Wat is er nieuw

Neocaridina's: voeding algemeen

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Leeftijd
43
Ik lees wel in een hoofdtopic info over voeding van vuurgarnalen.
Maar ik weet nog niet of het vuurgarnalen gaan zijn die ik er ga inzetten (nieuw aquarium), maar zullen wel neocaridina's zijn (gemakkelijk starten).

Wat is nu echt de voeding die ze nodig hebben:
ik ben dus nog mijlenver weg van selecteren en kweken op kleur etc... voor mij ook niet van belang (wil gewoon beweging in het bakje).

Sommige websites geven wel 10-15 verschillende soorten garnalenvoeding. Ik weet het niet meer. Sommigen lijken wel duurder eten te krijgen dan ik 🙂.

Het zijn eigenlijk alles eters die graag restjes opruimen. Je kan gewoon een goede garnalenvoeding kopen die veel merken verkopen en daar bij wat blad geven elke week. Je kan ze Moerbei of brandnetel geven of Catappa bijvoorbeeld. Ook zijn ze hier gek op een gekookte sperzieboon of doperwt. Zorg dat de gh voldoende is ivm verschalen.

"Zorg dat de gh voldoende is ivm verschalen " Hoe weet ik dat het voldoende GH toevoegt?

GH is eigenlijk calcium en magnesium en dat zit al in je kraanwater. Als je wekelijks zo n 15% ververst dan zit dat wel goed in de regel.

Het is altijd handig om even de water waardes op te zoeken bij jouw water leverancier, die rapporten staan gewoon online tegenwoordig. Bij mij is de GH bijvoorbeeld slechts 4 en kun je dus wellicht te zacht water hebben en dien je nog wat mineralen toe te voegen.

ok, het is dus de gh in het water 🙂
Ik was al aan denken dat er GH in de voeding moest zitten, maar hoe kon ik dat nu weten van een brandnetel ofzo.

We hebben allemaal alles moeten leren hoor 😉

maar hoe kon ik dat nu weten van een brandnetel ofzo.
Lijstje maken:
brandnetel (gedroogd)
spinazie (geblancheerd)
bloemkool (gekookt)
courgette (rauw)
pompoen (vers)
Tomaat (rauw, pitjes verwijderen)
Paprika (rauw, pitjes verwijderen)

Dat kan je ze allemaal geven

Het zijn eigenlijk alles eters die graag restjes opruimen. Je kan gewoon een goede garnalenvoeding kopen die veel merken verkopen en daar bij wat blad geven elke week.
En wat is dan een goede garnalenvoeding?

Ja dat is een lastige vraag maar bij bv onlineaquariumspullen verkopen ze diverse merken met "totaal" voer. Zelf koop ik vaak een paar soorten en maak dat wat fijn en mix dat dan. Doordat je het wat fijn maakt hebben jonge garnaaltjes ook gelijk wat voer wat ze makkelijk kunnen pakken.

Divers voedsel is goed voedsel.

Klopt maat wat me hier opviel is dat je met wat blad minder uitval hebt. Of de uitval is toeval geweest toen ik minder blad gaf maar volgens mij zijn er meer leden met deze ervaring.

op shrimpsonly.be zie ik dat je kan kiezen tussen pasta, sticks en op jullie link van onlineaquariumspullen.nl snowflakes.
1) wat zijn de voor- en nadelen van zo'n pasta?
2) wat zijn de voor- en nadelen van zo'n sticks?
3) wat zijn de voor- en nadelen van zo'n snowflakes?
4) soms lees ik dat jullie het in een schaaltje doen. Maar hoe gaat dat met zo'n vlokkenvoer? Eens je dat schaaltje eruit neemt, die vlokken erin en dan terug in het aquarium, dan vliegen die vlokken toch in het rond door de stroming...niet?

gr

Vlokken zullen drijven en die gaan gelijk omhoog. Nu heb je voor garnalen in de rgel zinkend voer maar ik gebruik geen schaaltjes meer want ze pakken het eruit en gaan alsnog er de hele bak mee door.

Hier nog info over?
1) wat zijn de voor- en nadelen van zo'n pasta?
2) wat zijn de voor- en nadelen van zo'n sticks?

Nadeel vindt ik het aanmaken van de pasta maar ja dat is persoonlijk. Sticks zinken gelijk en dat vindt ik wel weer een voordeel.

Wat bedoel je met aanmaken pasta?
Ken dat echt niet sorry.

Het is een soort poeder en dat moet je aanlengen met wat water en die pasta kun je dan bv op een stukje hout of steen smeren. Zo doe ik dat tenminste.

ok duidelijk, dan skippen we de pasta (lijkt me in het begin nogal een gedoe) en worden het sticks

• Leuk
Waarderingen: Brem
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan