Wat is er nieuw

Open wonden en gezwollen lip bij Colisa

• Onderwerp starter Onderwerp starter RayRietmeijer
  • Startdatum Startdatum
R

RayRietmeijer

Guest
Binnen een week heeft mijn Colisa 2 open plekken aan zijn zijkant en zijn de lippen gezwollen. Hij eet goed maar blijft op de achtergrond in een hoek van het aquarium.
Het is een bak van 60x30x40. Er zitten nog 10 Tetra's in en 5 Kegelbarbelen een algeneter en nog een kleine Colisa die er gezond uitziet. De bak draait nu 2,5 maand. De planten groeien ook schitterend. Laatste x meten bij de aquarium winkel was de PH erg goed volgens de expert...

Weet iemand waar dit op lijkt en wat ik mogelijk hieraan kan doen
Foto-N7LR4TCJ-D.jpg

Foto-PQXNVACC-D.jpg

arie o zei:
Google eens op columnaris
Dat is een ander ziektebeeld.
Ik neig naar iets veel ernstiger vis tbc of iets in die orde van grootte.

Ondertussen is de vis bezweken, ondanks dat ik hem apart had gezet en behandeld volgens een middel wat ik vanuit de Aquariumwinkel had mee gekregen Esha2000. De overige vissen lijken op het oog geen last te hebben van de zelfde problemen als de Colisa.
Ik heb nog even gegoogled op de aangegeven ziekte beelden die hierboven genoemd werden. Als ik het via afbeeldingen bekijk, lijkt dat niet geheel overeen te komen met wat die van mij had.
Hopelijk is het nu weg....

Hoeveel vissen zouden er inmiddels overleden zijn doordat Esha2000 geadviseerd wordt terwijl dit spul niets doet? Bij dergelijke wonden denk ik aan een bacteri�le infectie, dit behandel je met antibiotica. Esha 2000 pretendeert hiertegen te helpen, maar is er veel te zwak voor. Voor parasieten geldt hetzelfde.

Met de juiste medicatie was de vis misschien te redden geweest.

Inderdaad, ik vind Esha2000 verspilling van het geld.
Als ik jou was zou ik zelf ook een testset aanschaffen. Is altijd handig om op voorraad te hebben, zeker met gevallen als dit.

Volgens mij had hij dit: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153377

Trouwens Kegels en kardinalen willen liever een wat grotere bak. 😉 En Dwerggoeamie's veel planten en drijfplanten. En weinig stroming.

Dit is een plaatje wat ik vond via google op het woord Iridovirus de symptomen zijn het zelfde als bij jou vis.
vh7midJ0sv0lFQq7slRXuwWnG20kxk81.jpeg

Kijk ook eens naar je stenen.

Zijn volgens mij meer kalkstenen,wat je water hard maakt.

Bedankt voor de reacties. :thumbs:
Ik verbaas mij wel over het feit dat een vis "expert" mij dat Esha2000 verkoopt met een geheel bijpassend verhaal erbij...
Achteraf gezien heeft het de vis ook niet geholpen, alleen hoop ik van harte dat het de andere helft van het stelletje bespaard blijft. Deze houd ik nu nauwkeurig in de gaten voorlopig...!!
De stenen zijn keien bij een stratenmakers bedrijf vandaan 🙂heb ze flink laten koken voor ze werden geplaatst. en zit zeker geen kalk in.
De waarden laat ik wel geregeld checken bij de "expert" maar dan kan ik meekijken en zie ik zelf het resultaat, en die zijn gelukkig steeds goed.
Testsetje ga ik maar wel aanschaffen....🙂 Tja en de grote... eerst maar een wijzer worden van/met deze....!!!

Esha2000 wordt al vanaf de jaren 70 niet meer veranderd qua receptuur en bijna alles is er nu resistent voor. Echter het is een vrij goedkoop "medicijn" waar veel winkeliers helaas bij zwere nen veel klanten ook vanwege de prijs. Wil je iets goeds dan kan je beter iets nemen uit de lijn van JBL al betaal je dan 3x zoveel maar het helpt wel!

Nu had bij jou vis niets meer geholpen hoor die was gewoon al niet meer te redden.

Botia zei:
Esha2000 wordt al vanaf de jaren 70 niet meer veranderd qua receptuur en bijna alles is er nu resistent voor. Echter het is een vrij goedkoop "medicijn" waar veel winkeliers helaas bij zwere nen veel klanten ook vanwege de prijs. Wil je iets goeds dan kan je beter iets nemen uit de lijn van JBL al betaal je dan 3x zoveel maar het helpt wel!

Nu had bij jou vis niets meer geholpen hoor die was gewoon al niet meer te redden.

Uiteindelijk is het goedkoper om meteen het goede middel te kopen.

Dat is ook zo maar veel mensen kiezen eerder een goedkoop middel van 4 euro dan iets van 9 euro. Raar maar waar.

Het heeft in dit geval niets te maken met de hoogte van het bedrag wat ik ervoor heb uitgegeven..!!!!
De winkel waar ik mijn spullen koop en waarvan ik ben uit gegaan dat men er verstand van heeft, adviseert mij dit middel en had niets anders in het schap voor deze casus, volgens de verkoper dus!!

Blijkbaar niet de winkel waar ik wezen moet ik het vervolg.....
Met schade en schande wijzer worden, gaat in deze zeker voor mij op, maar dat ik blijkbaar cheap zou zijn vind ik wel storend...

Ik vind het jammer dat je het helaas verkeerd op vat. Het was algemeen bedoeld en totaal niet op jou gericht. Mijn ervaring is dat mensen in de winkel liever voor de goedkope Esha2000 gaan dan voor de veel duurdere middelen van JBl. Daarom zijn er nu veel winkeliers die alleen nog maar Esha2000 verkopen.

Kwestie van vraag en aanbod. 😉

Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen. :idea:
Het is jammer dat ik geen andere winkels weet in de omgeving van Hoorn. Ik heb ook al aardig wat ge-googled maar dan wordt het gauw naar Purmerend of Alkmaar denk ik.
Weet iemand anders goede zaken in de buurt van Hoorn...??

RayRietmeijer zei:
Bedankt voor de reacties. :thumbs:
Ik verbaas mij wel over het feit dat een vis "expert" mij dat Esha2000 verkoopt met een geheel bijpassend verhaal erbij...
Achteraf gezien heeft het de vis ook niet geholpen, alleen hoop ik van harte dat het de andere helft van het stelletje bespaard blijft. Deze houd ik nu nauwkeurig in de gaten voorlopig...!!
De stenen zijn keien bij een stratenmakers bedrijf vandaan 🙂heb ze flink laten koken voor ze werden geplaatst. en zit zeker geen kalk in.
De waarden laat ik wel geregeld checken bij de "expert" maar dan kan ik meekijken en zie ik zelf het resultaat, en die zijn gelukkig steeds goed.
Testsetje ga ik maar wel aanschaffen....🙂 Tja en de grote... eerst maar een wijzer worden van/met deze....!!!

heb ze flink laten koken voor ze werden geplaatst??
Je moet ze testen met azijn, of er kalk in zit.
Die lichte sporen duiden volgens mij op kalksporen.

Botia zei:
Ik vind het jammer dat je het helaas verkeerd op vat. Het was algemeen bedoeld en totaal niet op jou gericht. Mijn ervaring is dat mensen in de winkel liever voor de goedkope Esha2000 gaan dan voor de veel duurdere middelen van JBl. Daarom zijn er nu veel winkeliers die alleen nog maar Esha2000 verkopen.

Kwestie van vraag en aanbod. 😉

Terwijl als ik op de vijverafdeling kijk er wel andere middelen te koop zijn voor diverse aandoeningen (en die zijn vaak niet goedkoop).

RayRietmeijer zei:
Het is jammer dat ik geen andere winkels weet in de omgeving van Hoorn. Ik heb ook al aardig wat ge-googled maar dan wordt het gauw naar Purmerend of Alkmaar denk ik.

Nee, maar je zou wel eventueel via internet kunnen bestellen.

RayRietmeijer zei:

Welke expert in Hoorn ben je dan geweest?

Dan kan je beter naar Bovenkarspel gaan, maar vermoed dat je daarover al een PB'tje hebt gehad.

Zit je trouwens ook op een engelstalig forum Ray, want ik kwam deze vis (aparte kweeksoort) met dezelfde verwondingen daar recent op tegen?

Groet,

Aad

Ja, Ben in Bovenkarspel geweest en heb meteen een goede uitleg gekregen over meerdere zaken..🙂
Welke site bedoel je Aad..??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan