en slakken in.

Ik denk dat ik er meer mee weg kom als ik de vissen bij mijn afwezigheid daarmee voer. Mocht er iets fout gaan in het huidige bakje met voeren zijn ze gelijk allemaal dood namelijk. In de grotere bak kunnen de garnalen en slakken de restjes opeten.

Lijkt me geen verkeerd plan en in de komende week zullen ze best nog flink groeien denk ik.

Hier wat foto’s van de nieuwe bak.

56603809-7B26-4344-A4B1-936F242B86CD.jpeg

Om ze nu nog wat gericht te kunnen voeren zitten ze nu nog in de ziss breederbox
47F431E1-9646-4C17-8229-101EAC3EEDBC.jpeg
3CB12C75-7DFD-4377-9592-6DC6A0CFB41E.jpeg

Je ziet al duidelijk dat ze groter zijn geworden.

Ziet er leuk uit je kunt ook diepvries artemia in de blender pureren en bij voer voor vis kun je ontvelde artemia eieren kopen en artemiavervanger dit gebruim ik heel veel en werkt top

Dag 20 20-10-2022
Echt top om te zien hoe het met de visjes gaat. Na 3 dagen van grote uitval vandaag slechts 1 dood visjes gehad. Grote vraag is natuurlijk lag het aan de waterwaardes in het oude bakje (ammoniak meter gaf nog steeds 0 aan) of door de waterwissel glijbaan die sommige gedaan hebben.
E3301DDA-BFBB-493B-85F0-AAC6CC747ADF.jpeg

Al met al heb ik nog een goede 70 erin zitten als ik zo gok.
DE88216E-3C82-4BF4-8F92-EC3570600C24.jpeg

Vandaag hebben ze vanochtend om 0600 microwormen gekregen, om 1100 via de automaat wat artemiavervanger en verkruimelde vlokken en net om 1700 toen ik thuis kwam weer microwormen en heb ik de bodem even schoongemaakt met een pipet.

Was mooi om te zien dat na een goede 11 uur de microwormen nog steeds leefde, al water ze wel met stukken minder. De nieuwe microwormen lokte gelijk gedrag uit bij de visjes want die doken er gelijk op af om de op te eten. Ik denk dat ik vanavond rond 2000 nog een laatste keer voer en dan morgen ochtend weer.

Van wat ik weer blijven azijnaaltjes een paar dagen wel leven in het aquariumwater en de microwormen zo ongeveer een dag. Ik denk dat ik als ik maandag vertrek een goede doses azijnaaltjes geef en een iets grotere microwormen portie. Moet geef probleem zijn in een ingedraaid aquarium van 120 liter meter goed ingedraaide externe filter.

Verder heb ik natuurlijk nog de slakken en de garnalen in de bak zitten. Verder zullen ze net als nu 1x per dag artemia vervanger krijgen met gekruimelde vlokken. Kan ook zijn als ze het beter eten dat ik dat ga verhogen naar 2x per dag als ik weg ben.

Bijlagen

• 85562D09-2636-437F-8BD9-4C9717E89D1C.jpeg
    85562D09-2636-437F-8BD9-4C9717E89D1C.jpeg
    211.1 KB · Weergaven: 102
Dat moet haast wel lukken en ik duim voor je.

Zojuist toen ik thuis kwam was het andere paartje (een witte en een platinum blue) eitjes aan het leggen. Komt natuurlijk net even lekker verkeerd uit met de 5 dagen weg volgende week, maar aan de andere kant kan het geen kwaad om ze proberen uit te laten komen en dan te zien wat er gebeurd.

Ze zijn nu nog aan het leggen dus 48-72 uur voordat ze uitkomen en dan 5 dagen als larfje kom ik precies op de vrijdag uit. We gaan het gewoon proberen, als ik het niet doe hebben ze namelijk zoizo geen kans om te overleven.

B9EABB55-F53A-4BBD-9A71-408064712940.jpeg
93A27108-0C00-4845-BAB8-C970CB891994.jpeg
D1AED461-B68B-45FD-ADDE-4C8945CEFA03.jpeg

Ik ga dit logje verder wel alleen houden op het 1e legsel anders word het wat onoverzichtelijk maar tzt zal ik wel eens een x een update geven

Leuk om te volgen👍, stel je voor alle 70 blijven leven moet je wel een paar bakken extra aanschaffen...:DD

Dag 21 21-10-2022

Vandaag besloten omdat het goed ging de visjes uit de breederbox te halen en los te laten in de 120 liter. Dit vooral omdat er een visje met overzetten was ontsnapt en die zag er nog steeds goed uit, was goed aan het zwemmen, eten en poepen dus ik dacht waarom de rest ook niet.

En zo te zien hebben ze het naar hun zin.
DD758986-73A0-4750-A5FD-8BB348EAD4E7.jpeg
ACD1486A-B24B-4E32-A691-6451E09827B7.jpeg

Leuk om te volgen👍, stel je voor alle 70 blijven leven moet je wel een paar bakken extra aanschaffen...:DD
Nou bakken genoeg hier, iig voor de komende 6 maanden mochten ze het overleven. Heb nu een 120L en 350L ingebruik maar in de schuur staan nog 2x 180L te wachten.

Mooi verslag tot nu toe 👍.

Nou bakken genoeg hier, iig voor de komende 6 maanden mochten ze het overleven. Heb nu een 120L en 350L ingebruik maar in de schuur staan nog 2x 180L te wachten.
Dan ga je het druk krijgen met voeren en verversen.

Mooie kleur blauw op de andere maanvissen! Hoop dat ze genoeg voer kunnen vinden in zo'n grote bak.

Mooie kleur blauw op de andere maanvissen! Hoop dat ze genoeg voer kunnen vinden in zo'n grote bak.
Voorals nog gaat het prima, ik heb de voeder automaat staan waar de groep eigenlijk altijd zit. Ik zorg dat overal door de bak microwormen te vinden zijn en de azijnaaltjes geef ik met een pipet dus ik kan de wolk met azijnaaltjes heel gericht hun kant uitbrengen.

Dag 22 22-10-2022

Vandaag geen bijzonderheden, ze doen het allemaal goed, zwemmen lekker rond en eten goed. Heb de bodem nog even schoongemaakt met een luchtslang, geen visjes meegezogen gelukkig.

AAE244AD-9AE0-40D8-8687-2850B4A5032E.jpeg
6FDB56EF-7748-4174-9D05-E1A36D953512.jpeg
E8FEC476-3AF0-4219-A160-54A4D853C995.jpeg

Het leukste moet binnenkort nog komen DAR en dat is het bedenken van namen voor de kleintjes😉

Dag 23 23-10-2022
Vandaag niets bijzonders, 3x gevoerd met microwormen naast de voederautomaat.

Morgen 5 daagjes weg, ben benieuwd. Tot nu toe heb ik geen dode visjes gevonden.

Dag 24 24-10-2022

Over een paar minuutjes gaan we der van door tot vrijdag. Visjes zien er nog allemaal goed uit, plant afval etc heb ik gister weg gehaald.

30952F65-858F-4BB8-9B9C-8AC683F6B454.jpeg

Ik heb een goede doses azijnaaltjes gegeven en een goede doses microwormen.
5028F5CD-055F-4E14-810F-DBD0BF5141E4.jpeg

Niets wat de filter niet aan kan. Daarnaast heb ik natuurlijk ook nog de +/- 30 garnalen er in zitten en wat verschillende slakken soorten (alle nog kleintjes).

Naast wat algjes, biofilm wat op de planten/wanden etc zit. Krijgen de visjes 1x per dag uit de voeder automaat. Daarin zit artemia vervanger, verkruimelde vlokken en ontkapselde artemiaeieren (na tip op dit logje).

1x per dag is meer als zat, hij staat op de kleinste stand, maar omdat ze nog lang niet alles opeten gaat het gewoon te veel worden als ze meer als 1x per dag uit de automaat krijgen.

Ik zal tot vrijdag ook even geen dagelijkse updates meer geven, maar reageren op berichten zeker wel.

Echt top om dit zo te delen trouwens. Gister met bewondering naar de visjes lopen kijken hoe ze zich te goed deden aan de microwormen, kleine gulzigaards dat het zijn. Maar des te mooier, zeker gezien het zo gevolgd wordt om dit te kunnen delen met jullie👍
30952F65-858F-4BB8-9B9C-8AC683F6B454.jpeg

Waar heb je die dat zwarte gaas vandaan? Slimme manier om een leuke muur van mos te groeien.

Zelf zou ik bang zijn dat daar vissen klem achter kunnen komen te zitten.

Waar heb je die dat zwarte gaas vandaan? Slimme manier om een leuke muur van mos te groeien.
Dat zijn bbqmatten van de action. Aan de achterkant zit 1-2 cm ruimte omdat in de hoeken een zuignap zit. De matten zijn dicht gevouwen en dicht geknoopt met visdraad.

Zelf zou ik bang zijn dat daar vissen klem achter kunnen komen te zitten.
Ja misschien dat als de visjes wat groter worden ze der uit gaan. Voor de garnalen was het geen enkel probleem, maar veel maanvissen miss wel.

Dag 28 28-10-2022
Vandaag teruggekomen na 5 daagjes weg. Zoals verwacht wel wat minder vissen. Van de 30 vissen die ik telde voordat we gingen tel ik er nu zo snel 5. Grote verschil is nu ook dat de vissen verspreid door de bak zitten doordat de natuurlijk hun voedsel overal gingen zoeken.

Al met al ben ik best tevreden dat ik er nu al 5 zie. Na een paar dagen op de zelfde plek voeren verwacht ik ze wel goed te kunnen tellen.

Verder heb ik gelijk in hun oude hoekje een portie microwormen gedaan en gelijk even goed de bodem schoon gemaakt en 20 liter water ververst.

Verversen doe ik met een slang en witte emmer, zodat ik eventuele visjes die meekomen goed kan zien. Vervolgens doe ik met een standaard luchtslang het nieuwe water het aquarium in. Daardoor duurt het wel lang voordat de bak weer gevult is( zo’n ander half uur) maar schommels de temperatuur en waterwaardes niet te veel.

Kleine side note, zoals verwacht heeft het andere legsel de 5 dagen niet overleefd. De schimmel heeft daar te veel z’n werk kunnen doen.

Al met al te vreden en we gaan vol goede moet verder

Je kan zeker al goed zien dat ze zijn gegroeid?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan