Lava is een media met een redelijk open structuur omdat het een natuurprodukt is. Als je veel ruimte hebt als een vijver ien wellicht een sump dat een optie maar met beperkte ruimte en grote vervuilers zijn er betere alternatieven en is een natuurproduct als lava alleen passend als je die door een blender gooit.
Gisteravond wezen zoeken naar andere media en valt nog niet mee om een mandje zo vol mogelijk te krijgen en dat valt niet mee.
Siporax ,eheim mech etc blijkt mechanisch/biologisch te zijn en vind de pijpjes te groot en dun . Het gat is te groot IMO voor een potfilter.
Eheim biomech zegt het al: mechanisch/biologisch en zoek biologisch
Eheim substrat pro verpulvert vanzelf en poeier gaat mischien tussen mijn Biohome zitten of filterwatten maar ook niet veel goedkoper als Biohome.
Bioceramax Ultrapro lijkt mij ook super in een sump maar het gaatje in de pijp en de grotere diameter lijkt me iets minder vulling te geven en is duurder als Biohome...en vind er geen reviews van.
JBL Cermec is voorfiltermassa... Micromec heb ik nog wat van in gebruik maar wordt door JBL als voorfiltermassa gebruikt en is spekglad zo weinig poreus is het en net zo duur als Biohome
JBL Sintomec zou mischien wel kunnen maar pijpjes vullen minder goed als staafjes als Biohome
Saechem matrix onregelmatig van afmeting dus mischien minder goede vulling in een mandje en 20euro per liter!
Wellicht heeft de Biohome niet de full cycle die ze beweren, maar de gesinterde media heeft ongeveer dezelfde structuur als filterzand.
Filterzand is geroemd om het enorme oppervlak waar bacterien op kunnnen groeien en snap dan ook de keuze van dit materiaal in een gesinterde vorm waardoor het geschikt wordt voor een potfilter of een sump. Vooralsnog heb ik nog geen alternatief gevonden om het mandje net zo vol te krijgen als wat ik nu al gedaan heb met een goedkoper alternatief tenzij ik voor de grijze versie ga maar dat verschil is niet super groot...
Het is niet dat ik ergens anders niet voor open sta maar kan even geen ander alternatief vinden voor Biohome Plus of Ultimate. Zelfs de Biogravel valt af omdat daar ook te kleine korrels in zitten die door het mandje vallen anders had ik die denk ik gekozen ipv staafjes.
Ook niet veel zin meer om te zoeken dat had ik een jaar geleden ook gedaan kwam er toen ook al niet uit LOL!!
Biohome is zeker niet de duurste maar ook niet veel duurder als de andere bekendere produkten merkte ik.