Wat is er nieuw

Oriëntatie nieuw aquarium

Sanderius

Active member
Lid geworden
11 mei 2022
Leeftijd
34
Over een jaar zal ik vermoedelijk in staat zijn om mijn Tanganyika cichliden te verplaatsen naar een grotere bak (momenteel op zoek naar een huis).

Zelf denk ik aan een bak met een kantlengte van 150cm tot maximum 200 cm. Ik kom dus in het gebied van de grotere standaardbakken, maar ook bakken op maat zijn een mogelijkheid. Ik mik op een middenklasse/hogere middenklasse bak in bouwkwaliteit. Geen onderkant van de markt of echt topluxe dus.

Nu zit ik met een aantal vragen:

1) Waarom zou een bak op maat beter zijn? Is dit doorgaans veel duurder dan de standaardbakken?
2) Hoeveel meer zou een 200 cm bak kosten in onderhoud t.o.v. een 150cm? Puur om een indicatie te hebben
3) Momenteel lijkt de amtra alux 450 (150 x 55 x 65 cm) een interessante bak, echter ik vroeg mij af of die 10 mm aan glasdikte volstaat?
4) Op dat moment zal mijn oud aquarium van 100 cm een respectabele leeftijd van 15 jaar hebben. Op zich heb ik wel een leuk invulling in gedachten voor dat aquarium, maar wat doe ik hier het best mee? Is een degelijke aquatlantis zonder ooit een probleem gehad te hebben. Kan dit nog even mee of is dit wat te riskant? Kan ik eventueel wat zaken ondernemen om de leeftijd te verlengen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Bij een bak op maat kun je natuurlijk zelf je verlichtingkeuze maken tov een standaard ‘uit de winkel’ bak,
Meestal zijn de standaardbakken voorzien van verlichting die niet in het topsegment qua opbrengst/lumen zit wat veeleisende planten nodig zijn.
Nu heb je her over Tanganyika maar stel je wil een later tijdstip over naar plantenbak dan zit je al snel aan betere verlichting vast.

10mm glas is standaard bij bakken tot 150cm denk ik. Bij bak op maat kun je de wensen zelf aangeven natuurlijk.
Je zou eens een mail kunnen sturen naar bijvoorbeeld Van Wolveren met je wensen. Dan merk je snel genoeg hoe de prijzen liggen momenteel.

Qua onderhoud zal er tussen een 150 en 200cm niet veel verschil zitten denk ik. Heb zekf een Aquatlantis Fusion 150 gehad, met maanvissen etc, en dat was een half uurtje per week gemiddeld.

Ik heb bij onderstaande een bak laten maken van 60x40x40cm, 8mm glas. En die kostte mij nog geen €100.
https://www.aquariumkopen-zorona.nl/volglas-aquarium.html

1. Ik denk dat een maatbak zowel goedkoper kan uitvallen als duurder, afhankelijk van je wensenlijstje. Het een hoeft niet beter te zijn dan het ander. 🙂 Zowel de merken als de bouwers zullen hun best doen een technisch goede bak te maken (juist afgekit etc) want hun reputatie staat op het spel. Voordeel van een maatbak kan o.a. zijn dat je voor dikker glas kunt kiezen. Dat gaat in theorie langer mee. Merkbakken hebben er nog wel eens een handje van om uit kostenoverwegingen minder robuust te bouwen. Voor een huis- tuin- en keukenbak is dat niet zo erg op zich. Het voldoet.

Juwel bijvoorbeeld gebruikt niet het allerdikste glas. Maar er worden ontzettend veel Juwel-bakken verkocht en je hoort eigenlijk nooit dat er catastrofale dingen mee gebeuren. Dus die zullen hun huiswerk wel gedaan hebben.

2. Hoe wil je de bak vorm gaan geven? Wil je het flink bijverwarmen, veel verlichting gebruiken, welke manier van filteren zou je willen (bijv potfilters of een bioloog). Zo'n grote bak kan heel goedkoop zijn in de maandelijkse kosten maar ook heel duur. Er is sowieso een verschil natuurlijk tussen 150 en 200 cm, maar het is te overzien.

Als voorbeeld, ik heb een bak van 2 meter staan (500 liter, afwijkende vorm) en die trekt grofweg 50 watt aan continue stroom. Dat is met redelijk veel stroming, een gemiddelde intensiteit verlichting (maar met een smallere lamp van maar 1 meter) en op kamertemperatuur, dus zonder verwarming.

Bijverwarmen neemt vaak een groot aandeel in van de energiekosten. Dus dat is een belangrijke om naar te kijken. --> Hoeveel temperatuurverschil moet je gemiddeld gezien overbruggen? Daarbij vergt een grotere bak natuurlijk meer warmte, maar relatief gezien weer wat minder dan een minder grote bak... En ook: het handige in de winter is dat je aquarium ook je huis bijverwarmt dus e.e.a. is ook weer weg te strepen.

Qua waterverversingen, algen schrapen, plantenbemesting etc. Het is maar net hoe gek je het wilt maken. Moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen. 🙂 Zelf heb ik m'n bakken ingericht op minimaal onderhoud. Algen schrapen en water verversen gebeurt eens per 1-2 maanden en dat was 'm dan weer.

3. Met een steunbalk --die er ongetwijfeld in zit-- zal het zeker volstaan. Kan het steviger: jawel.

4. Het gebeurt gelukkig niet veel dat bakken van ellende uit elkaar vallen na verloop van tijd. Die kitranden gaan best lang mee. Ik zou het wel aandurven om zo'n bak te blijven gebruiken. Er zijn mensen die tientallen jaren doen met een aquarium. Maar eerst even goed inspecteren kan geen kwaad.

Zou gewoon eerst eens een lijstje maken met je wensen.
Bij een maatbak komen een hoop opties voorbij wat de prijs kan opdrijven.
Maar een goede bouwer maakt het wel precies zoals je zelf wil.

Qua standaardbakken is het aanbod redelijk beperkt als je richting de 2 meter gaat.

Heb zelf goede ervaringen met Aqualife die mijn bak gemaakt heeft maar er zijn nog wel meerdere bouwers die ook prima bakken leveren.

Eerst maar zeker weten welke maat je wil.
Lengte breedte hoogte en dan heb je nog de keuze qua dikte van het glas 12/15mm en eventueel optic white glas.
Dan het meubel , daar kan de hoogte ook een rol in spelen qua plaatsing in de ruimte.

bioloog eronder ? Dan heb je ook wat over na te denken qua indeling samen met de plaats van de overloop in het aquarium

Vervolgens kom je bij de afwerking uit tegenwoordig ook alles mogelijk wat je mooi vind.
Genoeg om over na te denken maar wel een leuk bezigheid 👌🏼

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan