Ja daar was ik zelf ook al bang voor inderdaad, daarom was de keuze al op de hujeta / beani gevallen.
Al zie ik die op marktplaats die al volledig volgroeid zijn en die zijn 20/25cm, ongeveer even groot als de hujeta wordt, maar lees ook wel dat ze 35cm kunnen worden. Aan de ene kant heb ik zoiets van ik kan het proberen en zien hoe het uitpakt, worden ze te groot kan ik ze evt wegbrengen. (Liever niet natuurlijk). Al denk ik persoonlijk dat ze ongeveer net zo groot worden als de hujeta in gevangenschap en dat de 35cm die ik lees meer voor exemplaren in het wild zal zijn.
De bak is 1,60m x 50 x 50, de keuze is op de kleinere bak gevallen omdat mensen die aquariums verkopen op marktplaats niet weten wat ze willen, het ene moment kunnen ze wel brengen dan ineens weer niet, dan staat er dat ze in de buurt wonen moet je ineens naar zoetermeer om het af te halen etc etc
deze bak pastte precies (op de centimeter) in de Mitsubishi Colt van mn opa, en daarmee was het probleem opgelost.
Ik vind het zelf ook erg jammer maar na weken/maanden van zoeken was ik er wel eens klaar mee, ooit komt er een 2m+ bak maar dan lijm ik die zelf wel in elkaar en ga geen moeite meer verspillen aan die waardeloze figuren met al het gelieg en bedrieg op marktplaats. Steeds veranderende prijzen en al dat wispelturige gedoe ben ik helemaal zat.
Heb ook meerdere "vrienden" de deur gewezen omdat ze valse beloftes bleven maken mbt helpen vervoeren/sjouwen/klussen etc. Soms is het mooi geweest en kan je beter door met de mensen die niet liegen en wel komen opdagen als je wat afspreekt.
De mesvis (gymnotus anguillaris) komt er sowieso in, welke snoek-achtigen staat nog open voor suggesties, qua kleur is de boulengerella maculata veeel mooier dan de hujeta / beani maar het is jammer dat de kans redelijk aanwezig is dat ze te groot gaan worden, waardoor ik meer naar de hujeta neig.
Het zijn inderdaad scholende vissen die beste per 4 gehouden worden maar de hujeta, beani en boulengerella zouden wel prima samen scholen lees ik op meerdere plekken online. misschien is het een idee om 1 enkele (of paartje) boullengerella te proberen met een hujeta en een beani samen, om zo een gemixt schooltje te krijgen? Om zo de bak inhoud iets lager/kleiner te houden dan met een complete school boullengerella.
Ik denk er allemaal nog even over na, en ook over de toekomst want een grotere bak komt er ooit zeker nog wel maar ik zal even moeten bedenken of dat op tijd gaat zijn voor (als) de vis echt te groot wordt.
Gelukkig heb ik alle tijd erover na te denken.
Wel twijfel ik of ik niet alvast de enkele hujeta koop die hier in de aquariumwinkel zit, ziet er goed uit en is nog jong / klein, en zit veel leven in, dat word pas als de grote bak op zn plek staat uiteraard want die doe ik niet in de 80cm bak.
Wat denken jullie? Gaat het dan toch te krap worden? Of zal het wel gaan? Gewoon proberen of laten?