Wat is er nieuw

Lique's Meterbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lique
  • Startdatum Startdatum
L

Lique

Guest
De kwaliteit van de foto's is niet best, ik waarschuw alvast. Ik heb momenteel niets anders dan een HTC telefoon en een ipod.

Dit is mijn meterbak op 20 november 2013
Bewoners:
koppel albino ancistrussen
schooltje corydoras panda (plm 12 stuks)
school otocinclus (plm 15 stuks of meer)
3 koperzalmpjes op leeftijd, overgebleven uit oude vissenbestand. Mogen blijven tenzij iemand in de buurt een betere bak kan bieden met daarin een school koperzalmen.
1 bejaarde platy van 5 jaar, als laatste overgebleven van een groep van 4 zussen
4 jonge zwaarddragers. 2 vrouw en 2 kleintjes, geslacht nog onbekend. Deze zijn van een medeforumlid. Het ene kleintje is nu lichtroze gekleurd, de ander parelmoer wit 🙂
Verder een klein aantal bijgarnaaltjes van oude kolonie die nu door inteelt langzaam uitsterft. Ik laat het zo.
4 japonica garnalen recentelijk van iemand overgenomen. Ik wil er meer bij.
En mijn trots. De blauwe waaierhandgarnaal atya gabonensis. Ook al zo'n 5 jaar oud, meer dan 10 cm lang en de lieveling van het gezin.

Planten: belgisch groen, drijfplantjes pista stratiotes, cabomba, eikebladvaren (slaat niet zo goed aan) en rode crypto.

3 stukken kienhout, 2 halve kokosnoten (achterin dus uit het zicht), dunne legbuis, garnalenflatje (ook redelijk uit het zicht) en een legbuis rechtop voor de albino ancistrussen . Ze hebben wel eens jongen gehad maar niet grootgekregen.

Ik heb de foto's genomen net na het verplaatsen van het belgisch groen van de rechterkant van de bak naar de linkerkant om het over de uitstroombuis te hangen teneinde wat meer schaduw te krijgen. Ook was er net gevoerd. Er zweeft dus vanalles door het water 🙂

Ik zit in de fase waarin ik info verzamel om te beslissen of ik in het nieuwe jaar de apistogramma borelli, apistogramma cacatuoides of de Cleithracara maroni.
Op dit moment neig ik erg naar de laatste vanwege de tekening, het karakter en de grootte.
Welke chiclide het ook wordt, het wordt de hoofdbewoner/blikvanger.
Dat er dan ook wat blad (catappa en beuken denk ik) op de bodem komt te liggen spreekt voor zich. Maar hierover ben ik me nog aan het inlezen. Ik wil geen rotting of sterke verzuring van het water.
Maar dat is van later zorg.
Men vroeg om foto's.
Ik ga ze plaatsen.

Bak zoals die nu is, totaalplaatje

621143lique_0_82_20131120_21.jpg

Belgisch Groen boven de uitstroombuis gehangen.
655287lique_0_82_20131120_21.jpg

Twee zwaarddragers. Ben benieuwd wat de uiteindelijke kleur wordt van die helwitte. Nu lijkt het parelmoer. Heel mooi.
655287lique_0_82_20131120_21.jpg

Bejaarde platy
661972lique_0_82_20131120_21.jpg

Japonica op doorreis. Ik heb er maar 4. Wie mij aan meer kan helpen binnen Den Haag mag me contacten.
432821lique_0_82_20131120_21.jpg

Klein klasje cory's. Die zijn lekker levendig. Snap je nu waarom ik serieus denk over een koppel sleutelgat chicliden.
De tekening 🙂

536114lique_0_82_20131120_21.jpg

Deze foto is gisterenavond (19/11/13) genomen met de HTC telefoon. Zie je het verschil met de ipod foto's hierboven.
De HTC doet het beter buiten bij daglicht. Bakfoto's worden geel.

762487lique_0_82_20131119_19.jpg

Kiekeboe

258874lique_0_82_20131120_23.jpg

Leuk bakkie! Ben ook benieuwd wat er je witte zwaarddrager uiteindelijk wordt 😀

@el-grillo: ik zorg dat de poes (Noga) in het vervolg mee poseert. Moet geen probleem zijn 🙂
@Miss-Poodle: dit is mijn eerste kwartet zwaarddragers, ik heb echt geen benul van welke kleurstellingen er allemaal mogelijk zijn. Volgens mij nog net geen paars en blauw.

331618lique_0_82_20131125_23.jpg

He wat zijn die nou aan het doen .... 🙂

515393lique_0_82_20131124_10.jpg

En Atya Gabonensis is ook weer klaar met vervellen.
Hij is er wederom goed uitgekomen, heb hem levend wapperend en wel gespot onder de grote boomstronk.
Pfjoe. Altijd weer spannend.
Ik laat het jasje er even inzitten. De slakken en garnalen genieten er nu van.

Super bak en leuke bewoners! Leuk he, die vervellingen. Dat is ook de enige reden dat ik nog weet dat die van mij nog leven, ik zie ze namelijk nooit, enkel die vervellingen!

(je hebt overigens geen L144 maar gewoon een Ancistrus Albino. Een L144 is een apart soort en heeft altijd blauwe ogen)

He Wiebelkonijn. Ja daar was ik ook achter. Geen stoere L144 maar 'gewoon' ancistrussen.
Maakt mij niet uit, ik vind ze geweldig om te zien.
Ik moet wel ff mijn tekst aanpassen want het is wel blond deze vergissing.

Over de atya gabonensis: die van ons was altijd wel zichtbaar mede dankzij de vaste plekken waar hij zit, ik weet nu waar ik 'm zoeken moet. Maar sinds ik een paar grote japonica garnalen in de bak heb rondscharrelen laat waaierhand zich ook vaker zien.

Deze foto is van 3 dec 2013. Met m'n htc telefoon genomen. De kleuren zijn dan erg geel terwijl dit in het echt niet zo is. 🙁

269895_0_82_20131203_20.jpg

Bejaarde damesplaty met de respectabele leeftijd van 5 jaar oud. Ze heeft nooit jongen gehad en is daarom waarschijnlijk zo oud geworden. Ooit heb ik een koppel platy's overgenomen.
Deze kregen 4 jongen.
Het koppel heb ik weggegeven voor de bak van mijn oude basisschool.
De jonkies hield ik. Puur geluk, het bleken allemaal vrouwtjes te zijn.
Zijn allemaal zeer oud geworden. Zij op de foto (bijnaam is 'Tank') is de laatste overlevende.
Ze heeft haar actieve uurtjes maar ik merk dat ze meer rust nu.
Eten doet ze goed. Ze is redelijk actief maar niet meer zo als in haar jonge jaren.
Ze houdt zich voornamelijk op in de bovenste regionen, in het belgisch groen en als ze het echt zat is dan zit ze uit de stroming achter de uitstroombuis.
Heel soms zie ik haar tegen de stroming inzwemmen. Cardiofitness? Wie zal het zeggen.. Ik vind haar stoer. :petjeaf:

351398_0_82_20131120_21.jpg

193987_0_82_20131209_21.jpg

444937_0_82_20131209_21.jpg

Kijk eens! Pa Albino Ancistrus is eindelijk klaar met ondersteboven wapperen.
Het resultaat: een drieling!

Sinds de laatste update is er veel veranderd.
Geen sleutelgatchiclides maar apistogramma cacatuodes.
Bejaarde platy (Tank) heeft 'krak' gezegd en is niet meer 🙁
De zwaarddragers hebben een (veel) beter onderkomen. Die zijn verhuisd naar een 300 liter bak met soortgenootjes.

In plaats daarvan heb ik...
*tromgeroffel*
een school nannostomus beckfordi!

En eindelijk is er rust in de bak.

TerrorFikkie de mannelijke apisto heet nu Bullebak. Hij is klaar met sjezen en hoeft geen zwaarddragers meer op te jagen.
In plaats daarvan is hij nu met zijn vrouw holletjes aan het testen.
De otocinclussen laten zich ineens allemaal zien, wellicht ook geholpen door het verdwijnen van de zwaarddragers en door de nannostumus school (16 stuks!) die om en nabij wel hetzelfde jasje aanhebben. Eendracht maakt macht he 😉
Zelfs de koperzalmpjes, de enige 2 overgeblevenen zwemmen afentoe in het schooltje mee.
De albino ancistrussen gaan goed, zij laat hem ff een beetje met rust. Beter zo. Er is van de 3 kleintjes nog 1 over. Ik heb goede hoop voor hem.

En de corydoras panda's? Die schuifelen vrolijk door. Heerlijk spul is dat. 2 kleintjes hebben ze zomaar 'gemaakt'.

Volgens mij heb ik nu balans in de bak. Niets meer veranderen, alleen die 2 koperzalmpjes nog een beter huis maar dat komt wel.
Foto's komen hieronder.

Kom maar op met die foto's 😛

Ze zwemmen gewoon naast elkaar
596918_0_82_20140208_21.jpg

'Zij' van Cacatuoides laat zich van haar mooiste kant zien
949473_0_82_20140208_21.jpg

Aan t���fell!
795359_0_82_20140208_21.jpg

Ik vind ze zo mooi 🙂
531269_0_82_20140208_21.jpg

Leuke foto's!
En je hebt een mooie caca!

Bakbewoners op 8 feb 2014:

koppel ancistrus albino + 1 jong
1 atya gabonensis (blauwe waaierhandgarnaal van plm 5 jaar oud inmiddels)
koppel apistogramma cacatuoides
klasje corydoras panda + 2 jong (plm 10 in totaal dat ik tellen kan)
groep otocinclus divers (niet te tellen)
school van 16 nannostomus beckfordi
2 overgebleven hasemania nana
plm 4 overgebleven bijgarnaaltjes (sterven uit door inteelt)
4 japonica garnaal 3 v 1 m

De koperzalmpjes mogen op termijn naar een beter huis met soortgenootjes, wordt aan gewerkt.
De bijgarnaaltjes laat ik uitsterven.
De japonica garnalen weet ik nog niet of ik die uitbreiden wil of niet.

455628_0_82_20140208_21.jpg

Dankje Maurits 🙂

Op 20 februari zat meneer ancistrus reeds 3 dagen vast in een taps toelopend stuk steen.
Had ik niet in de gaten. Ik was de dag ervoor jarig �n doodziek. Heb niet geregistreerd wat er aan de hand was.
Er is een topic van het gebeuren. Deze vind je hier: topic sos!! Ancistrus klem in steen

862533_0_82_20140220_22.jpg

Na zijn vrijlating heeft hij eerst even rustig onder de grote boomstronk gehangen, daarna heb ik hem alleen maar zien eten. Ik heb ervoor gezorgd dat er speciaal voor hem spirulina en welstabletten lagen, hij kreeg spruitjes en sperziebonen.

Op 23 februari had het echtpaar Albino Ancistrus een mmm.. gezellig onderonsje..
158119_0_82_20140223_17.jpg

428585_0_82_20140223_17.jpg

Op 24 februari zie ik overdag (aquarium donker maar half in zonlicht) een hoop gehannes met iets vreemds..
Duurde ff voordat ik doorhad wat er gebeurde.. Er waren eitjes en papa ancistrus was daar best onhandig mee aan het slepen.
936214_0_82_20140224_09.jpg

De witte korreltjes zijn steentjes van de bodem. Kennelijk hadden de eitjes buiten de legbuis gelegen.
Hij was bezig de klont eitjes in de buis te sjorren, en hij deed dat als een overwerkte huismoeder met 2 te zware boodschappentassen en spijt dat ze was gaan lopen.

977618_0_82_20140224_09.jpg

Dat ging niet zachtzinnig en ik heb vol spanning toegekeken hoe hij deze klus zou klaren. Had zoiets nog nooit gezien!

469197_0_82_20140224_09.jpg

Uiteindelijk zat alles erin en is hij ondersteboven gaan wapperen. Een dag later maakte ik deze foto.
Dit is de enige overgeblevene uit het vorige nest.
Op de achtergrond de antracietkleurige buizen waar papa in zat te waaieren. De rode lotus die uit de buis ernaast komt staat nog steeds in volle glorie te groeien.

377657_0_82_20140225_22.jpg

En op 13 maart zie ik de eerste kleine los! Papa hangt nog steeds ondersteboven.
Hij kwam er 2 dagen later uit. Tot op heden tellen we in elk geval 9 kleintjes die elke dag een vol buikje hebben en levenslustig aan het scharrelen zijn.
We zullen zien wat er van komt :smitten:
752973_0_82_20140313_23.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan