Wat is er nieuw

Nieuwe garnalen spartelend op de rug!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Linde
  • Startdatum Startdatum
L

Linde

Guest
Beste allen,

Ik heb gisteren 15 vuurgarnaaltjes gekocht.
Gedurende verschillende uren heb ik ze laten wennen (zakje in het water en om het kwartier/halfuur een aantal ml aquariumwater toegevoegd).
Het kweekbakje waar ze nu inzitten in volledig gevuld met water uit m'n riparium welke al enkele jaren goed draait (ook nog nooit problemen gehad met de vissen/slakken die erin zitten.
Nu liggen ze allemaal op hun rug liggen te spartelen.

Wat kan dit zijn?

p.s. Ik heb zojuist al 50% van het water ververst.

slechte waterwaardes lijkt me..... heb je het water getest?

En wat bedoel je met kweekbakje? zo'n drijvend bakje?? Dat vervuilt erg snel en heeft ook geen goede doorstroming, dus zulke dingen nooit gebruiken. Als je een kweekbak bedoelt (een klein aquarium) is het een ander verhaal.

Waar zitten ze nu in? temperatuur? Filter? waterwaardes?

Ik heb het water nog niet getest, aangezien de vissen (in hetzelfde water) het nog steeds uitstekend doen.
Ik zal nu gaan testen.

Ik bedoel echt een kweekbak (+- 20l)

De verwarming stond op 19/20�C, dit heb ik nu verhoogd naar 22�C.

Als filter zit er alleen een klein pompje in om het water in beweging te houden. Ik was van plan om nog een sponsfilter in elkaar te zetten en tot die tijd elke dag water te verversen.

De temp is wel goed hoor met 20 graden. Ik denk toch dat er ergens iets met de waarden niet goed is gelet op het gedrag. De garnalen kunnen veel minder hebben dan je vissen hoor.

Heb je ook planten nieuw in dat bakje want bij een vergitiging kunnen ze dit gedrag ook laten zien namelijk.
Nieuwe plantjes altijd enkele dagen voorweken in een emmer en dat dagelijks verversen.

Ik heb de verwarming dan toch weer op 20�C gezet.

's Avonds deden de garnaaltjes het nog prima (23u), dat vind ik zo vreemd.

Er zitten geen nieuwe plantjes in. Enkel een beetje mos dat al meer dan een jaar in m'n riparium zit.

De waardes zijn:

PH 7.5-8
NO3 10 mg/l
PO4 < 0.5 mg/l (niet meer verder getest met verdund water)

ER zijn meer waterwaarden,he.

Ammoniak?

Linde zei:
Ik heb het water nog niet getest, aangezien de vissen (in hetzelfde water) het nog steeds uitstekend doen.

Net wat andere John al aangaf zijn vissen niet te vergelijken met garnalen en vele malen gevoeliger.

Er missen ook nog een paar andere waarden wat Bertus al aangeeft.

Heb je hout in de bak of andere dingen zoals ornamenten met verf oid?

Mijn excuses, ik weet dat er nog vele andere waarden zijn, maar ik heb niet de mogelijkheden om deze nu te testen.
In mijn riparium zit wel een achterwand, hout en wat mos, maar niet in de garnalenbak.

De garnalen zien er nog altijd hetzelfde uit.

Ondertussen heb ik al meerdere keren het water voor 50% ververst, nu zouden alle eventuele schadelijke stoffen eruit toch moeten zijn?

Ja,tenzij er in het ververs water iets zit.uit de kraan.

Ja of dat er iets in de bak zit dat toch wat stoffen afgeeft. Kun je een foto plaatsen?/
Hoe hoog is je no2 eigenlijk? Het is vooral bij garnalen wel belangrijk die no2 in de gaten te kunnen houden. Ik zou haast zeggen dat er iets in de bak moet komen oop wat voor manier dan ook.
Hoe gaat het verder met de garnalen dan??

Zo, we zijn weer een dag verder.
Sommige garnalen zijn overleden, maar de meesten spartelen nog steeds.
1 garnaaltje gedraagt zich volledig normaal (altijd geweest, maar ik dacht dat die 'het' later ook zou krijgen). Deze loopt gewoon rond.
Ik heb daarjuist de garnalen in een glazen bak gedaan (daarvoor plastic), daar dacht ik vannacht nog aan...
Ik ververs alleen nog met kraanwater in de hoop dat dat beter zou zijn.

De NO2 was ook het eerste waar ik aan dacht, maar m'n testje doet het niet meer...

Tja jammer dat je dat niet kunt meten. Als er sprake is van een vergiftiging dan hebben ze het gif denk ik al binnen gekregen .
Ik denk dat je dus even moet afwachten wat de rest gaat doen. Maar ja dit zijn altijd vervelende situaties.

Tja, dat wordt afwachten...
Ik vind het alleen heel vreemd dat 1 garnaaltje het wel goed doet...

Alleszins heel erg bedankt voor het meedenken, ik houd jullie op de hoogte!

Ja daar heb je gelijk in. ik heb ook garnalen hier en vaak is een ziekte enzo moeilijk te herleiden en vast te stellen en overleven een aantal het wel. Soms heb je zomaar uitval bij een groep garnalen terwijl de oorzaak niet te vinden is. Is soms dus erg vreemd bij die beestjes en daarbij komt dat ze behoorlijk gevoelig zijn voor bepaalde stoffen.
Teveel nitraat en fosfaat stellen ze niet op prijs maar jouw waarden moet geen probleem zijn. En Vuurtjes zijn toch eigenlijk de sterkste soort mee.

Wat versta je eigenlijk onder op de rug spartelen? Liggen ze op de rug op de bodem van je bak?

Ja ze lagen op hun rug op de bodem.
Gisterenavond zijn alle garnaaltje overleden.

Ik ga wel nog eens terug naar de LFS (welke normaal een heel goede is), dan kunnen ze alle waarden eens testen.
Ik ben toch benieuwd of daar iets aan te zien is...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan