Wat is er nieuw

Onze 80 cm bak (ronendorien)

• Onderwerp starter Onderwerp starter ronendorien
  • Startdatum Startdatum
R

ronendorien

Guest
272971ronendorien_0_82_20160302_101120.jpg

Nu al blij hoe het eruit ziet. Maar ik twijfel of er voldoende schuilplekken zijn.
Zou ik nog iets van kienhout erin moeten doen of niet?

Deze vissen komen er waarschijnlijk in:
kopppel antennebaarsje
dwergourami's (1m 2 v)
diamantzalm 6
dwerg algeneter 3
botia striata 2-3
citroen tetra's of blauwe neon 6
guppen (mannen) 5

Schuilplekken lijken me er voldoende, helemaal als de drie grote planten gaan groeien, en dat gaan ze doen hoor 🙂

Over je bestand ben ik minder enthousiast. Botia worden te groot. Diamantzalm vind ik ook een beetje krapjes zitten in 80cm. En de guppen lijken me een beetje misplaatst, alleen mannen, en erg druk.

Waarom niet
Dwerggourami
een tetra-school
antennebaars

kopppel antennebaarsje - Gaan vaak snel dood en wensen een PH van 6 en kunnen dan wel 4 jaar worden. Is dat niet het geval dan enkele maanden hooguit. Willen vrij warm.

dwergourami's (1m 2 v) - Dit is een vis waarvan de meeste al bij de kwekers het iridovirus oplopen. Dat is de eerste maanden niet te zien. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153377 Ze willen ook niet heel warm 22 graden is warm zat.

diamantzalm 6 - wensen een grotere groep en 80cm is te klein voor ze.

dwerg algeneter 3 - Otocinclussen willen in een grote groep gehouden worden. Het is wildvang en juist bij dit soort is het uitval percentage erg hoog. Voor elke die je koopt zijn er onderweg 1 of 2 overleden.

botia striata 2-3 -willen in een grotere groep in een grotere bak.

citroen tetra's of blauwe neon 6 -kan maar 6 is geen school, denk dan eerder aan 12.

guppen (mannen) 5 - Gup mannen hou je beter niet met alleen mannen. Veel paren is hun natuurlijke gedrag en dat moet je ze niet ontnemen.

Ik zou gaan voor

- 1 koppel Colisa labiosa "red"" meer drijfplanten. (Bovenlaag)

- 12x citoentetra of 10x zwarte fantoomzalm, of 12/15x Pristella maxillaris (middenlaag)

- 10x Corydoras panda mits je een zachte bodem hebt. (onderlaag)

3 soorten is vaak meer dan voldoende in een aquarium en oogt rustig.

De vallisneria moet je zo planten dat de wortelkrans net boven de bodem uitsteekt. Is dit het geval? Zo niet dan rotten ze weg.

Ook staat er een kamerplant in de bak. Namelijk de Hemiographis. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... mber=96188

Bedankt voor jullie tips.
Maar ik lees overal dat gourami's tussen de 22-28 graden gehouden kunnen worden. De labiosa red vind ik ook erg mooi.
Ik lees idd dat de striata in een grotere bak gehouden moet worden.
Over de antennebaars twijfel ik. Ik heb ze eerder gehad en dat ging supergoed. Dat de ph rond 6 moet zitten wist ik, dit is ook de bedoeling in mijn bak. Die staat overigens pas een week, dus vandaar nog weinig drijfgroen. De eikenbladvaren moet nog groeien. De kamerplant zal ik eruit halen, idd een beginnersfoutje.
De wortelkrans van de vallisneria; is dat die 'verdikking' net boven de wortels?
Jammer dat de diamantzalm ook niet echt kan, ik vind ze prachtig, maar de pristella is een mooie vervanging.
Corydoras panda had ik ook eerder al gezien, maar ik dacht dat ze veel groter zouden worden. Maar wat kan ik dan het beste doen/inzetten voor algen? Ik wil absoluut geen slakken.

De nieuwe inzichten zijn dat je de meeste Goeramie soorten liever koel houdt anders staan de mannen het hele jaar in de paarstand wat niet goed voor ze is. Een zomerse opwarming is geen probleem.

Het bestand wat ik voorstel is voor een temperatuur van ongeveer 23graden. Hier zullen Antennebaarsjes niet blij mee zijn.

Wat betreft slakken zij zijn vaak een gevolg van te veel voeren. Kleine slakjes komen altijd wel met plantjes in je bak en zullen zich alleen enorm vermeerderen bij teveel voeren. Corydoras ruimen eventuele voer restjes op maar dienen daar naast ook goed gevoerd te worden met tabletten met een hoog dierlijk gehalte of levend of diepvies voer.

Nog een tip dat ding met dat gat er in staat midden in je bak en trekt vreselijk de aandacht, en lijdt verschrikkelijk af. Een andere plaats is aan te raden.

Dank je. Tips qua inrichting al opgevolgd. Temperatuur in de bak is nu 25.2, dus die ga ik wat laten zakken.
Is er nog een andere vis die ik er in kan doen ipv antennebaars? Ik wil graag nog een vis met mooie kleuren. Bv een apistogramma of iets dergelijks?

pauwooggrondels misschien? Weet niet of het ideaal is met cory ivm territorium, maar wel kleurrijk, leuk gedrag, en onderin.

Een trio pauwoog grondels (Tateurndina ocellicauda) 1M/2V zou wel kunnen. Dan maak je van die Panda's gewoon 8 stuks.

Een volwassen man.
65155056.zAqQuGio.Tateurndinaocellicauda.jpg

Vrouw
AwvE7-NAZW1R-W39GOzmphfJsxUPHay3.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan