Wat is er nieuw

Mijn lampen gaan spontaan knipperen

Jaxxon

Active member
Lid geworden
7 juni 2024
Leeftijd
48
Hoi, ik heb hier een lamp van Oase boven mijn aquarium. Met regelmaat is het ongewild een disco in de bak. De lamp gaat dan heel onregelmatig knipperen en doen. Volgens mij is het een highline en deze wordt aangestuurd door een EAC-controller. Hiermee kan ik via de wifi(en app) programma's instellen.
Het ligt niet aan de WIFI volgens mij.

Is dit een bekend probleem of herkent iemand dit misschien?

Ik heb hetzelfde probleem.
Leverancier zegt dat je de lamp rechtstreeks moet aansluiten en dat het waarschijnlijk door de EAC controller komt.
Mooi verhaal. Al die tijd met kapotte lampen gezeten. Met de nieuwe versie zou het probleem opgelost moeten zijn. Niet dus.
Voor mij geen Oase verlichting meer

Ik heb zojuist een email gestuurd naar OASE met dit filmpje. Ik heb de lamp 2dehands gekocht en de EAC ook. Dus garantie vanuit een winkel enzovoorts is er niet. Ik laat het weten als ik antwoord krijg...

Bijlagen

• WhatsApp Video 2025-12-07 at 20.16.41.mp4
    1.4 MB
Ik heb de lamp eind juli gekocht. Dus ik heb nog garantie.
Oase ook een mail gestuurd maar tot nu toe geen reactie gehad

Leverancier zegt dat je de lamp rechtstreeks moet aansluiten en dat het waarschijnlijk door de EAC controller komt.
Mooi verhaal.

Uit jouw toelichting is het mij nog niet helemaal duidelijk of je de lamp ook zonder de controller hebt aangesloten en of deze dan nog steeds knippert?

Dit om de controller uit te sluiten, dan zit de fout in de lamp of in de voeding.

De lamp knipperde niet altijd als hij op de controller was aangesloten. Als de lamp knipperde, schakelde ik de lamp uit en dan deed alles het weer een tijdje.
Ik kreeg last van alg toen ik de lamp zonder controller aansloot. De lamp brand dan continu op z’n felst. Dus daar ben ik mee gestopt.
Ik dus niet geconstateerd dat de lamp ook ging knipperen zonder controller.

De lamp knipperde niet altijd als hij op de controller was aangesloten. Als de lamp knipperde, schakelde ik de lamp uit en dan deed alles het weer een tijdje.
Ik kreeg last van alg toen ik de lamp zonder controller aansloot. De lamp brand dan continu op z’n felst. Dus daar ben ik mee gestopt.
Ik dus niet geconstateerd dat de lamp ook ging knipperen zonder controller.

Dan kan het zowel de voeding, controller, lamp of slecht contact in de stekkers/koppelingen zijn

Je zou de stekkers/koppelingen kunnen reinigen met een klein kwastje met 98% alcohol en goed laten drogen alvorens deze weer aan te sluiten, vooraf natuurlijk eerst de 230V afkoppelen

Laatst bewerkt:
Ik heb nog alcohol dus ga dat morgen doen.
Bedankt voor het meedenken.

Kun je zien of er op de controller zelf dan ook iets knippert? Misschien een controle lichtje of schermpje oid?

Kun je zien of er op de controller zelf dan ook iets knippert? Misschien een controle lichtje of schermpje oid?
Nee bij is daar niets van te zien. In de app zie ik ook geen gekke dingen. Het lijkt soms heel willekeurig te zijn. Soms flits hij zelfs heel kort ook staat de lamp volgens het programma uit. Dat doet me vermoeden dat het toch echt de controller is. Die is overigens verder gewoon bijgewerkt qua firmware

Is het bij jou dat de gehele lamp knippert?
Bij mij knippert maar een enkele led

Ik heb de aansluiting schoongemaakt en weer aangesloten via de controller.
Nou afwachten maar weer

Ja alles knippert, kijk maar op het filmpje. Schoonmaken van de connector kan ik altijd eens doen maar ik verwacht niet dat daar het probleem zit...

Nou in ieder geval wel een snel antwoord van OASE:
"
Goedemiddag,

Hartelijk dank voor uw bericht en voor de duidelijke uitleg van het probleem.
Ik kan mij goed voorstellen dat het knipperen van de LED-balk erg vervelend is, en zeker ook onrust kan veroorzaken voor de vissen.

Helaas kunnen wij op afstand geen exacte oorzaak vaststellen. Een knipperende LED-balk kan meerdere oorzaken hebben: de LED-unit zelf of zelfs een elektronisch component dat onder belasting wegvalt.
Dit kunnen we pas met zekerheid bepalen wanneer het geheel technisch getest wordt.

Daarom verzoeken wij u vriendelijk om de lamp via de dealer waar u deze hebt aangekocht te laten indienen.
Zij kunnen een serviceaanvraag opstarten, waarna onze technische dienst het product volledig kan nakijken en het probleem correct kan vaststellen.

Ik begrijp dat dit niet meteen een directe oplossing biedt, maar dit is de enige betrouwbare manier om het probleem grondig en correct op te lossen."

Zo blijft je wel aan het emmeren.

Ik heb ook bericht gehad van Oase.
Ik moet mijn lamp opsturen

Goedemiddag,

Hartelijk dank voor uw bericht en de toelichting van het probleem.

Wij begrijpen dat het vervelend is dat enkele LED’s beginnen te knipperen, en dat dit voor extra zorgen zorgt bij uw aquarium

.

Op basis van uw beschrijving lijkt het probleemhoogstwaarschijnlijk aan de LED-lamp zelf te liggen, en niet aan de EAC-controller.

Om dit correct te beoordelen en te verhelpen, dient de lamp ingediend te worden bij de dealer waar u deze heeft aangeschaft.

De dealer kan dan een garantieprocedure opstarten, waarna onze reparatieafdeling de lamp grondig kan onderzoeken en testen.

Indien er sprake is van een productiefout of een defect dat onder de garantie valt, wordt de lamp door ons omgeruild of gerepareerd.

Op deze manier kunnen wij het probleem op een betrouwbare en veilige manier oplossen, zonder risico voor uw aquarium.

Wij begrijpen dat dit niet direct een snelle oplossing biedt, maar dit is de enige manier om het probleem correct en volgens de garantievoorwaarden te behandelen.

Met vriendelijke groet , Sincères salutations , Mit freundlichem Gruß, Best regards ,

Het vervelende is alleen dat ik mijn lampen tweedehands heb gekocht en deze al een paar jaar oud zijn. Van garantie is dus geen sprake. Oase geeft dan dus ook aan dat het waarschijnlijk beter zal zijn om nieuwe lampen te kopen. Dat vind ik dan weer een jammer antwoord. Ik weet dus niet zeker of het aan de lamp of aan de EAC ligt. En om die even nieuw aan te schaffen ben ik weer een hoop geld verder. Ik ben ook altijd meer van het (laten) repareren dan zomaar nieuw aan te schaffen. Ik ga eens overleggen met een vriend van me die technisch wat meer thuis is in dit soort elektronica. Maar mocht er iemand nog tips en/of suggesties hebben dan hoor ik het graag natuurlijk 👍

Als de lampen al een paar jaar oud zijn, zal het hoogstwaarschijnlijk aan de lampen zelf liggen.
Het is bekend dat deze lampen niet goed waren.
Er is nou een nieuwe versie die dit probleem niet zou moeten hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan