Wat is er nieuw

Mijn droomaquarium, een shallow van 75x45x24 (CockerNika)

CockerNika

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 juli 2024
Al jaren droom ik van een mooi, "shallow" aquarium met hout en planten die eruit groeien. Het idee begon steeds meer vormen aan te nemen en toen de knoop doorgehakt. De cube60 gaat weg en er komt een nieuwe.

Vorige week besteld, levertijd zou 2/3 maanden zijn.
Maar.... Hij is er al😱 Potdikkie dat was even snel. Nu moet ik hem alleen nog halen, 2 uur verderop😂
Misschien moet ik hem toch maar laten bezorgen, op dit moment weinig tijd om hem te halen en over 2 maanden meer tijd ivm vakantie. Ik wilde er een leuke vis roadtrip van maken. Nu moet ik dat later maar doen.

Bij deze de opening van mijn foto album met daarin mijn nieuwe avontuur met deze uitdagende bak!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou dan beginnen we .aar even met de specificaties. Het is een ILA optiwhite, rimless aquarium van 75X45X24. Heeft dus een inhoud van zo'n 80 liter. Daar gaat nog wat inrichting vanaf dus ik gok dat ik effectief gemiddeld een 50 liter overhoud.
Ik heb een thermo filtosmart 100 van oase die op mijn huidige bak draait en die ik gewoon over kan zetten.
Er komt een automatische top up met osmosewater op, welke moet ik nog uitzoeken.

Ik twijfel stiekem over een mistmaker. Het zou wel meehelpen aan het mysterieuze gevoel wat ik bij deze bak wil creëren.

Voor de bodem twijfel ik, ik heb sansibar dark, dat is opzich heel mooi, maar ik vind filterzand ook altijd heel mooi.
Qua planten ga ik vooral werken met epifyten. Bucephalandra, javamos en wat anubias. Niet veel andere dingen denk ik.
Daarnaast komen er wat emerse planten die ik op hout ga binden. Die krijgen water mbv een supersimpel, klein opvoer/filterpompje waar ik een slangetje aan vast maak en die over het hout laat lopen zodat er altijd water langs het hout en de planten loopt. Is direct een mooi, biologisch filter!

Qua bewoners ben ik er bijna uit. Ik ben er bijna zeker van dat het betta albimarginata gaat worden. Ik twijfel nog een beetje, te meer omdat ik hier eigenlijk geen zwartwater van wilde maken omdat ik die tot nu toe altijd gehad heb. Echter vind ik dit gewoon de mooiste bakken en kom ik er toch steeds weer op terug.🙃

Ik had ook ooit in een van mijn aquaria een slangetje dat op het hout uitkwam, dat raakte echter redelijk snel verstopt door algvorming. Ik ben benieuwd hoe jouw project eruit gaat zien.

Ik had ook ooit in een van mijn aquaria een slangetje dat op het hout uitkwam, dat raakte echter redelijk snel verstopt door algvorming. Ik ben benieuwd hoe jouw project eruit gaat zien.
Bedankt voor de tip, ga ik even kijken wat ik eraan kan doen om dit niet te krijgen.

Kom ik er net achter dat ik in het verkeerde topic heb lopen updaten🙈

Maargoed. Hij is onderweg!
Gister een leuk stukje hout gekocht, wat ideeën opgedaan en ik blijf maar piekeren over het visbestand. Ik ben gek op bijzondere soorten en wil er ook echt de moeite voor doen maar ik heb een druk leven. Daarnaast als een betta albimarginata eruit springt en het niet overleefd zou ik dat echt heel erg vinden. Puur omdat het een soort is die niet veel voorkomt en toch vaak wildvang is.

Er zijn ontzettend mooie guppy's die er prima in zouden kunnen en een stuk makkelijker zouden zijn. Daarnaast zou ik het toch iets minder erg vinden als er daar 1 van uitspringt...

Als je zo'n gekke bakmaat zonder deksel neemt moet je dat soort dingen toch in overweging nemen en wellicht concessies doen.
Ik weet het dus nog niet....

Je kan er ook een hillstream aquarium van maken, dan een paar bijzondere Gastromyzon soorten erin of andere soorten die stroming op prijs stellen. Die springen misschien iets minder snel het aquarium uit.

Je kan er ook een hillstream aquarium van maken, dan een paar bijzondere Gastromyzon soorten erin of andere soorten die stroming op prijs stellen. Die springen misschien iets minder snel het aquarium uit.
Ook geen slecht idee nee!

Als je planten erin wil, er zijn planten die tegen stroming kunnen, of je doet ze in mandjes en hangt die aan de rand, een soort oevervegetatie, maar dan zonder oever 😂.

Als je planten erin wil, er zijn planten die tegen stroming kunnen, of je doet ze in mandjes en hangt die aan de rand, een soort oevervegetatie, maar dan zonder oever 😂.
Ik ga sowieso helemaal los met emerse planten. Lijkt me prachtig!

Dinsdag komt hij binnen😍

Heeft iemand van jullie ervaring met kurkschors in het aquarium? Ik wil een soort verhoging maken, een soort oever idee en ben even aan het oriënteren wat voor materiaal ik ervoor kan gebruiken.

Een of meerdere lagen filtermat en daarover substraat?
Ja maar ik heb toch een soort omlijsting nodig om dat substraat te laten liggen. Daarnaast wil ik het er toch redelijk natuurlijk uit laten zien.
Misschien ga ik voor drakensteen of lavasteen en dat dan opbouwen als een soort omlijsting. Beetje mos over de rand, wat donkerder water. Niemand die het ziet?

Kurkschors gaat denk ik drijven, misschien als je het helemaal kan onderdompelen dat het zich volzuigt, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Kurkschors gaat denk ik drijven, misschien als je het helemaal kan onderdompelen dat het zich volzuigt, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Ja ik ben ook een beetje bang dat het gaat rotten. Willen we niet hebben.

In mijn blackwater aquarium had ik turfblokken en schuin afgesneden blokken om zo een oever na te bootsen, maar ik denk dat de ruimte in jouw aquarium daarvoor te beperkt is?

In mijn blackwater aquarium had ik turfblokken en schuin afgesneden blokken om zo een oever na te bootsen, maar ik denk dat de ruimte in jouw aquarium daarvoor te beperkt is?
Denk ik ook, al valt het te proberen inderdaad. Ik moet dan wel ervoor zorgen dat de ph stabiel blijft. Was dat in jouw aquarium goed te doen? Je werkte met osmosewater neem ik aan?

Ik was niet zo van het regelmatige meten. In den beginne gebruikte ik kraanwater en eikenbladextract, later ben ik op osmosewater overgestapt zonder eikenbladextract, maar heb toen ook nog extra over turf gefilterd. De pH zat op de momenten dat ik een meting deed altijd rond de 4,5.

Ik was niet zo van het regelmatige meten. In den beginne gebruikte ik kraanwater en eikenbladextract, later ben ik op osmosewater overgestapt zonder eikenbladextract, maar heb toen ook nog extra over turf gefilterd. De pH zat op de momenten dat ik een meting deed altijd rond de 4,5.
O wauw dat is gigantisch laag😂 Welke vissen leefden erin?
Ik twijfel nog over de wilde betta's. Als ik ze neemt dan waarschijnlijk wel F1, als die te verkrijgen zijn. Lijken mij qua waterwaardes wat makkelijker te houden.

Ik had een stukje kurk met javamos als tiener, dat dreef gewoon rond in mijn aquarium. 😂 Maar dat was toen ook mijn bedoeling hoor.

O wauw dat is gigantisch laag😂 Welke vissen leefden erin?
Ik twijfel nog over de wilde betta's. Als ik ze neemt dan waarschijnlijk wel F1, als die te verkrijgen zijn. Lijken mij qua waterwaardes wat makkelijker te houden.
Vissen uit Borneo. Als je nakweek Betta albimarginata wil dan weet ik iemand in Zutphen.

Vissen uit Borneo. Als je nakweek Betta albimarginata wil dan weet ik iemand in Zutphen.
ECHT😱😱😱
Stuurt diegene ze ook op? Kun je mij er eventueel mee in contact laten komen?

Dit maakt de keuze voor (nakweek) wilde betta ineens een stuk aantrekkelijker!

Na een rondje googlen kwam ik op een heel interessante soort uit. Indostomus paradoxus. Een rustig vis die het goed doet in een groepje, +/-3cm groot wordt en prima in een ondiep aquarium kan. Alleen lastig verkrijgbaar en eet vaak alleen levend voer.

Even in verdiepen...

IMG_20260704_083832447_HDR.jpg

Een beetje aan het scapen geweest zo op de vroege ochtend. Ik denk dat dit is wat ik wil. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. In het hout zit ergens een gat waar ik het water door wil laten lopen. Ik twijfel of ik de uitlaat van de externe filter erop wil zetten, een klein intern filtertje erop wil zetten naast de externe filter. Of gewoon een klein intern filtertje erop wil zetten. De bak zal niet overbezet worden, dus een intern filter zou het prima moeten trekken. Zeker gezien er emerse planten ook het water filteren. Alles heb ik in huis dus dat moet goed komen.

Nou even getest met het externe filter. De flow is perfect, alleen.... Hij lekt😅 Dat wordt even eraan sleutelen tot hij hopelijk niet meer lekt. Anders wordt het toch een intern filter en dan wordt het nadenken of ik er wel of geen verwarming op ga zetten...

Leuk project!
Bucephalandra, anubias soorten en mos gaan bij mij ook heel goed net boven water (emers).
Ik heb bucephalndra half onder- half boven water staan, die doen het heel goed en hebben ook heel vaak bloemetjes!
De grotere anubias soorten die boven het water staan hebben nu ook bloemen. Hygrophila pinnatifida gaat ook heel goed emers en krijgt hele mooie kleine paarse bloemetjes. Pogostemon erectus is misschien wat moeilijker maar is heel mooi emers met hele mooie bloemen!

Leuk project!
Bucephalandra, anubias soorten en mos gaan bij mij ook heel goed net boven water (emers).
Ik heb bucephalndra half onder- half boven water staan, die doen het heel goed en hebben ook heel vaak bloemetjes!
De grotere anubias soorten die boven het water staan hebben nu ook bloemen. Hygrophila pinnatifida gaat ook heel goed emers en krijgt hele mooie kleine paarse bloemetjes. Pogostemon erectus is misschien wat moeilijker maar is heel mooi emers met hele mooie bloemen!

Dankje! Buce is voor mij idd ook een goede optie! Van de anubias wist ik ook maar de anderen niet. Heeft Pogostemon veel eisen?

Mos komt er sowieso op!

Ik denk dat ik eruit ben wat ik wil. Ik hoop ergens een x indostomus paradoxus zien te krijgen. Mocht dit echt niet lukken ga ik of voor betta albimarginata of, en deze sprak mij verbazingwekkend genoeg ook aan, de elassoma evergladei.

Maar dat ging dus niet rotten??
Denk maar eens aan wijn met kurken om de fles af te sluiten. Die flessen kunnen tientallen jaren liggen met een intacte kurk.
Niet gezegd dat dit ook met de schors me grillig oppervlak mogelijk is, zoals wij ze gebruiken, maar het duurt jaren tot kurk door rot uit elkaar valt.

Nog een aanvulling op dat kurk. Van vroeger herinner ik me dat er wel eens kurk als achterwand werd gebruikt, maar dat waren geperste platen en die waren veel minder bestand tegen rot dan intacte stukken kurk.

Nog een aanvulling op dat kurk. Van vroeger herinner ik me dat er wel eens kurk als achterwand werd gebruikt, maar dat waren geperste platen en die waren veel minder bestand tegen rot dan intacte stukken kurk.
Dank voor je info en ervaring! Ik ga er even over nadenken.
Morgen komt de bak😍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan