Wat is er nieuw

Net opgestarte bak

Wimbuut

New member
Lid geworden
18 maart 2026
Leeftijd
39
Hoi allen,

Nu 1 week na de opstart en mijn bak is helemaal wit. Nu weet ik dat dit een algenbloei is maar zo extreem?

Bijlagen

• IMG20260324202511.jpg
    IMG20260324202511.jpg
    931.2 KB · Weergaven: 21
Ja hoor dat kan heel goed. 👍 Je hebt blijkbaar genoeg voedsel rondzweven voor de beestjes.

Het is geen algenbloei, maar bacteriebloei. Dat betekent (inderdaad) dat je genoeg voedsel in je bak hebt voor de bacterien, maar ook dat je nog niet genoeg filterbacterien hebt, om dat te lijf te gaan.

Heb je er zo'n opstartmiddeltje als bacto elixir in gedaan, of doe je dat nog steeds? Dat kan een oorzaak zijn. Bacteriebloei is niet per se ongebruikelijk bij nieuwe aquaria. Je kunt het ook zien bij oudere aquaria als de balans (even) scheef gaat. Je kunt waterwissels doen, maar dat neemt niet direct de oorzaak weg. Het zou vanzelf over moeten gaan - ik zou ook stoppen met middeltjes erin gooien anders dan vloeibare plantenvoeding waar van toepassing. Als het blijft, kun je overwegen om tijdelijk een UV filter te gebruiken.

Je moet maar zo denken: alles wat zich nu aan leven kan opbouwen, is meegenomen. Hoe mistiger het water, des te groter de activiteit. En hoe robuuster het systeem dat zich vormt in je filter. Dus vooral laten draaien zo en dan komt het wel goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan