Wat is er nieuw

Maanvis ziek?

Via voer werkt het iig beter. Je kan je voer er in weken voor het voeren.
Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om dit spul aan het voer toe te voegen? Zou het zelf wel even proberen.

Dan is de dosering natuurlijk wel een vraag en of je zo de gehele bak/filter goed kan behandelen bijvoorbeeld ook de slakken/garnalen.

Misschien is dit wel goed als preventieve behandeling zonder een zware belasting op waterhuishouding, eens in de x maanden?

Laatst bewerkt:
Het zal wellicht van de ernst van de besmetting afhangen of het ook in het voer moet? Ik vind het ergens gek dat die man van aquascience erop hamert dat het in het voer moet, als je kijkt naar hoeveel gevallen er voorbijkomen van mensen die in het water doseren en bij wie de behandeling dan gewoon slaagt. Of in ieder geval lijkt te slagen. 🤔 Hmmm.

Nee, voor zover ik weet en kan terugvinden is Esha vooral een desinfectiemiddel. Waar inmiddels veel kiem resistent tegen zijn.
Ik denk dat je altijd onderscheid moet blijven maken tussen het merk Esha en de middelen die ze verkopen, die heel uiteenlopend zijn van samenstelling. Waarschijnlijk denk jij wat die resistentie betreft aan het middel Esha 2000. Daar gaan al langer verhalen over rond. In dat middel zitten (i.t.t. wat mensen vaak denken) geen antibiotica, dus resistentie in de gebruikelijke zin van het woord is er niet. Het is de vraag of de antisceptica etc die erin zitten veel uitrichten in een bak. En of ze überhaupt ooit veel gedaan hebben. Aanwijzingen dat er iets veranderd is aan de (niet-)werkzaamheid zijn er eigenlijk niet voor zover ik weet.

Ik had inderdaad de toevoeging NDX over het hoofd gezien.
Dat er geen antibiotica in Esha 2000 zit, had ik begrepen, maar ook tegen (sommige) desinfectantia kan resistentie ontstaan. Al moet ik zeggen dat het een hele klus is om uit te zoeken welke stof precies het werkzame middel bij veel siervismedicatie is. Als het überhaupt al te vinden is. Dus zonder verdere info kan ik niet zeggen, welke kiemen mogelijk resistentie kunnen hebben ontwikkeld tegen het desinfectans van Esha 2000....

Zelf gebruik ik ESHA2000 normaliter alleen bij nieuwe planten/vissen in een preventie dosering (dus zeer weinig)

Ben je niet bang als je dat gebruikt dat ook de goede bacterien worden aangetast? Als het ziekmakende bacterien aantast dan zal het dat denk ik ook bij de goede bacterien doen.

Zelf gebruik ik ESHA2000 normaliter alleen bij nieuwe planten/vissen in een preventie dosering (dus zeer weinig)

Ben je niet bang als je dat gebruikt dat ook de goede bacterien worden aangetast? Als het ziekmakende bacterien aantast dan zal het dat denk ik ook bij de goede bacterien doen.

Ik gebruik ESHA2000 al lang, misschien wel 15 a 20 jaar bij:
  • Nieuwe planten
  • Nieuwe vissen
  • Afwijking bij een vis

Nooit eerder neven-gevolgen geconstateerd zoals jij beschrijft.

Zowel ESHA-2000 en ESHA-Exit heb ik altijd in huis, naast paracetamol ;-)
Exit één keertje (twijfel gevalletje) gebruikt in al die jaren.

De huidige camallanus is mijn eerste “grote” probleem die ik actief moet bestrijden met een voor mij nieuw middel (Levamicil)

Misschien is ESHA ook heel blij met mij maar ik voel mij erg goed bij om het in huis te hebben en altijd direct kan reageren, de THT datum overschrijd ik hooguit 2 jaar (koel/donker opgeslagen)

Laatst bewerkt:
Het zal wellicht van de ernst van de besmetting afhangen of het ook in het voer moet? Ik vind het ergens gek dat die man van aquascience erop hamert dat het in het voer moet, als je kijkt naar hoeveel gevallen er voorbijkomen van mensen die in het water doseren en bij wie de behandeling dan gewoon slaagt. Of in ieder geval lijkt te slagen. 🤔 Hmmm.

Ik denk dat je altijd onderscheid moet blijven maken tussen het merk Esha en de middelen die ze verkopen, die heel uiteenlopend zijn van samenstelling. Waarschijnlijk denk jij wat die resistentie betreft aan het middel Esha 2000. Daar gaan al langer verhalen over rond. In dat middel zitten (i.t.t. wat mensen vaak denken) geen antibiotica, dus resistentie in de gebruikelijke zin van het woord is er niet. Het is de vraag of de antisceptica etc die erin zitten veel uitrichten in een bak. En of ze überhaupt ooit veel gedaan hebben. Aanwijzingen dat er iets veranderd is aan de (niet-)werkzaamheid zijn er eigenlijk niet voor zover ik weet.
Ik meende dat ik van jou had begrepen dat via het voer beter werkt. Omdat er dan rechtstreeks via het spijsverteringskanaal wordt opgenomen, waar de wormen zitten.

Ik heb het uiteindelijk via de waterkolom gedaan en dat hielp. Daar is het spul ook voor gemaakt uiteindelijk lijkt me..

Ik meende dat ik van jou had begrepen dat via het voer beter werkt. Omdat er dan rechtstreeks via het spijsverteringskanaal wordt opgenomen, waar de wormen zitten.

Ik heb het uiteindelijk via de waterkolom gedaan en dat hielp. Daar is het spul ook voor gemaakt uiteindelijk lijkt me..
Komt medicatie zoals AB uberhaupt wel in een vis als je het aan het water toedient?

Komt medicatie zoals AB uberhaupt wel in een vis als je het aan het water toedient?
AB niet. Of in ieder geval niet in een dosis die hoog genoeg is op de plek waar je het meestal wilt hebben, oftewel in de vis. Voor oppervlakkige infecties en ontsmetting van het water zelf kan het in de juiste concentratie wel werken.

AB niet. Of in ieder geval niet in een dosis die hoog genoeg is op de plek waar je het meestal wilt hebben, oftewel in de vis. Voor oppervlakkige infecties en ontsmetting van het water zelf kan het in de juiste concentratie wel werken.
Dan neem ik aan dat Levamisole ook niet in de vis komt maar meer de wormen bestrijdt die de kop naar buiten hebben zeg maar.

De meesten beseffen het niet maar het maagdarmkanaal is in feite een stukje 'buitenwereld'. Als je het mdkanaal voorstelt als een rechte buis met een paar kleppen om te zorgen dat voedsel er niet los doorvalt, is het een stuk duidelijker.
Als je medicatie via het eten of via je mond in neemt, is het de vraag in hoeverre het door de darmen opgenomen wordt en het dus daadwerkelijk in je lichaam komt.

De meesten beseffen het niet maar het maagdarmkanaal is in feite een stukje 'buitenwereld'. Als je het mdkanaal voorstelt als een rechte buis met een paar kleppen om te zorgen dat voedsel er niet los doorvalt, is het een stuk duidelijker.
Als je medicatie via het eten of via je mond in neemt, is het de vraag in hoeverre het door de darmen opgenomen wordt en het dus daadwerkelijk in je lichaam komt.
Maar dan zou medicatie via voer toedienen toch niet helpen of zie ik dat verkeerd?

Ehm, hoe nemen ze dan stoffen uit de voeding op? En in het verlengde daarvan, hoe bepaald het lichaam wat voeding is en wat medicijn? Hoe werken pillen voor mensen dan?

Er zal een kern van waarheid inzitten maar ik heb het idee dat je hier heel kort door de bocht gaat..

Niet aanvallend bedoeld hoor!

Ok, stapje terug dus:
Eerste vraag:
wormen in het maagdarmkanaal (zoals die van de maanvis, ze komen uit de anus), kunnen dus in het maag- darmkanaal behandeld worden, daar hoeft de medicatie niet voor door het lichaam opgenomen worden.
Tweede vraag:
In het spijsverteringskanaal wordt op allerlei manieren het voedsel zo ver verkleind dat het door de wand van de darm opgenomen kan worden. Door te kauwen, door de enzymen in speeksel, gal, door maagzuur. Medicijnen zijn ófwel klein genoeg om door de darmwand te kunnen ofwel worden in kleinere stukjes geknipt. Daarom duurt het ongeveer 20 minuten voordat een paracetamoltablet begint te werken: moet eerst uiteenvallen en dan door de darmwand opgenomen worden voordat de werkzame stof in het bloed komt.

Vanmorgen mijn eerste behandeling (bak 246L) met 12ml Manaus Levamisill uitgevoerd en daarna op de 6e dag een aanbevolen 80% WW, dan na 10 dagen de behandeling herhalen.
Inmiddels op de 2e dag (gisterochtend Levamissil toegediend aan waterkolom)

Hoewel de patiënt al was overleden voordat ik de medicatie toediende hadden de overige bewoners nog geen visueel zichtbare calamanus uitsteken.

Ik probeer regelmatig te kijken of de ontlasting van de overige 4 maanvissen gaat veranderen.

V.w.b de overige bewoners (Kardinalen, Kegelvlekken, Dwerg-algeneters, mini-Japonica’s en Helena’s) geen bijzonderheden, wel zie ik de Helena’s wat meer aan de oppervlakte.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan