Wat is er nieuw

Notropis chrosomus 'spawning mop' uit vijver in kweekbak?

Jennifer

New member
Lid geworden
29 april 2025
Leeftijd
36
Sinds kort hebben wij een mooie vijver in de tuin, met daarin sinds een paar dagen een groepje van 10 notropis chrosomus. Omdat ik weinig informatie specifiek over deze vissensoort kon vinden (nou ben ik wel enorm slecht in googlen, dus wellicht heb ik iets gemist), ben ik vragen gaan stellen in ChatGPT. Zo kwam uiteindelijk de suggestie langs om met een spawning mop eieren te verzamelen en die in een klein aquarium uit te laten komen (om later dan weer in de vijver uit te zetten). Het lijkt mij ontzettend leuk om op deze manier de ontwikkeling van de jonge visjes te kunnen meemaken! Nou heb ik heb online allerlei informatie teruggevonden over het gebruik van zo'n spawning mop bij goudvissen en koi, maar niet bij deze kleine visjes. Zou iemand mij kunnen vertellen of het inderdaad mogelijk is? En zo ja, kan ik dan het verhaal aanhouden zoals ik dan bij goudvissen of koi terugvind, of zijn er belangrijke verschillen waar ik rekening mee moet houden?

Bij rainbowshiners wordt vaak een bakje met iets als grind, knikkers of zoiets geplaatst zodat ze hierboven afzetten. Dit bakje kan je er dan zo uithalen en in een ander aquarium laten uitkomen.

Hieronder een voorbeeld.

Bedankt Jelle! Ik verwacht helaas niet dat zoiets werkt in onze vijver, de bodem ligt al vol met een soort poreuze kiezels, dat is dan vast een veel aantrekkelijker plek voor de eitjes, gok ik. Of verwacht je dat het nog steeds wel kans van slagen heeft? Ik hoef natuurlijk niet een hele lading aan visjes te kweken.

Pfoe geen idee eigenlijk. Ik heb ze zelf in een aquarium en kweek er niet bewust mee. Zie ze wel regelmatig bezig en altijd boven de flinke kiezels. Je kan het altijd even proberen en een tijdje dagelijks het bakje eruit halen. Hier staat nog wel een mooi stukje en meer info:
https://aquainfo.nl/artikel/notropis-chrosomus-rainbowshiner/
En deze:
https://endlers.be/rainbow-shiners-notropis-chrosomus/

Een andere optie is om een tijdje een aqua op te zetten en ze daar even in te houden tot je wat jonkies verzameld hebt.

En nog een andere optie is om een bakje in mijn aqua te zetten😅

Bedankt voor de info! Ik voel me wel wat dom. Als ik dit zo lees zijn onze visjes nog niet eens geslachtsrijp, veel te klein nog en te vaal van kleur. Er is er wel één die al mooi blauw is, maar zoals ik nu lees zijn ze dan niet al meteen klaar om zich voort te planten. Met onze eigen visjes wordt het voor nu dus nog even niks lijkt me. Ik zou het nog steeds wel graag willen proberen, dus als je het serieus meent met de derde optie, neem ik even contact op via een PB 😊

Laatst bewerkt:
Tuurlijk. Weet niet of je een beetje in de buurt woont. Mocht t lukken wil ik der ook een paar😅

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan