Wat is er nieuw

Maanvis doet vreemd

Faab

Member
Lid geworden
17 april 2024
Leeftijd
27
Ik heb nu een aantal maanden maanvissen in mijn aquarium. Echter doet sinds een week 1 maanvis heel vreemd. Hij gaat de hele tijd op de grond liggen. Eerst dacht ik dat hij dood ging, maar na een week leeft hij nog steeds. Af en toe komt hij ineens weer omhoog, en gaat hij zwemmen (dan wel heel snel ademend en druk zijn vinnen bewegen) , ook heeft hij een sliert achter zijn bovenste vin aan hangen. Als hij ligt is hij redelijk rustig. de rest van de vissen vertonen geen raar gedrag.
Nu viel me 2 weken geleden op dat deze zelfde maanvis ook heel druk bij de uitgang van het filter ging zwemmen, tegen de stroming in zeg maar. Ik heb een redelijk sterk filter, dus dat lijkt mij vrij zwaar voor de maanvis, maar hij deed het uren per dag.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

20241126_000937.jpg

Oke, ik heb kunnen filmen dat hij ging zwemmen en aan het eind gewoon naar beneden lijkt te "vallen"
Eerste keer dat ik dit heb zien gebeuren. Lijkt me dat hier niet veel aan te doen is, of wel?

Lastig en wellicht iets met de zwemblaas dat ie niet kan blijven zwemmen?

Arme maanvis. 🙁 Heb je het idee dat hij begint te zakken op het moment dat hij zijn vinnen niet actief gebruikt? Want dan zou zijn zwemblaas inderdaad kapot kunnen zijn. Dat zou dan ook verklaren waarom hij steeds gaat liggen; het is nogal vermoeiend om jezelf steeds op te moeten hijsen zeg maar.

Meestal gaat zoiets helaas niet meer over.

• Leuk
Waarderingen: frog
Ik kan ook alleen maar bevestigen dat dit een zwemblaas probleem is.
Heb dit zelfde gedrag ook bij mijn bak gezien toen ik een 7 jaar oude maanvis ging verhuizen naar een nieuwe bak met een veel hogere waterkolom, een keer beneden en hij had moeite om weer omhoog te komen.
Hij is uiteindelijk dood gegaan.

bij goudvissen is een dergelijk probleem bekend en daar zijn wel therapiën voor. Geen idee in hoeverre die daadwerkelijk helpen, maar je zou het kunnen proberen.

Er worden verschillende mogelijkheden online genoemd, mij lijkt rust geven in een bakje met lage waterdruk erin wel het proberen waard.

Hij lijkt niet genoeg energie te hebben om zichzelf omhoog te houden ja., al is het wel heel plotseling dat hij valt, niet geleidelijk. Mogelijk een zwemblaas probleem dus, ik dacht zelf altijd dat maanvissen daar niet zo snel last van hadden. Ook omdat hij nog vrij jong is.
Zouden jullie deze vis uit zijn lijden te verlossen, of gewoon afwachten tot hij (waarschijnlijk) dood gaat? Het duurt nu al bijna 2 weken. Hij probeert wel gewoon nog te eten af en toe.

Lastig en als hij niet goed eet zal hij ook verzwakken denk ik.

Persoonlijk denk ik dat ik hem zou afmaken, hoe zuur het ook is. 🙁 Als het al zo lang aanhoudt lijkt de kans me klein dat het nog uit zichzelf wegtrekt.

bij goudvissen is een dergelijk probleem bekend en daar zijn wel therapiën voor. Geen idee in hoeverre die daadwerkelijk helpen, maar je zou het kunnen proberen.

Er worden verschillende mogelijkheden online genoemd, mij lijkt rust geven in een bakje met lage waterdruk erin wel het proberen waard.

Helaas is mijn ervaring dat zwemblaas problemen alleen maar een lange lijdensweg is...ik zou het nog even aankijken maar er op een gegeven moment een einde aan maken.

Helder. Bedankt voor de reacties allemaal. Denk dat dit het einde gaat worden dan helaas 🙁

Ja soms het hoort het bij de hobby, hoe vervelend ook.
Sterkte.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan