Wat is er nieuw

mijn Dennerle Nano Cube 20 ltr. (Emteha)

• Onderwerp starter Onderwerp starter emteha
  • Startdatum Startdatum
E

emteha

Guest
Twee jaar geleden ben ik met dit bakje begonnen maar werd 'n totale mislukking!
Ik heb weer wat moed verzameld en ga hier voor de tweede keer mijn Nano bakje inrichten.
Zwart fijn grind erin en het kienhout 'n plekje in de bak gegeven.
Wat water erbij en toen de nodige plantjes erbij gezet.
Bolletje Javamos, cryptocorine, rode tijger lotus, valisneria, cabomba.
Kleibolletjes onder de plantjes gedaan.
Intern hoekfiltertje geplaatst, thermometer en verwarming op 21*

Ik wil later op het kienhout aan de achterzijde nog wat Java varen plaatsen en op het stuk kienhout wat van voor naar achter loopt wat Java mos

Dit alles ruim ��n week rustig laten staan en daarnawat plantenvoeding toegediend. Easy Carbo en Profito.
Volgende week ga ik het water testen.
Ben van plan over twee weken wat vuurgarnaaltjes te gaan plaatsen.

Hopen dat dit de goede volgorde is?

Ik hoor de op en aanmerkingen graag van jullie,

groet marwil.

MTH_1021_zps8392a639.jpg

Ziet er leuk uit, mooi stuk hout daarachter. Waarom is het vorige keer uitgelopen op een mislukking?
Inderdaad, rustig aan doen zal de bak alleen maar ten goede komen. Dus wat dat betreft ben je goed op weg!

Hallo Rohol,
mijn bakje heeft het toen in de vakantie begeven en zat bij terugkomst helemaal onder de alg!
Heb het uiteindelijk maar leeggehaald en alles schoongemaakt en......., weggezet!!
Nu nieuwe kansen en voor de vakantie vraag ik 'n oppas voor het bakje. (mijn zoon 🙂) !
Heb ondertussen de voorruit schoongemaakt. (Links onder)
Hopende dat ik nu op de goede weg ben.

bedankt voor je reactie.

MTH_1170_zps99f7c01d.jpg

Die Vallisneria wordt echt heel lang hoor ! En groeit heel snel. Bladeren van 50 � 60 cm, en ze groeien snel. Op zo'n klein bakje groeit dan in no time je hele oppervlak dicht.

Oh Crash Cowboy, dus eigenlijk 'n verkeerde keuze!
Welke makkelijke en laag blijvende soort (25 cm) zou ik daar wel kunnen gebruiken?
Helemaal dichtgroeien van het wateroppervlak moet ik niet hebben.

Een oppas is inderdaad geen overbodige luxe. Een vallisneria kan inderdaad erg groot worden. Weet niet welke soort jij daar hebt. Ik heb de spiralis en de asiatica, de asiatica wordt niet langer dan zo'n 35 centimeter als je de meeste websites mag geloven.

Hi stadsgenote. Heb je album nu ook ontdekt.
Ziet er prima uit.
Veel plezier!

Thnx Peter, het is 'n hij hoor! Maar dat kun jij natuurlijk niet zien. 🙂

Op de tweede foto is al te zien dat mijn Rode Tijgerlotus minder werd.
Al zijn bladeren werden geheel verslijmd, maar nu zitten er weer vier nieuwe jonge blaadjes aan!
Eigenlijk in 'n zeer korte tijd nl. Verslijmen en 'n week later al weer nieuw beginnend blad!
Wonderlijk, zie foto.
Maar ben er wel blij mee.

MTH_1337_zps04fa1dc0.jpg

Leuke cube 🙂
Heb je ook klei/lateriet bolletjes bij de vallisneria en lotus gedaan?
Die kunnen dat erg waarderen 😉
En genoeg ijzer en andere voedingsstoffen in het water komt het groei proces ook ten goede 🙂
Succes met je cube.
Hoop dat je deze keer meer succes hebt :petjeaf:

Thnx,
en met die kleibolletjes zit het wel goed.
De plantjes zullen vanuit de grond goed gevoed worden.

Oeii....!!!

Ik heb volgens mij sinds drie dagen de Baardalg of Bruine alg op visite in mijn Nano bakje.
Kan iemand zeggen welke soort alg dit is!
Ik heb mijn verlichting voorlopig van 8 uur p/d terug gebracht naar 7 uur p/d.
Ik hoop dat dit al 'n goede handeling is.

Verder is mijn water op 21 gr.

pH 7, KH 7, Gh 8, NO2 0, NO3 0.
Ik gebruik Profito en Easy carbo volgens voorschrift. p/d.
Heb 19-11 water ververst voor 25%.

Hier 'n foto (#1) van deze alg, benieuwd welke het is.

MTH_1342_zpsd5f80c29.jpg

Leuk bakje! 🙂

Draadalg heten ze, komen door tekort aan CO2 en andere voedingsstoffen zoals NO3 en PO4. Ja, NO3(nitraat) en PO4(fosfaat) horen bij een plantenbak nooit op mogen raken.

Lees anders deze artikel even door: link.

Succes!

Dank je wel lekkie0104 ik ga het artikel eens doornemen.

Hallo lekkie,
Aan het lezen geslagen en heb nu mijn lichtbalkje voor de helft afgedekt met zwart kerton.
Dus minder licht in mijn Nano.
En ik ben aan het overwegen 'n Fluval mini Co2 aan te gaan schaffen.
Wat zijn jullie idee�n daarover.

Investeren in een CO2-systeem: zeker doen, beste investering voor een plantenbak

Investeren in die Fluval Mini: eerder niet. Op lange termijn komt dit duurder uit ivm de wegwerpflessen, verder heeft die ook geen magneetventiel, niet echt handig omdat je dan 's nachts de CO2 niet kunt afsluiten. Ik raad aan om te investeren in een volwaardig systeem met hervulbare fles

Wat voor bewoners komen eigenlijk in dit bakje? Als dat (wat gevoeligere) garnalen zijn zou ik nog eens heel goed nadenken over CO2.
In tegenstelling tot zoals enkelen het soms doen voorkomen is CO2 namelijk allesbehalve een absolute must. Licht binnen de perken houden en kiezen voor niet te veeleisende plantjes is net zo goed een weg die naar Rome leidt.

~ Ivo

Mooi bakje.
Ben het eens met Ivo ivm co2 en vraag me trouwens af of dat wel draadalg is.
Zo te zien zit het alleen op het hout en draadalg wat ik tot nu toe gezien heb is groen van kleur.
Doet me denken aan zo'n schimmelachtige verschijning wat je meer ziet op hout wat pas in een bak staat.

Hallo allemaal bedankt voor jullie info.
Heb alle antwoorden eens verder doorgespit op het Internet.
Ik ben tot de volgende 'oplossing' gekomen.

Allereerst in het bakje de verlichting voor de helft minder gemaakt d.m.v. de Nano Amazon Day Dennerle 11 watt 6000 kelvin/900 lumen (dat is zo'n TL balkje in 'n U vorm) de ene helft ervan af te plakken met zwart karton, en de tijd dat hij brand naar 7 � uur terug te brengen (was 8 uur zonder het zwarte karton).

Na twee weekjes was de alg haast verdwenen en ik werd er blij van!

Van de voeding die ik gebruikte nl. de Profito en Easy Carbo ben ik over gestapt naar de [color:#FF0000][/color]EI methode. Ik gebruik de vloeibare voeding van 'Aquariumbemesting.nl' en doe dat volgens de methode die zij aangeven.
Tot nu toer staat alles er nog mooi bij.

Heb in de tussentijd ook 15 vuur garnaaltjes in mijn bak losgelaten, twee stukjes Java varen aan de achterkant van mijn bakje gespeld, klein plukje watervorkje aan de oppervlakte(R boven), wat javamos aan 'n stukje hout (L onder) opgebonden en op de voorgrond heb ik nog wat ??? wie weet de naam daarvan????
De garnaaltjes zijn erg levendig en zitten er nu 14 dagen in.

Hier 'n plaatje van mijn bakje.

MTH_1376_zps41a7f697.jpg

Graag van jullie je op en aanmerkingen.

Ja dank je Peter,
hoop dat hij het zo voorlopig volhoud (op de EI methode)
Zou ik over enige tijd mijn licht kunnen verlengen naar b.v. 8 uur of denk je dat ik het zo voorlopig moet laten?

Als je bakje eenmaal goed "draait" dan moet 8 uur wel haalbaar zijn.

Ja dat leek mij ook. Maar voorlopig nog maar even zo doorgaan dan over 'n maandje maar eens 'n beetje opvoeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan