Wat is er nieuw

Nieuw in de hobby, 2m bak en roofvis?

Heel erg bedankt voor het aanbod maar ik woon in Zaanstad, helaas niet in de buurt, maar ik denk dat ik met de stenen en het hout wat ik nu heb al een heel eind kom hoor

Daar zijn we weer met een kleine update, de 80x40 bak draait inmiddels even, er zitten nu wat kleine garnaaltjes in en ik heb gisteren mijn aller eerste vis gekocht.

Het is de gestipte bulldog pleco (L187A) geworden en een B / gestreepte komt er ook binnenkort bij zolang de vis het goed blijft doen natuurlijk. Ik heb wel vernomen dat deze soms kleine garnaaltjes eten dus we zien wel hoe lang het goed gaat in de kleinere tank, de bedoeling was sowieso om ze uiteindelijk naar de grote tank te verplaatsen.

Ik heb zojuist voor de 2e keer een water wisseling gedaan, waarschijnlijk was nog niet erg nodig want ik heb er een flinke filterpomp in staan van ik dacht 1000L per uur, maar het kan natuurlijk geen kwaad. Morgen ga ik de watten van de pomp eens uitspoelen.

voor de grote bak heb ik een 2000L filterpomp maar kwam er na aanschaf (via marktplaats) pas achter dat de buis die de binnenste delen met elkaar verbind is aangevreten of afgesleten, deze dremel ik eruit en vervang die met een nieuwe pvc buis.

Dan moet ik nog wat filtermateriaal kopen maar dat komt helemaal goed, ik heb nog een deel over van de andere pomp (die tot de nok toe vol zit) en kan er evt een deel van in de andere pomp overzetten om zo tijdelijk toch filtratie te hebben.

Ook heb ik een kast opgehaald die als basis gaat dienen voor het onderstel van het aquarium, hierin komen een aantal houten balken of stalen buizen ter versteviging, ik ga nog een werkblad halen bij de Gamma of praxis en heb nog een rol materiaal van een ondervloer om er tussen te stoppen.

Voor nu even 1 foto als preview tot de grote bak op zn plek staat met de kleinere ernaast, misschien volgt er nog een kleine update maar ik verwacht bij de volgende wel wat meer te kunnen laten zien.

Helaas is de kwaliteit van mijn telefooncamera niet geweldig dus voor nu zal dit even moeten voldoen.

Voor zover leven alle garnalen nog op 1 na maar die was al ouder dus misschien dat het puur ouderdom / pech is geweest, ze vermaken zich vooral met stronk hout die voor de 1,60 bak bedoeld is dus daar gaat een goede vervanger voor moeten komen als die staat.

Nu weer even verder zoeken naar een oude heksenketel om de lavastenen in te koken, mochten hier nog oude heksen zitten met een ketel in de aanbieding hoor ik het graag haha, groetjes en een fijne avond

Bijlagen

• IMG_20250503_172038_899.jpg
    IMG_20250503_172038_899.jpg
    2 MB · Weergaven: 14
Jammer van de kapotte pomp, maar zo te lezen ben je aardig handig. Gaat vast goed komen. Dat vind ik het voordeel en meteen het nadeel van deze hobby: je blijft bezig.

• Leuk
Waarderingen: M075
Jawel hoor gaat helemaal goedkomen tot nu toe spreek alles redelijk voor zichzelf qua werking vd pomp, normaal ben ik meer bezig met (2t) scooters en motorscooters dus dan is dit tot nu toe vrij simpel. Met vele dank aan alle hulp die ik krijg natuurlijk

Nu weer even verder zoeken naar een oude heksenketel om de lavastenen in te koken, mochten hier nog oude heksen zitten met een ketel in de aanbieding hoor ik het graag haha, groetjes en een fijne avond
Soms lees ik geluiden dat je dit beter niet kan koken met het oog op ontploffen van de steen maar soms lees je ook dat dit onzin is. Ik denk dat overgieten met bijna heet water voldoende is.

Oh dat is wel handig om te weten haha.

ik was wel van plan om het buiten op een vuurtje te doen in plaats van binnen, maar als met heet water overgieten voldoende is zet ik de kraan/tuinslang op zn heetst en ga ik zometeen alvast aan de slag

Toch nog even een foto'tje van de garnalen kunnen schieten gisteravond, het glas is van buiten nog wat vies maar dat ga ik vandaag of morgen ook nog even regelen.

Ook heb ik vandaag de stenen afgespoeld met heet water ze liggen nu in de badkamer te drogen.

En het blad van de kast waar alles op moet heb ik met 10cm ingekort in de hoop dat ie via de deur / trap omhoog kan, zo niet zal ie door het raam moeten of de kast zelf 40cm inkorten en boven weer in elkaar flansen. Vanavond weer ik meer als ik hulp heb met naar binnen sjouwen, in je eentje is het helaas net niet te doen om hem de drempel op te krijgen.

Bijlagen

• IMG_20250504_221509_673.jpg
    IMG_20250504_221509_673.jpg
    3 MB · Weergaven: 14
Prachtige vis hoor John maar als ik voor de Pike characin ga dan wordt het waarschijnlijk deze soort:
Boulengerella maculata ( snoek zalm / roofvis)

https://link.marktplaats.nl/m226303...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Ik zoy boulengerella afraden. Zelfde geld voor odoe.

Het zijn vissen van 30cm die in groepen leven. Minimaal 4 zou ik aanraden.
Helaas is dat te groot voor 1,6m. In een 2 meter bak zou boulengerella net misschien kunnen. (Aangeraden is 2,4mx90cm )
Door een 1,6m bak te kiezen ipv 2 m zijn je opties voor roofvissen erg verminderd. Het is wel mogelijk maar ik zou kijken naar vissen onder de 20cm liefst meer rond de 10 a 15cm.

Hejuta beani is meestal meer rond de 15cm met uitschieters van 20cm. Dat zou ik dan eerder aanraden in 1,6m.

Hoe breed is de bak?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Ja daar was ik zelf ook al bang voor inderdaad, daarom was de keuze al op de hujeta / beani gevallen.

Al zie ik die op marktplaats die al volledig volgroeid zijn en die zijn 20/25cm, ongeveer even groot als de hujeta wordt, maar lees ook wel dat ze 35cm kunnen worden. Aan de ene kant heb ik zoiets van ik kan het proberen en zien hoe het uitpakt, worden ze te groot kan ik ze evt wegbrengen. (Liever niet natuurlijk). Al denk ik persoonlijk dat ze ongeveer net zo groot worden als de hujeta in gevangenschap en dat de 35cm die ik lees meer voor exemplaren in het wild zal zijn.

De bak is 1,60m x 50 x 50, de keuze is op de kleinere bak gevallen omdat mensen die aquariums verkopen op marktplaats niet weten wat ze willen, het ene moment kunnen ze wel brengen dan ineens weer niet, dan staat er dat ze in de buurt wonen moet je ineens naar zoetermeer om het af te halen etc etc

deze bak pastte precies (op de centimeter) in de Mitsubishi Colt van mn opa, en daarmee was het probleem opgelost.

Ik vind het zelf ook erg jammer maar na weken/maanden van zoeken was ik er wel eens klaar mee, ooit komt er een 2m+ bak maar dan lijm ik die zelf wel in elkaar en ga geen moeite meer verspillen aan die waardeloze figuren met al het gelieg en bedrieg op marktplaats. Steeds veranderende prijzen en al dat wispelturige gedoe ben ik helemaal zat.

Heb ook meerdere "vrienden" de deur gewezen omdat ze valse beloftes bleven maken mbt helpen vervoeren/sjouwen/klussen etc. Soms is het mooi geweest en kan je beter door met de mensen die niet liegen en wel komen opdagen als je wat afspreekt.

De mesvis (gymnotus anguillaris) komt er sowieso in, welke snoek-achtigen staat nog open voor suggesties, qua kleur is de boulengerella maculata veeel mooier dan de hujeta / beani maar het is jammer dat de kans redelijk aanwezig is dat ze te groot gaan worden, waardoor ik meer naar de hujeta neig.

Het zijn inderdaad scholende vissen die beste per 4 gehouden worden maar de hujeta, beani en boulengerella zouden wel prima samen scholen lees ik op meerdere plekken online. misschien is het een idee om 1 enkele (of paartje) boullengerella te proberen met een hujeta en een beani samen, om zo een gemixt schooltje te krijgen? Om zo de bak inhoud iets lager/kleiner te houden dan met een complete school boullengerella.

Ik denk er allemaal nog even over na, en ook over de toekomst want een grotere bak komt er ooit zeker nog wel maar ik zal even moeten bedenken of dat op tijd gaat zijn voor (als) de vis echt te groot wordt.

Gelukkig heb ik alle tijd erover na te denken.

Wel twijfel ik of ik niet alvast de enkele hujeta koop die hier in de aquariumwinkel zit, ziet er goed uit en is nog jong / klein, en zit veel leven in, dat word pas als de grote bak op zn plek staat uiteraard want die doe ik niet in de 80cm bak.

Wat denken jullie? Gaat het dan toch te krap worden? Of zal het wel gaan? Gewoon proberen of laten?

Ik heb de indruk dat er een paar dingen door elkaar lopen bij je:
Filtering bepaalt het aantal van vissen dat je kunt nemen. Het bakformaat bepaalt of een bepaalde soort wel of niet in je bak kan.
Als je dus het idee hebt, dat je teveel vis hebt/ wilt voor je bak, kun je overwegen om er een extra filter op te zetten. Of zelfs aan een bioloog denken.

• Leuk
Ik zou ze niet combineren. Ten eerste boulengerella wilt graag zuurstof rijk water en speciale condities. Mesvis wilt juist tegenover gestelde en liever rustig water. Ten tweede wordt boulengerella te groot. Ook zit er een sociaal aspect aan groepsvissen en denk ik niet dat andere soorten het sociale kunnen opvullen zelfs al zouden ze samen scholen.

gymnotus anguillaris Ga je denk ik echt niet vinden. Wat ze wel heel soms verkopen is Gymnotus pedanopterus. Vaak worden die verkocht als g, anguillaris.
Als je ze kan vinden zou jij mij dan willen laten weten waar. Misschien neem ik er zelf ook een. 🙂

Btw pas op dat je niet per ongeluk Gymnotus tigre koopt. Die worden nog groter en zou ik afraden mocht je andere vissen erbij willen houden. De jonkies lijken erg op andere gymnotus soorten en worden soms door elkaar gehaald in winkels. G. Tigre wordt echter 50cm.

Bedankt voor de tips, ik doelde met teveel vis in een bak meer op de ruimte die ze nodig hebben inderdaad. Ik heb nu een 2000L filterpomp die ik ga gebruiken en zit inderdaad aan een bioloog te denken voor in de nabije toekomst, maar ik moet even wat knaps tegenkomen voor weinig, komt wel goed.

De gymnotus anguillaris is te krijgen via heevis.nl maar verder ben ik ze nog niet tegengekomen, de pedanopterus is ook zeker een mooie(re) uitziende soort maar schijnt nogal aggressief te zijn tegenover medebewoners. Ik zal er zeker op letten dat ik de goeie heb gekregen, helaas is er geen foto beschikbaar, ik heb het gevraagd via de mail, zij hebben de vis zelf niet op voorraad maar kunnen hem wel bestellen. Het is een beetje een risico natuurlijk maar ik ga er wel vanuit dat het goedkomt.

Ik hou het dan maar op de hujeta / beani (2 van elk? 4 totaal) samen met 1 gymnotus anguillaris.
misschien de L187A en L187B erbij als ze wat groter zijn, en anders komen die uiteindelijk in een andere bak mochten ze toch achter de garnalen/guppen aan gaan.

Alvast een kleine preview van de kast waar de 80cm bak achteraan komt, ik ben bijna klaar met verstevigen en verwacht morgen de bak te plaatsen.

Bijlagen

• IMG_20250506_125304_679.jpg
    IMG_20250506_125304_679.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 8
Bij deze: de bak staat!

Nu een paar cm water erin gedaan om te checken op evt lekken en eerst even schoongemaakt aan de binnenkant.

De kast krijgt nog wat extra balkjes als versteviging maar die moet ik eerst nog even zien te vinden. (Ik heb het ergens bewaard weet ik zeker) de plankjes erachter wil ik leeghalen en wat kleine kweekbakjes op zetten.

Er zit een ondervloer zeil onder, een stuk of 10 dubbel gevouwen lagen, ik ga er vanuit dat dit wel moet voldoen.

Als dit allemaal goed gaat dan wil ik morgen de grot fundering er in lijmen en misschien het zand al (deels) leggen, in en rondom de grot komt zwart aquariumzand van de Hornbach 0,4-0,8mm en buitenom wil ik bruin/rood achtig zand nemen van ongeveer dezelfde dikte.

Bijlagen

• IMG_20250508_131854_585.jpg
    IMG_20250508_131854_585.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 8
Kon het toch niet laten en heb de bodem alvast gelegd en de houten stronk ook alvast onder de stenen geklemd zodat ie mooi onder blijft. Van de week haal ik het meeste water er weer uit om de grot te fixeren.

En ook eens even flink opruimen want wat een bende wordt het zo als je "even" bezig bent.

De balk vooraan is niet erg sierlijk maar wordt waarschijnlijk vervangen door 3 stalen balken om het gewicht wat mooier te verdelen.

Dit was hem voor vandaan tot de volgende
IMG-20250508-WA0018.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan