Wat is er nieuw

Lekkage vijver opsporen

Juske

Member
Lid geworden
11 mei 2020
Leeftijd
41
Hallo,

Inmiddels is mijn vijver 5 jaar oud, epdm folie en lava upflow filter met overloop terug de vijver in.
Nu heb ik sinds een maand of 2 een lekkage. Alleen kriig ik deze niet gevonden. Als ik de pomp uitschakel lekt er geen water weg, maar als de pomp aanstaat zakt de vijver redelijk snel.
Als de pomp uitstaat, zie ik geen verschil in niveau van waterniveau en vijver, wat normaal is volgens mij.
Waar de doorvoer uit de vijver richting de filter zie ik niet dat het erg nat is ofzo. Hier is een droge ruimte waar het water door de uvlamp gepompt wordt.
Ik ga er dus vanuit dat de lekkage in het filter gedeelte is. Alleen heb ik nu de planten en lava verwijdert tot waterniveau en kan eigenlijk het lek niet detecteren. Heeft iemand een idee hoe nu verder?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    4.4 MB · Weergaven: 27
  • image.jpg
    image.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 23
Kun je het lavafilter vol water zetten zonder de pomp te gebruiken of loopt het dan weer leeg?

Dat loopt dan meteen leeg tot hetzelfde waterniveau van de vijver.

Is de opvoerbuis waterdicht?
Die zie ik daar in de diepte verdwijnen, kun je daar met zo'n rioolinspectiecameraatje (evt lenen?) in kijken?
En als ik het goed begrijp, is het een opvoerpomp in een droge kamer? Dan kun je met een paar druppels afwasmiddel op de overgangen testen of er schuim ontstaat.

De pomp staat in de vijver zelf, via een doorvoer komt de slang in een droge ruimte waar het water door de uvlamp stroomt, daar vandaan, gaat deze naar de lavafilter via een doorvoer. Hier komt het water door de lava omhoog wat zo weer overloopt in de vijver.

Een vraag, als de pomp uitgeschakeld is, lekt de doorvoer dan nog steeds? Mocht het lek zich bij een van de doorvoeren bevinden.

Het kan door de druk komen.
Maar als ik zo de info op een rijtje zet, denk ik eerder aan waterverlies doordat het filter ergens spettert, of een plooi of gaatje in de folie van het filter. Kun je een filmpje van wat meerder kant als de pomp loopt en hoe het er dan uitziet.
En heb je enig idee hoeveel water je vijver verliest?

als de pomp draait, denk ik wel tussen de 500 en 1000 liter per week. Toen t te gek werd heb ik de pomp uitgezet, dus ik weet ook niet of t uiteindelijk stopt. Ik vind t vreemd, dat de vijver niet zakt als de pomp niet draait. Of er zou bovenin het filterdeel een gat in de folie moeten zitten, als het onderin zou zitten zou het waterpeil toch blijven zakken ook al draait de pomp niet?

Ja het water zakt tot onder het gat. Het waterpeil geeft aan op welke hoogte het gat zit.

Er verdampt ook gewoon heel veel water op de moment , zeker in combinatie met pompen .
Ik weet niet hoe groot je vijver is , maar zelf heb ik toch al wel een kuub of 3 aangevuld deze week .
Je hebt verdamping door temperatuurverschillen -wind - planten en ga maar door ...

Ik begrijp dat t water zakt tot t lek, het is helaas geen verdamping. De vijver is circa 10m3. Ik ga eens graven tot aan de doorvoer om te kijken of t daar misschien zit. Dan kan ik dat eventueel uitsluiten. Bedankt voor jullie reacties zover.

Vergis uzelf niet in hoeveel water en kan verdampen. Ik heb zelf een koivijver van 20m3
In de winter is mijn waterniveau altijd op maximaal. Maar vanaf eind maart zoiets zakt het waterniveau elke dag wel een halve cm is mijn jarenlange ervaring.
1M3 tot 2m3 per week is hier niks geks. En tijdens de vakanties heb ik er dan ook een sproei computer op aangesloten die de vijver automatisch iedere dag 15min bij doet vullen.
als het nergens nat wordt zou ik mezelf niet al te druk maken.

Even gegooglet: 2-3 cm onder de juiste omstandigheden niet abnormaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan