Wat is er nieuw

mijn eerste aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thnumba
  • Startdatum Startdatum
T

Thnumba

Guest
Hallo beste mensen,

Ik heb sinds het begin van de week mijn eerste aquarium 50/30/30 45L.

Ik heb er grind in gedaan en er vervolgens wat plantjes in gezet. Gister heb ik bij de dierenwinkel 2 platy's (1 mannetje en 1 vrouwtje) en een algeneter gehaald en ze er voorzichtig in gedaan.

Het vrouwtje is zwanger, maar ze verstopt zich de heletijd op de bodem onder het stukje hout dat in het aquarium ligt. Is dit normaal ?

M.v.g

Thnumba

Welkom Thnumba,nee is eigenlijk niet "normaal" om in een aquarium al zo snel vissen te doen.
Beste is om eerst een tijdje te laten draaien om in balans te komen en daarna het water te meten of het al geschikt is voor vissen en welke vissen precies.

ik heb het gemeten met van die meet staafjes en alles viel in het midden van waar het tussen zou moeten zitten
(ik heb er nu ook nog maar 3 vissen inzitten om te kijken hoe het zou gaan, aangeien het mijn eerste aquarium is).

ik bedoelde meer of het normaal gedrag is voor het vrouwtje?

Zou best kunnen dat ze zich aan het verstoppen is voor het mannetje bv want oa bij levendbarenden is het beter om meerdere vrouwtjes per mannetjes te hebben.

Blijf wel de waterwaarden goed in de gaten houden want er zal nog een nitrietpiek komen die dodelijk kan zijn voor je visjes.

bedankt voor het advies en ik zal het zeker in de gaten houden! enig idee wanneer zo'n piek zich voordoet en wat je er eventueel aan zou kunnen doen ?

Is meestal na zon 2 a 3 weken, goed de vissen en waterwaardes in de gaten houden. Als er nitriet meetbaar is meteen waterverversing doen van zo'n 50%.

Ok� de verkoper rade ons al aan 1x per week 1/3e deel van het water te vervangen. Vooral de eerste paar weken.

Heeft dit nog effect op het nitriet ?

Ik hoop dat ze er niet teveel last van hebben want je raakt snel gehecht aan die visjes

ik ben bang dat als de piek komt de vissen het loodje gaan leggen.
heb je overigens gezegd toen je de vissen kocht dat de bak pas net staat?

Ja ik heb aangegeven dat het aquarium pas 1 week staat. Maar elke week een deel nieuw water erbij doen heeft dus geen zin ?

Als je de eerste week al water ververst,gooi je ook bacterie weg.
De bacterie moet zich in het filter vermenigvuldigen.
DAT duurt 2-3 weken.
Heb je een binnenfilter?

Oeps dat ging niet helemaal goed.

ik heb mijn filter aan de binnen kant zitten ja. Maakt dat nog verschil ?

Eigenlijk is je bak te klein voor Platy's wat voor algeneter heb je?

Deze?
61_Gyri_aymonieri.jpg

Met 3 visjes vervuilt het niet zo snel.
Belangrijkste is dat het filter goed indraait.
OMDAT er nitriet (giftig) aan komt .dat omgezet wordt in Nitraat.
Nitraat is voeding voor de planten. Dus veilig.

Wat heb je er voor planten in.
Aanrader zijn zuurstofplanten.
Heb je iets om de waarden te meten?
Voor jou,zouden de sticks goed zijn,of je laat het in de 2e EN de 3e week in de winkel testen.

Ik weet zijn naam niet precies meer het leek een beetje latijns. Maar hij werd niet groter dan 3 � 4 cm. Nee het is er een die ook op het raam gaat zitten zuigen

Ik heb 4 verschillende soorten planten ik heb de naamkaartjes nog wel thuis liggen. Die laat ik even weten als ik thuis ben !

Je weet toch wel of het zuurstof is?
Cabomba,waterpest,hornblad. enz.

ik heb er op het moment 1 cryptocoryne, 1 mayaca, 1 hygrophila lancea en 1 grote die lijkt op de waterpest in staan.

En je hebt geen bon waar de visnamen opstaan? Grote kans nouja eigenlijk 100%kans dat je algeneter niet geschikt is voor je bak. 95% van alle vissoorten die in de winkel worden aangeboden kunnen namelijk niet in jou bak.

Botia zei:
En je hebt geen bon waar de visnamen opstaan?
Ik ga naar drie verschillende dierenwinkels. Nog nooit heb ik de vissennamen op de bon gezien.

Dan hebben ze er ook vast niet bij verteld dat je bak aan de kleine kant is voor eigenlijk elke vis.
Het platy vrouwtje verschuild zich, omdat ze en zwanger is en het mannetje haar voortduren opjaagd, omdat zij maar alleen is.
Verhouding platy's is 1m/2v of 1m/3v.
Ik heb ze 1m/4v zwemmen.
Het is te hopen dat de nitriet piek niet te sterk gaat zijn anders ben ik bang dat je vissen het niet gaan overleven.

variatietip zei:
Botia zei:
En je hebt geen bon waar de visnamen opstaan?
Ik ga naar drie verschillende dierenwinkels. Nog nooit heb ik de vissennamen op de bon gezien.
Ik wil je best naar een winkel sturen waar je dat wel hebt. 😉

Ja, nu begin ik ook weer te twijfelen over mijn uitspraak. 😛

Veel winkels hebben het niet maar er zijn er ook die dat wel hebben. Hangt van het kassa systeem af denk ik.

Het kan wel goed gaan tijdens de nitrietpiek. Ik ben ook verkeerd begonnen door er te vroeg vis in te doen. Ik heb toen elke dag de nitriet gemeten en zodra ik wat mat elke dag 50% ververst tot het helemaal over was. De vissen hebben het toen allemaal overleefd. Als je tegen die tijd niet elke dag ververst, zullen de visjes het waarschijnlijk niet overleven. Even een rot werkje, maar het is het wel waard. Voor de volgende keer: minimaal drie weken laten indraaien! Dan zijn er genoeg bacteri�n aanwezig in je filter om het afval te kunnen verwerken. Over je algeneter, heb je een foto? Die van mij zou zogenaamd ook niet groter worden en is nu rond de 20 cm... Ik ben benieuwd welke je hebt!

hallo, sorry ik heb even geen internet gehad, ik ga morgen een foto maken, ik ga ook zeker het water in de gaten houden!

mijn oude aquarium heeft het begeven en is na een paar dagen toch begonnen met lekken, we hebben er nu 1 van 70 bij 42 bij 31 als goed is 70L ik neem aan dat dit ook beter is voor de vissen ?

p.s. ons platy vrouwtje is 's nachts bevallen we hebben er nog 22 weten te redden(veel oranje, een paar bruine en een paar zwarte) iemand enig idee of ze deze kleuren houden ?.

m.v.g Thnumba

hoe upload ik plaatjes vanaf mijn pc ?

Hoe gaat het nu?

En lukt het met die foto hehe

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan