Wat is er nieuw

Led verlichting

• Onderwerp starter Onderwerp starter de marte
  • Startdatum Startdatum
D

de marte

Guest
Hoe kun je berekenen hoeveel led strips er boven een bak moeten voor voldoende licht. Het gaat om een bak van 300x75x75. De less leveren 1200 lumen per meter

Zorg voor 20-30lm per liter.

JurgenD zei:
Zorg voor 20-30lm per liter.
En waarvoor is die 20/30 lumen dan geschikt?

- alleen kijklicht?
- doen de makkelijkste plantjes erop (mos, varens, anubias)?
- etc.

Met andere woorden: hoe moeten we die 20/30 lumen per liter inschalen?

~ Ivo

Het wordt een zuid Amerikaans biotoop. Dus er komen planten in

Mischien heb ik het niet goed geformuleerd. Er komen geen tl lampen in. Wil de volledige verlichting in led uitvoeren

Dat is veel 😱

Dan moet er meer dan 20 meter aan leds boven die bak. Of zijn die leds sowieso niet erg geschikt met 1200l/m? *is zelf aan het snuffelen voor led's boven een 200x70x70 bak*

30 lumen/liter is al behoorlijk.
ikzelf heb bv 28lm/watt.

Maar veelal wordt bij leds de opgegeven lumen maar bereikt in laboratorium omgeving en stikstofgekoeld. In de praktijk KAN dat tot 50% lager zitten.

Jones zei:
Dat is veel 😱

Dan moet er meer dan 20 meter aan leds boven die bak. Of zijn die leds sowieso niet erg geschikt met 1200l/m? *is zelf aan het snuffelen voor led's boven een 200x70x70 bak*

En plots besef je dat led toch niet zo zuinig is dan dat je oorspronkelijk dacht 🙂

Zeg dat wel... ik dacht aan 3 strips van 2 meter. Dat valt toch gigantisch tegen. *gaat naar tl's kijken* 🙄

En voor een bak waar alleen wat minder lichtbehoevende planten in komen (crypto's e.d .)?

20 meter valt me nog mee haha. Deze leds zijn 6000k. Dien ik hier ng rood en blauw tussen te zetten voor de plantengroei?

Klopt Ivo 🙂 ik wil er wel planten bij

Ik heb boven mijn Aquael volledig ledlicht..

1 rgb ledunit van 97 cm...staat op controller om zonsopgang - en ondegang en maanlicht na te bootsen.
2 witte ledunits van 97 cm.
1daglicht powerledbuis van 120 cm
1 blauw/witte powerledbuis van 120 cm

Welk merk en type Peter?

~ Ivo

Aangezien er al een topic is, plaats ik mijn vraag ook maar hier.
Wij hebben hier thuis twee aquaria. Mijn vader vind dat de stroomkosten hier te hoog oplopen.
Dus eerste waar ik aan dacht was licht veranderen.
Heb al wat rondgekeken op kitelight, maar vroeg me af hoeveel technische kennis je hier voor nodig hebt?
Ook vind ik de leds onder het tabje aquaria behoorlijk prijzig, weet iemand een goedkoop/minder duur alternatief? Iets in de richting van 20-30 cm ledstrip, adapter erbij, niet te veel technische kennis nodig en max 30 euries

Mascha&Ivo zei:
Welk merk en type Peter?

~ Ivo

Rgb en witte ledunits van Kitelight

De powerledbuizen zijn van aquariumveldhuijs...hun "eigen" merk.

dschaap zei:
Aangezien er al een topic is, plaats ik mijn vraag ook maar hier.
Wij hebben hier thuis twee aquaria. Mijn vader vind dat de stroomkosten hier te hoog oplopen.
Dus eerste waar ik aan dacht was licht veranderen.
Heb al wat rondgekeken op kitelight, maar vroeg me af hoeveel technische kennis je hier voor nodig hebt?
Ook vind ik de leds onder het tabje aquaria behoorlijk prijzig, weet iemand een goedkoop/minder duur alternatief? Iets in de richting van 20-30 cm ledstrip, adapter erbij, niet te veel technische kennis nodig en max 30 euries

Besparing haal je hier niet uit.
Aanschaf is duurder.
Ook heb ik nu een 500 watt verwarming meedraaien omdat de leds veel minder warmte afgeven dan de t5 verlichting die ik eerst op de bak had.

En voor zelfbouw aquarium, iemand een makkelijke manier van licht creeren?

Is nog iets boven mijn butged.
Ik ga een acuarium tv bouwen, het moed dus klein zijn en niet te duur in verband met eventuele doorverkoop

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan