Wat is er nieuw

Mijn Aquarium... (Rianka1984)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rianka1984
  • Startdatum Startdatum
R

Rianka1984

Guest
Goedemorgen allemaal,

Een tijdje geleden stelde ik me hier voor, heb wat nuttige tips gehad destijds en na een tijdje zoeken kwam ik een 2ehands bak tegen in de juiste maat en kleur. Ben wezen kijken en de volgende dag opgehaald, bak met alles erbij, de bak was behoorlijk verwaarloosd en stonk ook behoorlijk heb hem zo goed mogelijk schoon gemaakt en toen op zijn plek gezet en opnieuw ingericht zodat de vissen zo snel mogelijk weer terug konden in de bak. Op dit moment ben ik tevreden met hoe ik mijn bak heb ingericht en laat ik nu eerst alles maar eens groeien.

Dit is hoe de bak er uit zag voor ik hem ging ophalen.
529944rianka1984_0_85_aquariu.jpg

Een foto van de Ancistrus, de achterste zat al in het visbestand die ik heb overgenomen en de voorste heb ik er zelf bij gekocht.
751795rianka1984_0_85_aquariu.jpg

Dit is een foto van hoe de bak nu is, en nu kan ik verder met het bouwen van een eigen visbestand.
233164rianka1984_0_85_aquariu.jpg

Mooie bak, misschien had je beter ook de bodem kunnen vervangen en i.p.v. de steentjes er een meer geschikte bodem in kunnen plaatsen.
Welke vissen wil je er straks als de bak opnieuw is ingedraaid in gaan houden?

De bodem is idd te grof daar kan bodemrot in ontstaan (vuil gaat er tussen zitten en dat krijg je niet weg, op zand bv blijft het liggen). Ook houden vissen niet zo van een lichte bodem.

Verder geen drijfplanten of flinke planten bossen. Dit vinden vissen niet zo fijn. Vandaar dat ze vooral onderin zitten.

Met zo'n bak kan je een prachtig aquarium maken maar er zal nog veel moeten gebeuren naar mijn mening.

De bak is 120 lang en geloof 41 breed en 55 hoog.

Botia zei:
De bodem is idd te grof daar kan bodemrot in ontstaan (vuil gaat er tussen zitten en dat krijg je niet weg, op zand bv blijft het liggen). Ook houden vissen niet zo van een lichte bodem.
Volgens mij krijg je eerder bodemrot in een bodem met heel fijn zand, omdat daarin geen doorstroming is. Dan 'verstikt' de bodem. Tussen grove steentjes zal altijd wat stroming blijven bestaan. Op die manier functioneert een bodem met daarin bacteri�n uit afval ook als een soort extra 'filtering', als er wat stroming doorheen gaat. Daarnaast is afval (poep, plantenresten) ook gewoon 'mest' voor planten.

Sommige bodemvissen (bijvoorbeeld Corydoras) hebben wel fijn zand nodig om in te wroeten, en beschadigen zichzelf (vooral de 'sprieten' aan de kop) aan te grove, scherpe bodembedekking.

Dat vissen niet van een lichte bodem houden is ook vrij algemeen gesteld. Veel biotopen hebben gewoon zand als bodem. Er zijn wel mensen die vinden dat de kleuren van vissen beter uit komen tegen een donkere achtergrond; dat is een kwestie van smaak. De meeste vissen hebben wel behoefte aan 'schuilplekken' tussen de planten, rotsen en/of takken.

Dus: lekker laten liggen die bodem, behalve als je er bijvoorbeeld ook Cory's in wil houden. De Ancistrus vreet graag aan takken en zo, maar houdt ook van fijn zand. Je kan voor dit soort vissen een deel van de bodem vervangen voor een 'strandje' van fijn zand. Ik heb dat in mijn aquarium ook gemaakt:

DSCF0490_zpshywbsxaa.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan