Wat is er nieuw

Legholen apistogramma.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Ik wil voor mijn apistogramma agassizzii wat meer legholen cre�ren. Nu heeft ieder vrouwtje 2 holen maar daar zitten ze zelden in. Ik denk dat 3 van de 4 holen te 'open' zijn. er zitten namelijk 3 gaten in per hol. Ik heb 1 halve kokosnoot met 1 gat en daar wordt wel regelmatig gebruik van gemaakt. Alleen wordt deze geclaimt door het mannetje.

Nu wil ik eigenlijk iets anders gaan verzinnen om legholen te maken. Het liefst een stuk natuurlijker dan kokosnoten. Ik zat zelf te denken om iets te gaan maken van een stapeltje stenen a la Malawi idee. Misschien dan nog laten begroeien met wat mos of een anubias of zo (denkt hardop).
Ik vroeg me af hoe dit in de natuur in zijn werk gaat? Ik neem aan dat er in de rivieren in Z-A geen halve kokosnoten liggen met gaten er in. Het lijkt mij voor de hand liggend dat apisto's gebruik maken van al aanwezige gaten in bijv de oevers/kanten. Wie kan me hier wat meer over vertellen?

Gr Robin

Er liggen in de natuurlijke biotoop vooral bladeren, even getjoept uit een ander topic:

http://www.youtube.com/watch?v=MoHYfNE4Nkc

Dus zoek eens op bladeren in het aquarium, zijn al veel topics over geweest. Steenconstructies maken kan, maar is wel lastig, denk ook niet dat appistos daar op zitten te wachten. Bladeren daarintegen vinden ze super. Net als donkere kokosnoten zoals jij al zegt.

Succes!

Ik neem aan dat er in de rivieren in Z-A geen halve kokosnoten liggen met gaten er in.
Die liggen er inderdaad niet 😉

et lijkt mij voor de hand liggend dat apisto's gebruik maken van al aanwezige gaten in bijv de oevers/kanten. Wie kan me hier wat meer over vertellen?
Dat is inderdaad de gang van zaken. Ik ken zelfs verhalen waar de Apisto's de kant-en-klare legholen weigerden en zelf gingen 'graven'.

Maar: onze A. borellii's maakten dankbaar gebruik van de holletjes die we voor ze hadden, om precies te zijn de volgende: http://www.aquaplantsonline.nl/p/6858:c:254/keramiek/apo-keramische-schuilhol-small/

En: zelfs al maken ze er geen gebruik van voor het afzetten van eitjes, dan nog houden veel Apisto's ervan te scharrelen en rommelen tussen bladeren, dus blaadjes = :thumbs:

Intercooler zei:
Er liggen in de natuurlijke biotoop vooral bladeren, even getjoept uit een ander topic:

http://www.youtube.com/watch?v=MoHYfNE4Nkc
Mag ik raden welk topic? 😉 😀

~ Ivo

Robin-S zei:
Het lijkt mij voor de hand liggend dat apisto's gebruik maken van al aanwezige gaten in bijv de oevers/kanten. Wie kan me hier wat meer over vertellen?

Pff true that! Ik had 3 holen gemaakt met kokosnoten, bloempotjes, stenen etc..

En pa en ma apisto legden gewoon eitjes in een gat in het kienhout xD Je kunt maken wat je wilt, ze doen toch lekker hun eigen zin ^^

Mooi filmpje! En wat een leven zit er in dat water zeg! Gaaf om te zien.

Ik had idd al veel gelezen over het gebruik van blad in een Z-A aquarium. Er komt ook nog meer blad in mijn bak. Tot nu toe maakte ik gebruik van catappa bladeren maar deze zijn niet te betalen. Zeker niet als je er je bodem grotendeels mee wilt bedekken. Laatst kwam ik een eik tegen en heb daar wat blad van meegenomen. Dit doet het prima in mijn aqua. Beukenblad wordt ook wel gebruikt las ik ergens. Binnenkort toch maar eens een bos opzoeken denk ik. Honden mee, grote vuilniszak mee en hoppa!

Toch ga ik iets van schuilplaatsen verzinnen voor de vrouwtjes. Hetzij iets met stenen, hetzij iets met kienhout. Het filmpje heeft me iig wel aan het denken gezet. Bedankt daarvoor!

Holen kan je ook imiteren door een pvc-buis aan ��n kant te dichten en 'm dan in het zand te stoppen. Liefst uit het zicht natuurlijk. Dit kan je op veel verschillende plekken doen. Zorg er wel voor dat het groot genoeg voor het mannetje en het vrouwtje.

Bladeren toevoegen is natuurlijk veel natuurlijker. Met een dikke laag bladeren vinden ze genoeg plekjes.

Ik gebruik weinig legholen. Door hout op elkaar te stapelen worden er vanzelf kieren/holen gecreeerd waar ze dankbaar gebruik van maken. In de kokosnoten hebben ze weinig tot geen interesse.

visstisck zei:
IIn de kokosnoten hebben ze weinig tot geen interesse.
Nu je het zegt! Dat was bij ons ook zo. Die wat ik eerder al liet zien vonden de borellii's veel interessanter.

~ Ivo

Mijn Apisto man is regelmatig in een kokosnoot te vinden. De vrouwtjes zijn vaak tussen de bladeren van de valisneria te vinden. De achterwand vinden ze ook heel erg interessant. De valisneria gigantea heb ik vrijdag verwijderd en vervangen door een spiralis. De vrouwtjes waren hier zichtbaar van in de war. Om ze tegemoet te komen heb ik bepaalde stukken hout verplaatst en zo 'holen' gecre�erd. Het zijn erg donkere hoekjes en niet te fotograferen maar ze zijn er blij mee want ze hebben zelfs hun mannetje al uitgenodigd in hun nieuwe casa.

Gr Robin

Ikzelf maak gebruik van de "decor cave small" van aquarium-planten.nl . Op de een of andere manier krijg ik de link niet gekopieerd met Mn telefoon.
Maar ben zeer tevreden met deze holletjes , en de vissen ook trouwens. Zitten er bijna altijd in en hebben er al vaak eitjes in gelegd.

Waarom maak je zelf niet een hol? Ziet er mooi uit(foto), je kunt hem zelf maken.. Buisje PVC, Hout, Glaskit van Bison. (Kit is echt super goed.)
Hoewel onder water ook troep ligt zoals schelpen etc.
784148blieb_0_82_20140224_122343.jpg

Lol, ik zie dat er nog PVC zichtbaar is, maar een klein beetje grind ertegenaan kan best😉.
Trouwens kokosnoten(halve kunnen ook vol grind gelijmd worden. Zie je niets van en kunnen in de bodem!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan