Wat is er nieuw

mijn onderwaterwereld (Chanti)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chanti
  • Startdatum Startdatum
C

Chanti

Guest
Mijn plantjes moeten nog een beetje groeien, maar ik wou toch al een foto posten van mijn aquarium.
Tips en opmerkingen zijn welkom 🙂

p7jRu3bqMlmuuQCeo1cV9qQC1gjfw48N.jpeg

Leuke bak. Hoe groot is ie? Wat zit erin? Hoe lang draait ie al? Vertel er is wat over!

mijn aquarium is 1 meter lang, hij draait al van juli 2013.
Er zitten veel verschillende visjes in, en waarschijnlijk ook teveel...
dit is mijn 1ste aquarium, ik probeer er zoveel mogelijk over te lezen, om het de visjes naar hun zin te maken 🙂

Ik denk dat je een mooier "onderwaterwereld"-effect krijgt met een zwarte achterwand (omdat je dan niet door je aquarium heen de muur ziet). Dat is makkelijk te doen door aan de buitenkant zwart papier te plakken.

Ziet er verder goed uit, mooie drijfplantjes. Welke soort is dat?

Groeten
Jan Pieter

De opzet van de bak ziet er erg goed uit. Als de plantjes groeien, dan wordt dit echt een hele mooie bak. Een goed begin.
Wat ik een minder goed begin vind, is je visbestand.
Ik zie veel verschillende vissen...
Ik zie maanvissen, die absoluut ongeschikt zijn voor aquaria die lager zijn dan 50 cm. Bodem niet meegerekend.
Daarnaast zie ik vissen die heel verschillende waterwaarden nodig hebben.
Platy's hebben wat harder water nodig, terwijl maanvissen en neon zacht, zuur water behoeven. En ik denk ook dat er teveel vis in zit.

Kun je vertellen wat de maten van de bak is en wat je er allemaal in hebt zitten?
Zie ik nu ook een paartje Colisa lalia en dan nog Colisa lalia blue en ook nog een mannelijke Kempvis?
En volgens mij zie ik ook een visje alleen, die in een school moet zitten omdat die anders agressief gedrag gaat vertonen.
Hoe lang heb je alle vissen er in zitten?

@ Jan Pieter: ze hebben me in de winkel niet de naam verteld van de drijfplantjes. Ik denk dat het mosselplantjes zijn...

@MsFelix: elk advies over mijn visbestand is welkom, ik ben een beginner... mijn aquarium is een aquatlantis ambiance, de afmetingen zijn 101x41x50 (LxBxH)
Ik durf bijna niet zeggen welke vissen erin wonen, maar ik doe het toch maar. Ik kan er alleen maar van leren:
2 blauwe spat goerami's
1 gouden goerami
1 dwerggoerami
2 honing goerami's
1 kempvis (man)
3 maanvissen
4 platy's
1 dalmati�r molly (man)
3 balloon molly's
8 kardinaaltetra's
8 vijfstreepbarbeeltjes
10 roze tetra's
5 glasmeervallen
2 paradijsvissen
2 guppy's
1 hemelse pareldanio
1 onbekende danio
1 pleco
1 ancistrus
1 rugzwemmer
5 slangevisjes
2 siamese algeneters
2 ramirezi's
6 corydoras
1 roodkopzalm
1 klauwkikker
1 florida kreeft
2 kwi kwi's
1 platydoras
japonica garnaaltjes
1 appelslak
1 zebraslak

V��l vissen dus...en toch vraag ik steeds advies als ik vissen ga kopen (is het een schoolvis? kan die vis bij mijn andere?). Volgens 1 verkoopster hangt het aantal vissen af van je filter, zolang je waarden goed zijn is het ok...
maar door heel veel te lezen op verschillende forums en sites, is het me meer dan duidelijk geworden dat ik echt teveel vissen heb...
Alle vissen zitten er maanden in...

Zware bezetting inderdaad. Wellicht langzaam afbouwen. Neem aan dat je niet dagelijks dode vissen vind

Echt een drukke situatie voor je visjes inderdaad. Als ik jou was zou ik een mooi bestand uitkiezen wat je nog wilt houden en de rest terugbrengen naar de dierenwinkel (of iets dergelijks), het zal natuurlijk wel allemaal goed gaan (met heel veel onderhoud of geluk) maar het kan ook heel snel fout gaan.

1 tip nog; let in ieder geval op je zebra- en appelslak, als die ooit het loodje leggen Direct verwijderen. Ze hebben de potentie om heel je bak in een lijdensweg te storten omdat ze dood zwaar vervuilend werken.

Voor de rest staat je inrichting er inderdaad netjes bij als de plantjes eenmaal groeien! 😀

dat is het net: ik heb al een paar winkels opgebeld en ze weigeren allemaal om vissen terug te brengen...

Chanti zei:
@MsFelix: elk advies over mijn visbestand is welkom, ik ben een beginner... mijn aquarium is een aquatlantis ambiance, de afmetingen zijn 101x41x50 (LxBxH)
Ik durf bijna niet zeggen welke vissen erin wonen, maar ik doe het toch maar. Ik kan er alleen maar van leren:
2 blauwe spat goerami's
1 gouden goerami
1 dwerggoerami
2 honing goerami's
1 kempvis (man)
3 maanvissen
4 platy's
1 dalmati�r molly (man)
3 balloon molly's
8 kardinaaltetra's
8 vijfstreepbarbeeltjes
10 roze tetra's
5 glasmeervallen
2 paradijsvissen
2 guppy's
1 hemelse pareldanio
1 onbekende danio
1 pleco
1 ancistrus
1 rugzwemmer
5 slangevisjes
2 siamese algeneters
2 ramirezi's
6 corydoras
1 roodkopzalm
1 klauwkikker
1 florida kreeft
2 kwi kwi's
1 platydoras
japonica garnaaltjes
1 appelslak
1 zebraslak

V��l vissen dus...en toch vraag ik steeds advies als ik vissen ga kopen (is het een schoolvis? kan die vis bij mijn andere?). Volgens 1 verkoopster hangt het aantal vissen af van je filter, zolang je waarden goed zijn is het ok...
maar door heel veel te lezen op verschillende forums en sites, is het me meer dan duidelijk geworden dat ik echt teveel vissen heb...
Alle vissen zitten er maanden in...

Poe! Dat is nog meer dan ik al had verwacht. Wat een lijst.. Dit gaat vroeg of laat problemen geven.
Ze hebben je al die vissen ook verkocht dus ze moeten het nu eigenlijk ook terug nemen. Of anders hier te koop aanbieden.
Van de goerami soorten zul je er eentje uit moeten kiezen. Blauwe spat moet eigenlijk wat groter, de goud goerami ook. Dwerg goerami of honinggoerami kan wel, maar maak een keuze daartussen.
Kempvis is ook een goerami soort, die zou ik er ook uithalen want die kan vervelend gedrag gaan vertonen.
De maanvissen moeten er helaas ook uit, zij zullen in deze bak.gaan vergroeien. De verkoopster zal je wijsmaken dat ze zich aanpassen aan de bak maar het blijft gewoon een vergroeiing.

Het is zo'n lijst, ik kom op de rest morgen ofzo terug...
Kan het niet zo makkelijk op mijn telefoon doen hihi...
Een begin voor verbetering heb je in elk geval...;-)

@Msfelix: bedankt voor je advies, ik wil ook graag de rest horen 🙂
Ik zou mijn vissen kunnen verkopen,maar waar doe ik dit het beste? Ik wil heel graag dat ze goed terechtkomen.
( ik woon niet in Nederland, maar in Belgi�)

4 platy's
1 dalmati�r molly (man)
3 balloon molly's
Deze visjes hebben allemaal iets harder water nodig, dacht ik.

Verder heb je veel scholenvissen.
8 kardinaaltetra's
8 vijfstreepbarbeeltjes
10 roze tetra's

En veel eenlingen die eigenlijk ook in een school zouden moeten leven.
1 hemelse pareldanio
1 onbekende danio
1 rugzwemmer
5 slangevisjes
1 roodkopzalm

1 pleco
Deze gaat echt veel te groot worden voor je bak en kun je nu het beste direct weg doen!
Net als de Platydoras, die 22 cm wordt een een bak van minimaal 120 lang nodig heeft...
Paradijsvissen kunnen agressief worden tegen kleine soorten zoals de tetra's enz. en worden ook aardig groot!
Siamese algeneter worden ook 15 tot 25 cm. Kan absoluut niet in deze bak.
Je moet echt actie gaan ondernemen want het is niet de vraag of het fout gaat, de vraag is wanneer dit goed fout gaat. Wellicht heb je allemaal jonge vissen, maar zodra ze ouder worden, gaan ze steeds vaker agressief gedrag vertonen.
De florida kreeft samen met Ramirezi's is ook een hele vervelende combi. Ramirezi slaapt graag op de bodem. Mijn angst is dat de kreeft hun vinnen te pakken gaat krijgen.
Kwi Kwi kan ook 25 cm worden. Als je dit zo leest en berekend, dan weet je dat dit allemaal NOOIT in deze bak gaat passen.

Meis...
Ik weet even echt niet wat ik ervan kan maken.
Wat hebben ze je een puinhoop meegegeven en sorry, maar jij had echt veel beter je huiswerk moeten doen voordat je dit allemaal in je bak stopte...
Ik wil niet gemeen doen, maar laat dit een les zijn. Doe dit AUB nooit meer!

Een poging...
2 opties voor een visbestand.

Bestand 1:
Koppel dwerggoerami
8 vijfstreepbarbeeltjes
10 roze tetra's
5 glasmeervallen
1 ancistrus
6 corydoras
1 klauwkikker
japonica garnaaltjes
1 appelslak
1 zebraslak

En dan nog is dit aan de flinke kant qua bestand.

Optie 2:
2 honing goerami's
8 vijfstreepbarbeeltjes
10 roze tetra's
2 guppy's
1 rugzwemmer
5 slangevisjes
1 klauwkikker
japonica garnaaltjes
1 appelslak
1 zebraslak

Nou vooruit, optie 3:

8 kardinaaltetra's
8 vijfstreepbarbeeltjes
10 roze tetra's
2 guppy's
1 ancistrus
5 slangevisjes
2 ramirezi's
6 corydoras
japonica garnaaltjes
1 appelslak
1 zebraslak

Welke vissen er sowieso uit moeten:
2 blauwe spat goerami's
1 gouden goerami
3 maanvissen
2 paradijsvissen
1 pleco
2 siamese algeneters
1 florida kreeft
2 kwi kwi's
1 platydoras

Hopelijk heb ik je wat opties gegeven.
Er is hier een marktplaats aanwezig waar je de vissen te koop aan kunt bieden. Je gaat er nooit meer voor krijgen, wat je ervoor betaald hebt. Maar als je dit bij 1 winkel hebt gekocht met het aquarium erbij, dan zou ik van hem eisen dat hij het terug neemt. Hij heeft de verplichting om een aankoop terug te nemen wanneer de klant niet tevreden is. Hij kan de vissen in quarantaine zetten alvorens weer in de verkoop te doen. Zou anders daar sowieso nooit meer wat halen!
Je kunt ook op andere sites vissen aanbieden, maar vraag dan altijd even door waar ze terecht gaan komen want een paradijsvis verkopen aan iemand met een aqua40 schiet voor de vis ook niet echt op....

Oh tot slot nog 1 tip.
Gebruik deze site:
http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp
Zoek op naam en zie hoe groot een vis wordt, welke waterwaarden hij verlangt en wat de grootte van het aquarium moet zijn.
En als je in een winkel staat en je wilt iets gaan kopen.. Onthoud 1 ding: Volgens de verkoopster kan ALLES in jouw bak, die wil alleen maar verkopen. Heb je een telefoon met internet, dan kun je direct informatie in de winkel opzoeken over een bepaalde vis. Heb je dit niet, schrijf dan de naam van de vis op en zoek thuis eerst informatie alvorens wat te kopen.
En dan tot slot de tip dat je voorlopig helemaal niks meer moet kopen, maar eerst flink moet verkopen...

Je aquarium ziet er leuk uit, je visbestand is inderdaad een beetje een (toekomstige) ramp. Slecht van de winkel dat ze je dit allemaal verkocht hebben, je kan bijna je eigen winkel beginnen. Ik zal ook eisen dat er een groot deel teruggenomen kan worden, anders inderdaad hier aanbieden.

Succes met het aanpassen van je bestand, het wordt een mooie bak!

2 blauwe spat goerami's
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... ranus.html
Familie : Anabantidae
Herkomst : Malakka, Indonesi�
Lengte vd vis : 12 cm
Min.lengte aquarium : 120 cm
Deze vreedzame vis is een van de gemakkelijkst te houden aquariumvissen. Zeer gemakkelijk te houden samen met andere vissen, als ze maar niet te groot zijn. Niet meer dan 1 mannetje houden. Er worden aan de watersamenstelling nauwelijks eisen gesteld. Men kan dus meer rekening houden met de eisen van planten.

Het is een alleseter. Het dier eet zelfs planaria, en kan dus ingezet worden bij de bestrijding ervan.

De kweek is redelijk eenvoudig. Het water laten zakken tot 15 cm. Er wordt een schuimnest gebouwd waarin de eieren worden ondergebracht. Na het afzetten van de eieren het vrouwtje verwijderen en na uitkomen ook het mannetje. De jongen kunnen worden grootgebracht met infuus en Artemia-naupli�n.

1 gouden goerami
Zie bovenstaand bij blauwe spat, is ongeveer gelijk.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
3 maanvissen
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... alare.html
Familie : Cichlidae
Herkomst : Midden Amazone + zijrivieren
Lengte vd vis : 15 cm
Nederlandse naam : Maanvis
Vredelievende vis die de bodem en de planten met rust laat. Ze leven paarsgewijs of in groepen. Het aquarium kan ingericht worden met harde planten en wortelstokken. Er moet voldoende vrije zwemruimte zijn. Aangezien de vis nogal hoog wordt is het aan te raden om een aquarium van minimaal 50 cm hoog aan te houden.

De maanvis is een alleseter, dus voldoende variatie aanbrengen in het menu.

De kweek is vrij eenvoudig. De eieren (tot 1000 stuks) worden op een tevoren gepoetst breed plantenblad afgezet. De eieren worden door beide ouders verzorgd. Beschimmelde eieren worden verwijderd. Als de ouders het goed met elkaar kunnen vinden worden de jongen lang verzorgd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
2 paradijsvissen
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... laris.html
Familie : Anabantidae
Herkomst : China,Korea,Taiwan,Malakka
Lengte vd vis : 10 cm
Min.lengte aquarium : 100 cm
Nederlandse naam : Paradijsvis
Jonge dieren van deze soort kunnen zonder problemen worden gehouden, maar volwassen mannetjes vechten haast net zo onder elkaar als de Kempvis (Betta splendens). De vis heeft veel zwemruimte nodig met voor de vrouwtjes voldoende schuilgelegenheid. De bak moet met stevige planten worden gedecoreerd, aangezien het baltsen en vechten nogal hevig is. Deze vis is een goede springer, dus dekruiten gebruiken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
1 pleco
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... tomus.html
Familie : Loricariidae
Herkomst : Noordelijk Zuid Amerika
Lengte vd vis : 28 cm
Min.lengte aquarium : 200 cm
Aangezien deze bewoner van snelstromende rivieren erg hard groeit, is hij niet geschikt voor te kleine aquaria. Ook krijgt hij bij het volwassen worden een sterke neiging om een territorium in te richten. Ze hebben dus de ruimte nodig. Planten worden niet gegeten maar bij gelegenheid wel omgewoeld. Ze zullen dus stevig verankerd moeten worden. Het aquarium verder inrichten met kienhout en wortels zodat schuilgelegenheid ontstaat. Aangezien het grote eters zijn, is een goede filtering noodzaak.

Het is een alleseter, dus er moet voor voldoende variatie in het menu worden gezorgd. Algen behoren ook tot het menu.
2 siamese algeneters
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... nieri.html
Familie : Gyrinocheilidae
Herkomst : India, Thailand
Lengte vd vis : tot 27 cm
Nederlandse naam : Siamese algeneter
Op jeugdige leeftijd (tot 10 cm) is deze vis geschikt voor het gezelschapsaquarium maar daarna gaat hij een territorium opbouwen en wordt dus agressief ten opzichte van medebewoners. Ook vergrijpt hij zich aan het lichaam van medebewoners.(bv Maanvissen) Het aquarium moet ingericht worden met planten en voldoende schuilmogelijkheden.

Als voer moet voornamelijk plantaardige kost gegeven worden, zoals sla en algen.

1 florida kreeft
http://kreeftjes.webs.com/
Grootte

Mannetjes worden ongeveer 10 cm (zonder scharen). Vrouwtjes worden iets groter dan de mannetjes, zo'n 12 cm (zonder scharen). Overigens kunnen ze in sommige gevallen tot max 15 cm uitgroeien.
Leeftijd

De leeftijd varieert van 3 tot 5 jaar en hangt af van de leefomstandigheden.
Gedrag

Florida kreeften zijn behoorlijk agressief en vernielzuchtig. Ze houden van graven, klimmen en bezig zijn. De bak wordt zoveel mogelijk naar eigen smaak ingericht. Planten worden ontworteld en het liefst in zo klein mogelijk stukjes verknipt. Verder zijn het dagactieve dieren, die zich regelmatig zullen laten zien. Ook 's nachts gaan ze nog wel eens op wandel.
2 kwi kwi's
http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... thoracatum
Hoplosternum thoracatum

Geschreven door John de Lange
Hits: 6602

Maximale Lengte Man 18 Centimeter
Maximale Lengte Vrouw 18 Centimeter
Familie Callichthyidae
Herkomst Zuid Amerika
Dieet Omnivoor
Broed Gedrag Schuimnest bouwer
Temperament Vredelievend
Onderling Temperament Vredelievend
Temperatuur 22 - 24
pH 7.0 - 7.5
GH 16 - 20
Etymologie

Hoplosternum betekend met borstbewapening of harnas en thoracatum = gepantserd.
Beschrijving

Een zeer vredelievende soort waarbij de mannen nauwelijks zijn te onderscheiden van de vrouwen. Alleen tijdens het paren vertoont het mannetje een parelmoerige kleur op zijn beuk.

Je zou het aan zijn uiterllijk niet verwachten maar deze pantsermeerval bouwt een schuimnest om zijn eieren (tot wel 800 stuk) in te leggen. Het mannetje bewaakt het nest en alleen in deze periode is hij wat onverdraagzaam. Zoals een echte pantsermeerval ruimt hij niet alleen de troep van de andere vissen op maar neemt hij ook graag voedertabletten en ander voer. De planten laat hij overigens met rust.

1 platydoras
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... tatus.html
Familie : Doradidae
Herkomst : Midden Amazone
Lengte vd vis : 22 cm
Min.lengte aquarium : 150 cm
Vreedzame vis die uitstekend met grotere cichliden kan worden samen gehouden. Echt kleine vissen moeten als gezelschap worden vermeden aangezien die eenvoudig als voedsel kunnen worden gezien. Het zijn over het algemeen nachtdieren die zich overdag nauwelijks zullen laten zien. Het aquarium moet worden ingericht met stenen en kienhout zodat schuilplaatsen ontstaan waar ze zich kunnen verschuilen. Het is aan te bevelen om een gedeelte van de bodem te voorzien van fijn zand waar ze zich in kunnen graven. Planten kunnen ook als decoratie worden gebruikt, alleen fijnbladerige planten zullen snel door het gewoel in de bodem vervuilen. Aangezien het dier een grote doorn heeft is het onverstandig om hem in de handen te nemen. Ook vangen met een netje is af te raden.

Het is een gemakkelijke alleseter. Er moet dus voor voldoende variatie op het menu worden gezorgd, waarbij plantaardig voedsel niet mag ontbreken. Droogvoer wordt ook geaccepteerd.

Nou, ik heb 1 en ander aan info alvast voor je op een rijtje gezet, dan kun je zien dat je snel actie moet gaan ondernemen want je hebt een soort van ontvlambare bak gecre�erd, waarin het elk moment erg fout kan gaan.

Ik vind dat je een hele mooie bak hebt! En gelukkig voor de visjes heb je ook aardig wat schuilplaatsen, maar niet genoeg voor zoveel vissen... Ik ben de laatste om jou advies te geven welke vissen je het best kunt houden omdat ik zelf, net als jij ook zulke vergissingen heb gemaakt in het verleden met veel sterfte tot gevolg.

Maar het advies dat ik je wel kan geven is: luister goed naar de mensen hier op het forum die er wel verstand van hebben. Dat scheelt je in de toekomst en hoop ellende en je vissen een hoop stress. Soms komt het misschien allemaal een beetje bot over, maar bijna iedereen hier heeft alleen maar de beste bedoelingen... En onthoud goed dat bijna alle dierenwinkels en ook veel speciaalzaken hun prioriteit leven bij zo veel mogelijk verkopen en hun advies dus vaak niet gericht is op het welzijn van de vissen... Helaas!

ik wist niet dat het zo erg was...ik vind dit echt verschrikkelijk...
Bedankt voor alle reacties en tips!
Ik vraag echt elke keer in de winkel hoe groot een vis wordt en zeg erbij dat ik een aquarium van 1 meter heb...
Lesje geleerd, ik moet het zelf beter opzoeken.
Ik hoop dat ik een goede tweede thuis vind voor mijn visjes, ze verdienen een mooi en gezond leven.

Chanti zei:
2 blauwe spat goerami's
1 gouden goerami
1 dwerggoerami
2 honing goerami's
1 kempvis (man)
3 maanvissen
4 platy's
1 dalmati�r molly (man)
3 balloon molly's
8 kardinaaltetra's
8 vijfstreepbarbeeltjes
10 roze tetra's
5 glasmeervallen
2 paradijsvissen
2 guppy's
1 hemelse pareldanio
1 onbekende danio
1 pleco
1 ancistrus
1 rugzwemmer
5 slangevisjes
2 siamese algeneters
2 ramirezi's
6 corydoras
1 roodkopzalm
1 klauwkikker
1 florida kreeft
2 kwi kwi's
1 platydoras
japonica garnaaltjes
1 appelslak
1 zebraslak

Vrij typische vis verzameling voor een beginner. Dat hier nog geen witte stif uitbraak is geweest verbaasd me enorm.

Ik zou beginnen met de maanvissen weg te geven, da's een tikkende tijdbom. Kies vervolgens of je een paartje gourami's wil houden of liever de mollies en/of wat platies.

Voor midden water hou de kardinaaltjes en de barbelen en eventueel de roze tetra's ook. Voor de bodem hou de ancistrus, plaats een foto van de "pleco" en hou de cories.
De ramirezi kunnen ook blijven als je genoeg schuilplaatsen en planten hebt. De slakken en de garnaaltjes kunnen blijven. De slangenvisjes vangen is vrijwel onmogelijk dus laat die ook maar.

De rest zou ik echt weggeven!

Vind het ook heel rot voor je Chanti.
Dit bewijst maar weer hoe weinig verstand en interesse de verkopers in een dierenwinkel hebben. Ze denken echt alleen aan verkoop.
Ik zou toch nogmaals gaan klagen daar. Neem evt de informatie die je nu hebt over de PLeco, Paradijsvissen, Siamese algeneters, Maanvissen etc mee en wijs hen op deze informatie. Vraag hen hoe een vis die 25 cm wordt, in een bak van een meter zou kunnen passen... En hoe zij erbij zijn gekomen om zo'n combinatie te maken. Wijs hen ook op de verplichting om bij klachten voor een passende oplossing te zorgen. Vraag naar een bedrijfsleider of, als het een winkelketen is, zeg dat je de eigenaar gaat aanschrijven als het niet opgelost wordt.
Ze zeggen altijd dat ze niks terug nemen, maar vaak als je een beetje extra zeurt en meer druk erop zet, dan komen ze toch overstag.
Succes!

Ik ga niet alle schuld op de verkopers schuiven, ik had zelf ook wat meer moeten nalezen...
Je gaat naar een winkel, je ziet een mooie vis en die wil je dan graag hebben.
Mijn vissen komen uit verschillende aquariumwinkels, maar ik vertelde wel steeds welke vissen ik al in mijn aquarium had.
Als iemand op dit forum ge�nteresseerd is in 1 van mijn vissen, mag hij/zij me een seintje geven. Ik geef ze gratis, als ze maar een goede thuis vinden.
De vissen terugbrengen naar de winkel, is ook niet altijd zo'n goede oplossing, ze worden daar dan vaak in een nog kleinere, kale bak gezet.
Ik weet het even niet meer zo goed.
@ Jeroenw: ik heb al 2x witte stip gehad, gelukkig telkens succesvol kunnen behandelen.

Nu weet je in elk geval wel hoe je aan die witte stip komt. En natuurlijk is het deels eigen verantwoording maar een verkoper heeft ook verantwoordelijkheid.
Als ik tapijt ga kopen, is het ook een verkoper die gaat berekenen hoeveel meter die nodig heeft om het te leggen. Dat kan ik ook zelf berekenen maar daarvoor heb je nu eenmaal de service van een winkel. Dat geldt in mijn ogen ook voor een.dierenwinkel of laat ik zeggen Juist voor een dierenwinkel, omdat zij levende wezens verkopen.
Als het tapijt verkeerd berekent is, dan is dat vervelend maar niet onoverkomelijk en er lijd niemand echt onder.
Met diertjes is dit anders.
Dierenwinkels zouden hier een soort van certificaat voor dienen te halen, een soort van zorg certificaat.
Het is niet meer dan normaal dat als je in een winkel werkt, je verstand hebt van de spullen die je verkoopt...
Allerlei winkels verzorgen cursussen voor hun personeel, heb het gevoel dat juist dierenwinkels hier enorm in tekort schieten..

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven, MsFelix.
Dieren worden in deze wereld vaak niet naar waarde geschat, als er maar geld kan verdiend worden...

Leuke bak heb je.
Gelukkig heb je nu prima adviezen gekregen van MsFelix.
Succes met je bak.

Die foto van die rugzwemmer, is dat een eigen foto? Wel een heel gaaf beestje..
Lukt het een beetje, met het verkopen of weggeven van de visjes?
Hou je ons op de hoogte?

@MsFelix: nee, is geen foto van mijn eigen rugzwemmertje. Maar de mijne is minstens even mooi 🙂
Ik krijg veel reacties op mijn vissen, maar mensen haken vaak af door de afstand...
Mijn 6 glasmeervallen hebben ondertussen een nieuwe thuis gevonden, en ik heb waarschijnlijk nog iemand die ge�nteresseerd is in een paar visjes. Wordt nog besproken.
Maar het doet pijn om je visjes mee te geven aan iemand anders...

wat vervelend voor je Chanti dat het zo moet lopen 🙁
maar wel goed dat je er meteen werk van bent gaan maken!
ik ben benieuwd wat je uiteindelijke visbestand gaat worden 🙂

Ik leef met je mee, je hebt zo'n mooie bak, en we herkennen de verkooppraatjes ook wel hier hoor.
Wees maar blij dat je jezelf hier hebt aangemeld, want hoe naar het nu allemaal is, het komt ook weer goed, dus niet ontmoedigd raken hoor.
Ook al kan dit bestand niet, je hebt er wel een vrolijke bak van gemaakt.
Ik moet me soms ook inhouden bij een mooie aquariumwinkel, zoveel moois te zien, dan is het toch vreselijk van zo'n verkoper dat die je van alles aansmeert wat je mooi vind.
Die weet ook wel dat de verleiding groot is om een mooie vis(sen) te kopen.
Sterkte met de verkoop, maar eigenlijk vind ik ook dat de winkel waar je ze gekocht heb, zeker een deel terug moet nemen.
En je geld terug, want het is best een investering.
Succes!

Dank je Astrid j, voor je begrip

Mijn maanvissen,paradijsvissen en siamese algeneters hebben ondertussen ook een nieuwe thuis gevonden. Moeilijk om afscheid te nemen van je diertjes en hopen dat ze goed verzorgd worden...

Chanti ik begrijp je gevoel..
Ik had een prachtig koppel mikrogeophagus altispinosus in mijn bak.. Ontzettend mooi. Mijn profielplaatje is het mannetje die in mijn bak zat.
Alleen bleek mijn bak te klein.voor het temperament van de vissen... Het vrouwtje had echt geen leven in deze bak.
Ik heb ze ook weg moeten geven... En daar heb ik een traan bij gelaten, vond het zo erg...
Maar de gedachte was dat ze het beter zouden krijgen..
En zo moet je eigenlijk blijven denken, in het belang van de vissen.

Ga anders terug naar de winkel, laat hen de info lezen die ik je gegeven heb over de vissen. Vraag hen waarom ze.zulke vissen hebben meegegeven en eis een oplossing.

jij ook bedankt voor je begrip MsFelix!

Ik heb ook een koppel maanvissen af moeten staan, gelukkig aan iemand met een prachtige bak die er goed voor zorgt.
En ik ben ook slecht geadviseerd in de dierenwinkels. Dat lees je hier helaas heel vaak.
Maar, al doende leert men!

Ik vind je bak erg mooi!

Vervelend zeg! En hoewel je altijd zelf op zoek moet naar veel informatie voordat je een dier aanschaft, vind ik eigenlijk wel dat je er van uit mag gaan dat een dierenwinkel weet wat hij verkoopt.
Ik ben zelf opgeleid dierverzorger (helaas nog niet mijn werk van kunnen maken), maar zie veel te vaak dat er mensen worden aangenomen omdat ze opgeleid verkoper zijn en geen dierverzorger. Terwijl wij op, in elk geval niveau vier, de opleiding ook genoeg verkoop technieken krijgen. Maar dan hebben wij ook nog eens een hart voor de dieren 😉

Persoonlijk zou ik niet 1 dwergklauwkikker houden. Dit zijn groepsdiertjes en willen dus liever met meerdere zwemmen.

Desondanks heb je een mooi bakje! Gelukkig krijg je hier alle hulp wat nodig is om de bak hopelijk goed draaiende te krijgen, met geschikte bewoners!

Mndy zei:
Vervelend zeg! En hoewel je altijd zelf op zoek moet naar veel informatie voordat je een dier aanschaft, vind ik eigenlijk wel dat je er van uit mag gaan dat een dierenwinkel weet wat hij verkoopt.
Ik ben zelf opgeleid dierverzorger (helaas nog niet mijn werk van kunnen maken), maar zie veel te vaak dat er mensen worden aangenomen omdat ze opgeleid verkoper zijn en geen dierverzorger. Terwijl wij op, in elk geval niveau vier, de opleiding ook genoeg verkoop technieken krijgen. Maar dan hebben wij ook nog eens een hart voor de dieren 😉

Helemaal mee eens ^__^

Ondertussen hebben verschillende visjes een nieuwe thuis gevonden en heb ik mijn aquarium helemaal veranderd:

5kKPMRkoPk8mlt_vKB3pm3BBVNJGEwKa.jpeg

Zo hallo! dat ziet er niet verkeerd uit :thumbs:

Wauw dat is een hele verbetering! Ziet er stukker rustiger uit zo. Ook een mooie volle bos cabomba heb je daar staan en dat stuk hout heb je heel goed neergezet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan