Wat is er nieuw

Omtoveren 1,5 meter bak naar Zuid-Amerikaanse cichliden bak. Advies op prijs gesteld!

TeunS

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2022
Leeftijd
42
Op dit moment is mijn aquarium (150 cm, ca. 450 liter) bijna zonder bewoners. Het laatste groepje Crystal Reds gaat binnenkort de bak verlaten. Daarna wil ik iets totaal anders starten.

Echter met behoud van grootste gedeelte van mn huidige scape: een vrij nieuwe voedingsbodem van phverlagende soil, veel hout, grote Bleheri en anibias en javavaren wil ik behouden. Maar mos gast er allemaal en midden en voorgrond wil ik vooral veel zwemruimte maken.

De temperatuur wil ik op ca. 25 graden zetten en het water lichtgetint krijgen door toevoeging blad/elzenproppen.

Dan de bewoners die ik voor ogen heb: (in volgorde van toevoegen met steeds een aantal weken ertussen)
8x Corydoras Sterbai
12x Hyphessobrycon Erythrostigma
1 koppel Maanvissen
1 koppel Acara Blue Electric

Ik heb me aardig ingelezen, maar zijn soms best verschillende/tegenstrijdende meningen en adviezen... daarom graag jullie feedback op mn plannen.

Maanvissen zou ik in een groepje houden, dat kan prima in jouw aquarium. Blauwe acara is een mooie vis, maar heb ik zelf nooit gehad. Ik weet niet of die een probleem hebben met Corydoras, anders zou ik er wat meer doen.

Leuke plannen! Maar je bak gaat erg leeg lijken met dit aantal.
De corys kun je in dat formaat wel een stuk of 30 van kwijt en de terras heb ik geen ervaring mee maar een snelle googlezoek zegt mij dat er ook daar een stel van bij kunnen. Maanvissen in een groep is ook zeker aan te raden. Geen ervaring met de acars overigens maar van horen eggen is het een vrij vredelievende cichliden. Desalniettemin zijn maanvissen en acaras beiden cichliden en zullen dus ook wel wat gedrag vertonen.

In dit formaat kan je ook een groepje biotodoma cupido kwijt!

Maanvissen moet je niet met zn 2 in een grote bak zetten. Voor mooi gedrag minstens een groep van 5 of meer, ik ben destijds begonnen met 11 jongen, en daar zijn koppels uit ontstaan toen ze volwassener werden.

Wel wat meer werk met jonge maanvissen maar dat nam ik voor lief. Trouwens, wie zegt dat je een koppel koopt als je volwassen vissen aanschaft?
Of het moet een bewezen koppel zijn.

Als bijvissen Sterbai en of misschien een paar naaldmeervallen, bijv Sturisoma’s?

Hoe groter de groep maanvissen, hoe meer agressie wordt verdeeld en de groep in zijn geheel minder stress heeft. Ik zou naar een groep van tenminste 7 stuks gaan. Verder moet je ook zorgen voor voldoende zichtbrekers, zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan. Ik heb maanvissen gehad in het verleden, maar was blij om van ze af te zijn, er is al genoeg oorlog in de wereld. Maar ze zijn mooi, dat geef ik meteen toe.
Ik heb zelf geen ervaring met blue acara's, maar ze kunnen best wel territoriaal zijn. Ik zou ze niet met maanvissen combineren, ik vrees dat dat knokken wordt, zeker als de een of ander met broeden begint.

• Leuk
Waarderingen: frog
Wat die maanvissen betreft kun je verschillende routes bewandelen denk ik. Ook afhankelijk van hoe "centerpiece" ze moeten worden en hoeveel werk je eraan wilt hebben.

Op zich heb je zoals hierboven gezegd meer variatie in gedrag als je er een grotere groep van houdt. Alleen wat je wel vaak ziet: gekibbel en agressie tussen manen, zeker als een of meerdere paartjes gaan voortplanten. Naar mijn mening (zelf zien gebeuren) is een bak van 1.50 dan niet groot genoeg om rust te houden. Ze kunnen niet uit elkaars vaarwater als er spanningen zijn, in tegenstelling tot in veel grotere wateren zoals in de natuur. Het is niet in hun belang vind ik om met elkaar in een kleine bak geplempt te zitten. Hoe geaccepteerd in de hobby ook.

Dus een (inderdaad dan wel bewezen) koppel is niet per se een gek idee. Nog een andere optie: een maanvis alleen houden. Ook niet helemaal natuurlijk, and here comes the fish police... maar vooral in Amerika hebben mensen er goede ervaringen mee. Iemand die ik ken heeft ook een maanvis alleen (als overblijver) en die lijkt het prima naar z'n zin te hebben. Het enige verschil met toen er nog wel soortgenoten waren, is dat hij ze nu niet meer hoeft te domineren... Scheelt weer energie.

• Leuk
Waarderingen: frog
En als je zou besluiten om toch naar een andere cichlidesoort te kijken: er zijn nog veel andere mooie opties. Ik heb zelf thorichthys elliotti (alternatief: t. meeki)n de ene bak en in mijn andere bak heb Pseudocrenilabrus nicholsi (alternatief P. multicolor of P. philander) (Niet gemakkelijk aan te komen, maar vrouwtje zit apart om hopelijk weer kweek te krijgen).
En uiteraard zijn er nog veel meer mooie cichliden, maar daar durf ik minder over te zeggen.

Edit: ik merk dat ik weer eens volledig vergeten op het gewenste gebied te letten.....

Super bedankt voor de input tot nu toe!!! En was inderdaad dan op zoek naar een bewezen koppel.

Ik wil ook niet te snel beslissen...als er nog meer adviezen en / of ervaringen zijn hoor ik het graag!

En als je zou besluiten om toch naar een andere cichlidesoort te kijken: er zijn nog veel andere mooie opties. Ik heb zelf thorichthys elliotti (alternatief: t. meeki)n de ene bak en in mijn andere bak heb Pseudocrenilabrus nicholsi (alternatief P. multicolor of P. philander) (Niet gemakkelijk aan te komen, maar vrouwtje zit apart om hopelijk weer kweek te krijgen).
En uiteraard zijn er nog veel meer mooie cichliden, maar daar durf ik minder over te zeggen.

Edit: ik merk dat ik weer eens volledig vergeten op het gewenste gebied te letten.....
Die thorichthys elliotti ziet er ook geweldig uit zeg! Zou die bij de blue acara kunnen? En dan een koppel of een groepje?

Beginnen met een groepje en daar vormt zich dan een koppel uit, maar het zou kunnen dat je ergens een koppel kunt vinden. Het zijn hele brave goedzakken, ze worden echt niet blij van al te agressieve medebewoners, daar moet je wel wat voorzichtig mee zijn.

Misschien cleithracara maronii nog een optie?

Misschien cleithracara maronii nog een optie?
In plaats van maanvissen dan? Die moeten ook in groepje gehouden worden toch?

In plaats van maanvissen dan? Die moeten ook in groepje gehouden worden toch?
https://aquainfo.nl/artikel/cleithracara-maronii-sleutelgatcichlide/

Ik zie ze ook regelmatig met maanvissen gehouden worden, ik zou ze denk ik alleen niet met de blue acaras houden, maar misschien zijn daar ook ervaringen over te vinden.

Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met Verduijn cichlids. Beantwoorden hun mail snel en duidelijk.
Bij utaka in amersfoort hebben ze ook enorm veel kennis maar de laatste paar x dat ik daarnaartoe mailde kreeg ik geen antwoord helaas.

Mij hebben ze de vorige keer gewoon verkeerde info gegeven: Nicholsi zijn maternale muilbroeders, en je hebt dus beter meer vrouwen dan mannen. In mijn groepje van 6 zaten misschien meer mannen dan vrouwen, maar dat zou niet erg zijn. Dus wel.

Het is nog een hele puzzel.
Over zowel maanvissen als de blue acara hoorde ik best wat ingewikkelde verhalen qua gedrag. Die vallen voor me af. Inmiddels wel wat helderder wat ik wel wil:

In ieder geval:
Midden: 12x Hyphessobrycon Erythrostigma (zitten inmiddels in de bak)

Poetsploegje: 12x Otocinclus Vittatus (zitten inmiddels in de bak)

Boven: 12x Nannostomus soort. Wil ik over drie weken introduceren als waterwaardes goedblijven. Beckfordi is makkelijkst te krijgen. Of is er een andere absolute aanrader?

Onderlaag: nog niet echt vastomlijnd idee over soort(en). Moeten in ieder geval bij bovenstaande soorten kunnen. Liefst ook niet teveel gewroet in mn soilbodem. Dus ik zoek nog een interessante (qua kleur en gedrag) cichlide die hier bij past. Welke soort(en) raden jullie aan en welk aantal daarvan?

Nannostomus eques? Die gaan jouw bak fantastisch vinden qua lengte! Hebben zeer interessant gedrag, zijn echt leuk om naar te kijken, niet spectaculair in kleur maar meer qua gedrag.
De marginatus zijn ook enorm leuk en mooi rood.
Met andere Nannostomus heb ik geen ervaring.
Je kan er trouwens een heel stuk meer dan 12 in jouw bak kwijt hoor. Minimaal het dubbele.

Qua cichliden. Tja ik denk dat de meesten wel wroeten in de bodem eigenlijk.
Misschien als je de blue acaras klein neemt dat ze dan meegroeien met de andere vissen en ze dus niet als voer gaan zien?

Otocinclus is erg leuk maar dan moet je bak goed gerijpt zijn anders verhongeren ze.
Heb je qua cichliden ook al naar Mikrogeophagus altispinosus gekeken? Erg leuk visje om in een klein groepje te houden 5-7 stuks.

Nannostomus eques? Die gaan jouw bak fantastisch vinden qua lengte! Hebben zeer interessant gedrag, zijn echt leuk om naar te kijken, niet spectaculair in kleur maar meer qua gedrag.
De marginatus zijn ook enorm leuk en mooi rood.
Met andere Nannostomus heb ik geen ervaring.
Je kan er trouwens een heel stuk meer dan 12 in jouw bak kwijt hoor. Minimaal het dubbele.

Qua cichliden. Tja ik denk dat de meesten wel wroeten in de bodem eigenlijk.
Misschien als je de blue acaras klein neemt dat ze dan meegroeien met de andere vissen en ze dus niet als voer gaan zien?

Die Marginatus ziet er echt gaaf uit, dank voor de tip. En inderdaad zouden er veel meer dan 12 in kunnen, van de otocinclus en de bleeding hearts ook wel, maar ik heb er bewust voor gekozen om niet het maximale aan bezetting erin te doen maar juist rustig te houden. Aantallen wel genoeg dat ze zich relaxed kunnen voelen en interactief groepsgedrag vertonen.

Laatst bewerkt:
Otocinclus is erg leuk maar dan moet je bak goed gerijpt zijn anders verhongeren ze.
HebOtocinclus is erg leuk maar dan moet je bak goed gerijpt zijn anders verhongeren ze.
Heb je qua cichliden ook al naar Mikrogeophagus altispinosus gekeken? Erg leuk visje om in een klein groepje te houden 5-7 stuks.
De bak draait al een half jaar stabiel en voldoende biofilm, alg etc aanwezig; die vermaken zich voorlopig wel 😉

Naar de Mikrogephagus heb ik inderdaad al zitten kijken, lijkt me een ecjte kanshebber. Maar lees wel verschillende ervaringen over het houden in groepje. Hoe zie jij dat?

Een andere die misschien zou kunnen is een groepje van 5-7 Cleithracara maronii.

Of zou ook beide soorten een kleiner aantal kunnen? Lees graag jullie ervaringen. En sta uiteraard ook open voor andere opties.

Pseudocrenilabrus nicholsi wroet iig ook niet. Hoe het met de andere pseudocrenilabrussen zit weet ik niet, al heb ik het wel het vermoeden dat ze qua gedrag behoorlijk veel op elkaar lijken. In zo'n bak als de jouwe zou je een harem kunnen zetten. Als je genoeg vrouwen erin zet (minimaal 2 per man denk ik) kun je er nog een man bij zetten. Dan verdelen ze de bak wel.
Er wordt gezegd dat ze wroeten als ze aan voortplanten toe zijn, maar bij wordt er een ondiep kuiltje opgezocht, en that's it. Mama gaat vervolgens boven in de takken hangen (zie foto).

Pseudocrenilabrus nicholsi wroet iig ook niet. Hoe het met de andere pseudocrenilabrussen zit weet ik niet, al heb ik het wel het vermoeden dat ze qua gedrag behoorlijk veel op elkaar lijken. In zo'n bak als de jouwe zou je een harem kunnen zetten. Als je genoeg vrouwen erin zet (minimaal 2 per man denk ik) kun je er nog een man bij zetten. Dan verdelen ze de bak wel.
Er wordt gezegd dat ze wroeten als ze aan voortplanten toe zijn, maar bij wordt er een ondiep kuiltje opgezocht, en that's it. Mama gaat vervolgens boven in de takken hangen (zie foto).

Thnx @Lysia ; ziet er echt wel heel mooi uit die Pseudocrenilabrus nicholsi. Vraag me alleen af of ze wel passen bij flink veel beplanting. En ook sowieso niet in mn wat donkerder water / Zuid Amerikaans biotoop. Deze komen uit Afrika toch? Maar alsnog superbedankt voor je input👍

Waarom zouden ze niet bij veel beplanting passen? Ik heb een jungle en ze hebben nog niet geklaagd.
Maar serieus, als jij ze niet vind passen in de bak zoals jij 'm in gedachten hebt, moet je het niet doen. Jouw feessie per slot van rekening.

Waarom zouden ze niet bij veel beplanting passen? Ik heb een jungle en ze hebben nog niet geklaagd.
Maar serieus, als jij ze niet vind passen in de bak zoals jij 'm in gedachten hebt, moet je het niet doen. Jouw feessie per slot van rekening.
Screenshot_20260919_142243_Chrome.jpg

Deze info kwam ik namelijk tegen op aquainfo. Maar jij hebt er dus andere ervaringen mee begrijp ik. Ik ga me er zeker nog verder jn verdiepen want ziet er zeker wel mooi uit!

Mijn nicholsi's kunnen niet lezen. Ik heb met het oog op deze beschrijving (en met het oog op de brochis splendens) speciaal gezorgd voor filterzand en onbegroeide zones, maar ze doen er niets mee. Ik heb cryptocrynes, lotus en nog wat andere zachtere planten, maar ze doen er echt niets mee. Ze vinden het wel fijn om in de 'toppen van mijn bomen' tussen het groen te hangen en te schuilen. Maar zelfs het mos dat ik op de takken heb geplakt is veilig voor hen.
Als ze vinden dat het tijd wordt om te paren, zoeken ze een natuurlijk kuiltje op en daar doen ze het dan mee (in). Na de paring neemt mevrouw de eitjes in haar bek en gaat dan ergens tussen het midden- of het hoge groen chillen.
In mijn ondertekening staat een linkje naar mijn Juwel rio 350, daar zitten ze in. Ergens achteraan staat een foto zoals mijn bak er momenteel uitziet.

Zeker waar,
in mijn bak krijgen de Oto's (14x) net zoals de honderden mini-japonica's geen eigen voer, ze zijn mijn opruimploeg

Ik gebruik al jaren hetzelfde potje vipachips met een THT 02.2023, heel af en toe gooi ik enkele in de bak op plekken waar de maanvissen niet bij kunnen komen, gewoon omdat het leuk is om te kijken hoe snel deze chips verorberd worden.
Zowel de Oto's en mini-japonica's zijn hier gek op, ze eten gezamenlijk

Overigens is dit voor mij nog steeds geen reden om hun vaker bij te voeren.

1000031644.jpg

1000031019.jpg

Laatst bewerkt:

Voedertijd

Dankjewel!
Ik geniet volop van Otocinclus ook, laten echt leuk groepsgedrag zien en die Bleeding Hearts zijn echt heel gaaf.
Ben zelfs aan het overwegen om het gewoon bij alleen deze twee soorten te houden, wel beiden uitbreiden van 12 naar 20 (of is meer beter?)
Andere vissen en reacties daarop en verhalen erover overtuigen me nog niet en na jaren alleen Crystal Reds in de bak te hebben gehad en de scape wat te hebben aangepast is dit echt een totaal ander feestje om naar te kijken.

Maar ik blijf uiteraard benieuwd naar waardevolle suggesties die de bak van een 9,5 een 10 kunnen maken voor me.

Je zou misschien aan een vis voor de oppervlaktelaag kunnen denken?

Je zou misschien aan een vis voor de oppervalktelaag kunnen denken?
Welke opties zijn er?
Verschillende nannostomus soorten, die vind ik wel mooi maar niet heeel bijzonder. Bijlzalmen heb ik niet zoveel mee.... wat zijn er nog meer voor mogelijkheden?

Ik weet niet hoe vast je zit aan het streekgebonden criterium, maar Aplocheilus lineatus (gold), halfsnavelbekjes, Epiplatys annulatus, vlindervis zijn leuke en interessante oppervlaktebewoners. Maar ja, dus niet uit Zuid-Amerika.....

Ik ben erg blij met mijn Mesonauta mirificus, zwemmen boven het midden, scholen en zonderen zich af en toe af als koppel. Wat kleiner kan je ook naar Laetacara kijken, ook geen woelers die leuk in een groepje kunnen.

Ja laetacara curviceps zijn heeeeeel erg leuk! Kunnen in jouw bak zeker in een groepje! Ruimt genoeg om elkaar te ontwijken en weer op te zoeken. Geen extreem flitsende vissen qua kleur maar zeer interessant gedrag!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan