Wat is er nieuw

Medebewoners Betta Splendens

karin

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
41
Wat combineer je met een Betta Splendens?

Zoals te lezen in andere post zijn we nog niet helemaal uit over de bak, maar ws wordt die iets in de richting van een Nano Dennerle 30 of 60.

Maar wat zou je kunnen combineren met een Betta voor het nodige "natuurlijk onderhoud" en algen bestrijding?

Ik denk nu aan:
-2/3 japonica (ik weet dat het kan werken of niet, even uitproberen).
- Een algenetende slak (nog niet veel ervaring mee.
- Ik lees ook dat dwergmeervallen wellicht een leuke optie zijn. Maar dat moet het wel een groepje zijn. Ik vraag me af of dit niet eerder extra vervuild, dan meewerkt. En wordt wellicht te veel zelfs in een Nano 60.

Of moet ik de Betta vooral zien als "de nieuwe goudvis" . Alleen in zijn bakje?

Ik had hier eigenlijk altijd wel slakken in de bak bij een betta en garnalen. De slakken was hier geen probleem en de garnalen kweken sneller dan ze gegeten worden (hier). Meestal werden alleen de jonge garnaaltjes uit de mosbedjes gesnoept.

Met Corydoras kan het goed gaan of niet, dat ligt aan de betta. Heb ze hier al eens uit de bak moeten halen omdat ze geregeld opgejaagd werden, maar niet alle betta's deden dat

Als je een bak hebt met veel zichtbrekers dan gaan de rustige scholenvissen wel. Ik heb ze vroeger gehad met boraras merah en briggittae en danio margaritatus. Met als kanttekening dat hoe groter de bak is hoe beter. In 30 liter zou ik een Betta alleen met wat garnalen en slakken houden.
Daarnaast telt het oppervlakte ook. Dus een cube is leuk(heb ik zelf ook) en je hebt dan echt wel een prima inhoudt, maar het zwemoppervlak is dan wel kleiner en dat is voor scholenvisjes toch wel belangrijk vind ik. Ik had in mijn 60 liter kubus ember tetras en die vonden dat niet leuk.

• Leuk
Waarderingen: Drup
Als je een bak hebt met veel zichtbrekers dan gaan de rustige scholenvissen wel. Ik heb ze vroeger gehad met boraras merah en briggittae en danio margaritatus. Met als kanttekening dat hoe groter de bak is hoe beter. In 30 liter zou ik een Betta alleen met wat garnalen en slakken houden.
Daarnaast telt het oppervlakte ook. Dus een cube is leuk(heb ik zelf ook) en je hebt dan echt wel een prima inhoudt, maar het zwemoppervlak is dan wel kleiner en dat is voor scholenvisjes toch wel belangrijk vind ik. Ik had in mijn 60 liter kubus ember tetras en die vonden dat niet leuk.

Ik denk dat ik dat begrijp van de embers. Wij hadden die in een meter en in 1.30m, en die zwommen als een malle. Die zwommen geregeld wel een kwartier lang de bak rond in de groep, achter heen en voor weer terug. Ondanks de maat van de vis.

Vwb de betta nog, en het "nodige" deksel.
We hadden hier op een cube met een betta eigenlijk altijd drijfplanten met wat langere wortels en dat vonden de betta's hier fijn als beschutting. Nooit 1 uit de bak gesprongen. Ik vind het zelf ook wat leuker staan. Nu hier ook weer kikkerbeet op de cube.
Voor een betta wel belangrijk altijd een stukje vrij te houden van planten voor ze. Eventueel een drijvende ring in de bak.

Ik denk dat ik dat begrijp van de embers. Wij hadden die in een meter en in 1.30m, en die zwommen als een malle. Die zwommen geregeld wel een kwartier lang de bak rond in de groep, achter heen en voor weer terug. Ondanks de maat van de vis.

Vwb de betta nog, en het "nodige" deksel.
We hadden hier op een cube met een betta eigenlijk altijd drijfplanten met wat langere wortels en dat vonden de betta's hier fijn als beschutting. Nooit 1 uit de bak gesprongen. Ik vind het zelf ook wat leuker staan. Nu hier ook weer kikkerbeet op de cube.
Voor een betta wel belangrijk altijd een stukje vrij te houden van planten voor ze. Eventueel een drijvende ring in de bak.

Ja je hebt gelijk hoor betreft de embers. Ach ja, weer wat geleerd. Ze hadden vrij snel na aanschaf een 1 meter bak om in te racen.

Ik heb hier trouwens ook nooit een deksel gehad met mijn betta's. Zeker die met langere vinnen hebben bij mij nooit gesprongen.
Altijd amazone kikkerbeet gehad als drijfplant, vonden ze heel fijn.

Ik heb Dennerle Nano Tank | 55L | 45 x 36 x 34 op het oog.

De overweging zou dan zijn om nog evt 6 dwergmeervallen er bij te doen, het type dat wat meer op de bodem blijft.
Maar ik vraag me af het voldoende voldoende meerwaarde is tov van ook de vervuiling die het geeft.

Ik heb Dennerle Nano Tank | 55L | 45 x 36 x 34 op het oog.

De overweging zou dan zijn om nog evt 6 dwergmeervallen er bij te doen, het type dat wat meer op de bodem blijft.
Maar ik vraag me af het voldoende voldoende meerwaarde is tov van ook de vervuiling die het geeft.
Welke dwergmeervallen?

Ik dacht aan de Corydoras Habrosus

In ander topic draadje (om het qua onderwerp zuier te houden) even nog een vraag over techniek.

O geen ervaring met de habrosus, wel met pygmaeus. Ontzettend leuk visje! Gaan de hele bak door wat wel wat druk kan zijn voor een betta.

Heeft iemand ervaring met visjes online bestellen? De Diebo heeft geen Corydorus Habrosus op het moment en kan die al een aantal maanden niet krijgen.
Ik zie ze wel online via een zaak die ze met "diercourier" bezorgt. Is dat aan te raden?

Heeft iemand ervaring met visjes online bestellen? De Diebo heeft geen Corydorus Habrosus op het moment en kan die al een aantal maanden niet krijgen.
Ik zie ze wel online via een zaak die ze met "diercourier" bezorgt. Is dat aan te raden?
Welke “online via een zaak” is natuurlijk ook relevant of deze betrouwbaar is?

Dat ligt er echt maar net aan waar je besteld. Ik ben altijd heel tevreden geweest over shrimpmania. Die denken goed mee over de verpakking en temperatuur enzo. Nergens anders heb ik online besteld geloof ik.

Hobbyzoo?
Bij shrimpmania zijn ze uitverkocht, zoals op meerdere plekken.

Hobbyzoo?
Bij shrimpmania zijn ze uitverkocht, zoals op meerdere plekken.
Heb je ze al gemaild of ze ze binnenkort misschien binnen krijgen? Hobbyzoo nooit van gehoord eigenlijk maar op het forum staat een een heel deel vol ervaringen met winkels/online shops.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan