Wat is er nieuw

Nemesis garnalen bakje! (Nemesis20)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nemesis20
  • Startdatum Startdatum
N

Nemesis20

Guest
Hey iedereen!

Aangezien er altijd zoveel hulp komt vanuit dit forum dacht ik om maar eens een album te starten over mijn garnalen bakje. Het is momenteel nog in zijn indraaifase dus er zijn nog geen bewoners.

Het plan is om de vuurtjes die momenteel in mijn Home25 zitten om die over te plaatsen naar dit bakje zodat ik de Home25 waar allerlei mis mee is gegaan al van begin af aan helemaal opnieuw kan inrichten tot een nieuw garnalenparadijs.

Zo nu even over dit bakje. Het gaat om een Wave15, 15 liter bakje. Vraag me niet hoe de plantjes heten want dat zou ik niet meer weten. Heb ze gewoon uitgekozen bij de LFS. De filter is een Aquaflow25 van superfish, de thermostaat een VTX 25W van Newa. Ik had er eerst de nanoheather van superfish inzitten maar deze werkte helemaal niet naar behoren.. Ik moest hem op 32 graden draaien tot hij het water aan de 24�C kreeg. Het grind is de Colombo Flora Base.

Temperatuur is ingesteld op 24�C, waterwaardes heb ik nog niet die ga ik over 2 weken nemen wanneer ik voor de eerste keer het water ga verversen en hopelijk tegen dan de garnaaltjes kan overplaatsen.

Genoeg gekletst, hier enkele foto's van het bakje!

nPGKyPfJ9Sq14zAcTbchXjC9rv3qDHwk.jpeg

Leuk ingericht!

Leuk dat je een fotoalbum hebt gemaakt,ziet er goed uit!

Ziet er leuk uit hoor, die inrichting 🙂

Thanks 🙂!

Nog niet veel gebeurd in tussentijd. Het bakje is nog altijd rustig aan het indraaien. Er komt al wel bruine alg op het voorste plantje.
Maar zolang het bij die alg blijft is het niet erg. Die stoort me helemaal niet. Elke week 1 ml profito toegevoegd en 3ml opstart bacteri�n.

Volgende week voor de eerste maal de waterwaardes meten!

Gooi er dan eerst eens wat snelgroeiers in.
Hoeft dan niet mooi te zijn,zorgt wel dat de opstart alg weg blijft.

bruine alg op het voorste plantje.door silicaten.

Ben ik van plan bij mijn ander bakje om er wat snelgroeiers in te zetten maar bij deze ga ik het zo laten.
Als het bij dit beetje bruine alg blijft maakt het mij niet zoveel uit. Het stoort me niet en de garnaaltjes die erin komen gaan dit toch lekker oppeuzelen hoop ik.

Vandaag ga ik even naar de LFS om enkele nieuwe plantjes te halen en de indeling wat aan te passen omdat ik hier niet geheel tevreden over ben.
Waarschijnlijk ga ik voor hygrophila polysperma en wat elodea densa misschien ook wat javavaren en wat mos om op het hout te binden. Ik merk nu wel dat het nodig is om enkele snelgroeiers in hat bakje te hebben die veel zuurstof produceren en stoffen uit het water opnemen.
Het plantje links achter gaat eruit, deze slaat niet echt aan en is aan het verslijmen.

Straks foto's!

Pfieuw wat een dag! Toen ik bij de LFS aankwam zagen de plantjes er echt beroerd uit. De Elodea Densa was aan het verslijmen en zag geel en heel de plantenbak zat vol slakken.. Kortom hier ging ik geen plantjes kopen. Toen naar een andere LFS gereden en damn daar zagen de plantjes er stukken beter uit!

Na veel twijfelen toch gekozen voor deze plantjes:
- Hygrophila polysperma
- Vallisneria soort (die kleiner blijft)
- Javavaren micro (ook deze blijft kleiner)
- Javamos

Alles vastgemaakt en gezet ziet het er nu zo uit:

lNxb3iRpDVa9Bnoir0g1Yjf-b4UlkA4B.jpeg

Vandaag laat ik alles nog even rusten. Morgen voeg ik terug een beetje profito en easycarbo bij. Volgende week voor de eerst maal alle waterwaardes meten want dan draait de bak 4 weken. Als alles dan goed is en de plantjes doen het goed dan ga ik de 5de week mijn bewoners halen. Ik heb het hout zo gelegd dat het eigenlijk een minigrotje vormt 🙂

Btw ik heb nog even een vraag. De polysperma kan deze gewoon getopt worden zodat hij niet meer langer wordt?

Toch nog wat bezig geweest deze morgen omdat ik niet geheel tevreden was. Ik heb het 2de stuk hout met het mos eruit gehaald, dit nam teveel plaats in beslag en zag er enorm bombastisch uit. Het hoge stukje hout is wat naar achter geschoven en ik heb er 2 stenen voor gelegd met was mos opgebonden. Straks wanneer het licht aan is zal ik even wat foto's nemen! Zien of jullie het ook beter vinden 🙂.

Ziet er heel erg leuk uit!
Weet niet of je het al geschreven had,aar wat voor garnaaltjes ga je erin doen?

Tgoh ja eerst was het plan om de vuurtjes die nog in mijn Home25 zitten om die hier in onder te brengen en dan de Home25 volledig opnieuw aanpakken maar de vuurtjes blijven een voor een uitvallen daar. Dus misschien kan ik ze gewoon gratis weg geven aan iemand en hier dan andere garnaaltjes in onder brengen.

Ik zat te denken aan crystal blacks of misschien citroengarnaaltjes. Of zijn er nog mensen met leuke idee�n?

Hier zijn trouwens de foto's van hoe het bakje er momenteel bij staat en hoe het ook gaat blijven. Net een beetje profito toegevoegd en hopelijk slaan de plantjes goed aan zodat ik een van deze weken er bewoners kan in plaatsen. Momenteel voeg ik nog geen easycarbo toe omdat ik de waterwaardes nog niet gemeten heb. Dus heb ook nog geen idee hoeveel CO� het bakje van zichzelf produceert. Dit gaan we zondag weten. Water is ook nog steeds niet ververst, dit gaat pas gebeuren enkele dagen voor ik er garnaaltjes in plaats.

KbTHBrSY902RIaKtt9mBvvK5_X3MS7Ov.jpeg

Gisteren kwam ik thuis van het werk en zag ik hoe de vallisneria het drijfplantje 'vast hielt'. Hij lijkt het echt beet genomen te hebben, wel een grappig zicht 🙂. Dit lost natuurlijk wel onmiddellijk mijn probleem op dat het door heel de bak begon te zweven haha.

Weer even een kleine update. Vandaag ga ik voor de eerste keer de waterwaardes meten in 4 weken. Aan de hand van deze waarden ga ik bepalen of ik de waardes eerst nog even moet bijsturen of dat de vuurtjes kunnen overgezet worden.
De tijd drinkt namelijk want ik heb eergisteren een zwanger vuurtje gespot 😳 en ik zou ze dus graag over gezet hebben voor ze bevalt. Anders zit ik met allemaal klein grut in mijn ander bakje en ik wil dit zo snel mogelijk helemaal leeg halen.

Het belgisch groen groeit goed, sommige vallisneria stekjes doen het ook goed en krijgen al nieuwe uitlopers terwijl anderen geelachtig kleuren en doorzichtig worden.
De javavarens zijn nog hetzelfde gebleven. Het water is in deze 4 weken nog niet ververst, ongeacht de waterwaardes ga ik dit toch morgen voor de eerste keer doen.

Straks weer een kleine update met de waardes en de plannen voor de volgende dagen! Mede ook gevolgd door enkele foto's.

Heb me net een uurtje bezig gehouden met de waterwaardes te meten en dit is het resultaat geworden.

- Temperatuur = 23�C
- PH = 6
- GH = 8
- KH = 1
- NO2 = 0mg
- PO4 = 1mg
- NO3 = Tussen de 25mg en de 35mg
- FE = 0,05mg
- CO2 = 39mg
- NH4 = 0mg
- CU = 0mg

De bodem is PH verlagende bodem vandaag waarschijnlijk deze lage PH waarde. Ik ga morgen wel 20% water voor het eerst verversen dit zal waarschijnlijk de PH wel iets naar omhoog halen. Voor de rest zien de waardes er redelijk uit denk ik. Kan ik morgen na dat ik het water deels heb ververst mijn vuurtjes over zetten naar dit bakje of toch nog maar even wachten? De lage PH kan misschien ook wel de oorzaak zijn van de slecht groeiende vallisneria omdat die liever een PH hebben van rond de 7 dacht ik. Ik ga zowiezo een beetje meer profito toevoegen omdat het ijzer echt laag is en ik redelijk wat CO heb waardoor men plantjes meer verbruiken.

Bakje is nog net hezelfde als de vorige foto's dus misschien wat stom om terug foto's te plaatsen. 🙂

Leuk bakje 🙂

Nemesis20 zei:
Ik ga morgen wel 20% water voor het eerst verversen dit zal waarschijnlijk de PH wel iets naar omhoog halen.
In eerste instantie wel, daarna zal de bodem weer aan de slag gaan met zijn pH-verlagende doel.

Nemesis20 zei:
De lage PH kan misschien ook wel de oorzaak zijn van de slecht groeiende vallisneria omdat die liever een PH hebben van rond de 7 dacht ik.
In mijn beleving is zacht water eerder een probleem voor vallisneria dan een wat lagere pH, maargoed kan natuurlijk ook de combinatie zijn.

Nemesis20 zei:
(...) en ik redelijk wat CO heb waardoor men plantjes meer verbruiken.
In eerste instantie is verlichtingsduur het eerste wat van belang is voor hoe hard planten willen groeien.

Succes!

~ Ivo

Bedankt! 🙂

Daar heb je wel een punt, de verlagende bodem zal hem dan wel terug doen dalen waarschijnlijk.
De verlichting brand nu 9uur, lijkt me voldoende nee? Ik ga de dosis profito een beetje verhogen van 1ml per week naar 1,5ml per week denk ik en zien wat dit met mijn ijzer doet in het water.

Dus de vuurtjes mogen morgen in dit bakje terecht komen? 😛

Tijd voor nog eens een kleine update!

Ik heb ondertussen de vuurtjes al ongeveer een weekje over gezet en ze lijken het hier toch wel naar hun zin te hebben! Gisteren de eerste velletjes gevonden en vandaag een zwanger vuurtje gespot met eitjes! Hier even wat foto's:

uBr4AbebO7gGBZtvHT7M2o-vtZlgdpKZ.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan