Wat is er nieuw

Malawi straks

Boon

Well-known member
Lid geworden
9 april 2012
Het gaat nog even duren, want ik wil eerst doorgronden wat er de afgelopen maanden nou fout gegaan is, maar ik ben er aardig over uit dat zodra ik weer vissen ga aanschaffen, ik ga switchen naar Malawi.

Mijn redenen hiervoor zijn dat ik het altijd al mooie kleurrijke vissen heb gevonden, maar dat mijn oude Trigon 190 er te klein voor was. Vandaar dat ik toentertijd voor Tanganyika gekozen heb, welke ik later heb overgezet in mijn nieuwe Trigon 350.

Helaas heb ik, zoals in mijn andere topic uiteengezet, ernstige tegenslagen in deze bak gehad sinds medio juli en is er nu op5 S. Lucipinnis, 1 Calvus en 4 Pumilus na niks meer van mijn visbestand over.
Uiteraard ga ik nu eerst proberen te achterhalen wat hier fout gegaan is voor ik overga tot nieuwe vis, want ik heb geen zin in nog een keertje een dergelijk drama. Momenteel ligt de verdenking op of een Nh3/Nh4 vergiftiging, of een bacteri�le infectie a.g.v. nieuw bijgezette vis.

Al met al is door deze ellende Tanganyika voor mij momenteel wat katerig en wil ik dus mijn geluk met malawi's beproeven (het feit dat veel van deze soorten gemakkelijker verkrijgbaar zijn en veelal ook een slag goedkoper zijn dan Tanganyika's speelt ook mee, gezien het feit dat ik de afgelopen maanden voor zo'n 200 euro aan vis door de wc heb kunnen spoelen).

De bak wordt niet 100% biotoopcorrect omdat ik mijn Synodontissen en Calvus graag wil houden, maar daar heb ik zelf geen onoverkomelijke moeite mee en ik ben natuurlijk degene die tegen de bak aan moet kijken.
Aangezien ik nog niet zo heel erg bekend met Malawi's anders dan de feiten dat ze qua waterbehoeften lijken op Tanga's en ze flink kleurrijk zijn, zou ik graag van jullie wat input krijgen over wat jullie met een dergelijke bak zouden doen. Welke soorten en in welke verhoudingen?

Over de bak dus:
Hij is 350 liter qua inhoud, verlichting geschied door 4 t5 balken, 2x wit en 2x blauw licht, afgedempt met reflectoren.
De pomp is een Eheim 2128 met interne thermostaat.

Qua inrichting was ik niet van plan veel te veranderen. Er ligt een grote stapel ardenner breuksteen in welke begroeit is met groene alg. Daarvoor een zandstrantje met aan de ene zijde Valisneria en aan de andere zijde hoornblad.

De bak zal gedeeld worden met 5 S. Lucipinnis en 1 A. Calvus. (de pumilus mogen of weg, of op natuurlijke wijze uitvloeien, ze zijn al aardig op leeftijd namelijk).

Ik hooor graag jullie idee�n 🙂

Oef, ik zou de calvus niet bij malawi zetten, in ieder geval niet bij mbuna's (de rotscichlides), want die delft het onderspit.

De inrichting zoals je nu hebt klinkt als lunch voor mbuna's ook trouwens. Daar blijft dan geen plant heel, waarschijnlijk.

Je zult de inrichting overigens moeten veranderen zodra je cichliden bij je calvus gaat zetten, dus in ieder geval de stenenhoop flink anders maken zodat er geen territorium reeds bezet is maar alle vissen samen tegelijk het uit kunnen vechten.

Ik zou voor rustige en kleine 'haps' gaan, oftewel de 'zandbewoners' utaka (en dus geen mbuna's). Dan dus wel een stuk open zand vrijhouden.

De utakas houdt je in harems, 1 man op 2-3 vrouwen en beter maar 1 man van iedere soort. Een utaka bak niet zo voldoen als een mbuna bak, 'normale bezetting' ipv superdruk zoals bij mbuna's. Dat is ook meteen meegeneomen voor je calvus die vindt een drukke mbuna bak ook niks.

Soorten die zouden kunnen: kleinere Aulonocara's en copadichromis borleyi. Wat er ook leuk bij zou zijn zijn de kleinere Victoria cichliden, gezien je toch niet een malawi-specifieke bak hebt. Astatotilapia burtoni is ook een leuke optie.

Ok bedankt voor het advies, ik ga er mee aan de slag 🙂
In mijn fotoalbum in mijn signature kan je trouwens de bak zien zoals hij nu is ingericht, dus als daar op- of aanmerkingen op zijn, hoor ik die ook graag.

Ik heb wat nagedacht de afgelopen dagen over wat je zei Saskia en ben tot de volgende conclusie gekomen: Hoewel ik zeer gesteld ben op mijn Calvus, zou ik het erg jammer vinden als deze vis een zeer grote druk/beperking legt op welke Malawi's ik kan houden en nagenoeg alle mbuna's al gelijk kan afserveren.

Ik wil juist w�l een drukke mbuna bak. Er vanuit gaande dat ik de mbunakant op ga, hoeveel vissen verdeeld in welke verhoudingen over hoeveel soorten zou ik me dan een beetje op dienen te gaan ori�nteren?

Daarom heb ik er voor gekozen de Calvus tzt weg te doen. Een goede vriend van me (met de west-afrika geori�nteerde bak uit een ander topic) wil hem een onderkomen bieden, dus dan blijft de vis toch een beetje 'in de familie' als het ware. Enige vissen die dan bij de malawi's overblijven, zijn de Synodontis Lucipinnis. Ik lees vaker over de combi malawi+tanganyika syno's, dus verwacht hier geen problemen door.

Voor mbuna's zal je inrichting wat anders moeten: planten eruit en heel veel stenen, liefst een muur tot aan de waterlijn. Let op standaard zaken als geen lavasteen gebruiken, piepschuim plaatje onder de stenen en eerst stenen dan zand. Een luchtpompje in een mbuna bak kan ook geen kwaad. Een piepschuimen achterwand mocht je die hebben is onhandig trouwens bij mbuna's.

Dan de bak vol vis doen in 1 keer, niet steeds soorten bijvoegen. Of je moet steeds zin hebben de complete bak opnieuw in te delen...

Dit is echt belangrijk, kost je vissen als je het niet doet. Is wel een zware belasting van je filter dus goed meten. Sowieso moet je bij mbuna redelijk veel water verversen, vanwege de hoge bezetting.

De vissen houden in harems, dus zeg 1m/2-3v per soort. 2 mannetjes (dus 2 harems) van dezelfde soort gaat misschien ook wel goed in 350l, maar moet je dan wel goed in de gaten houden, en je soorten daarop uitkiezen.

350liter is geschikt voor heel veel zo niet alle mbuna's. Sowieso kan ik Labidochromis caeruleus (yellow of een andere vorm), Pseusotropheus saulosi en Pseudotropheus socolofi aanraden als relatief rustige soorten. Als je een harem houdt van deze soorten elk dan kan er nog wel wat bij. Wat vind je zelf verder mooi?
2 harems van deze 3 soorten kan ook wel, dan zit je bak aardig vol. Of de bak voldoen met 1 (of 2) van deze 3 soorten, ook een optie.

Voer: alleen groenvoer (!!!!!!!) en af en toe wat kreeftachtigen (krill, mysis), ook belangrijk voor de syno's. Geen zacht spul als muggenlarven voeren, en ook geen algemeen visvoer (meest voorkomende doodsoorzaak mbuna's is verkeerd voer).
Malawi vlokken, - chips, - granulaat en - sticks zijn er genoeg, spirulina voer is ook goed. Diepvries malawi voer of krill, mysis. Kroos is goed voer. Ook kun je zelf gelfood maken van bv baby broccoli prakje.

Hoi Saskia, bedankt voor de tips

Hoeveel verversen is veel verversen? Wekelijks hoeveel % moet ik vanuit gaan?

De plantjes laat ik denk ik gewoon staan, want ik heb toch geen andere bak om ze in te doen. Als ze het overleven is het mooi en als ze het opeten, is dat ook ok.
Stenen zijn ardenner breuksteen, een hoge stapel tot aan het wateropvlak, staat reeds al op tempex. De achterwand is een back to nature wandje.

Als ik je goed begrijp, raad je dus 2 harems aan, beiden in een verhouding van 1 man op 2 a 3 vrouwen? DAn kom ik uit op 8 vissen. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik met mijn bakmaat wel wat meer verstouwen kon maar dat zie ik dus fout?

Ik ga morgen even bij een hobbykweker hier in de buurt langs om alvast eens te kijken wat hij momenteel heeft zitten. De soorten die me aanspreken zal ik noteren en hier dan posten, zodat je mee kan kijken wat daaruit de beste mix is.

Van zijn website alvast wat dingen die me aanspreken

Copadichromis Borleyi Red Kadango
Dimidiochromis Compressiceps
Protomelas taeniolatus Boadzulu
Otopharynx tetraspilus

Om er maar een paar te noemen.
Ik ga voor wat soorten die qua tekening en kleur erg van elkaar verschillen, zodat je een goed diffuse bezetting van vissen krijgt

2 harems? Zeg ik toch niet? Ik bedoel 6 harems van de rustige soorten max, of 3 harems rustige soorten en wat erbij, afh van welke soorten je leuk vindt.

Verversen, 40-50%/week, zoiets.

Met de stenen bedoel ik een hele muur stenen, niet 1 stapel, dus eigenlijk zodat je de achterwand niet meer ziet zeg maar, zoiets:

b6efWPgoLQ1CqIOgitzsDTHhtiuOsBV8.jpeg

Boon zei:
Van zijn website alvast wat dingen die me aanspreken

Copadichromis Borleyi Red Kadango
Dimidiochromis Compressiceps
Protomelas taeniolatus Boadzulu
Otopharynx tetraspilus

Om er maar een paar te noemen.
Ik ga voor wat soorten die qua tekening en kleur erg van elkaar verschillen, zodat je een goed diffuse bezetting van vissen krijgt

Eh ja, dat zijn nou net verkeerde soorten.

Copadichromis Borleyi: geen mbuna maar utaka
Dimidiochromis Compressiceps: idem, en een serieuze rover
Protomelas taeniolatus Boadzulu: geen mbuna maar utaka
Otopharynx tetraspilus: geen mbuna maar utaka

Wat wil je nou? Mbuna of Utaka??

Ik wil mooie vissen die het goed doen in deze bak 😉. Ik begrijp dat mijn bak voor utaka's doorgaans te klein is, hoewel ik uit die website begreep dat deze vissen qua bakmaten konden en ze werden ook getypeerd als mbuna. zie www.fredsvissen.nl voor mijn bron, dit is de site van de kweker bij mij in de buurt

In zake de didiochromis heb ik me verkeerd ingelezen, die gaat inderdaad niet lukken in deze bak, de rest zou qua wensen volgens die site moeten kunnen

Boon zei:
hoewel ik uit die website begreep dat deze vissen qua bakmaten konden en ze werden ook getypeerd als mbuna.
dan is dan 1 persoon die dat mbuna's noemt, al zie ik dat netgens staan als zodanig?

Mbuna's op zijn site: Labidochromis, Metriaclima en Pseudotropheus. Niet meer, niet minder.

Mbuna's: komen uit de rotsgebieden (kust) en zijn aufswuchs-eters. Of je de rest van de vissen utaka moet noemen zijn de meningen over verdeeld, maar qua voer passen ze sowieso niet bij mbuna's ook al komen sommigen uit de rotsgebieden.

Maak beter een keuze, aufswuchs-eters (zeg maar herbivoren) of omni-/pisci-/carnivoren. Samen gaat qua voer gewoon niet goed.

Maar het zijn mijn vissen niet...

Maar ik waardeer je meedenken wel natuurlijk.

Ik ben vandaag bij de kweker thuis geweest.

Na vertelt te hebben over mijn bakmaat etc, raadde hij me aan om uit de volgende soorten die hij had zwemmen een selectie te maken:

-Metriclima Strea
-Haplochromis Sp.144 (victoriameer eigenlijk, wel mooie vis)
-Sciaenochromis Fryeri (deze vind ik toch wel echt gaaf)
-Copadichromis Borleyi
-Iets van een Alocarasoort.
-Malyandi Estherae OB
-Metriaclima Estherea
-Labidochromis caeruleus

Uit deze soorten dan een aantal kiezen welke ik mooi vind en in harems zou houden, uitgaande van tussen de 20 en 30 vissen als bezetting (syno's rekent hij daarin niet mee, heb ik nog gevraagd)

Qua voer zitten ze bij hem allemaal op een zelfgemaakte cocktail van ca. 50% Spirulina en 50% granulaat/kreeftachtigen etc)

Any thoughts?

Even voor mijn beeldvorming, Bertus. Wat zijn de afmetingen van jouw bak en hoeveel volwassen vissen heb jij daar in?

Met het lijstje van de kweker in mijn achterhoofd, denk ik nu zo ongeveer het volgende:

Aulonacara's vind ik erg mooie soorten tussen zitten, maar ik lees dat deze meestal veelal een voorruitlengte van minimaal 150 centimeter vragen. Als jullie hier soorten tussen kennen die andere eisen stellen, hoor ik dat graag.

Ik heb voornamelijk naar uiterlijk gekeken, om zowel in blauw, rood en geel mooie vissen te hebben.

Bij geel neig ik dan naar labidochromis caeruleus, omdat deze voorradig is, mooi is, en tevens door Saskia wordt aangeraden. Voor verhoudingen hoor ik graag advies (vooralsnog heb ik alleen de richtlijn van de kweker van 20-30 vissen)

In blauw vind ik de Sciaenochromis Fryeri echt prachtig, moet ik bang zijn dat deze vis op de labidochromissen gaat jagen?

Ook de Copadichromis Borleyi vind ik erg mooi in het rood/blauw segment, deze vis zou ik graag houden, de vraag is hier hetzelfde als bij de Sciaenochromis Fryeri m.b.t de labidochromis caeruleus.

Tot slot dan wellicht nog iets als de Maylandia Estherae OB, eventueel deze niet maar een mooie aulonacara.

Dit zijn de vissen die er voor mij het meest uitspringen. De Metriaclima Strea hoeven voor mij niet zo, die vind ik er wat standaard uitzien. De Haplochromis Sp.144 kan, maar schijnt wel behoorlijk fel te zijn. De Metriaclima Estherea zou wellicht een optie zijn als de combinatie met de labidochromis niet werkt.

Boon zei:
Even voor mijn beeldvorming, Bertus. Wat zijn de afmetingen van jouw bak en hoeveel volwassen vissen heb jij daar in?

1 m .bak.
Zitten nu een 30 van 9-10 cm grote in, plus jongere.

Kijk, dat stemt hoopvol.
Ik heb net wat naleeswerk gedaan bij de soorten die ik in de post hierboven noem, en dat lijkt best aardig te kunnen samengaan zo.

Ik stel dan voor
labidochromis caeruleus 2m/4v
Sciaenochromis Fryeri 1m/3v
Copadichromis Borleyi 1m/3v
Maylandia Estherae OB 1m/3v

5 harems in totaal dus. Is dit ok denken jullie? Of moet er juist meer/minder bij? Zoals ik al zei: ik ben nieuw in het hele malawi gebeuren.

Ik ben weg uit dit draadje, heb je nu al tig keer verteld dat het mixen van mbuna's en andere cichliden zeker in een te kleine bak geen goed idee is. Maar je bent niet eigenwijs of zo... Straks niet komen zeuren als je -weer-! problemen gaat krijgen in je bak :stom:

Jammer dat je dat er uit haalt Saskia.
Zoals ik al zei, ik ben volledig nieuw met Malawi en verken simpelweg mijn mogelijkheden, nog voordat er �berhaupt een vis is aangeschaft. Ik bedoel, ik weet �berhaupt pas sinds gister het verschil tussen Utaka en Mbuna. Jouw mening wordt zeker wel gehoord en gewaardeerd. Ik zet hem in het rijtje naast de andere opvattingen die ik hoor en toets deze aan elkaar. Ik bedoel: jij zegt dit kan niet, de kweker raadt het juist aan, wie moet ik als groentje in dezen geloven? Ja, ik lees dat over de bank genomen mbuna's niet goed combineren met Utaka vanwege drukte, maar ik lees ook -waaronder in jouw antwoord- dat de Caeruleus een (realtief) rustige soort is, die mij tevens geadviseerd is dus vandaar. Ik heb een vergelijkbare thread gemaakt op het malawifreaks forum ook, waar ik sinds gister lid van ben. Ook hier zal ik dit meenemen.
Ik vind je opmerking over problemen in mijn bak de afgelopen keer niet helemaal gepast, en vind mijzelf ook niet buitensporig eigenwijs of van een paar dovemansoren voorzien, maar die mening mag iedereen voor zichzelf formuleren, natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor je advies tot nu toe.
Ik zal mensen op de hoogte houden via deze thread.

Na beraadslaag op het malawiforum, de stocklist van mijn leverancier in ogenschouw genomen te hebben en de adviezen die hier reeds gegeven zijn, neigt het bestand momenteel naar een combi van een aulonocara soort met een tweetal niet al te grote utaka. Allen in eerste instantie in een verhouding 1m/2v, waarbij de optie bestaat om meer V bij te zetten, mocht een van de mannen al te veel heibel gaan zoeken met de buren.

De bak gaat niet heel veel van inrichting veranderen, maar wel een beetje: de stenen worden wat meer in een U-vorm geplaatst, zodat de rotsen wat meer gespreid zijn, er wat meer open zwemruimte boven de stenen ontstaat en er nog steeds een goed zandstrand overblijft.

Qua bezetting gaat deze dan zijn als volgt:

-Voor boven het zand Otopharynx tetrestigma in het geelachtige spectrum

-In de middelhoge steenstapel in U-vorm dan de Synodontissen en de alunocara coral Red als rood element.

En dan daarboven in het blauw de Fryeri of eventueel de Placidochromis Phenochilus (deze laatste moet ik eerst nog eens zien zwemmen, zodat ik er meer een beeld bij heb. Qua samenspel met de andere soorten wordt hij wel geadviseerd boven de Fryeri, hoewel er met deze laatste wel wat opties mogelijk zijn)

Zo, drie weken verder sinds de aquakuur en de grote waterwissel inmiddels. Trouw 2x per week getest op nitriet en ammonium/ak, welke ik niet gemeten heb.
Vandaag 30% water gewisseld en easylife vloeibaar filtermedium toegevoegd.

Vanavond de eerste visjes halen. Na wat filmpjes gezien te hebben, gaat het t�ch een mbuna bak worden.
Vanavond komen de eerste bewoners dus, Yellows in een 1m/3v verhouding.
Als dit dan een week of twee goed gegaan is, durf ik de stap te wagen en de rest erbij te zetten.
Dit worden dan waarschijnlijk Acei's in een nog niet bepaalde m/v verhouding (advies wordt hierin gewaardeerd) en Otopharynx lithobates zimbawe rock (1m/2-3v).

Tot slot ben ik nog op zoek naar een passende rover om het jongbroed in toom te houden, Abactochromis labrosus (solo) is hiervoor geadviseerd, maar deze vis is nog niet zo makkelijk te vinden, dus ik ben aan het uitzoeken of hier andere opties voor zijn, dus als jullie die hebben, hoor ik die graag.

Met deze soorten is het bestand waarschijnlijk redelijk af, misschien nog wat auratussen erbij, maar dat zien we over een tijdje wel weer 🙂

Goed om te lezen dat je de draad toch weer op hebt gepakt (al is het met malawi) na alle ellende die je gehad hebt (en die ik heb gevolgd op het tangforum). Het zou ook niet gek zijn geweest als je er helemaal mee gestopt zou zijn.

Oeps zie dit bericht nu pas, sorry 😱. De afgelopen weken ben ik meer actief geweest op een gericht Malawiforum i.v.m. met de -inderdaad- Malawidoorstart, vandaar.

Ja, het plezier heeft natuurlijk een flinke knauw te verduren gehad, maar ik ben gelukkig niet vergeten wat een plezier een wel goed draaiend aquarium kan bieden 🙂.

Voor diegenen die trouwens nieuwschierig zijn hoe het met de Malawi's er voor staat:
-Ik heb nu 4 Labidochromis caruleus Yellow rondzwemmen.
-Tevens heb ik 3 Aulonocara Stuartgranti.
-Dan heb ik nog 3 Placidochromis Phenochilus.
-Aankomende vrijdag komen daar nog zo'n 5 Iodotropheus sprengerae bij.

Dit bestand is samengesteld met behulp van een aantal ervaren rotten op het malawiforum en beoogd een evenwichtig bestand te zijn van Aulonocara en Utaka met enkele rustige Mbuna. De tijd zal leren of dit inderdaad in de praktijk ook het geval is, maar vooralsnog gaat alles goed in ieder geval.

Tot slot zwemt er nog een erfenisje Tanganyika rond waarmee de bak klaar is voor nu: 4x S. Lucipinnis, 3. A. Pumilus

ik hoop niet dat je de Placidochromis Phenochilus mdoka bedoeld
want dat worden echt duikboten

verder vind ik een trigion 350 alleen geschikt voor mbuna

nicky zei:
ik hoop niet dat je de Placidochromis Phenochilus mdoka bedoeld
want dat worden echt duikboten

verder vind ik een trigion 350 alleen geschikt voor mbuna

Ik ook, maar ik had al gezegd dat ik weg zou blijven uit dit draadje :stom:

@nicky: Dat mag je vinden. Meer mensen hebben die mening. Niet alle, overigens. Op het malawiforum staat bijvoorbeeld bij de bakbesprekingen expliciet gemeld dat de Trigon 350 zich leent voor meer dan Mbuna alleen. Welke subvorm het precies is, weet ik niet. Volgens de database in ieder geval een vis die niet groter wordt dan zo'n 16 cm en zoals reeds gezegd: bestand is niet over een nacht ijs opgesteld maar met ruggespraak van diverse forumleden op een ander forum. Mochten de vissen alsnog te groot worden, dan zal ik tezijnertijd afstand van ze doen.

@Saskia: Ik moet me inhouden om niet te sneren. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat je geen verstand van zaken hebt, maar je overtuigingen zijn in mijn optiek wel redelijk behoudend en je communicatieve vorm komt regelmatig belerend en betweterig over, vind ik. Jouw mening is niet de waarheid en zolang je niet op een normale, respectvolle manier in discussie kan treden, zal ik je mening inderdaad niet missen in mijn threads.

Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd en zie dat de topicstarter tegen het zelfde probleem aan loopt als ik,
waarom als er advies gevraagd over vissoorten die bij elkaar passen krijg je 10 verschillen meningen bij Jantje ging het goed,
bij Pietje hebben ze elkaar afgeslacht.
Ik denk dat je bij een hobby kweker beter af bent dan bij een LFS waarom bij een LFS kan alles bij elkaar.
Heb hier ook advies gevraagd en ben goed geholpen maar hier in de bak zwemmen nog steeds 3 J Regani van de 5 terwijl iedereen riep dat wordt een moordpartij niet dus, Bleu Neon,s in een meter bak niet doen het zijn grote zwemmers heb er 7 maar grote zwemmers echt niet
conclusie we moeten niet denken dat we de wijsheid in pacht hebben wat bij de 1 wel lukt mislukt bij de ander wel
Ik dacht verstand te hebben van Discussen maar het tegendeel is waar in 1 week 6 Discussen in de plee kunnen spoelen
Ga respectvol met elkaar om afbranden is ozo makkeljk

Typisch 🙂

Het is maar een mening van mij dus of je er waarde aan hecht.....
Het is en blijft lastig vooral bij Afrikaanse cichliden om een goed gebalanceerd bestand bij elkaar te zoeken, puur om het feit dat het zo'n karakterdieren zijn. Net zoals wij mensen ook allen andere karakters hebben 🙂

Als je meerdere verschillende dieren bij elkaar zet dan gaat dat gewoon niet altijd goed, je kan dieren waarvan je weet dat ze in de natuur niet bij elkaar voorkomen bij elkaar zetten en niks aan de hand, maar voor hetzelfde geld wordt het een slachting. Dan neem ik nog niet mee wat de bakmaat moet zijn? soms doen dieren het goed in een te kleine bak en soms doen die zelfde dieren het niet goed in een hele grote bak....
Meningen zijn gebaseerd (tenminste daar ga ik van uit) op ervaringen en kennis van de dieren, dat je er dan ineens naast kan zitten is menselijk vind ik.
Ik vind het te prijzen dat SaskiaZ zich bekommert om wat wel en niet kan volgens haar, maar ook zij is maar een mens en ook zij weet niet alles net zoals wij dat allemaal niet weten.
Manier van communicatie tja....de 1 kan er tegen en de ander weer niet 🙂 ik heb er geen problemen mee.
Er zullen altijd discussies blijven gelukkig over hoe soms dingen anders moeten, leve de fora.
Ik persoonlijk heb weinig verstand/kennis van Malawi en op enkele soortjes na heb ik een idee wat wel/niet kan 😀
Vraag maar wat over Tangs dan weet ik het misschien, en zal ik je graag helpen met een mening.

Heb t topic gevolgd maar me er niet in gemengd om de volgende redenen.
Ik denk dat een 120 cm bak te klein (niet groot genoeg kan je ook zeggen) is voor vissen die 15-20 cm kunnen worden, dwz niet als start bak als je over een jaar toch groter wil, maar wel als "blijf" bak.

Tav van waterwaardes, ik heb alles (ZA, en Malawi allemaal op t zelfde kraanwater zitten zelfs in dezelfde bak, maar uiteraard wel gescheiden van elkaar,.....mn india bak is ook gewoon kraanwater.

Ik snap dat je ook naar kleur kijkt, maar onderschat het gedrag van malawi's niet.

De 4 soorten zijn eigenlijk allemaal rustige varianten (dus niet drukte schoppers als de Ps Saulosi voor wie 3 mtr nog te klein kan zijn soms).
Mits het niet de Mdoka is wat Nicky ook stelt, die wordt mi wel te groot voor zon bak.

En Erwin heeft een goed punt, ondanks dat het een rustig bestand lijkt, kan er best (door fok of kweek of wat dan ook) een rotzak van een vis tussenzitten die de boel op onrust jaagt.

Heb ik ook gehad met een tropisch visje, ja dan moet je die opruimen in t belang van de groep.

Ik zou er geen Tang bij zetten (hahaha hoewel ikzelf natuurlijk dat wel doe met 15 Syn Petricola dwarfs.......) en zou ze zeker meetellen in je bestand vwb filteren en wisselen.
En planten, is proberen, ik heb 1 saulosi mannetje die ze perse NIET met rust laat,.....tja jammer dan...voor de plantjes in dit geval.

Succes en veel plezier ermee, het zijn mooie vissen !

Zo dat zijn opeens een hoop reacties zeg.

@leopoldi: Ja het is moeilijk om door de bomen het bos te blijven zien als je instapt in een domein waar je nog weinig verstand van hebt. Het feit dat je vervolgens ook nog veel (stellige) meningen over je heen krijgt wat je wel en vooral niet zou moeten doen, maakt het er niet makkelijker op.

@Bertus: Daar zal ik eens kijken, bedankt.

@Erwin: Ik hecht sowieso altijd waarde aan meningen van mensen, dat vind ik het minste dat je terug kunt doen wanneer iemand de tijd neemt om in te gaan op een vraag die jij stelt. Los daarvan hecht ik ook zeer zeker waarde aan jouw mening: toen ik hier net nieuw was op het forum heb je mij vele adviezen gegeven en je hoeft maar een blik in je foto-albums te werpen om te zien dat jij je hobby serieus neemt en weet waar je het over hebt.
Mijn aanvaring met Saskia is niet helemaal alleen gebaseerd op dit topic, maar ook wel op wat meningsverschillen in eerdere discussies (niet alleen van mijn persoonlijk, maar ook wat ik in discussies met anderen heb terug gezien), zonder die context komt mijn opmerking hierboven een beetje vanuit de lucht vallend over. Los daarvan vond en vind ik de opmerking over mijn problemen met mijn Tanganyikabak nog steeds best onder de gordel, vandaar ook mijn kort affe antwoord.

@N. Oldenzeel: Ook bedankt voor je reactie. Zoals reeds vermeld: op het malawifreaks forum wordt er anders gedacht over de Trigon 350. Het klopt dat hij 'maar' een voorruitlengte heeft van 120 centimeter, maar je moet uitkijken dat je er niet aan voorbij gaat dat ie wel behoorlijk diep is; de bak heeft immers niet voor niks bijna anderhalf keer zoveel inhoud als een Rio 240, welke dezelfde voorruitlengte heeft.

eeey boon

jij zegt wel heel grappig dat het op malawifrwaks word gezegd dat je een placidochromis phenochilus tanzania
want zag op de foto's daar dat het geen mdoka's zijn maar tanzania's zijn in een trigion kan houden maar ik moet daar dan overheen gelezen hebben
dat er niemand op reageert wil niet zeggen dat het kan
ook de placidochromis phenochilus tanzania worden onderwater olietanker 20 tot 25 cm is geen uitzondering

ik denk trouwens dat er meer mensen zijn die het met mij eens zijn dan oneens zijn dat een placidochromis phenochilus tanzania
of alles wat dat formaat bereikt niet in een trigion thuis hoort
zeker op het andere forum waar jij het steeds over heb

en ik zeg het echt niet omdat ik stoer wil zijn dat ik een grotere malawibak heb maar meer voor je zelf en de vissen
want wat is het nut er van als je vissen koopt die je toch niet ken houden omdat je bak simpelweg te kein is

Hoi Nicky, bedankt voor je reactie.

Als je mijn thread(s) leest op malawi freaks, kun je daar verwijzingen in terugvinden naar het artikeltje over het opbouwen van een bestand in een trigon 350. In diezelfde threads kun je teruglezen dat ten minste een moderator de Phenochilus voorstelt als vis voor mijn bak ook.
En ik ga het ook niet mooier voordoen dan het is: natuurlijk zitten er op dat forum ook mensen die de mening toegedaan zijn dat een Trigon 350 zich alleen leent voor Mbuna. Anderen vinden mijn keuze gewaagd maar ook interessant.

Enfin, ik ga niet verder mijn keuzes verdedigen. De vis maakt het goed en ik ben er blij mee, dat is wat het belangrijkste is, lijkt mij. Als een van deze twee niet langer opgaat, zal ik de boel herevalueren.

Boon zei:
@Erwin: Ik hecht sowieso altijd waarde aan meningen van mensen, dat vind ik het minste dat je terug kunt doen wanneer iemand de tijd neemt om in te gaan op een vraag die jij stelt. Los daarvan hecht ik ook zeer zeker waarde aan jouw mening: toen ik hier net nieuw was op het forum heb je mij vele adviezen gegeven en je hoeft maar een blik in je foto-albums te werpen om te zien dat jij je hobby serieus neemt en weet waar je het over hebt.

Ik help je dan ook graag kerel 🙂 Net als dat de meeste mensen het goed bedoelen natuurlijk, het grootste deel van onze vragen wordt beantwoord door onze grote vriend "Google" maar uiteraard is een forum ervoor om vragen te stellen en netjes beantwoord te zien 🙂

Op dat forum waar Bertus het over heeft kan ik je niks vertellen, simpel omdat ik daar door bepaalde redenen niet kom 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan