Wat is er nieuw

Maanvis ziek?

Tutorial

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 juni 2024
Leeftijd
59
Één van mijn vijf maanvissen lijkt ziek, zondert zicht af en wil niet eten.

Het lijkt mij (google) op de camallanus worm, mee eens?

Ik ben alvast begonnen met een eSHa2000 kuur
Standaard dosering” voor een 246L bak
  • Vandaag 65 druppels
  • Morgen 32 druppels
  • Overmorgen 32 druppels
Zal een “Coupeer dosering” = dubbele dosis beter zijn?
Meer tips/adviezen?

1000019404.jpg

1000019406.jpg

Laatst bewerkt:
Klote! Heb ik ook gehad helaas.. bij mij heeft als ik het me goed herinner Colombo dactycid geholpen. Esha 2000 doet niet zoveel..

@Gino88 wist hier geloof iets van in mijn topic destijds

Bij aquaplantsonline hebben ze een hele pagina over wormen bij apotheek/medicijnen.

Volgens mij is esha 2000 miet meer zo effectief door resistentie oid.

Diverse wormen in de koivijver behandel ik altijd met flubenol maar hoe je het het beste in een aquarium kan behandelen weet ik niet. Ik heb wel zo'n 15 jaar geleden wormen gehad bij mijn discusvissen en toen heb ik iets besteld bij de discuskweker waar ik altijd naartoe ging. Wellicht kan je een kweker vinden die je iets kan toesturen. Je moet met het behandelen van wormen wel opletten met je slakken of garnalen als je deze hebt want zover ik weet gaat dat niet goed samen. Hopelijk kan je snel een oplossing vinden en komt het weer goed met de mooie maanvis.

Balen dat dit speelt!

Het beste kun je m.i. een anti-wormenmiddel gaan inzetten (bijvoorbeeld levamicil of dacticyd).
Heeft destijds bij mijn manen met camelanus goed geholpen.

Succes! Ik duim voor een spoedig herstel.

Helaas voor deze maanvis te laat, trof hem vanmorgen al dood aan.

Is het verstandig om alsnog de gehele bak met bijvoorbeeld levamicil of dacticyd te behandelen (anderen hebben geen verschijnselen)

1000019418.jpg

Ik zou altijd preventief behandelen. Waarschijnlijk als je aan de andere vissen iets gaat merken is het te laat. Dat zou heel erg jammer zijn.
Jammer dat deze mooie maanvis niet meer te redden was hopelijk blijven de andere gezond.
Heel veel suc6!

V.w.b. preventieve behandeling
Ik heb ook mini-japonica's en helena's, hoor graag adviesen/ervaringen

Als eentje in die mate wormen heeft, kun je er van uit gaan dat de anderen het ook hebben. Behandelen dus.

Als eentje in die mate wormen heeft, kun je er van uit gaan dat de anderen het ook hebben. Behandelen dus.
Dat was bij mij ook het geval maar hoe besmetten die elkaar eigenlijk?

Dat is per worm verschillend. Sommige hebben tussengastheren nodig, sommigen kunnen direct de anderen besmetten, maar de omstandigheden waaronder de vissen gehouden zijn, zijn hetzelfde, en dus kun je ervan uitgaan dat ze het allemaal hebben.

dank je

vanmiddag langs mijn LFS colombo dactycid halen en vanavond starten met behandeling

Ik zou voor een 10 euro meer zelf eerder die met Levamisole halen of bestellen.
Dank, heb het nog niet gehaald, zal hiervoor bij mijn LFS kijken.

Ik heb zelf ooit levamisole van de DA gehad en binnen 24 uur waren ze op het oog vrij van wormen.

Succes en ik hoop dat er niet meer zijn besmet.

Succes en ik hoop dat er niet meer zijn besmet.
Dankjewel John

Heb alvast een flinke waterverversing (160 van de 246L) uitgevoerd (idem lichte filter schoonmaak) omdat ik gisteren eSHa2000 heb gegeven en dit er zoveel als mogelijk uit wil hebben alvorens (hopelijk al) morgen met Manaus Levamicil te starten.

Was een goed leermoment voor mij, had dit eerder moeten opmerken vooral dat deze "nu dode" maanvis zich al enkele dagen afzonderde en niet at en dan misschien ook de camallanus eerder zag uitstulpen.

Ja foutjes maken we allemaal hoor en als je ervan leert dan is dat het belangrijkste weer. Ik had dit toen ik de Manen vrij kort had bij alle 5 maar na gebruik van Levamisole zag ik na 24 uur al geen wormen meer eruit hangen .

Ik zou voor een 10 euro meer zelf eerder die met Levamisole halen of bestellen.

Mijn ontvangen Manaus Levamisill (100ml) heeft een houdbaarheidsdatum tot 10/2029 en kan dus de komende 4 jaar mijn bak nog 3 keer behandelen (indien nodig).

Een vergelijking:
MerkInhoudLevamisolhydrochloridIndicatie verkoopprijsTe behandelen aantal LitersAantal keren om een bak van 250L te behandelen*
Manaus Levamisill100 ml60 mg/ml€ 292000 L4,00 x
Esha Ndx20 ml54 mg/ml€ 11455 L0.91 x
Esha Ndx180 ml54 mg/ml€ 654095 L8.19 x

*Zowel Manaus als Esha adviseren om een behandeling te herhalen.

Vanmorgen mijn eerste behandeling (bak 246L) met 12ml Manaus Levamisill uitgevoerd en daarna op de 6e dag een aanbevolen 80% WW, dan na 10 dagen de behandeling herhalen.

Laatst bewerkt:
Mijn ontvangen Manaus Levamisill (100ml) heeft een houdbaarheidsdatum tot 10/2029 en kan dus de komende 4 jaar mijn bak nog 3 keer behandelen (indien nodig).

Een vergelijking:
MerkInhoudLevamisolhydrochloridIndicatie verkoopprijsTe behandelen aantal LitersAantal keren om een bak van 250L te behandelen*
Manaus Levamisill100 ml60 mg/ml€ 292000 L4,00 x
Esha Ndx20 ml54 mg/ml€ 11455 L0.91 x
Esha Ndx180 ml54 mg/ml€ 654095 L8.19 x

*Zowel Manaus als Esha adviseren om een behandeling te herhalen.

Vanmorgen mijn eerste behandeling (bak 246L) met 12ml Manaus Levamisill uitgevoerd en daarna op de 6e dag een aanbevolen 80% WW, dan na 10 dagen de behandeling herhalen.
Zit er in Esha dan ook Levamisole?

Nee, voor zover ik weet en kan terugvinden is Esha vooral een desinfectiemiddel. Waar inmiddels veel kiem resistent tegen zijn.

Zit er in Esha dan ook Levamisole?
Jazeker, Esha-NDX maar in een iets lagere dosering dan Manaus Levamisill (54 versus 60 mg/ml), idem iets lager voor de overige bestanddelen.

Dan trek ik de voorzichtige conclusie dat beiden qua samenstelling ongeveer gelijk zijn en niet voor elkaar onder doen.
De grootte van de te behandelen aquarium meer bepalend zal zijn voor de keuze aangezien Esha-NDX in zowel kleine als grote verpakkingen te verkrijgen is.

Bron: https://cdn.webshopapp.com/shops/294272/files/388057683/esha-ndx.pdf
1738940813325.png

Bron: https://www.manaus-aquarium.de/pdf/Beipack-LevamicilNL3.pdf
1738941288989.png

Laatst bewerkt:
Ik zeg niets meer....

Via voer werkt het iig beter. Je kan je voer er in weken voor het voeren. Bij mij werkte het ook gelijk in het water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan