Loebas
New member
- Lid geworden
- 16 april 2026
- Leeftijd
- 33
Hi hi!
Had nog beloofd een nieuwe thread te maken dus bij deze.
Na ong 3.5 jaartjes plezier te hebben gehad aan de Juwel Primo 60 L begon het idee van een grotere bak toch wel meer en meer te kriebelen.
Ik heb inmiddels qua voorbereidingen al een drietal zaken gekocht, waaronder de nieuwe bak (Primo 110L)
- 5 zakken (5kg) nieuw grind (kleur: zwart)
- 1 emmer (5kg) voedingssubstraat (Tetra)
Plan is om voornemens een grindlaag te maken van 5cm (wellicht verder naar achter wat hoger voor meer diepte?)
Qua beplanting/stenen e.d. wil ik zoveel mogelijk van de huidige bak meenemen.
Vissenbestand nu in huidige bak:
- Kardinaaltetra (Paracheirodon axelrodi) - 6x
- Roodkopzalm (Hemigrammus bleheri) - 6x
- Kakadu-dwergcichlide ( Apistogramma cacatuoides )- 2x
- Pantsermeerval (Cordydoras paleatus) 4x
- Siamese algeneter ( Crossocheilus oblongus ) 3x (deze boys zijn eigenlijk te groot geworden voor de bak dus de 110L zullen ze wel waarderen)
Ingestelde temp.: 26℃, ik gebruik voor het filter een Aquael Fan 1+, heater een Tetra HT50 en luchtpomp een Tetra APS100, kleur grind: wit/grijs
(Heb niet zozeer een reden waarom ik niet gewoon de filter van Juwel heb gebruikt die erbij zat, het merk Aquael gebruikte mn broer vroeger dus kopieergedrag lol )
Voor wat betreft de nieuwe bak;
Welke soort vissen raden jullie mij aan voor erbij? (ik houd persoonlijk wel van felle/mooie kleuren)
Voor overbrengen van nuttige bacteriën naast filter ook bodem gebruiken?
Hoelang de nieuwe bak laten indraaien? Stapsgewijs vissen overzetten of allemaal in een keer?
Is het handig om onder de voedingssubstraat een dun laagje grind aan te leggen?
Is 1 LED balk voor nu afdoende? (de klep heeft ruimte voor 3 balken max.)
Ik ben nog aan het nadenken of ik een mooie poster achterop plak of voor een "stenen" achterwand ga (en dan op maat zagen?)
Dat was 'm voor nu, hoor graag advies en/of antwoord/tips! 🙂
Foto is van de hudige bak
Had nog beloofd een nieuwe thread te maken dus bij deze.
Na ong 3.5 jaartjes plezier te hebben gehad aan de Juwel Primo 60 L begon het idee van een grotere bak toch wel meer en meer te kriebelen.
Ik heb inmiddels qua voorbereidingen al een drietal zaken gekocht, waaronder de nieuwe bak (Primo 110L)
- 5 zakken (5kg) nieuw grind (kleur: zwart)
- 1 emmer (5kg) voedingssubstraat (Tetra)
Plan is om voornemens een grindlaag te maken van 5cm (wellicht verder naar achter wat hoger voor meer diepte?)
Qua beplanting/stenen e.d. wil ik zoveel mogelijk van de huidige bak meenemen.
Vissenbestand nu in huidige bak:
- Kardinaaltetra (Paracheirodon axelrodi) - 6x
- Roodkopzalm (Hemigrammus bleheri) - 6x
- Kakadu-dwergcichlide ( Apistogramma cacatuoides )- 2x
- Pantsermeerval (Cordydoras paleatus) 4x
- Siamese algeneter ( Crossocheilus oblongus ) 3x (deze boys zijn eigenlijk te groot geworden voor de bak dus de 110L zullen ze wel waarderen)
Ingestelde temp.: 26℃, ik gebruik voor het filter een Aquael Fan 1+, heater een Tetra HT50 en luchtpomp een Tetra APS100, kleur grind: wit/grijs
(Heb niet zozeer een reden waarom ik niet gewoon de filter van Juwel heb gebruikt die erbij zat, het merk Aquael gebruikte mn broer vroeger dus kopieergedrag lol )
Voor wat betreft de nieuwe bak;
Welke soort vissen raden jullie mij aan voor erbij? (ik houd persoonlijk wel van felle/mooie kleuren)
Voor overbrengen van nuttige bacteriën naast filter ook bodem gebruiken?
Hoelang de nieuwe bak laten indraaien? Stapsgewijs vissen overzetten of allemaal in een keer?
Is het handig om onder de voedingssubstraat een dun laagje grind aan te leggen?
Is 1 LED balk voor nu afdoende? (de klep heeft ruimte voor 3 balken max.)
Ik ben nog aan het nadenken of ik een mooie poster achterop plak of voor een "stenen" achterwand ga (en dan op maat zagen?)
Dat was 'm voor nu, hoor graag advies en/of antwoord/tips! 🙂
Foto is van de hudige bak