Wat is er nieuw

Otocinclus vittatus doet raar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishh
  • Startdatum Startdatum
F

Fishh

Guest
Hallo iedereen.

Ik heb een aquarium met een paar guppen en 2 Otocinclus vittatus.
Nu begon 1 van de algeneters net heel raar te zwemmen.
Hij maakte soort van koprollen in het water en spiraaltjes.
Hierna begon hij eigenlijk levenloos op de bodem te liggen.
Ook liet hij zich meeslepen door de stroming.
Hij ging rechtop staan in het water, op zijn rug en op zijn zij zweefde hij in het water.
Daarna lag hij op de bodem, maar soms ook op zijn rug en zij.
Ik heb hem nu uit het aquarium gehaald en in een bakje gedaan en hierin ging hij ook weer op zijn rug.
Zijn kieuwen bewegen nog wel, en af en toe zwemt hij een klein stukje.
Deze foto heb ik van hem gemaakt toen hij op zijn rug lag.

Mij viel het rode op op zijn buik, is dit normaal of?
Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Wat is je bakmaat ? 30 a 40 liter bak
Wat zijn je waterwaarden ? ph = 7.7, de rest nog niet gemeten
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. aqua flow 50
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? De bak is net nieuw, wel gister ververst ongeveer 1 3de deel.
Om welke vis(sen) gaat het ? Otocinclus vittatus
Wat zijn de medebewoners ? guppies
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? de planten wat anders neer gezet, wat planten eruit gehaald, water ververst, ph min toegevoegd en nitrate min toegevoegd.
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) Hij maakt koprollen en spiraaltjes, laat zich meeslepen door de stroming op zijn rug, zij en recht omhoog. Gaat levenloos op de bodem liggen ook soms op zijn rug en zij. ligt nu ook levenloos. ademt nog wel.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) Niks, alleen de vis uit het aquarium gehaald.
Hoelang heeft de vis het al ? net 15 min ?
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Het is een aardig nieuwe vis, ongeveer een week.
Heb je een foto van de symptomen? heb al geplaatst.

Ze krijgen vlokkenvoer te eten en gister voor het eerst wat rode muggenlarven gegeven.
Het lijkt niet echt alsof ze eten.
Mijn bak draait ongeveer een week?

Inmiddels is hij overleden.
Ook heb ik nog een ander aquarium die ook nieuw is.
Daar zitten 2 guppies en verder kardinaaltetra`s inzitten.
We hadden er 8. en ondertussen zijn er al 4 dood gegaan.
Elke dag 1. Waarvan vandaag 1.

Ik blijf erbij dat ik hem mager vind en als ik dan zie wat je voert (dierlijk spul en dat is niet wat ze nodig hebben!) en het feit dat je bak nog maar net draait dus weinig 'zooi' of met een beter woord 'aufwuchs' bevat (wat ze ook goed kunnen gebruiken om voer tussen te zoeken) is dat eigenlijk niet zo heel raar. Lijkt er sterk op dat deze diertjes gewoon hebben zitten verhongeren...

Zonde hoor: heb je je eigenlijk wel van tevoren ge�nformeerd over hun behoeften?

~ Ivo

Ja bij de winkel waar ik ze heb gekocht.
Een speciale viswinkel.
Hij vertelde dat ze ook gewoon vlokvoer eten.

Wat is aufwuchs ?

Tipje voor de volgende keer: hier op het forum navraag doen.
Je schrijft het eigenlijk zelf al: het lijkt alsof ze er niet van eten.
Nou, speciale viswinkel dan... eentje waar je speciaal heen kunt om niet te luisteren wat ze daar zeggen (en dat komen we helaas erg vaak tegen).

Aufwuchs kun je even googlen: http://en.wikipedia.org/wiki/Aufwuchs

Als je de overgebleven exemplaren nog een beetje kans wil geven ga je als de wiedeweerga een komkommer of courgette halen ergens. Op het forum vind je met de zoekfuntie wel hoe je die kan voeren (of via google zoeken: "[zoekterm] +site:www.aquaforum.nl"). Of naar een dierenwinkel/speciaalzaak en daar algentabletten halen. Of een combi van beiden.

Oh en die pH min zou ik ook even mee stoppen. Dat soort spul veroorzaakt naar mijn idee alleen maar schommelingen en daar doe je vaak meer kwaad mee dan goed.

~ Ivo

Er zijn meerdere vissen dood gegaan in een ander nieuw aquarium zoals ik het lees, dus ik denk ik eerder dat het in dit geval ook aan de waterwaardes ligt. Bak is nog niet ingedraaid ben ik bang.

Oke dan ga ik nu een komkommer of courgette halen.
Wat is beter of wat vinden ze lekkerder ?

Dus die ph min is niet echt goed ?
Want ik heb het idee dat de ph te hoog is en al helemaal voor de kardinaaltetra`s.

De ph is in het aquarium van de guppies 7.7 en die bij de kardinaaltetra`s 8.

MelvinB zei:
Er zijn meerdere vissen dood gegaan in een ander nieuw aquarium zoals ik het lees, dus ik denk ik eerder dat het in dit geval ook aan de waterwaardes ligt. Bak is nog niet ingedraaid ben ik bang.
Daar zou je wel eens heel erg gelijk in kunnen hebben.

Maar gezien de toestand waarin Otocinclus toch vaak bij mensen thuis arriveren vond ik dat zelf even belangrijker.

~ Ivo

De kardinaaltetra`s en de algeneters zitten niet in hetzelfde aquarium.
Eerst zaten ze wel samen.

Dat heb ik gelezen.
Het lijkt op een ammoniakvergiftiging.

Je dient meteen actie te ondernemen, anders kunnen de overige vissen hetzelfde lot ondergaan.

Neem deze link door en volg de tips:
http://www.pondlibrary.com/vijverwater/ ... vijand.htm

Een quote uit die link:

Symptomen

De vissen krijgen een bemoeilijkte ademhaling, waardoor ze initieel heftiger gaan ademhalen en aan het wateroppervlak lucht komen happen. De verschijnselen van een ammoniak vergiftiging lijken dan ook op die van zuurstofgebrek, of overmaat koolzuurgas, maar de eigenaardige scherpe geur van het water wijst duidelijk op ammoniak. Voorts gaan de vissen abnormaal zwemmen, ze worden loom (stoppen met zwemmen), zoeken de bodem op, houden hun vinnen tegen het lichaam en gaan daar eventueel op hun zij liggen. Bewegingen van het kieuwdeksel verminderen en langzaam maar zeker sterven ze. De huid krijgt een roder aspect en ter hoogte van de kieuwen ziet men overmatig slijm.

Ze happen niet naar lucht bij het wateroppervlak.

Ik heb er een stuk courgette in gedaan maar hij gaat er niet naar toe.
Een andere optie?

Tabimin tabletjes van Tetra eten ze graag. Hier gaan ze dan meestal in de buurt van zitten wanneer het uit elkaar valt (ze springen er niet bovenop).
Wat ik hier meestal doe is courgette of komkommer heel even koken zodat het wat zachter is (zakt ook eerder naar de bodem).

BlupGup zei:
Tabimin tabletjes van Tetra eten ze graag. Hier gaan ze dan meestal in de buurt van zitten wanneer het uit elkaar valt (ze springen er niet bovenop).
Wat ik hier meestal doe is courgette of komkommer heel even koken zodat het wat zachter is (zakt ook eerder naar de bodem).

Oke dus tabimin tabletjes van tetra.
En ze eten de courgette/komkommer liever als het even is gekookt?
Ga ik dat zo even proberen.

Ze krijgen vlokkenvoer te eten en gister voor het eerst wat rode muggenlarven gegeven.
Het lijkt niet echt alsof ze eten.
Mijn bak draait ongeveer een week?????

Is nog niet ingedraait, joh.
Gaat 3 weken overheen.
Dan waterwaarden meten.

Komkommer niet kokenm,wordt het snot.

Courgette 2 minuten in bakje water in de magnetron.

EErst de bakken in draaien!!!

Ammoniak vergiftiging zou heel goed kunnen aangezien je bak nog niet is ingedraaid. Eerst de bak een tijdje, 3 weken zoals Bertus al zegt, laten indraaien zodat de bacteriecultuur in het aquarium op gang komt. Deze zetten vervolgens ammoniak om tot nitriet en vervolgens wordt dat weer omgezet tot nitraat.
Volgens mij (maar dit weet ik niet 100% zeker!) is er meer ammoniak aanwezig bij een hogere pH.
Als plantaardig voer kan je bijv. groente geven of algentabletten.

Merethe zei:
Ammoniak vergiftiging zou heel goed kunnen aangezien je bak nog niet is ingedraaid. Eerst de bak een tijdje, 3 weken zoals Bertus al zegt, laten indraaien zodat de bacteriecultuur in het aquarium op gang komt. Deze zetten vervolgens ammoniak om tot nitriet en vervolgens wordt dat weer omgezet tot nitraat.
Volgens mij (maar dit weet ik niet 100% zeker!) is er meer ammoniak aanwezig bij een hogere pH.
Als plantaardig voer kan je bijv. groente geven of algentabletten.

Maar met mijn andere vissen is niks aan de hand.
3 van de 4 tetra`s die zijn overleden hadden hun staart niet meer, het was kaal.
Ze vertonen ook allemaal dezelfde symptomen, ze kunnen hun evenwicht niet meer bewaren, zonderen zich af en hun achterkant lijkt omhoog te drijven.

Voor de algeneter heb ik nu een stuk komkommer en courgette in het aquarium gedaan maar hij zit er totaal niet bij.
Hij zit meer op de plantjes en op het glas.

De oto's dien je pas te plaatsen als je bak goed ingedraaid is EN als er genoeg "aufwuchs" (lees bericht Ivo) aanwezig is! Daar grazen ze micro organismen vandaan! Is dat er niet genoeg dan verhongeren ze.

Je kan een voersteen maken...platte steen insmeren met eiwit en daarop een verkruimeld spirulinatabletje strooien...laten opstijven (even in de koelkast) en in de bak doen...volgende dag nieuwe voersteen erin.

Denk je dat hij dat dan wel eet?
Want naar de komkommer en courgette gaat hij niet eens toe.

Ja..ik heb dit vaker gedaan. Doe die steen er maar vanavond in..een kwartiertje voordat je licht uitgaat.

Baat het niet, dan schaadt het niet toch?

Komkommer werkt niet zeg je, dan moet er toch andere oplossingen gezocht worden lijkt mij.

Oke dan probeer ik dat wel.
En met rauw eiwit insmeren ofzo?

Ik ga zo ook even algentabletten halen, en dat op de ruit plakken, kijken of die dat eet.

Ja...eiwit van eigeel scheiden en het eiwit op de steen smeren .

Wat Peter beschrijft in beeld:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=LEuHsnDjQCM[/video]

Al van diverse mensen begrepen dat dit goed werkt.

~ Ivo

Oke ik zal dat eens gaan proberen.
Kan dat ook gewoon overdag of moet het persee een kwartier voordat je het licht uitdoet?

Ook heb ik ineens baby slakken in mijn aquarium, is het beter om die eruit te halen?

De tetra`s die zijn overleden hadden bijna allemaal geen staart meer.
Nu heb ik ook een tetra die geen staart meer heeft, hierdoor blijft hij niet in balans, en staat hij steeds met zijn staart omhoog.
Wat is het beste om te doen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan