Wat is er nieuw

Naomi's 40L garnalenbakje (blupjes)

• Onderwerp starter Onderwerp starter blupjes
  • Startdatum Startdatum
De nieuwe plantjes 🙂
826625blupjes_0_82_10515_2.jpg

De jonge garnaaltjes hangen graag in de drijfplanten
124138blupjes_0_82_10515_3.jpg

En hier een foto van het garnaaltje met het groene vlekje.
824946blupjes_0_82_groenvlekje.jpg

foto's maken ging niet zo hele goed, ik heb steeds last van weerspiegeling en mijn camera wil niet goed scherpstellen.

blupjes zei:
Ik heb nog een vraag over ��n van mijn garnalen, als dat hier mag.
Er is ��n van de jonge garnalen die een fel groen stukje in zijn lijfje heeft. Het zit net achter het hoofdje, als het ware boven de pootjes. Het lijkt net een stukje eendenkroos wat hij meedraagt. heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
morgen zal ik foto's maken van hoe het bakje er nu bij staat en dan zal ik ook proberen om die garnaal duidelijk op de foto te krijgen.

Klinkt als een eivlek dus helemaal niks ergs hoor!

Lijkt trouwens net bij het plantje van de onderste foto dat daar nog steenwol aan de wortels zit maar kan mis zijn natuurlijk.
En staat de Javaren direct in de bodem?

Ja dat klopt, er zit nog wat steenwol aan twee van de plantjes vast ... niemand heeft mij verteld dat dat er af moest dus heb het bij de kleine lage plantjes maar laten zitten omdat ik anders bang was dat het te veel uit elkaar zou vallen.
de javavaren staat inderdaad direct in de bodem. Ik wil nog steeds graag weten waarom dat niet de bedoeling is want ik begrijp er niks van.

De reden weet ik dus niet maar de wortelstok moet echt niet in de bodem staan.
Je moet ook dat glaswol weghalen want dat kan verkeerd uitpakken als de bewoners ervan gaan eten.

blupjes zei:
de javavaren staat inderdaad direct in de bodem. Ik wil nog steeds graag weten waarom dat niet de bedoeling is want ik begrijp er niks van.

Is nou eenmaal de natuur van zo'n plantje,heeft wortels die zich vasthechten aan oppervlakken van dingen.
Andere planten hebben weer wortels die een netwerk in de bodem (moeten) maken om te kunnen groeien en die doen het dan weer niet op een stuk hout bv.

Ah� zo! Nee dan snap ik het wel. Alleen het probleem is dat de indeling van mijn aqua niet meer klopt als ik de varen aan de steen vastbind. Ik zal even kijken om een kleine steen of stukje hout waar ik hem aan vast kan binden.

je zou hem ook gewoon aan een andere steen kunnen vastbinden en deze op dezelfde plek leggen,
steen wol MOET je echt verwijderen geeft stoffen af waarvan de garnalen dood kunnen gaan, gebeurd ook als ze ervan eten want ze kunnen het niet verteren.

verder ziet de bak er leuk uit!

Dat zou eventueel ook wel kunnen ja! Ik heb al het steenwol eruit gehaald dus dat probleem is opgelost 🙂
Ik ben van plan om binnenkort 10 � 20 garnaaltjes erbij te doen zodat het wat gezelliger word. Ik zie steeds maar 1 volwassen vuurtje, de rest is allemaal baby.

Even een kleine update. Zoals ik al zei, zie ik steeds maar 1 volwassen garnaal. Ik heb het idee dat de rest gesneuveld is, en ik heb geen idee hoe. Verder zijn er wel veel jonge garnaaltjes maar ik zie er toch wel steeds minder. Eerst telde ik voorin de bak steeds rond de 30 jongen, en nu zit ik steeds op 10-15. Ik heb geen idee wat er mis zou kunnen zijn dus misschien dat ik m'n water even moet laten testen.
De eenzame volwassene
787757blupjes_0_82_26515_1.jpg

Gezellig samen eten
679272blupjes_0_82_26515_2.jpg

Ze kunnen zich erg goed verstoppen hoor. leg er anders eens een voertablet of sperzieboon in om zo te kunnen kijken hoeveel erop af komen.
Je bodem is niet ideaal want veel eten zakt tussen de kiezels en daar kunnen de garnalen vaak niet meer bij dan.

Bedankt voor de tip! Ik zal het eens proberen. En klopt, ik heb ook behoorlijk spijt van deze bodem. Ik wil eigenlijk de bruine akadama bodem erin hebben maar ik ben echt bang dat ik het dan helemaal verpest. De garnalen moeten er dan allemaal uit en dat wordt echt een hele klus ookal heb ik er niet zo veel. Al die kleintjes vangen wordt gewoon moeilijk :/ Heeft iemand misschien tips hiervoor?

Ja ze vangen zal niet makkelijk zijn. Daarnaast is je bacteriecultuur dan weg waardoor je misschien een no2 probleem gaat krijgen.

Update!
Het gaat zo z'n gangetje in de bak. Veel jonge garnaaltjes en ik heb ��n van de oudste jongen (die zegmaar bij mij geboren zijn) al met eitjes gezien! De planten groeien mooi door, zeker het drijfspul want dat moet ik echt meerdere keren per week weghalen. Ik heb de javavaren nog steeds in de grond staan. Ik merk wel dat er af en toe zwarte bladeren verschijnen maar er komen ook nieuwe groene blaadjes. Als er zwarte bladeren komen haal ik ze weg. Met de daniotjes gaat het ook goed. Van hen heb ik nog geen eitjes kunnen spotten, maar dat gaat denk ik ook vrij lastig zo op het grind. Ik hoop toch wel dat er ooit kleintjes komen, zou wel leuk zijn. Ik heb net de ruiten schoongemaakt, wat dode blaadjes weggehaald en het een en ander verplaatst. Als alle vliegende deeltjes zijn gaan liggen maak ik even wat foto's.

Ik heb ook nieuwe inrichtingsplannen met de bak. Zo wil ik binnenkort een opplak-achterwand, geheel zwart of met een steenachtige tekening (lekker duidelijk). Ook wil ik de bodem verwisselen want het grind is te grof en ik vind het niet mooi dat het wit is. Ik ben van plan om het bruine aquariumzand van de hornbach er in te doen, mits deze zo donker is als ik hoop. Anders wordt het waarschijnlijk de zwarte. Ik wil de inrichting ook omgooien, ik wil wat meer stenen en planten zodat de daniotjes zich beter op hun gemak voelen en de kans groter is dat er kleintjes komen. Als alles klaar is wil ik nog een stuk of 20 vuurgarnalen erbij kopen.

Maar vanavond dus weer foto's!

En de foto's :

118145blupjes_0_82_262015_2.jpg

Slak en de volgens mij enige overgebleven volwassen garnaal.
395712blupjes_0_82_262015_4.jpg

Slakje
172114blupjes_0_82_262015_1.jpg

Daniotje
147384blupjes_0_82_262015_5.jpg

Update!
Op dit moment ben ik nog steeds behoorlijk ontevreden over de bak. Ik kan niet wachten tot ik genoeg geld heb om de nieuwe planten, bodem en hout te kopen.

Zo als in dit filmpje wil ik het ongeveer inrichten. Lekker veel planten, genoeg schuilplaatsen en voorin een mooi veldje.
https://www.youtube.com/watch?v=DlKnFs8_qF0

Zo'n bakje krijg je niet zomaar.. zal wel met co2-toevoeging zijn, en andere voedingsstoffen, veeeeeeel onderhoud om dat zo mooi te krijgen/houden.

Ik gebruik het gewoon als voorbeeld, zodat ik een beetje weet waar ik wat neer moet zetten. Veel onderhoud wil ik best doen om het zo mooi te krijgen/houden. Ik kan de plantjes die co2 nodig hebben ook vervangen door plantjes die dat niet nodig hebben. Ik wil gewoon een beetje een doel hebben en niet roekeloos bezig zijn zoals ik nu deed. 🙂

Ik heb er ontzettend veel zin in. Vandaag zijn de nieuwe bodem en het stuk spiderwood binnen gekomen. Ik heb toch maar voor de zwarte korreltjes van de hornbach gekozen, ipv de bruine. Het hout is aan het inweken in mijn nieuwe schoonmaakemmer. 🙂 Nu nog plantjes en de bemesting en dan kan ik beginnen!

Ben ook wel benieuwd. Als je aan wat mos kan komen, kun je mooi wat in de gaatjes van die steen proppen. Gaat erg mooi worden en de garnaaltjes zijn gek op mos. 🙂

Gezien je nu al vis en garnaaltje hebt, probeer zoveel mogelijk water te bewaren en het filterje door te laten draaien.

Ik laat hoogstwaarschijnlijk de steen weg, het hout komt daarvoor in de plaats namelijk. Ik ga geen mos doen want dat lijkt me nogal onhandig met het snoeien en baby garnaaltjes. ik hou de twee mosballen wel, en veel fijnbladige planten zodat de garnalen zich wel goed kunnen verstoppen.
de garnalen die ik nu heb ga ik allemaal proberen te vangen, en dan krijgen ze vrijdag een nieuw baasje. De visjes hou ik tijdens de renovatie in een emmer en laat inderdaad dan het filter daarin draaien.
Als de plantjes dan goed zijn gegroeid en ik tevreden ben, komen er 2 � 3 weken later nieuwe garnalen in. Ik hoop dan snow whites te kunnen kopen 🙂

Hou je rekening met onder andere de PH waarde. Dat zwarte zand van Hornbach doet hier niets mee. Dat was bij mij de reden om dit te vervangen voor JBL schrimp soil bruin. Mijn Crystal red bakje kreeg een te hoge PH, ook mede doordat de PH is in de waterleiding al rond de 7,5 zit steeg die naar een PH van boven de 8. Hierdoor had ik veel uitval. Had hier ook dat Hornbach zwarte zand in, wat ik nog steeds wel in mijn overige bakken heb als bodem.

De garnalen die ik op het oog heb worden op kraanwater gehouden, zonder ph verlagende bodem o.i.d. Dus ik ga er vanuit dat het dan goed zal gaan, of is er nog een andere reden?

blupjes zei:
De garnalen die ik op het oog heb worden op kraanwater gehouden, zonder ph verlagende bodem o.i.d. Dus ik ga er vanuit dat het dan goed zal gaan, of is er nog een andere reden?
Dat werd mij ook verteld, dat ze op kraanwater werden gehouden zonder pH verlagende bodem. Ik doe ook enkel kraanwater toevoegen met verversen, maar de bodem stabiliseert de PH weer. Zou even hun water waarden opvragen. Zijn geen goedkope granaaltjes die je wil. 🙂

Is goed, zal ik doen! Ja klopt, ze zijn niet bepaald goedkoop maar ik vind ze echt ontzettend mooi. Ik mocht ze eerst komen bekijken dus dan weet ik ook precies wat ik krijg enz.

Zijn inderdaad erg mooi, maar lijken me geen makkelijke garnaaltjes. 🙂

Klopt, ik wil eerst wel wat beter informeren bij degene waarbij ik ze wil halen. Als het te moeilijk is haal ik rode sakura's.

Ik zal maar weer eens een update plaatsen.
Ik heb de bak zo'n 2 weken geleden helemaal leeg gehaald en schoongemaakt. Allemaal spulletjes besteld voor de nieuwe inrichting, en gewacht tot dat allemaal binnen was. Nieuwe bodem erin, plantjes er in, hout er in (wat nog bleef drijven) et voila! Het was nog niet helemaal klaar, want er waren nog meer achtergrondplanten nodig. De twee dagen na de herinrichting was ik bij mijn vriend thuis. Op de weg terug naar mijn huis achtergrondplantjes gehaald, en toen ik thuis kwam was de bak aardig in de war. Water was troebel, stonk en er lag een vetlaag op. Op de plantjes en op het glas zat een laag slijmerig spul, geen idee wat dit was. Een aantal dingen geprobeerd, filter wat meer omhoog etc. en toen hield het filter er ineens mee op. Nieuw filter gehaald (aqua-flow 100) en de nieuwe plantjes in de bak gezet. De voorgrondplantjes heb ik er uit gehaald, want daar was helemaal niks meer van over. 2 dagen achter elkaar 40% ververst en rommeltjes weggezogen. Het water ruikt nu al beter, de vetlaag is weg en het water is super helder. Er zit nog wel wat van dat slijm op de plantjes en de ramen, maar ik ga er vanuit dat dat vanzelf weg gaat. Tot nu toe doen de planten het nog goed. Vandaag is ook eindelijk het stuk hout helemaal klaar met zinken. Deze dus ook op zijn plaats gezet en dit is het voorlopige resultaat! Als de bak goed blijft draaien, ga ik waarschijnlijk nog een poging doen om een voorgrond veldje te maken.
694598blupjes_0_82_imag8148.jpg

Graag hoor ik wat jullie er van vinden! Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met hoe de anubias op het hout zit. Tips zijn welkom!

Ziet er goed uit hoor.
Misschien mooier als je de bovenste anubias van onder vastmaakt zodat je de wortels van die andere niet meer zo duidelijk ziet bv.
Zaten er nog veel garnalen in je bakje toen je het ging verbouwen?

Goed idee! Zal kijken of dat het wat mooier maakt 🙂
Toen ik alle planten uit de bak had gehaald, zag ik wel meer garnaaltjes dan normaal. Alleen deze waren allemaal nog heel erg jong. Ik heb er helaas maar 12 kunnen vangen, het waren allemaal jonkies, geen volwassene te bekennen.

De voorgrondplantjes die ik had zijn hemanthus callitrichoides. Hebben deze co2 toevoeging nodig? Zo ja, zou dat dan de reden kunnen zijn dat ze na 2 dagen in mijn aquarium al zo goed als dood waren?

Is een plantje dat best wel wat licht en co2 nodig heeft maar na 2 dagen dood is wel heel snel hoor.
Ik kan er ff zo snel niet opkomen wat je dan wel zou kunnen gebruiken maar zou niet voor Hc kiezen.
Dacht dat er ook een makkelijkere variant van dit plantje te koop is maar weet iemand anders misschien de naam wel van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan