Wat is er nieuw

malawi bak rio 180 inrichten "opstarten"

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tom rio180
  • Startdatum Startdatum
T

Tom rio180

Guest
Photobucket
WP_001811_zpsaa2ba4e8.jpg.html

dus ben begonnen om men rio 180 in te richten om malawi's te gaan houden bij deze enkele foto's van de huidige status en opbouw van men bak. graag reactie hoop dat ik alles een beetje goed gedaan heb. grtz

photobucket

De marmerplaat,zal misschien koel blijven.
Of dat goed is voor de kast???
Condensvorming?

Het aquarium is een juwel en staat door het onderstel niet met de glasplaat op de kast maar staat er een paar mm vanaf er is dus een luchtlaag (isolatielaag) tussen. De plaat is 5cm dik denk wanneer deze op kamer temp is 21� en +- 25� in de tank denk ik correct me iff i'am wrong. denk ik niet dat dit voor problemen gaat zorgen. eventuele optie warmte kabel tussen glasplaat en natuursteen. Wat vindt je van de opstelling van de stenen

Ziet er leuk uit!! Nu ben ik geen malawi expert.... maar ik werd er op gewezen dat mijn 120cm bak al erg krap is voor Malawi. Dus ik weet niet of een 1meter bak wel zo geschikt is, maar daar kunnen de meer ervaren Malawi houders je beter in adviseren. Je kunt er het beste voor zorgen dat de vissen door de stenen heen kunnen zwemmen, als ze in agressie achter elkaar aanzwemmen (en dat doen ze geregeld) hebben ze nog een vluchtroute. In mijn bak kunnen ze overal door de stenen muur heenzwemmen, en ze maken daar ook gretig gebruik van.

Als je nou de link van Photobucket kopieert en hier plakt, zien we direkt de foto ipv dat we naar photobucket klikken,

De img code dus.zoals ik met jou foto nu gedaan heb,
WP_001820_zpsb12073ec.jpg

Goldie83 zei:
Ziet er leuk uit!! Nu ben ik geen malawi expert.... maar ik werd er op gewezen dat mijn 120cm bak al erg krap is voor Malawi. Dus ik weet niet of een 1meter bak wel zo geschikt is, maar daar kunnen de meer ervaren Malawi houders je beter in adviseren. Je kunt er het beste voor zorgen dat de vissen door de stenen heen kunnen zwemmen, als ze in agressie achter elkaar aanzwemmen (en dat doen ze geregeld) hebben ze nog een vluchtroute. In mijn bak kunnen ze overal door de stenen muur heenzwemmen, en ze maken daar ook gretig gebruik van.

Hoi ik weet, men bak is echt krap of mss eigenlijk te klein. Helaas kan ik voor het moment door formaat van de woonst geen grotere kwijt dus dit was echt de maximum. Zoals je ziet aan de opstelling van de stenen heb ik ook niet echt 2 of meerdere terretoria maar 1 met hopelijk genoeg schuilplaatsen voor 1 soort of mss 2 soorten i.v.m agressie dit wil ik proberen te beperken in de mate van het mogelijke. Of zie ik dit verkeerd? Heb nog veel te leren dus het kan nog even duren eer de bewoners gaan arriveren. denk dat de kunst nu is genoeg geduld uitoefenen en perfecte biotoop en visbestand te maken, uitzoeken. komt wel goed... hoop ik

Als je bak 'te klein' is voor Malawi, waarom dan geen tanganyika cichlides nemen?
Zijn ook erg mooi, en kleinere soorten.

http://tanganyikacichlide.nl

Tom rio 180,

Mag ik vragen welke stenen jij daar gebruikt? Ardenner breuksteen?
Wil zelf ook een malawi bak maken en hou wel van deze basis.

aquarob zei:
Tom rio 180,

Mag ik vragen welke stenen jij daar gebruikt? Ardenner breuksteen?
Wil zelf ook een malawi bak maken en hou wel van deze basis.

Ja de stenen zijn inderdaad ardenner breuksteen of grijze breuksteen heb ik deze zondag gekocht bij intratuin

Mooi, ziet er goed uit.

Fozzy zei:
Als je bak 'te klein' is voor Malawi, waarom dan geen tanganyika cichlides nemen?
Zijn ook erg mooi, en kleinere soorten.

http://tanganyikacichlide.nl

Dat heb ik inderdaad ook al een paar keer gelezen ga eens wat verder zoeken. Ik hou erg van de felle kleuren van de malawi vandaar ik meestal naar deze soorten heb gezocht. ik ga is wat rondzoeken over tanganyika... Kan je mss enkele leuke soorten aanbevelen

Als je perse malawi wilt dan zou ik er nogmaals zoveel stenen indoen: een muur over de hele achterwand dus, zo hoog mogelijk. Je hebt nu zo wel een prima setup voor tanganyika.

Een intern filter is niet geschikt voor een malawi mbuna bak. Je wilt een overbemeten extern filter hebben (bv een eheim 2217).

Gezien de bezetting in een tanga bak (veel) lager is, voldoet een intern filter hier wel.

Malawi in een meterbak is (zeker voor een beginner) best lastig. De goede soorten uitkiezen is heel belangrijk (eigenlijk alleen Pseudotropheus socolofi, Iodotropheus sprengerae, Labidochromis caeruleus en/of Pseudotropheus saulosi). Verder de goede bezetting (voor mbuna betekent dit dat de bak voor je gevoel propvol moet zitten met vis) en dus een bijbehorend filter. Verder is het correcte voer heel erg belangrijk.

Beter begin je met 1.2m-1.5m.

Tanga in een meterbak kan wel, hier ga je meer voor het interessante gedrag dan voor de opvallende kleuren.

dan ga ik toch nog maar eens goed rondzoeken, anders mss
10 saulosi's 5m 5v

Ik vindt enkel dat wanneer ik naar de tanganyika soorten kijk er opvallend minder kleur is wat ik zeer jammer vind

SaskiaZ zei:
Als je perse malawi wilt dan zou ik er nogmaals zoveel stenen indoen: een muur over de hele achterwand dus, zo hoog mogelijk. Je hebt nu zo wel een prima setup voor tanganyika.

Een intern filter is niet geschikt voor een malawi mbuna bak. Je wilt een overbemeten extern filter hebben (bv een eheim 2217).

Gezien de bezetting in een tanga bak (veel) lager is, voldoet een intern filter hier wel.

Malawi in een meterbak is (zeker voor een beginner) best lastig. De goede soorten uitkiezen is heel belangrijk (eigenlijk alleen Pseudotropheus socolofi, Iodotropheus sprengerae, Labidochromis caeruleus en/of Pseudotropheus saulosi). Verder de goede bezetting (voor mbuna betekent dit dat de bak voor je gevoel propvol moet zitten met vis) en dus een bijbehorend filter. Verder is het correcte voer heel erg belangrijk.

Beter begin je met 1.2m-1.5m.

Tanga in een meterbak kan wel, hier ga je meer voor het interessante gedrag dan voor de opvallende kleuren.

Ik ben wel van mening dat ik een leuke gezonde bak wil hebben dus mss toch maar voor tanga gaan. heb je wat tips over leuke soorten voor me ik ga alvast beginnen rondspeuren naar een mooi bestand voor men bak

Tom rio180 zei:
Ik vindt enkel dat wanneer ik naar de tanganyika soorten kijk er opvallend minder kleur is wat ik zeer jammer vind
Je weet dat er wel eens wordt gezegd: "Malawi heeft de kleur, Tanganyika het karakter" ?

Oftewel: neem meer dan alleen kleur in overweging 🙂

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan