Wat is er nieuw

Muzrub's 180x60x60 Zuid-Amerika Aquarium

Muzrub

Member
Lid geworden
30 april 2025
Leeftijd
31
Na het voorstelrondje, zal ik ook maar een foto-album starten voor mijn aquarium. Terug van weggeweest na een jaar of 10 uit de hobby, heb ik het nu groter dan ooit aangepakt.

Techniek:
  • 180x60x60 bak (11mm glas)
  • Stalen frame
  • Houten ombouw (door vorige eigenaar gebouwd, door mij opgeschuurd en in de beits gezet)
  • Bijna 3000l/h filtercapaciteit (Oase Biomaster 850 Thermo + JBL CristalProfi e1502)
  • Relatief weinig verlichting (Tetra Lightwave, 1x 990, 1x 830) (5400 lumen samen)
  • Filterzand (0.4-0.8mm)
Het huidige visbestand is als volgt:
  • 12 Hoplisoma Schwartzi
  • 38 Hemigrammus Bleheri
  • 10 Mikrogeophagus Altispinosus
Het plan voor daarbij nog is:
  • 6-8 Pterophyllum Scalare Red Shoulder
  • 1-2 Ancistrus Dolichopterus
En qua planten staat er momenteel het volgende. Ook allemaal Zuid-Amerika:
  • Echinodorus Bleheri
  • Echinodorus Ozelot (kweekvorm, maarja, Zuid-Amerikaans genoeg)
  • Alternanthera Reineckii (Waarschijnlijk te weinig licht, maar we gaan het proberen)
  • Egeria Densa
  • Limnobium Laevigatum
En uiteraard, een aantal foto's van het proces mogen niet ontbreken:

Het aquarium in de marktplaatsadvertentie:

WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.30 (1).jpeg

Klussen aan de ombouw:

WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.30.jpeg

Voor het eerst gevuld (hier nog maar met 1 van de 2 lichtbalken):

WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.30 (2).jpeg

Het aquarium gezien vanaf de bank:

WhatsApp Image 2025-04-30 at 12.15.57.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
De afgelopen weken zijn de eerste bewoners ook geland. Ik ben begonnen met een groepje van 12 Hoplisoma Schwartzi:

WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.31 (3).jpeg

Gevolgd door een groep(je) van 38 Hemigrammus Bleheri:

IMG_8502.jpeg

En vandaag door een groepje van 10 Mikrogeophagus Altispinosus:

WhatsApp Image 2025-05-07 at 22.09.18.jpeg

WhatsApp Image 2025-05-07 at 22.09.17.jpeg

En dan een nieuwe overzichtsfoto (waarop de oplettende kijker zal zien dat de stenenpartij links is vervangen door stenen die qua kleur beter matchen bij de rest):

WhatsApp Image 2025-05-07 at 22.09.17 (1).jpeg

Mooi geheel. Waar haal je zulke stenen?

Mooie bak geworden maar wat bedoel je met 11cm glas?

Haha ja dat vermoeden had ik al hoor :DD

Ik pas het wel even aan voor je overigens.

Prachtig geheel zo👍

De Altispinosus bewonen nu vijf dagen het aquarium, en so far so good, lijkt het. Er wordt wat gestoeid om de rangorde en het territorium te verdelen, maar er wordt ook niet écht gevochten. Er is wat kleine schade aan de vinnen, maar dat is volgens mij van het transport, en ik zie er niks geks bijkomen.

Je merkt wel dat ze minder assertief zijn bij het voeren dan de roodkopzalmpjes bijvoorbeeld, en ik vraag me een beetje af of ze wel genoeg te pakken krijgen. Ze snoepen natuurlijk ook nog het één en ander van de bodem als het er eenmaal ligt, maar dat doen de corydorassen ook, en ook wel wat enthousiaster.

De eerste foto is de meest dominante (en de grootste) van het stel. Op basis van de vinnen en de kleine, scherpe buis zou ik zeggen vrijwel zeker een man. Vraag: Vinden jullie dat het buikje wat ingevallen is? Ik kan het moeilijk inschatten (want dit is de eerste keer dat ik deze soort houd), maar ik heb het gevoel dat dat iets ronder hoort te zijn?

De middelgroten van de groep zijn allemaal redelijk op kleur. Bij de kleinere vissen zie ik nog vrij veel donkere tekening op het lichaam, vooral in de horizontale strepen. Zou dat te maken hebben met de rangorde, of zouden ze na vijf dagen gewoon nog niet helemaal op hun gemak zijn?

WhatsApp Image 2025-05-12 at 16.21.49 (1).jpeg

En hier nog wat meer foto's van de rest van de groep:

WhatsApp Image 2025-05-12 at 16.21.49 (3).jpeg

WhatsApp Image 2025-05-12 at 16.21.49.jpeg

WhatsApp Image 2025-05-12 at 16.21.49 (2).jpeg

Exemplaar op de 1e foto lijkt wat ingevallen te zijn. Bij de anderen is het wat minder te zien. Dat ze nog niet hun kleurenpalet laten zien kan kloppen, ze zitten er dan ook pas 5 dgn in. Probeer wat meer te voeren, verspreid over de dag meerdere momenten of wat meer bij je reguliere voerbeurt. Wel goed kijken of ze eten en alles wordt opgegeten. En mogelijk ook variëren in voeding.

Ik heb zelf -helaas- nog nooit goed ervaringen met die beestjes gehad🙁 ben er totaal denk ik 15 verloren (1x3 en 1x 12) beide keren in redelijk korte termijn.

Ik hoop dat die van jou het beter gaan doen, want het zijn mooie dieren!

Exemplaar op de 1e foto lijkt wat ingevallen te zijn. Bij de anderen is het wat minder te zien. Dat ze nog niet hun kleurenpalet laten zien kan kloppen, ze zitten er dan ook pas 5 dgn in. Probeer wat meer te voeren, verspreid over de dag meerdere momenten of wat meer bij je reguliere voerbeurt. Wel goed kijken of ze eten en alles wordt opgegeten. En mogelijk ook variëren in voeding.
Ik voer nu twee momenten op de dag. Het afgelopen weekend gevoerd met levend voer (Artemia naupliën en witte mug), aangevuld met droogvoer.

Ik denk dat ik iets te zuinig ben geweest met het droogvoer, en heb gisteravond wat meer gevoerd dan ik hiervoor deed, en ik zag het grootste deel van de Altispinosus eindelijk ook wat actiever naar het voer happen.

Dank voor het advies in ieder geval, goed om mijn vermoedens bevestigd te krijgen, dan weet ik waar ik op moet letten!

Je zou ook eens wat mysis of artemia kunnen geven ter variatie, heeft doorgaans ook een hogere voedingswaarde dan bv witte muggenlarven.

Je zou ook eens wat mysis of artemia kunnen geven ter variatie, heeft doorgaans ook een hogere voedingswaarde dan bv witte muggenlarven.
Als je er aan kan komen zwarte muggenlarven

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan