Wat is er nieuw

Mijn juwel rio 240L opstarten! (FishAddict)

• Onderwerp starter Onderwerp starter FishAddict
  • Startdatum Startdatum
kijk dat is al stukken beter dan de plantenkweekbak 😛
ik zou trouwens het naaldgras wel naar voren zetten, iets meer dieptewerking.. maar goed, zelf weten 😛

ben je er al uit met je visbestand?

NikkiG zei:
Ik zou m misschien iets meer uit het midden zetten. Wordt t minder symmetrisch van als je snapt wat ik bedoel 🙂

Ik snap helemaal wat je bedoelt alleen 1 probleem! het hout drijft nog als een schip en wordt geblokkeerd door de dikke tak in het midden. In mijn bak zit daar namelijk een hard plastic strip ingebouwd waar het takje precies tussen past!

Heb ik daar even geluk mee 😀

Zwits zei:
kijk dat is al stukken beter dan de plantenkweekbak 😛
ik zou trouwens het naaldgras wel naar voren zetten, iets meer dieptewerking.. maar goed, zelf weten 😛

ben je er al uit met je visbestand?

Ja he! vond ik zelf ook 😀

Het naaldgras blijft lekker staan zoals het staat en als het aanslaat ga ik waarschijnlijk het gras scheiden en verdelen als een matje voorlangs het wortel stronkje.

Het vissenbestand wordt zoiezo:

- 6x Corydora Strebai
- 6x Denisons Barbeel (voor het gemak roodneus barbeel)
- 2x honing gourami
- 1x L-168
- 1x L-Onbekend?
- 30-50 Vuurgarnalen

Alle bovengenoemden komen uit de oude bak en ik heb er zoiezo 50 Mini japonica garnaaltjes bij besteld, samen met de vuurgarnalen is het de 24/7 opruimingsdienst.

Verder... Geen idee?

Zat wel te denken aan ongeveer 5 appelslakken alleen weet niet of dan de grondbewoners te veel op rotterdam beginnen te lijken (over crowded).

FishAddict zei:
NikkiG zei:
Ik zou m misschien iets meer uit het midden zetten. Wordt t minder symmetrisch van als je snapt wat ik bedoel 🙂

Ik snap helemaal wat je bedoelt alleen 1 probleem! het hout drijft nog als een schip en wordt geblokkeerd door de dikke tak in het midden. In mijn bak zit daar namelijk een hard plastic strip ingebouwd waar het takje precies tussen past!

Heb ik daar even geluk mee 😀

Ah zo! Handig ja haha ik heb ook zo'n balk.

Is aardig wat meetkunde en gezaag aan pas gekomen hoor haha. Het hout moest max 37cm hoog zijn en de 3 takken die net niet boven het water uitkomen waren 41/45 cm. Nu had ik alleen een ijzerzaagje bij handen dus ging allemaal even moeilijk moeilijk 😛

Phoe he! was dit even schrikken voor mij :O

Ik keek zoals elke dag weer even aandachtig in de opstartende Rio en zag een wit vlies om mijn wortelhout heen zitten! Ik dacht meteen aan een ziekte/plaag maar het schijnt een bacterie te zijn dat op het hout zit en als het afsterft laat het een witte vlies na. Verdwijnt binnen een aantal dagen heb ik ergens op het topic gelezen. Gelukkig!

695464_0_82_20140131_194115.jpg

Zie witte aanslag in het midden (zo is bijna elk uiteinde van het stuk hout.

Maar hopen dat het snel verdwijnt.

Mondeo zei:
Dat is zo weg

Gelukkig maar.
Doet het wel iets met de waardes in de bak of helemaal niets?

In principe is het een goed tekentje dat de bacterie in je bak zich aan het nestelen is. Trekt ook weer vanzelf weg, of je kunt het afzuigen

Dus het is als het ware ook een aanduiding dat mijn goede bacteri�n aanwezig/actief zijn? Nee laat het lekker zitten. Wordt wel opgeruimd door de vuurgarnalen morgen. Hebben ze iets te doen ^^.

Beste iedereen die mijn forum nog interessant vindt 😀

Vandaag is een hectische dag geweest en ik heb een risicovol besluit moeten maken helaas 🙁

Ik heb namelijk alle vissen al over moeten brengen terwijl de bak nog maar een kleine 10 dagen aan het indraaien is 🙁

Het originele plan was dat ik ALLEEN de vuurgarnalen zou overbrengen en over een week of 2 de rest alleen het is helaas anders uitgelopen, omdat mijn oude vissenbestand nog in het moederlijk huis stond en mijn ouders er van in de onderstelling waren ik het complete aquarium op zou gaan ruimen en verhuizen heb ik alle vissen en garnalen waar ik in bezit was mee moeten nemen en vrij moeten laten in de nieuwe rio 240.

Gelukkig zijn de corydora`s totaal niet schuw en hebben zij de bak al van voor en achter uitgekamd en zijn direct al aan het paringsgedrag geslagen. De Denisons Barbelen waren het lastigst te pakken in de bak en er heeft er 1 een klein ongelukje gehad, ook die zijn lekker actief en gezamenlijk in een 8 vorm aan het rommelen voorlangs het raam. De honing gourami`s vinden het wortelhout te interessant om bij de rest van de bak te kijken. De L-168 laat zich mooi zien! (behalve voor de foto natuurlijk) De vuurgarnalen heb ik ooit met 20 stuks aangeschaft en heb er zeker wel 40/60 mee kunnen verhuizen en de rest was in het binnenfilter gekropen en onmogelijk te grijpen helaas 🙁. De L-? liet zich zonet ook nog even zien =D.

Verder is de grote moza�k Gourami zoals altijd al zeer schuw en is de waaierhandgarnaal als sneeuw voor de zon verdwenen in het landschap.

Ook zijn mijn Lei-stenen meeverhuisd en voor het plaatsen een minuut of 10 uitgekookt om een overdracht aan alg te voorkomen.

Hier wat foto`s van de bak in huidige staat met zijn bewoners:
499654_0_82_20140202_203359.jpg

Een totaaltje
235952_0_82_20140202_203343.jpg

De oh zo mooie L-168
449482_0_82_20140202_205222.jpg

De helaas niet zo heel scherpe (snelle) foto van de L-?
167899_0_82_20140202_203107.jpg

1 van de 2 honging gourami`s (de ander schoot er vandoor)
595838_0_82_20140202_203209.jpg

3 van de 6 nooit stil zittende cory`s
845942_0_82_20140202_203138.jpg

839825_0_82_20140202_203135.jpg

Plus nog deze knappe Denisons jongens!

Ik ben van plan op te duur een wat betere camera te kopen voor het onderwaterleven even wat mooier vast te leggen, tot die tijd doen jullie het er maar mee 😀

PS; Ik weet dat het een "fout" maar zeer risicovol besluit is geweest om het bestand in 1x over te zetten zonder de bak goed ingedraaid te hebben en ik hoop en doe er ook alles aan om de vissen zo gezond mogelijk te krijgen en houden.

Vriendelijke groeten en veel kijk plezier!

poeh... dat wordt de boel strak in de gaten houden!
geweldig mooie vissen, die puntius denisonii

Zijn wel hele mooie vissen en is te hopen dat ze het allemaal zullen overleven!
Heb je een goede set om het water te testen?

Seabait zei:
Zijn wel hele mooie vissen en is te hopen dat ze het allemaal zullen overleven!
Heb je een goede set om het water te testen?

Ik moet nog even een mooie set op de kop tikken door dit voorval, normaal gesproken meet ik niet op de ph en gh na. Daar heb ik een druppelsetje van liggen van Tetra.

Voorlopig is het gevoerde granulaat al wel lekker opgepeuzeld samen met de gedroogde larven.

De Denisons zijn nog steeds actief alleen de cory`s houden zich samen met de honing Gourami`s op de achtergrond 🙁.

Hopen dat het gedrag wat wil veranderen naar een iets positievere kant toe. :engel:

Zwits zei:
poeh... dat wordt de boel strak in de gaten houden!
geweldig mooie vissen, die puntius denisonii

Dankjewel trouwens Zwits! en dat wordt het zeker.

Kleine update!

Visjes willen goed zwemmen =D zijn super leuk actief en de cory`s laten zich ook zien (op 1 na 🙁..)
Zelfs de moza�k gourami wilt zich laten zien! En is plots niet meer zo mensenschuw, hij was zelf een beetje fotogeniek :$.

En natuurlijk de waaierhand! eindelijk dan tevoorschijn gekomen 😀.
697645alunagang_0_82_20140204_191023.jpg

943927alunagang_0_82_20140204_191056.jpg

als een poosje niks van je gehoord,
hoe staat de bak erbij?

Hmm, al een heel poosje. Nog eens een beetje leven inblazen in dit topic....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan