Wat is er nieuw

Mijn juwel rio 240L opstarten! (FishAddict)

• Onderwerp starter Onderwerp starter FishAddict
  • Startdatum Startdatum
F

FishAddict

Guest
Hallo iedereen! 😀

Het voorstellen is zojuist al gebeurd in het voorstel topic dus met dit achterwege begin in mijn verhaal over mijn overstap van een juwel 120L naar een rio 240L bak.

WAT EEN JOEKEL! dat was mijn eerste reactie toen hij op het tweedehands aquarium meubel in mijn nieuwe huisje stond. Net na de verbouwing van mijn nieuwe huis heb ik een nieuwe bak aangeschaft voor een nieuw en leuk begin.

Nadat mijn oude bak 3 jaar lang nagenoeg perfect heeft gedraaid op mijn kamertje bij moeke thuis is het tijd voor uitbreiding. Toch ga ik het bakje wel missen maar gelukkig gaan de overblijfselen van mijn oude vissenbestand wel mee, deze bestaat uit:

- 6x Roodneusbarbeel
- 2x Lnummer (nooit geweten welke nummers)
- 2x Gele dwerggourami
- 30-60 Red cherry garnalen
- 6x Corydora Punctatus

Helaas doe ik een forse moza�k gourami weg (naar een lid of de winkel valt op te reageren) omdat deze niet blij schijnt te zijn met of mijn visbestand of beplanting zoals ik het mooi vindt.

Dit zijn wat foto`s van het oude bakje over 3 jaar heen:
988729alunagang_0_82_20130206_133833.jpg

446622alunagang_0_82_33.jpg

973264alunagang_0_82_20130206_142147.jpg

163854alunagang_0_82_img20131006wa0000.jpg

Wordt vervolgd! :thumbs:

Leuk dat je de eerste foto's van je aquarium hier deelt, FishAddict!
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Zo even een korte pauze nu weer verder met het verhaaltje!

Het zojuist beschreven vissen bestand gaat dus mee zodra de nieuwe bak de juiste waardes en inrichting heeft. Voorlopig staat mijn bak nu 4 dagen kaal te draaien met alleen maar grind 🙁.

Het is nog even wachten op aankomende woensdag want dan kan komen mijn 50 in verschillende soorten planten binnen. Deze zijn besteld voor 45,- euro bij www.Aquarium-planten.com als zijnde een "restpartij". Met de verhuizing achter de rug is mijn budget tijdelijk op en was dit wel een mooi alternatief dan voor 50 euro 15 plantjes te bestellen.

Het is dus een complete verassing welke soorten en maten ik binnen ga krijgen! Er wordt met de verzending wel rekening gehouden met Voor- Midden- en Achterplanten.

Verder zijn er over 2-3 weken 50 mini-Japonica binnen en heb ik nog een Eden 501 Gravel cleaner besteld dat ook nog binnen hoort te komen.

Als achterwand hou ik persoonlijk zelf niet van een piepschuimen of kurk opplak wand ivm het verlies van ruimte dus heb ik zoals altijd gekozen voor een simpel stikker vel en vast gemaakt met posterfix.

Het worden dus een aantal leuke en spannende weken voor mij als aquariaan!

Hier een aantal foto`s van de rio 240L in zijn huidige staat:
512846alunagang_0_82_20140120_173439.jpg

Even de steentjes schoon maken!

967953alunagang_0_82_20140120_173701.jpg

Schoon genoeg en de armspieren weer getraind!

346883alunagang_0_82_20140121_211100.jpg

In zijn huidige staat!

Het water is ondertussen al een stuk helderder dan op de laatste foto alleen is de bak zelf nog geen steek veranderd.

Ik gok dat de eerst volgende post van mijn bakje een woensdag wordt want dan gaat er pas wat veranderen. U wordt op de hoogte gehouden!

Vriendelijke groeten!

Graag gedaan!

Ik ben bijzonder enthousiast en hoop op veel leuke reacties ^^.

Leuk om te volgen!
Ben benieuwd naar de volgende foto`s

Ben benieuwd naar het resultaat!! 😀

Waarom gooi je niet wat losse planten in de bak?
Begin t gelijk het indraaien,door de bacterie.

Leuk begin. Je gele "dwerggoeramie" zijn honinggoerami trouwens 😉

Bertus zei:
Waarom gooi je niet wat losse planten in de bak?
Begin t gelijk het indraaien,door de bacterie.

dit is goed verklaarbaar: de dieren speciaalzaak die hier zit heeft een paar vieze bakken waar ik dus totaal niks geen enkel plantje of visje wil hebben en de zaak waar mijn keuze naar toe gaat is nog even een weekje in een grote verbouwing.

Vandaar Bertus!

En kijk zo leren we nog eens iets na 3 jaar met die visjes in een kamertje te hebben gezeten.

Leuk begin, ben benieuwd hoe de bak wordt en welke planten je binnen krijgt 😉

Ludger zei:
Ik ben benieuwd! Die L-nummer op de 2de foto is een L168 (Dekeyseria brachyura)

Ja of een l052 Deseyseria sp.

Weet je niet kan je van buitenaf niet zien, l052 komt uit colombia l168 komt uit venezuela ;-)

Ben benieuwd, gaat er vast leuk uitzien 🙂

Succes 🙂

succes, dat worden drukke dagen! 🙂

Dank jullie allen voor de leuke reacties!

Vandaag heb ik niet zo veel bijzonder nieuws in de aanbieding maar ik kan wel vertellen dat ik weer een beetje armer ben aan dingetjes die ik nieuw/nog nodig heb.

- Een windowcleaner
- Granulaat
- planten schaar

Dit is de eerste zaak waar ik ooit binnen ben gelopen en andere ruiten schrappertjes ben tegengekomen dan die magneten wissers. Er werd mij verteld tijdens het afrekenen dat ik een mooi product heb uitgekozen omdat dit materiaal meestal in zout water wordt gebruikt en dus zeer duurzaam is.

Dit is tevens ook de eerste keer dat ik met zo`n lang apart schaartje ga werken om mijn plantjes mooi bij te houden. Voorheen werd dit altijd gedaan met een huishoudschaartje :stom:

Afijn morgen komt als het goed is mijn EDEN 501 gravel cleaner binnen en ben benieuwd of het apparaatje zal bevallen.

645796_0_82_20140127_174050.jpg

Hallo iedereen! Het is weer tijd voor een update!

Vandaag vanaf 10:30 uur smorgens ben ik al hard in de weer voor mijn aquarium want mijn plantjes en EDEN 501 zijn binnen! En zitten ondertussen ook al in de bak.

Voor 45 euro heb ik -+ 50 stuks planten binnen gekregen met verschillende soorten en maten zoals beloofd!
Hier een foto van de levering hoe ik het vanochtend binnen kreeg en als een kind in een snoep winkel bezig ben geweest!

851259_0_82_20140129_101341.jpg

Netjes maar net iets te compact geleverd al vraag je het aan mij.

622816_0_82_20140129_101946.jpg

alles op een rijtje 😀

Na alles een beetje bekeken en geteld te hebben moest ik natuurlijk snel verzinnen wat waar komt te staan. Ik wist natuurlijk niet wat er binnen ging komen dus snel 2 emmers water gepakt om eventuele wormen en slakjes tegen te gaan door de plantjes af te spoelen en beginnen maar!

Dit is wel zo een beetje het eindresultaat van vandaag.
475769_0_82_20140129_144527.jpg

228914_0_82_20140129_144539.jpg

725527_0_82_20140129_144549.jpg

Ik kan niet wachten tot ik over een week of 2 mijn oude vissenbestand over kan brengen. Een aanstaande zondag probeer ik wel alvast mijn vuurgarnalen te verhuizen, dan kunnen ze alvast even een schuilplaats uitzoeken. Voordat ik mijn L-nummers over kan brengen heb ik een stuk kienhout nodig en die heb ik dan ook op dit moment al bijna een uur in de wasbak liggen met warm/lauw water om in te soppen.

Verder ben ik ook nog druk geweest met het uitvogelen van mijn EDEN 501 gravel cleaner. Hiervan ben ik nu niet ondersteboven geraakt het valt me eigenlijk wel een beetje tegen. Ik weet dat je niet al te veel zuigkracht nodig hebt om het fijne zooi op te ruimen maar dit is wel een beetje aan de zachte kant. Daarbij wilt het motortje niet genoeg kracht leveren om zelf het water op te zuigen vanuit de bak maar moet je alsnog heel dat ding vol lurken voordat het motortje het werk van je overneemt.

Hier foto`s van de cleaner in gebruik (test):
691822_0_82_20140129_142954.jpg

796532_0_82_20140129_143024.jpg

Ales aller laatste heb ik een netje aangeschaft, wat plantenvoeding als ondersteuning voor de opstart en verder alleen als ondersteuning van de vissen. (MET ZEER MINIMAAL GEBRUIK VAN EASYCARBO!) Ook heb ik een CIRAX filter component toegevoegd in de bak en het koolstoffilter verwijderd. Het Nitrax filter heb ik open geknipt en gezorgd dat het pilletje wat in de filter zit verwijderd is. (pilletje haalt nitraat uit water)

974326_0_82_20140129_134940.jpg

Ik hoop dat jullie het Hollandse bakje tot dusver mooi vinden en zodra mijn garnalen over zijn is het tijd voor een volgende update!

Flinke partij planten! de javavarens kan je het best op een stuk hout binden want met de wortels in de bodem gaan ze dood.
Staan ook wat veel planten op een dot en iets meer ruimte onderling de stekken zal beter zijn voor de ontwikkeling.

Dankje voor de tip, dat was ik vergeten te vertellen. De javavarens wil ik binden met het kienhout dmv visdraad en dan hopen dat ze hechten en de achtergrondplanten kunnen toch wel zo dicht bij elkaar? of moet ik ze echt wat verder uit elkaar plaatsen?

Kans is groot dat de helft doodgaat op deze manier,zou je beter wat minder planten met iets meer ruimte onderling kunnen doen.
De vallisneria zou je iets voor je filter kunnen doen en dan zo de hoek om naar de plek waar de rest staat bv,zie je over een poosje niks meer van je filter.

Ik heb het plantenbestand drastisch verminderd, ik vond je wel gelijk hebben, de planten die aanwezig zijn zullen groeien als onkruid en wil geen composthoop hebben in de bak. Het kienhout ligt er ook in!

Het midden vrij kaal gelaten daar komen later (a.s zondag) stenen te liggen als onderdak voor mijn garnalen.

Even de foto`s, de laatste keer voor een aantal dagen dat ik met mijn handen in die bak zit, anders gaat het dalijk gelijk al helemaal mis ^^.

543278_0_82_20140129_164223.jpg

711557_0_82_20140129_164208.jpg

875272_0_82_20140129_164214.jpg

edit: had je fotoalbum open staan en je laatste update dus nog niet gezien.. weet niet of je het met me eens bent, maar ik denk dat het wat rustiger en natuurlijker oogt als je de planten (per soort) in groepjes bij elkaar zet. vind het een beetje raar ogen, overal een pluk met vallisneria... ik zou in een boog rond je filter het vallisneria zetten, het naaldgras bij elkaar ergens vooraan zodat je een leuk matje krijgt. ben ook niet bepaald een expert op planten gebied, maar het is nu wel een beetje "een klodder hier, een klodder daar" 😉

mooie lading met planten! lijkt me de aan de ene kant erg leuk om te kijken wat er bij zit, maar aan de andere kant een beetje griezelig 😛 zou inderdaad (zoals seabait al zei) de planten iets meer uit elkaar zetten (ook onderling).. heb het idee dat je de planten een beetje per potje de grond in gestoken hebt 😛

maar ziet al goed uit!

Ik ben het met je eens, a.s zondag verhuizen mijn garnalen naar de bak met een aantal lei stenen, dan moet ik ook weer ruimte cre�ren voor de stenen, verder ben ik van plan een leuk stuk wortelhout ergens neer te leggen en dan moet ook alles weer de grond uit. Hoe het er nu bij staat ben ik er nog niet tevreden over en ik heb nog never een grassoort in mijn aquarium gehad dus geen idee wat ik er mee moet, het ziet er in ieder geval wat rommelig uit maar zoals uitgelegd komt daar a.s zondag dus weer een verandering in!

Pfoeeeeeeeee altijd lastig zon bak opstarten naar je zin.

ja dat ben ik met je eens, blijft lastig maar het puzzelen vind ik altijd wel leuk.. heb het ook met mijn eigen bak, denk ik dat ik het heb zoals ik dat graag wil... kijk ik er een paar weken tegenaan en ben ik het er compleet niet meer mee eens.

Komt me zeer bekend voor en de truc is dan om het eigenlijk een beetje van je af te schuiven haha. maar zoals het nu staat lijkt het wel een plantenkweekbak..

Al het begin is moeilijk maar komt wel goed! 😉

Is nu wel heel ver uitelkaar zo inderdaad wat zelfde soorten betreft en zelfs de bosjes die er nu staan kan je onderling nog iets verspreiden,zoals de vallisneria kan je per bosje nu nog in 3 losse verdelen.
Als je bv een cm of 20 vanaf het filter tegen de achterwand begint met vallsneria kan je de zijkant doen tot en met de voorkant van het filter.
Plantje rechtsvoor met dat donkere groen is een anubias en moet je ook voor zorgen dat de wortelstok niet in de bodem zit anders gaat het rotten.
Bij de andere planten met grote bladeren kan je wat voeding bij de wortels stoppen.

Ik heb al een klein idee hoe ik de bak wat ga opfraaien even een tekening in elkaar flatsen.

Zoals beloofd een schets/tekening met een mislukt stuk wortelhout (onderzijde te breed) en een plattegrond. Kan iemand mij vertellen wat de soorten zijn die ik nog nooit eerder ben tegengekomen? (te zien op eerder geplaatste foto`s)

- De waterpest look a like (staat links achterin)
- Licht groen breed bladerige plantjes
- grassoort 1 (verspreid)
- Grassoort 2 (helemaal links voor)

Het komt wat amateuristisch over maaaaaaar wat een boer niet kent.... wil hij graag leren ^^.

727494_0_82_20140129_191821.jpg

827652_0_82_20140129_191828.jpg

Zijn niet moeders mooiste plaatjes.

kijk, dat ziet er goed uit!

Ik heb niet zo veel kennis wat betreft planten.. maar kan het op je foto's ook niet echt duidelijk zien.

3=Eleocharis acicularis (Naaldgras) ?
5=Acorus pusilus? Cyperus helferi?
7= Echinodorus ... ?
8= Myriophyllum soortje? of als je zegt dat het echt op waterpest lijkt, Elodea crispus? kan het niet duidelijk zien.

Dank u 😀

Ik denk dat het inrichten van de bak wat extra moeilijk gaat omdat ik natuurlijk niet wist wat voor planten ik binnen zou krijgen.

3= Inderdaad naaldgras
5= Acorus Pusilus
7= Echinodorus amazonicus
8= Geen van beiden

Laten we aannemen dat 8 een Myriophyllum soort is, het lijkt er in ieder geval heel sterk op.

Ik kon trouwens niet met mijn handen uit de bak blijven en heb dus de planten na genoeg zoals de schets herplaatst. Groepjes maken van planten helpen inderdaad voor het uiterlijk van de bak. De Anubius die ik in de bak heb staan wil ik hechten aan het wortelhout. Is dat mogenlijk?

misschien is 8 dan een Rotala soortje?

die echinodorus amazonicus kan trouwens behoorlijk groot worden 🙂 mjah de anubias kan je ook het beste met een beetje visdraad vastbinden, de wortels gaan vanzelf om het hout groeien maar hij blijft niet 1 2 3 van zichzelf zitten. maar kan prima op hout!

Geen verstand van planten maar toch bij het juiste end trekken haha. inderdaad een rotala soort.

-Rotala Vietnam

Ik zorg dan gewoon dat de bak mooi gesnoeid blijft. is het ook mogenlijk om hem vast te zetten met een niet al te zwaar trekkend elastiekje?

ik weet niet of elastiek effect heeft op je waterwaardes en hoe lang elastiek het volhoudt onder water.. visdraad werkt sowieso. maar het zal vast wel werken.

Ik denk niet dat een klein elastiekje effect heeft op mijn waarden en zodra de planten gehecht zijn (javaranen en Anubius) gaan ze er direct uit.

Een kleine update!
694476_0_82_20140130_165015.jpg

653569_0_82_20140130_165057.jpg

786943_0_82_20140130_165110.jpg

Zonet even een prachtig mooi stuk wortelhout op de kop getikt en de anubius dmv 2 elastiekjes verankerd aan het hout. Ook zijn de plantjes ongeveer conform tekening verplaatst behalve het naaldgras. Dat staat wel best zo.

De ruimte die ik nu rechts voor nog overhoud wordt een zondag of in de loop van volgende week opgevuld met mijn lei stenen.

Mooi stukje hout inderdaad! Ik zou m misschien iets meer uit het midden zetten. Wordt t minder symmetrisch van als je snapt wat ik bedoel 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan