Wat is er nieuw

Nieuw aquarium

karin

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
41
Onze oudste wil graag een Betta maar deze kan niet in zijn eigen aquarium ivm het huidige vissenbestand.
We willen daarom een klein aquarium in de woonkamer plaatsen. Zelf wil ik graag wat experimenteren met "aquascapen". Dat wil zeggen: mooie planten, steen en hout combineren. Hoogte verschil proberen te maken en wat leren m.b.t bemesten van planten enzo.
Gewoon iets moois er van maken en een beetje oefenen voor het moment dat we een groter aquarium kwijt kunnen.

Een aantal overwegingen waar ik graag advies voor vraag.
Welke bak voldoet aan de volgende wensen?
- Tussen 39 en 50 liter.
- met meubel
- met deksel/afdekplaat ivm springen Betta.
- mogelijkheid voor voerapparaatje voor vakanties
- extern filter mogelijk ivm meer ruimte voor hardcase en planten.

Ik lees dat bij een Betta ook nog wel wat eissen zijn m.b.t. filter/stroming. .
- zijn hier goede tips voor?
- verder nog specifieke Betta tips?

Dan een vraag over de bodem. Wat is jullie mening. Aquasoil? Of zand en dan van die bolletjes of capsules bij de planten?

Ik neem aan Betta splendens en dan een of andere kweekvorm?

Ja en nog concreter, een variant die ze bij de Diebo bij ons in de buurt verkopen 😅.
Ik begreep dat kort vinnig wat activer en duurzamer is dan met hele lange vinnen, maar zal aan het aanbod liggen.

Nog een vraag. In een youtube video zag ik iemand een pompje gebruiken voor de waterwissels. Lijkt me fijn vooral voor het weer vullen, aangezien uit een emmer gieten altijd de hele boel op zijn kop gooit in zo'n klein bakje.
Maar ik verwacht dat je hier mee niet echt kan "stofzuigen"?
Gebruiken jullie dit?

Volgens mij kun je met die pompjes ook het water eruit laten lopen, dan zul je wel zelf net de slang over de bodem moeten gaan. Ik kan ook voorstellen dat dat pompje te snel het water opzuigt waardoor je niet snel genoeg bent om de bodem te ‘stofzuigen’.

Nog even een vraag over het aquarium.
Ik overweeg nu dus een dernerle scaper 55 L met afdekklep.

Begrijp dat de meningen een beetje verschillen over of de afdekklep echt nodig is bij een Betta, maar voor de verdamping (en rondvliegende speelgoed/papieren vliegtuigjes) wellicht ook wel een goed idee.
- De lamp op dit aquarium vind ik niet zo mooi (grijs zilver). Ik zag in de winkel ook wat strakkere zwarte ledlampjes die op de rand wast geknepen zitten. Vond ik mooier. Zou zo'n soort lamp sterk genoeg zijn? Betta wenst niet zoveel licht.
- kun je een voerapparaat op dit aquarium met dekplaat vast maken? Schuif je de deksel dan iets van zijn plaats voor een grotere kier? Want de openingen zijn nu vrij smal. Kun je überhaupt een voerapparaat instellen op zulke kleine hoeveelheden, genoeg voor Betta?
- ik dacht aan een extern filter ivm meer ruimte voor bouwen met stenen/hout/planten. Maar in de LFS vandaag zag ik dat je dan allemaal buizen over en langs je glas krijgt. Dat vind ik mogelijk nog lelijker dan zo'n filterpomp in de hoek, die je mogelijk nog achter wat stenen weg kan werken en 1 stroomkabels in het zicht.

t is net waar je je aan storen gaat. Ik heb ook een open bak staan met extern filter, en heb daar RVS in- en uitstroom op aangesloten. De verwarming hangt horizontaal achter in de bak, met aan de achterkant van t glas zwarte folie waardoor die verwarming niet opvalt. Als lamp heb ik er een Chihiros LED boven.

IMG_0429.jpegIMG_0428.jpeg

Dank voor beide reacties.
- ( Hoe) werkt de smartfeeder in dit geval met de dernerle en afdekplaat? Kan deze het voer door de kier (nog geen centimeter) laten vallen?
- In de LFS zag ik ook die pijpjes aan de zijkant. Kunnen ze ook aan de achterkant van het aquarium? Dus tussen muur en aquarium. Dan valt het geheel wat minder op.

Dank voor beide reacties.
In de LFS zag ik ook die pijpjes aan de zijkant. Kunnen ze ook aan de achterkant van het aquarium? Dus tussen muur en aquarium. Dan valt het geheel wat minder op.
ja hoor, je kunt ze plaatsen waar je wilt. Voor, links, rechts of achterkant..

( Hoe) werkt de smartfeeder in dit geval met de dernerle en afdekplaat? Kan deze het voer door de kier (nog geen centimeter) laten vallen?
Volgens mij is de bijbehorende scaper afdek plaat van glas met ergens een klein rond gat, het is dus afwachten of dit gat voldoende groot is voor de te kiezen automaat, kan dus ook lastig worden om te positioneren op deze plek

Een DIY afdekplaat van acrylglas met uitsparing op de juiste plek is dan handiger voor de vakanties, daarbuiten weer de strakke glazen platen

Veel opstijgend vocht en voederautomaten is ook geen goede combinatie als de uitwerp vlak boven het gat zit, voeder kan blijven plakken in automaat of randen gat, test dit dus vooraf uit gedurende de te verwachten vakantie periode

Laatst bewerkt:
Hoe lang zijn jullie vakanties? Een weekje niet voeren moet naar mijn idee ook kunnen.
Of je maakt voer klaar voor de mensen die misschien je rolluiken open en dicht doen en plantjes water geven. Vouw je kleine envelopjes, doet daar een dagportie voer in en laat ze dat af en toe geven.
Dan krijgt zo'n Betta ook nooit teveel en blijft de waterkwaliteit normaal gesproken goed.
De doorsnee oppas wil anders nog wel eens teveel voeren.

@ tutorial Ja klopt er zit een rond gat in het midden van de plaat. Beetje de grote van een rijksdaalder.
Maar dan zou je het apparaatje dus op de plaat moeten leggen. en niet vastklikken
@ Nicole zomervakantie wel minimaal 2 tot 2,5 week. De plantjes 1x per week durf ik nog wel te vragen, maar dagelijks langskomen om te voeren vind ik wellicht wat veel gevraagd.
In aquarium van zoon gooien we 1 zo'n rood staafje en daarmee overleven zijn visjes het wel 2,5 week mee. Maar geeft wel troep en wilde deze bak alg vrij proberen te houden 😅

Laatst bewerkt:
@ tutorial Ja klopt er zit een rond gat in het midden van de plaat. Beetje de grote van een rijksdaalder.
Maar dan zou je het apparaatje dus op de plaat moeten leggen. en niet vastklikken
@ Nicole zomervakantie wel minimaal 2 tot 2,5 week. De plantjes 1x per week durf ik nog wel te vragen, maar dagelijks langskomen om te voeren vind ik wellicht wat veel gevraagd.
In aquarium van zoon gooien we 1 zo'n rood staafje en daarmee overleven zijn visjes het wel 2,5 week mee. Maar geeft wel troep en wilde deze bak alg vrij proberen te houden 😅
Algen ga je sowieso krijgen, komt wel weer goed maar hoort er in het begin wel bij.
Je hoeft ook echt niet elke dag te voeren, al het onopgegeten voer kan voor een explosie aan alg en/of slakken zorgen.

Qua aquarium geen ervaringen. Ik heb zelf nu een cube 60 en volgende week wordt die vervangen voor een "shallow". Ik heb daar een lominie asta 20 met dimmer voor besteld. Prima lamp. Daarnaast een oase filtosmart 100 thermo. Heb je alleen de inlaat en uitlaat van het filter want de verwarming zit in het filter.

Ik weet niet hoe dichtbij je woont maar ik heb nog een inline verwarming die je mag hebben als je wil. Die installeer je op de inlaat(als ik het me goed herinner) van het filter, zie je hem ook niet in je bak.

Algen ga je sowieso krijgen, komt wel weer goed maar hoort er in het begin wel bij.
Je hoeft ook echt niet elke dag te voeren, al het onopgegeten voer kan voor een explosie aan alg en/of slakken zorgen.

Qua aquarium geen ervaringen. Ik heb zelf nu een cube 60 en volgende week wordt die vervangen voor een "shallow". Ik heb daar een lominie asta 20 met dimmer voor besteld. Prima lamp. Daarnaast een oase filtosmart 100 thermo. Heb je alleen de inlaat en uitlaat van het filter want de verwarming zit in het filter.

Ik weet niet hoe dichtbij je woont maar ik heb nog een inline verwarming die je mag hebben als je wil. Die installeer je op de inlaat(als ik het me goed herinner) van het filter, zie je hem ook niet in je bak.
Wat een aardig aanbod! Ik ga me nog even wat verder verdiepen in de techniek 🙂. Ik vond het in de LFS toch niet zo mooi met al die buizen over de rand. Zag er ook wat vies uit hier en daar, met aanslag in de buizen. Maar als het aan de achterkant kan en met een zwarte achterwand dan valt het wellicht mee. Al lijken de buizen wel weer breder dan de kieren die de afdekplaat openlaten, dus ook dat nog even uitzoeken.

Wat een aardig aanbod! Ik ga me nog even wat verder verdiepen in de techniek 🙂. Ik vond het in de LFS toch niet zo mooi met al die buizen over de rand. Zag er ook wat vies uit hier en daar, met aanslag in de buizen. Maar als het aan de achterkant kan en met een zwarte achterwand dan valt het wellicht mee. Al lijken de buizen wel weer breder dan de kieren die de afdekplaat openlaten, dus ook dat nog even uitzoeken.
Het nadeel van buizen aan de achterkant is de mate waarin dat praktisch is; vooral als je met glazen in/uitlaten wil werken (breekbaar). Je hebt overigens ook de grijze slangen van chihiros, die zijn niet doorzichtig en dus zie je het vuil niet. Wat ook weer een nadeel an sich is, want dan heb je geen actieve reminder dat je ze moet schoonmaken. Maar, die heeft Diebo wel in 't assortiment. Either way is extern filter met de dekplaat van de dennerle bakjes een uitdaging. Het gat in het midden dat je eerder noemde, is voor je vinger om de dekplaat op te tillen; daar kun je geen filterslang door stoppen (zit ook teveel in 't midden daarvoor).
Ik heb zelf de combo dennerle cube met een betta gehad zonder dekglas en dat ging prima. In een 20-30l bakje kún je het interne 'eckfilter' van Dennerle overwegen, maar voor een beginner raad ik het niet aan. Ecosysteem daarmee in balans krijgen is uitdagend. Zelf vond ik de Dennerle Scaper Flow (hang on back filter) erg fijn in zo'n 30 liter bakje. Geeft precies genoeg stroming maar niet teveel en je kunt er echt aardig wat filtermateriaal in kwijt, wat helpt met een ecosysteem.
Diebo zit voor mij trouwens ook in de buurt; als je graag hebt dat iemand met je meekijkt wat voor jullie kan werken, zonder verkoopargument, stuur gerust een PB. Kom vaak zat bij Diebo dus dat kunnen we dan vast wel combineren.

Het nadeel van buizen aan de achterkant is de mate waarin dat praktisch is; vooral als je met glazen in/uitlaten wil werken (breekbaar). Je hebt overigens ook de grijze slangen van chihiros, die zijn niet doorzichtig en dus zie je het vuil niet. Wat ook weer een nadeel an sich is, want dan heb je geen actieve reminder dat je ze moet schoonmaken. Maar, die heeft Diebo wel in 't assortiment. Either way is extern filter met de dekplaat van de dennerle bakjes een uitdaging. Het gat in het midden dat je eerder noemde, is voor je vinger om de dekplaat op te tillen; daar kun je geen filterslang door stoppen (zit ook teveel in 't midden daarvoor).
Ik heb zelf de combo dennerle cube met een betta gehad zonder dekglas en dat ging prima. In een 20-30l bakje kún je het interne 'eckfilter' van Dennerle overwegen, maar voor een beginner raad ik het niet aan. Ecosysteem daarmee in balans krijgen is uitdagend. Zelf vond ik de Dennerle Scaper Flow (hang on back filter) erg fijn in zo'n 30 liter bakje. Geeft precies genoeg stroming maar niet teveel en je kunt er echt aardig wat filtermateriaal in kwijt, wat helpt met een ecosysteem.
Diebo zit voor mij trouwens ook in de buurt; als je graag hebt dat iemand met je meekijkt wat voor jullie kan werken, zonder verkoopargument, stuur gerust een PB. Kom vaak zat bij Diebo dus dat kunnen we dan vast wel combineren.
Dank voor de reactie! Deze on back filter kan dan waarschijnlijk ook alleen zonder de afdekplaat. Begrijp ik dat juist?

Alhoewel...ik lees nu dat er een kortere afdekplaat bestaat die 2 cm meer open laat aan de achterkant. Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Dank voor de reactie! Deze on back filter kan dan waarschijnlijk ook alleen zonder de afdekplaat. Begrijp ik dat juist?
Graag gedaan en ik verwacht idd dat die niet past met de dekplaat. Als je per se een combi wil van dekplaat met extern filter, wat ik me overigens prima kan voorstellen, kom je met een stuk plexiglas ook een aardig eind natuurlijk.

Ik lees nu dus dat er een verkorte afdekplaat bestaat. Juist voor deze externe filters. Moeite waard om te onderzoeken.

Ik lees nu dus dat er een verkorte afdekplaat bestaat. Juist voor deze externe filters. Moeite waard om te onderzoeken.
O dat zal; je zal 'm ook los moeten aanschaffen gok ik. Zeker moeite waard om te onderzoeken, maar prijs zou ik wel afwegen tegen de opties van plexiglas/drijfplanten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan